Byta ponny? Ge det tid? Hjälp mig tänka...

Sv: Byta ponny? Ge det tid? Hjälp mig tänka...

Exakt så tänker jag med !

Om inte C-ponnyn är direkt farlig, vilket jag inte tror att den är bara man lägger ridningen på en nivå som barnet klarar med just den ponnyn så tror jag att i slutänden är det den som kommer att ge mest.

Lite pedagogiskt tycker jag också att det är att man faktiskt inte får allt gratis utan faktiskt måste kämpa också.

Jag tycker fortfarande C-ponnyn, men med risk för att låta extremt tjatig. Se till att lägga ridningen på en nivå som barnet klarar.Bara för att man kan hoppa bana på självgående ponny - så försök inte ens sånt innan grunderna sitter med C-ponnyn. Jag tycker mig känna vinden av litet för hög ambitionsnivå här. Det skall hoppas bana... när hon inte ens kan rida ut på ponnyn. FÖr mig är det som att försöka springa innan man kan gå.

Äh, jag är inte så ambitiös egentligen, jag vill bara att dottern inte ska tröttna. Hon har ändå ridit ett gäng år, ridit regelbundet för hopptränare (inte på denna häst) och så, och jag tänker att hon kanske tröttnar om hon nu har en häst som hon inte rår på riktigt, och inte kan göra de saker som hon faktiskt brukar kunna, på andra hästar. Äh, om nån nu hajar hur jag menar:).

Anledningen till att vi köpte egen ponny var ju att vi skulle slippa en del av de olater som en del ridskoleponnyer faktiskt lägger sig till med och kunna koncentrera sig på att lära sig rida, på en bra läromästare...Och då beror det ju på hur man ser på det här med läromästare. För mig är det en häst som kan saker, och som ställer upp på sin ryttare även om allt inte är rätt till 100 %, lyssnar på hjälper och så ska den inte ta minsta chans att komma undan. Typ. Nu är jag så trött att jag inte vet vad jag skriver;). Men jag är med på vad ni skriver också, och håller med även där. Kan man ha två ponnys tro?!

Och då beror det ju på hur man ser på det här med läromästare. För mig är det en häst som kan saker, och som ställer upp på sin ryttare även om allt inte är rätt till 100 %, lyssnar på hjälper och så ska den inte ta minsta chans att komma undan. Typ. Nu är jag så trött att jag inte vet vad jag skriver;). Men jag är med på vad ni skriver också, och håller med även där. Kan man ha två ponnys tro?!

Det finns naturligtvis en del ponnyer som är mer bussiga än andra, men ofta är de ponnyer "som varit med länge" väldigt smarta. De utnyttjar ofta ryttarens svagheter;) Dom ponnyer som är av den mer bussiga sorten kostar ofta rätt mycket pengar att köpa eftersom de har sitt värde (de tuffar runt i hoppning/dressyr på en hög lägstanivå).

Man kan ha två ponnys om man har tid och råd.

Att inte kunna göra samma sak på olika hästar är en viktig del av att utvecklas tycker jag. Just känslan av att faktiskt KLARA av en sak som man har kämpat med länge är nog det bästa som kan inträffa. Jag tror inte att man tröttnar om man verkligen är intresserad och dessutom har lagom krav på sig.

Äh, jag är inte så ambitiös egentligen, jag vill bara att dottern inte ska tröttna. Hon har ändå ridit ett gäng år, ridit regelbundet för hopptränare (inte på denna häst) och så, och jag tänker att hon kanske tröttnar om hon nu har en häst som hon inte rår på riktigt, och inte kan göra de saker som hon faktiskt brukar kunna, på andra hästar. Äh, om nån nu hajar hur jag menar:).

Tröttna? Har hon inget äkta hästintresse? Eller har ni köpt egen häst för tidigt?

Min första ponny var en krutdurk. Jag kunde inte rida ut med kompisar annat än i skritt på lång tygel (kortade jag tygeln taktade hon). Jag kunde inte galoppera på ridbanan utan att hon sprängde staketet (hon hade ingen koll på vart hon var, bara det gick fort) osv. Men hon var snäll, mkt snäll.
Jag hade inga föräldrar som stöttade mig och jag fick inte träna för tränare. Jag tog hjälp av duktiga hästägare.

Tappade jag intresset? Nej, men visst var det kämpigt att inte kunna rida ihop med mina kompisar. Men jag lärde mig rida, och jävlar vad bra den hästen gick när jag hittat knapparna. Jag var visserligen tre år äldre än vad din dotter är nu, och jag tror att jag inte varit lika ödmjuk om jag varit tio år. Återigen: Ni kanske köpt ponny för tidigt?

Att byta till b-ponnyn vet jag inte om jag tycker är en bra ide. Visst ska din dotter inte vara rädd för sin häst men jag tror som andra här att hon behöver inte bli rädd och tappa intresset om ridningen läggs på hennes egen nivå. Att däremot byta ponny för att hon ska slippa känna motgångarna, det tycker jag är att göra henne en björntjänst.
En viktig del i att växa upp, speciellt med djur, är att lära sig att vara ödmjuk. Det blir man inte om man curlas med lättare ponnyer för att man inte lär sig rida sin egen. Och ni har bara haft den i en månad... se till att någon annan sköter träning och motionering av ponnyn och att din dotter får göra det lättare arbetet tills hon klarar av det och trappa sedan upp.
Det är den enda lösningen tror jag, det har din dotter igen sedan. Och tröttnar hon på att rida för att det går tungt, då kommer hon tröttna för eller senare ändå. Ridning går aldrig bara på räls, det är lika bra att lära sig det när man är ung. Och kan man inte ta en motgång, då är man inte mogen för egen ponny.

koncentrera sig på att lära sig rida, på en bra läromästare...Och då beror det ju på hur man ser på det här med läromästare. För mig är det en häst som kan saker, och som ställer upp på sin ryttare även om allt inte är rätt till 100 %, lyssnar på hjälper och så ska den inte ta minsta chans att komma undan.

Jag tror att din dotter visst hade haft kul med b-ponnyn och har ni råd och tid så köp den med!
Men, det jag har fetmarkerat här ovan, tänk en gång till, vad lär man sig mest på? en ponny som gör rätt när ryttaren gör rätt eller en ponny som försöker gissa sig till vad ryttaren vill?

Min dotter hade en foderponny, maxad D när hon var tio år. Den ponnyn gjorde inte ett dugg om hon inte red.
Hon kunde inte bara sitta upp och skritta runt lite tanklöst utan det var ridning i varenda steg som krävdes för red hon inte från början så kunde hon glömma att hästen lyssnade under resten av passet. Det var för mej en perfekt läromästare, min dotter lärde sig massor! Trots att hästen egentligen var för stor så lärde hon sig så mycket att jag aldrig har varit rädd för att hon inte ska klara av vilken häst som helst sedan dess.

Numera har dottern en häst som hon kan skritta runt planlöst på, en häst som lallar med och som växer utefter uppgiften han får, ett pass kan vara skritt i skogen på långa tyglar men lika gärna ett dressyrpass som heter duga eller dra busgalopper som får adrenalinet att spruta ur öronen på dem båda;)
Han hade när han kom sina egenheter, han drog gärna i galoppen, hoppade man ett hinder så gick det inte att få honom lugn sedan utan han steppade runt en halvtimme.
Han stegrade för lastbilar, traktorer och alla andra stora och eller ovanliga saker, kom det en älg så drog han (hände aldrig hos oss men hos förra ägaren).
Numera kan han på sin höjd steppa runt lite när något är riktigt otäckt.

Jag är helt övertygad om att det är tack vare dotterns erfarenhet från foderponnyn som har gjort att hennes häst idag är så cool, hon accepterade inte att han fjantade runt, hon accepterade inte att han drog iväg och hon kunde ge honom lugnet att stå ut med faran utan att flippa ur.

Hon lärde sig att hon måste vara tydlig med vad hon vill och gör hästen fel så beror det på att hon har varit otydlig, inte att hästen är dum eller bråkig utan bara att han tar saken i egna händer om han inte får tillräckligt med stöd från sin ryttare.

Jag är oxå en ponny mamma som har turen att jag e en liten mamma så en viktbärande c-ponny går bra till mej med.

Vår första ponny var oxå en fd ridskole ponny av det tuffare hållet. Vi insåg efter sex månader att det inte skulle fungera så bra. Dottern ville nästan aldrig rida och definitivt inte borsta och sköta om honom. Jag var oxå halv rädd för honom då han faktiskt kände att han kunda ta över hos oss.:cry:

Det jag vill säga med detta är det att JAG tycker inte att det är fel att tio åringar ÅKER ponny på en som styr upp själv och korrigerar ryttarens misstag. Alla barn är olika och min dotter är av det försiktiga slaget. Jag tycker inte att man som tio åring behöver lära sig att hantera lite hetare och jobbigare ponnysar. Jag tycker att man ska kunna lära sig och ha en fin balans och en bra sits i sadeln inte rycka och dra, dvs jobba med små hjälpen.
För oss måste det vara lätt enkelt och kul med sin ponny. Det ska gå och pussa på och fläta och allt som småtjejer vill..........

Nu e vår svåra och tuffa ponny såld och vi har en annan hemma på prov just nu och jag kan se dotterns glädje när hon umgås med "sin" nya ponny som verkligen är en ponny som rättar sig efter henne. Han kräver att hon visar tydligt vad hon vill annars blir han seg,och det är den skolan hon behöver nu.

Långt blev det men jag tror att du förstår vad jag menar och hur vi har det.:banana:

Lycka till för vad ni än beslutar er

Det där låter lite väl mycket som moraltänk. Som om småflickor inte förtjänar att ha kul med sina ponnies utan måste gå igenom en hel del lidande och tråkigheter för att få förtjäna sporten.

Helt ärligt skulle någon säga detsamma om en pojke som spelar fotboll, jovisst sitter skorna illa och ger dig blåa naglar på tårna och du riskerar snubbla på dem hela tiden och är rädd, men om du verkligen gillade fotboll skulle du strunta i det. Inte för att jämföra en häst med ett par skor, verkligen inte! men helt ärligt lidande som test av entusiasm verkar helt poänglöst.

Om sedan just den ponnyn passar eller ej har jag ingen aning om. Om ni har den på prov kanske, men om ni äger den så varför inte låta den slappna av i nya miljön först.

Har ni förresten ändrat foderstaten sedan den gick på ridskola? Hon kanske behöver mindre energi när hon går 40 minuter om dagen istället för 2*40?

Håller med dig helt och hållet! Bara för att en el av oss minsann fått lära oss den hårda vägen:D, även jag, så är det inget jag skulle utsätta mina barn för idag.
Jag fick min d.ponny som 13-åring. Hon såldes från ridksolan för att hon inte trvides, men var bara 4 år och naturligtvis ingen lämplig förstaponny av flera skäl, men min älskade Skorpan! Som jag slet och kämpade, grät osv. Efter två år hade jag en underbar ponny som jag tävlade med och som fungerade utmärkt och visst lärde jag mig massor. Men idag säger ju både jag och mina föräldrar att självklart skulle vi köpt en mer rutinerad ponny både med tanken på riskerna (för det var farligt i början) och allt kämpande det innebar.
Vi har precis valt att köpa en liten b-ponny som komplement till vår c-ponny som jag tycker är för osäker för mina barn. Nu är mina barn mindre men det kan ändå tåla att tänka på. De märker ju att den lilla är så mycket tryggare och lätthanterligare för dem (det handlar ju inte bara om stl men def om temperament) och det finns en helt annan glädje i blicken hos båda mina barn när de klarar så mycket mer själva. Det kan vara smågrejor ibland som gör att de uppskattar samvaron annorlunda än vi, min dotter sa så stolt efter några dagar, titta mamma -jag kan borsta utan att stå på tå! Påminnelse om barnperspektiv, eller hur! Och sonen vill överhuvudtaget inte hålla på med c-ponnyn, men pysslar gärna om russet-och självklart ska man tänka på detta för det är inte allt som stärker och härdar, det kan vara så att intresset försvinner också och det behöver inte bero på att barnen inte klarar en utmaning, bara att någon annan utmaning blev mer lagom och rimlig!
Jag har skrivit innan att jag tycker c-ponnyn skulle få en chans och det tycker jag än, men man ska inte vara rädd att erkänna att det inte blev så bra som det var tänkt och då lösa det genom att leta nytt eller som vi köpa en till om man har den möjligheten!
Lycka Till och lita på din magkänsla från din dotter och ponnyn när ni lärt känna varandra! Det tog mig fem månader att bli säker på mitt beslut och jag ångrar inte det en sekund, men är glad att jag verkligen kände av situationen först. MIna barns glädje över den nya ponnyn visar helt klart att det var rätt! Och när dotterna ramlade av häromdagen kändes det också bra för hon var mycket tuffare upp igen än med den andra ponnyn.

Som om småflickor inte förtjänar att ha kul med sina ponnies utan måste gå igenom en hel del lidande och tråkigheter för att få förtjäna sporten.

Det tycker jag inte heller. Det behöver inte bara bestå av blod, svett och tårar. Men det gör det väl inte heller? Tycker TS' dotter öht inte om sin ponny? Har jag isf missat att hon tycker illa om sin ponny? :o:confused:

Vill man inte så går det inte. Och man kanske inte vill jobba med en häst man inte gillar, jag skulle inte vilja det. Men jag skulle ge det mer tid än en månad.
Det är skillnad på att "ge upp" för att man inte tål att kämpa nånting utan vill ha räkmacka, och att inse att man inte pssar ihop. Men jag tycker som sagt att en ponny som hela sitt liv stått på en och samma ridskola, behöver mer än en månads chans för att visa om den är lämplig eller ej.
Annars tycker jag att man lär sitt barn att det som inte är perfekt från början byter man ut utan att ge det en ärlig chans. Oavsett det gäller fotboll eller djur.
I tioårsåldern tål man oftast att ens föräldrar säger att man inte får allt gratis på en gång.

Jag är glad att jag inte fick min krutdurksponny utbytt mot en lättriden rosettplockare av mina föräldrar. Efter några månader kunde jag ju rida henne jättebra, och jag fick stor förståelse för att man måste rida med sits och små hjälper. Man lär sig oerhört mkt genom att ha egen häst, om man är mogen för det.
Hade jag däremot växt upp i andan "det är fel på allt som inte gå bra på en gång" hade jag inte varit speciellt ödmjuk av mig. Jag tycker att det är en egenskap man bör ha som djurägare.

Senast ändrad:

Fast jag håller inte med det där om att förtjäna - det är väl inte vad det handlar om ?

KUL kan man väl ha om bara ridningen läggs på rätt nivå. Men om man bara har kul av att plocka rosetter så fine - då är det väl det som är grejen, men utvecklingen är ju typ noll. Och jag tror fortfarande att självförtroendet kommer få sig en enorm boost när tioåringen lär sig rida C-ponnyn i litet svårare övningar.

Hej! tror inte det stod hur gammal din dotter var. Men ni maste ga langsamt framat. Det tar lang tid att komma tillratta med en ny ponny. Dessutom har de flyttat och kanner inte sin omgivning. Det ar viktigt att man ger hasten foder som inte gor den het- och sen ska barnet fa skritta runt i 2 manader om det maste vara sa. Vi kopte en het C ponny till var dotter- hon var skraj- och vagade inte nagonting i borjan. Hasten hoppade oxa till for bade det ena & det andra. En dag sa ridlarare till min dotter, att vi alla varit radda, men antingen far hon sluta rida eller sa far hon borja. Det var vandpunkten, och ca ett ar sedan- forra veckan kom de trea i hopp tavling av 30. Hon alskar sin ponny nu & ponnyn har blivit sa snall & lugn. Vi bytte dock bett till pelham for hopp- for ponnyn var for stark for henne. Ponnyn mar inte daligt av det-:love: Lycka till G

Men ni är så bra ju!:) Tycker det blivit en bra och trevlig diskussion av detta, ingen pajkastning på sandlåde nivå som det ofta blir i olika forum på nätet.

Jag kan bara säga att jag håller med er allihop på sätt och vis, det finns ju alltid flera sidor av saken. Men jag måste erkänna att jag blev lite glad när det ändå dök upp några som faktiskt tycker att man inte måste gå den hårde svåra vägen och kämpa sig blå. Jag vet många tonåringar/ungdomar idag som är duktiga ryttare på rätt hög nivå och de har de allra flesta börjat på relativt självgående ponnys, så jag tror inte någon väg är fel, men att man kan lära sig på olika sätt. Sen är dottern bara nyss fyllda 10 år och som jag tror "lisajohan" skrev så tycker jag man i den åldern ska kunna få "leka" lite med sin ponny. Man har många år på sig att ta sig an tuffare hästar.

Dottern tycker om ponnyn, att hålla på med etc. Men i går red hon sin lektion och det funkade väl sådära...vi funderar vidare. Ska åka och hälsa på b-ponnyn och rida ut lite någon dag tänkte vi.

Det är ju faktiskt så att alla våra barn är olika.;)

Endel barn är tidigare, starkare och mera "modiga" Medans andra är lite senare och försiktigare där " leken pussarna och flätorna" är det viktigaste.

Jag tror att det är jätte viktigt att anpassa ponnyn till barnens temptrament och utvecklings stadium. Visst kanske endel lär sig mycket mer av den lite hetare och tuffare ponnyn men det finns ju de som backar många steg i sin "utbildning" om det blir för tufft.

LAGOM e ju bäst:rofl:

Kan inte låta bli att uppdatera igen. För idag red dottern lektion igen, det är hoppträning varannan vecka och hon rider i en grupp med tjejer på samma nivå och det är verkligen basic, styra, stanna, starta, lydnad. Idag red de på bommar med halter, igångsättningar och styra, väldigt nyttiga övningar. Och det gick superbra för dotra och hon var så nöjd. I slutet fick de hoppa två små hinder i galopp, 50 cm kanske och det verkligen flöt:). Ett lufthopp kunde dock ponnyn inte låta bli, men det var för att hon blev rädd för en fläkt bakom en vägg och det känns ju okej...

Faktiskt fick hon prova att hoppa med kimblewick-bettet och det gjorde nog sitt till och jag såg att hon var mkt mjukare i händerna när hon red än hon brukar. Bara så ni vet:)

Vad kul !

Jag håller tummarna för dottern och ponnyn (om ni inte byter för då får jag byta tumme :-)).

Haha, tack för tumme:).

Vi var faktiskt och provade b-ponnyn igen i helgen, dotra red ut tillsammans med förra ägaren. Och det gick bra....så nu vet jag varken ut eller in igen. Att det ska vara så jobbigt;)

Vi köpte en ridskoleponny till dottern för 2 år sedan. Den var snäll, men gjorde inte mer än den var tvungen till. På tävlingarna det första året stannade han om han såg något mer intressant... Mycket ledsen och arg dotter:o.
Nu efter ytterligare ett år är dom på placering eller strax utanför, och det är nog väldigt roligt för henne att veta att det är hon som gjort jobbet!
Så länge din dotter inte är rädd, och det inte blir farligt, tycker jag nog som många andra att ni ska kämpa vidare med C-ponnyn. Det verkar ju dessutom jättebra att du kan rida den emellanåt för att hjälpa din dotter på vägen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 545
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025