Byta till bredare bomvidd? (bilder)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Salvi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 570
S

Salvi

Har en Kentaur andromeda till min häst som jag nu tycker har blivit för smal, och vill då skicka den till sadelmakaren så att han kan bredda den.

Bomvidden som min häst har nu är smal, vi köpte sadeln när hon hade dåligt med muskler och då passade smal väldigt bra i bomvidden, nu har hon alltså musklat upp sig (enligt mig) och sadeln har blivit för smal. Till problemet hör att andra i min hästs omgivning inte alls tycker att det är en bra idé att bredda sadeln, då dessa personer tycker att sadeln ligger bra.
Så nu vill jag ha hjälp av er! Visst har jag väl rätt i att sadeln behöver vidgas?

Dåliga bilder, jag vet! men jag hann tyvärr inte ta några andra.

http://i159.photobucket.com/albums/t128/Salviii/g018.jpg

g016.jpg

g017.jpg

Sv: Byta till bredare bomvidd? (bilder)

Tack! :bow: precis vad jag också har tyckt. Nu har jag lite medhåll också :) Är måttligt jobbigt när man står alldeles själv och argumenterar för att sadeln är för smal, när ingen annan tycker det! Ska visa denna tråden :D

Senast ändrad av en moderator:

Lita på dig själv nästa gång! :)

Jag skulle breddat den 3 bomvidder och sedan satt en fårskinnspadd under så han kan växa lite till.

TACK! Precis vad jag har sagt. Min häst har en extrem manke och har därför alltid vart svår med sadlar, men det är ju bättre att jag vidgar den lite för mkt, och lägger under en pad, än att den är för smal.. vilket folk inte förstår. Är svårt att lita på sig själv när alla andra talar emot ens åsikter :(

Kanske ska tilläga att jag inte äger denna häst helt själv, min mamma står som ägare, även om det är jag som tar hand om henne mest. Så jag måste alltid diskutera med henne innan jag gör något. Annars skulle jag utan tvekan ha lämnat in den oavsett vad hon säger.

Ja, det kan du ge dig på att jag ska :angel::)

Men ,2-3 bomvidder är mkt i Kentaur!
Hade nog inte vidgat den så mkt!
Risk för att sadeln hamnar ordentligt i framvikt och på manken,vilket inte blir bra heller!
Börja med 1 bomvidd.

Har du nått emot mig? ;)

Ne men sadeln är mer än 1 bomvidd försmal. Och med tanke på att hästen antagligen växer fortfarande så kan man vidga 3 och sätta en fårskinnspadd under. Då har hästen även nått att växa i.

"växer" kan jag nog inte säga att hon kommer göra, då hon är 18 år. Men jag är ganska säker på att mer muskler kommer, och då vet jag inte om jag ska vidga bara 2 storlekar :s satte på sadeln idag och kände efter ordentligt. och jag tror nog att tre bomvidder blir för mkt, skulle tro att två blir ganska lagom.. såg att jag hade sadlat lite långt fram på bilderna. :D

Håller också med om att din sadel är för smal.

Jag har en kentaur (elektra) dressyrsadel själv, och i bommen i kenaturs sadlar är en flexibel glasfiberbom, så man får uppmärksamma lite att bommen faktiskt formar sig en del när man sätter sig i den. Jag kan tycka att min sadel (har bomv. 3) ser lite smal ut när jag sadlar i stallet, men när jag väl sitter i den så skulle jag inte kunna ha en vidare för då skulle den hamna i framvikt istället.
Så det kan va bra att ha i åtanke, att kolla hur den ser ut framtill när du sitter i sadeln också. Men som sagt, din sadel är såpass mycket för smal att jag skulle vidga den en bomvidd ändå! (eventuellt två, men då med fårskinnspad under)

Lycka till och hoppas din mamma låter sig övertalas! ;)

ja, vidgas behöver den definitivt! är inget snack om saken! men tror som sagt att det räcker med två bomvidder efter att ha känt efter och kikat ordentligt :)

Jo, jag har även kollat ordentligt när jag sitter i sadeln. får in ungefär två och en halv fingrar mellan sadeln och manken då. Men som sagt, två bomvidder, och sedan lägga under en pad om det är nödvändigt, tror jag kan bli ganska bra! :)

Nej,varför skulle jag ha något emot dig?
Kan bara inte köpa vissa argument!
Att sadeln är för smal är jag också med på,men om du vidgar denna sadel 2-3 bomvidder kommer den garanterat att trycka hästen på manken,vilket definitivt inte är bra!
Vi som har hästar med markerade mankar har ju lite annorlunda problem än ni med runda hästar utan mankar!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 442
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Freazer
·
Utrustning För det första: Jag har väldigt dålig koll på sadelinpassning själv. Har enbart ridit på ridskola och köpte min första häst från... 2
Svar
28
· Visningar
4 166
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka