Byta till bredare bomvidd? (bilder)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Salvi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 570
Sv: Byta till bredare bomvidd? (bilder)

Jag skulle nog tro att den bara är 1 storlek för smal. Den ligger ju ändå inte så illa och anledningen som jag tror att de andra tycker att den ser alldeles för liten ut tror jag är för att den är så högt skuren och för att den är har mycket stoppning. Det gör ju lite att det der ut som att den ligger längre ifrån hästen än vad den egentligen gör(förstår ni?), men om man tittar på bilden från sidan så ser man ju att en storlek större räcker nog ntagligen :smirk:

Men det räcker inte om hästen fortsätter bredda sig... :smirk:

TS: Bredda 2 storlekar, borde nog bli bra! Pad om det behövs sen...

Diana

Ja, det får nog bli så. Jag vidgar den 2 bomvidder, och lägger sedan under en pad om det är nödvändigt. Tycker egentligen inte alls om att behöva ha pad under sadeln, men måste man så måste man :)

Tänk på bara att om sadeln blir så bred att den hamnar på manken, och i rejäl framvikt, så finns det risk för att en vanlig fårskinnspad inte hjälper eftersom att det blir jämntjockt hela vägen. Du får alltså ingen hjälp att lyfta framtill. Däremot finns det andra padar, tex en luftpad eller fårskinnspad med utfyllnad framtill som kan fungera då.

Jag har en kentaur sadel som jag köpte här i höstas. Sadelmakaren som jag köpte den av sa att för att kunna brädda bommen måste man skicka tillbaka dem till fabriken. kan var bra att ha i åtanke då det säkert tar ett tag för fabriken att föra om sadeln.

för smal är den det syns tydligt. ta med fotot toll din sadelmakare och fråga h*n hur många bomvidder som behövs. hon vet ju änden hur sadeln är uppbyggd.

Jag har vart i kontakt med sadelmakaren på strömsholm. Och han sa att det inte skulle vara några problem alls att värma om den.

Ja, det får man självklart kolla upp när sadeln är klar.:) Hästen har som sagt en riktig monstermanke, så risken finns att jag får problem med manktyck :(

jag tog föresten lite bättre bilder igår, dom kommer inom kort :) då tog jag också bilder på manken utan sadeln på. :banana:

Nu kommer bättre bilder, har lagt sadeln där den ska ligga den här gången, och tagit bilder på manken "naken" :D

002.jpg

003.jpg

001.jpg

Och så¨tantens manke:

006.jpg

004.jpg

vad bra! det kanske är skillnad på vad de kan.
På de nya bilderna ser den inte alls lika smal ut som på det första bilderna. men tycker nog fortfarande att den är lite för smal.

Nej, den är ju inte alls lika smal som på första bilderna, hade råkat sadla alldeles för långt fram. Men den är ju fortfarande för smal. Mitt enda problem nu är att jag velar väldigt mycket över hur mkt jag ska vidga den :confused:

Gör en mall av hästens manke med hjälp av ståltråd och rita sedan av den på papper och skicka med till den som ska vidga den!
Kompisen gjorde så med sin Kieffer och det blev jättebra!
Risken om du vidgar för mycket är att du dels trycker hästen på manken ,dels hamnar i framvikt och det är varken bra för hästen eller dig!
Lycka till!

Jo, det är precis det jag är rädd för. Mitt största problem med sadelletandet åt den där damen är just manktryck :( Men ståltråden var en bra ide, var inget jag hade kommit på själv :D:bow:

Ingen mer som har nån åsikt om hur mkt den bör vidgas om man utgår från de nya bilderna ? har svårt att bestämma mig :confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 442
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Freazer
·
Utrustning För det första: Jag har väldigt dålig koll på sadelinpassning själv. Har enbart ridit på ridskola och köpte min första häst från... 2
Svar
28
· Visningar
4 166
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka