Byta till islandshäst?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Krans
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 1 756

Bukefalos 30 år!

Men jag HAR den kunskapen du saknar och umgås dagligen i islandshästkretsar och påstår att det där med två läger inte stämmer.
Jag skrev att det är min erfarenhet inte att det är så.
Det är fortfarande min erfarenhet då jag hört det från flera islandshästryttare jag känner:

För dom är det så.

Jag skrev att det är min erfarenhet inte att det är så.
Det är fortfarande min erfarenhet då jag hört det från flera islandshästryttare jag känner:

För dom är det så.
Som sagt - personliga preferenser finns ju såklart, men pratar man mer generellt om alla de som tränar, tävlar och jobbar med islandshäst (vilket ju är en rätt begränsad mängd människor ändå) ser jag mer att det är som @Gimlan skriver att vilken typ av häst man föredrar inte är strikt fyr- eller femgångare utan mer en blandning av många olika egenskaper som kanske ger en viss typ av häst.

Jag har ridit islandshäst i över 30 år och är fortfarande ganska kass på gångartsridning. Jag rider ändå islandshästar med gott samvete och är inte orolig för att förstöra dem. Det jag tänker på är att inte sitta och grisepassa i mil efter mil, utan hellre trava mycket med hästen i så fall, och så kan vi testa lite tölt korta sträckor. Ibland går det bra, ibland går det dåligt. Jag skulle säga att om du ska köpa en egen häst, se till att den har en tydlig trav som du klarar att få till. Det är kanske till och med viktigare än att den har bra tölt. Köper du en som töltar lätt men är svårtravad är risken att du efter ett tag ändå sitter där med en grisepassare, för att du inte haft kunskapen att underhålla tölten.
En tregångare (alltså en islandshäst med stark trav som ingen lyckats träna fram tölten på) kan också vara ett alternativ om du gillar rasen men inte tycker att tölten är superviktig.

Hej, jag är 50+ och har efter att min ponny gått bort börjat rida islandshäst ca 2 ggr i veckan i 1.5 år nu.( Det blev islandshäst mest för att jag bor granne med en ex-ridskola med dessa och jag har nästan fri tillgång att rida🙂)Men jag tycker det är så svårt! Svårt med traven och tölten att det ska bli rätt på alla fem hästar jag ridit. För att inte tala om att passen inte ska blanda sig i.🙄Jag tar lektioner nu och då och tränar men det tar ju en himla tid att lära sig. Har hört mkt om att man förstör hästen om man rider den i grisepass osv Är det ens rimligt att fundera på att i detta liv skaffa en egen isis utan att rida sönder den? Hur länge tar det för en medioker ryttare att lära sig?Jag är ju som sagt 50+....Kan tillägga att jag i övrigt älskar rasen!🩷

Mvh frustrerad som vill ha egen häst igen
Jag är inte personligt bekant med islandsridskolor. Men är det inte så att precis som på vanlig ridskola måste hästarna döva av lite för att även kunna gå med mer orutinerade ryttare. Dvs de kanske inte är superkänsliga och kan på ett sätt bli svårare att känna när man gör rätt iom att de är lite avtrubbade i jämförelse med en privathäst?

Jag bröt nacken som 15-åring och kunde inte rida annat än islänning efter. Jag fick en islandskorsning som var 4-gångare. Eller ja.. han hade väl främst 48 orena gångarter varav ingen var galopp. :laugh:
Jag red honom främst som en tregångare. Sen iom att det är en generellt överrörlig ras som kan behöva mer hjälp med balans, lösgjordhet, linjera upp kroppsdelarna etc för att hålla takten/sätta takten så blir det så klart svårare än raser som av sig själv sitter mer ihop och har mer medfödd takt-renhet.
Nu verkar du ha islandstränare som du är nöjd med. Och idag finns betydligt fler sådana. Men man får nog ändå lite fortfarande ha i minne att alla tränare inte kan hjälpa en ens med vanlig dressyr.
Jag provade många vanliga ridlärare och bokstavstränare. Ingen förstod sig på luddgubben förrän jag ramlade över tränare som jobbar mer med klassisk dressyr. De förstod balans och lösgjordhet mer och plötsligt fick vi rena gångarter och en galopp.
Jag har sedan dess, typ över 25 år senare, jobbat med en del islänningar. Jag tycker takten kommer lätt när man lär dem balans och lösgjordhet.

Om man bortser från det ev ekonomiska vid försäljning så mår hästen inte dåligt av att man antingen inte använder alla gångarter öht eller tills man känner sig redo. Och den går inte sönder eller mår dåligt av att man ibland hamnar i orena gångarter.
Men sitter man och nöter i spänning blir det så klart inte bra, oavsett om det är någon av de tre "vanliga" gångarterna eller de extra.

Jag är inte personligt bekant med islandsridskolor. Men är det inte så att precis som på vanlig ridskola måste hästarna döva av lite för att även kunna gå med mer orutinerade ryttare. Dvs de kanske inte är superkänsliga och kan på ett sätt bli svårare att känna när man gör rätt iom att de är lite avtrubbade i jämförelse med en privathäst?
Så är det absolut! Och så lägger man till det att det inte är hästarna med de allra bästa och mest tydligt separerade gångarterna som går i verksamhet (för de hästarna blir ju normalt tävlingshästar eller någons privata lyxridhäst, liksom). Då blir det verkligt svårt för den inte så rutinerade ryttaren att skilja på en markbunden, lätt fyrtaktig trav utan sväv och en passtaktig markbunden tölt - båda varianterna lär vara ganska mjuka, bekväma och "otydliga". På det sättet är det mycket enklare att rida en häst med större rörelser - då lär man direkt känna skillnad på trav och tölt till exempel!

Så är det absolut! Och så lägger man till det att det inte är hästarna med de allra bästa och mest tydligt separerade gångarterna som går i verksamhet (för de hästarna blir ju normalt tävlingshästar eller någons privata lyxridhäst, liksom). Då blir det verkligt svårt för den inte så rutinerade ryttaren att skilja på en markbunden, lätt fyrtaktig trav utan sväv och en passtaktig markbunden tölt - båda varianterna lär vara ganska mjuka, bekväma och "otydliga". På det sättet är det mycket enklare att rida en häst med större rörelser - då lär man direkt känna skillnad på trav och tölt till exempel!
Ah, så klart! Tänkte inte på det med separerade gångarterna. Men så klart är väl även det som med vanliga ridskolehästar, att man inte tar dem med störst gång och inte heller har pengar att köpa de dyraste hästarna.

Min luddgubbe hade kass exteriör, noll gång och var utdömd för lynnesfel. Så det tog lite tid för en outbildad unge som mig att försöka känna, förstå och kontrollera allt som skedde i den där lilla raketen. Men oj vad nyttig kunskap som jag tagit med mig även när jag främst jobbar med och har annan ras.

Nu blir det lite trådkap, ursäkta TS!

Vet du om islandskorsningar kan ha pass? Jag har för mig att jag lärde mig som ung att korsningar bara kunde tölta. Men jag skulle kunna sätta rätt mkt på att min islänning/New Forrest kunde gå i flygande pass. Vi fräste lätt ifrån vb-travare i det. Och han hade inte mkt till gång. Det var korta små knatterben i trav tex.

Vet du om islandskorsningar kan ha pass? Jag har för mig att jag lärde mig som ung att korsningar bara kunde tölta. Men jag skulle kunna sätta rätt mkt på att min islänning/New Forrest kunde gå i flygande pass. Vi fräste lätt ifrån vb-travare i det. Och han hade inte mkt till gång. Det var korta små knatterben i trav tex.

Ärftligheten i "passgenen" är i teorin ganska enkel. Utan den blir det en tregångare, med enkel upplaga blir det en fyrgångare (dvs den har tölt) och i dubbel upplaga ger den femgångare (dvs både pass och tölt). Så kombinationen tregångare + femgångare ger då genetiskt alltid fyrgångare, medan kombinationen fyrgångare + tregångare ska ge fyrgångare i 50% av fallen och tregångare i 50%.

MEN jag hävdar att det inte är fullkomligt uteslutet att passgenen skulle kunna finnas hos en new forest - det är en ganska utbredd gen som finns hos massor av hästraser världen över och vi vet att det funnits ett utbyte mellan Island och brittiska öarna. Islandshästen är iofs en gammal hästras, men det fanns ju inte hästar på island från början och vi vet att de som kom dit kom både från de nordiska länderna och brittiska öarna (och möjligen från en del andra håll). Passgenen uppstod inte på Island, så den föjde med "invandrarna" och dessutom kan ju hästar också ha flyttats från island till andra håll.

SÅ om din island/NF korsning hade pass, skulle jag tippa på att den ena genen kom från islandsföräldern och den andra från NF-föräldern!

Ärftligheten i "passgenen" är i teorin ganska enkel. Utan den blir det en tregångare, med enkel upplaga blir det en fyrgångare (dvs den har tölt) och i dubbel upplaga ger den femgångare (dvs både pass och tölt). Så kombinationen tregångare + femgångare ger då genetiskt alltid fyrgångare, medan kombinationen fyrgångare + tregångare ska ge fyrgångare i 50% av fallen och tregångare i 50%.

MEN jag hävdar att det inte är fullkomligt uteslutet att passgenen skulle kunna finnas hos en new forest - det är en ganska utbredd gen som finns hos massor av hästraser världen över och vi vet att det funnits ett utbyte mellan Island och brittiska öarna. Islandshästen är iofs en gammal hästras, men det fanns ju inte hästar på island från början och vi vet att de som kom dit kom både från de nordiska länderna och brittiska öarna (och möjligen från en del andra håll). Passgenen uppstod inte på Island, så den föjde med "invandrarna" och dessutom kan ju hästar också ha flyttats från island till andra håll.

SÅ om din island/NF korsning hade pass, skulle jag tippa på att den ena genen kom från islandsföräldern och den andra från NF-föräldern!
Går det att testa genetiskt vad en häst har?

Jag hade tidigare en basjkir, och där är det ju vissa som har kunnat tölta i alla fall (och pass?) - det hade kunnat vara kul att kolla om jag hade haft kvar henne, om det gick. Och en travare jag red för en hel hög år sedan for en gång iväg i någon gångart som inte var trav, men tillräckligt snabbt för att utan problem hänga med i de andras galopp.

Jag hade tidigare en basjkir, och där är det ju vissa som har kunnat tölta i alla fall (och pass?) - det hade kunnat vara kul att kolla om jag hade haft kvar henne, om det gick. Och en travare jag red för en hel hög år sedan for en gång iväg i någon gångart som inte var trav, men tillräckligt snabbt för att utan problem hänga med i de andras galopp.

Japp, det går att testa!

Det kan ha varit både pass och tölt som din basjkir sprang i - om tölt finns i rasen lär ju pass göra det också (eftersom två fyrgångarföräldrar ger femgångare i 25% av fallen) - men svårt att veta vilket det var. En bra tölthäst kommer också upp i galopphastighet i tölten! Jag kan rida ungefär mellantempo galopp bredvid min dotter som rider ökad tölt när hon sitter på våran bästa tävlingshäst (fyrgångare med tölt som bästa gångart).

Är du nyfiken så heter genen DMRT3 och är även vanligt förekommande hos travare :)

https://www.slu.se/forskning/kunska.../hast/travgenen-dmrt3-paverkar-ridegenskaper/

Tack för svar!
Jag, som då inte kunde så mkt, upplevde det som pass. Det känns ju väldigt annorlunda mot trav och tölt. Och det kändes som de passgångare jag ridit sedan dess. Men jag vågar inte säga garanterat iom känner att jag kan och framför allt kunde för lite.
Jag jobbade en sväng på travet och vet att det finns pass där och i andra gångartsraser. Men var nyfiken på just min luddgubbe.
Är det så att de som har passanlag generellt har sämre galopp? Eller är det något jag hört förr som man lärt sig mer om sedan dess?

Det var roligt när han gick i hage med halvblod och "vanliga" ponnier och det blev en större vattensamling som frös på ytan. Alla andra gick igenom isen, även lättare ponnysar som hade lika stora fötter. Men min luddgubbe antingen gick sakta med 3 fötter i marken eller töltade över och isen höll. :laugh:

Tack för svar!
Jag, som då inte kunde så mkt, upplevde det som pass. Det känns ju väldigt annorlunda mot trav och tölt. Och det kändes som de passgångare jag ridit sedan dess. Men jag vågar inte säga garanterat iom känner att jag kan och framför allt kunde för lite.
Jag jobbade en sväng på travet och vet att det finns pass där och i andra gångartsraser. Men var nyfiken på just min luddgubbe.
Är det så att de som har passanlag generellt har sämre galopp? Eller är det något jag hört förr som man lärt sig mer om sedan dess?
Ja, generellt är det så att galoppen blir sämre hos islandshästar med fem gångarter än med fyra - det visas bl.a. i studien som ligger bakom artikeln @crazyrabbitlady länkade till (men det verkade inte vara så hos riktigt alla hästraser, därför skriver jag specifikt islandshäst här). Men som du vet är allting relativt och det finns STORA individuella skillnader - antagligen är de individuella skillnaderna inom grupperna fyrgångare respektive femgångare större än skillnaden mellan grupperna. Jag har själv en genetisk femgångare som har väldigt lätt för galopp och har en bra, rent tretaktig galopp. Och ser man till utvecklingen av rasen som sådan blir det vanligare och vanligare med femgångare som är mer av typen "fyrgångare med pass" - dvs stora, flotta hästar med fyra väl separerade och bra gångarter med pass som extra bonus. De hästarna fanns nästan inte när jag började med islandshästar på 80-talet.

Jag tycker mig dock ha sett - men det är bara mina enskilda observationer - att femgångshästar väldigt sällan har galopp med sväv. Även de som har bra, säker galopp med bra takt saknar nästan helt sväv i långsamt till mellantempo galopp. Och ju mer jag studerar hästars rörelsemönster desto fler olikheter ser jag mellan hästar av swb-typ och islandshästar. Tycker det är superintressant!

Det var roligt när han gick i hage med halvblod och "vanliga" ponnier och det blev en större vattensamling som frös på ytan. Alla andra gick igenom isen, även lättare ponnysar som hade lika stora fötter. Men min luddgubbe antingen gick sakta med 3 fötter i marken eller töltade över och isen höll. :laugh:

Många islandshästar väljer tölten så fort det blir lite halt - måste ju rimligtvis kännas mycket säkrare att alltid ha en hov i marken! Och även för mig som ryttare känns tölt som en säker gångart vid halka - jag känner ofta vintertid att jag kan rida tölt där ryttare med tregångshästar känner sig begränsade till skritt. Så det finns nog många praktiska orsaker till att man valt att behålla och avla på tölt-/passanlaget hos islandshästar :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka