Byta upp mig från en Nikon D40x till..?

Saeta

Trådstartare
Jag har en Nikon D40x som jag haft i 1,5 år nu och jag har börjat att "växa ur" den. Så nu är jag på jakt efter en lite bättre kamera som inte är allt för dyr, men ändå bättre än den jag har samtidigt som jag ska sälja den nuvarande. Några funderingar är Nikon D80, vad tror ni om det?
Några tips på andra kameror kanske? :)

Senast ändrad:
Sv: Byta upp mig från en Nikon D40x till..?

Ska du byta upp dig, men inte vill lägga så mycket som du behöver för at tex köpa D90 eller D300, skulle jag definitivt säga D80. Mycket kamera för pengarna, men den försvinner väl snart från butikerna efter vad jag har förstått. Så det gäller att passa på.

Tack så mkt för svaret! :)
Vad är det som skiljer en D40x från en D80? Hur pass mycket "bättre" är kameran och är det ett bra steg att uppgradera sig till? Eller borde man satsa på en lite bättre kamera?

Jag gissar att steget från D40 till D80 kommer kännas litet ganska fort? Så jag röstar för D300. Där har du en kamera utan massa program och dessutom vädertätad, den känns bra i handen. D90 är en plastig kamera, dock presterar den ju bra.... men för mig är känslan lika viktig som vad kameran presterar. Åk till butik och kläm på D80 och D90 och D300 och jämför.... :)

Jag har en Nikon D40x som jag haft i 1,5 år nu och jag har börjat att "växa ur" den.
<klipp>
Några tips på andra kameror kanske? :)
Du kanske lättare kan komma fram till ett svar på egen hand om du försöker utveckla vad det är du menar när du säger att du vuxit ur D40:an...? :idea: Vad är det, mer specifikt, med den kameran som begränsar dig från att skapa de bilder du vill?

Om du bara är teknikkåt så visst, köp en D300 eller en D700 eller en D3 eller nya D3X som kommer att komma snart. Har du begränsad budget och lite vett i skallen så ger nog D80 mer än vad du kan hantera. Samma sensor som i fina D200 fast i en långsammare version. Det är optiken som oftast sätter gränser för bildkvalitén och inte huset, köper du t.ex. en D80 och bra optik i klass med 50mm 1.8D (Som kostar 1300:- ) så har du en sjukt bra kombination. Passa på att köpa D80 innan den slutar att säljas. Skillnaden mellan D90 och D80 ergonomiskt är obefintlig. Optiken är ändå viktigast! Du kanske rent av klarar dig med att behålla D40X och köpa en grymt bra glugg? T.ex. Nikons 17-55 2.8 är ju ett klassiskt bra objektiv. Får du begagnat för runt 8000.

Jag röstar ju egentligen för D300 jag också, eftersom jag har en själv. (Gick från D40). Det är ju en fråga om hur mycket man vill och kan lägga helt enkelt. Jag älskar min D300!

Jag tycker att man ska känna sig fram, jag har ju som sagt specifika krav just på känslan så jag är lite udda. Jag valde mellan D80 och Konica Minolta 2005 då jag köpte min första, det blev inte D80 då, av samma orsak som jag inte pallade D90 nu.... :rofl: jag vill ha regäla tunga pjäser.... för jag är van det antar jag och jag har ingen användning av motivprogram eller vad dom kallas :)

I slutändan är det dock optiken som ger mest tycker jag och jag kommer säkerligen lägga ner mkt mer på optik än kamerahus i slutändan... och hellre då en D80 kanske och ett riktigt bra objektiv än D300 och inte ha råd med optik....

Annars så avvakta och spara spara.... jag har sparat i 3 år (!) för att kunna byta min utrustning! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 839
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 369
Senast: sardellen
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 678
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 312
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025