Byta ut framvalv i bomlös

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 631
T

Tjalfe

Har äntligen fått hem min nya bomlösa sadel(Barefott Stella, samma som Cherokee)!:bump:
Verkar vara en bra sadel som får duga tills det kommer ut tillräckligt breda bomsadlar på marknaden.:D

"Framvalvet" i sadeln är ju på tok för smal(vilket jag var helt förberedd på eftersom pålle är så bred). Har inte testat att rida i den än men antar att det inte gör så stor skillnad.

När jag drog i sadeln så kände jag även att den var något ostadig(vilket jag också var förberedd på), blir det bättre om man byter ut pommeln mot något annat? Har hört talas om att folk stoppat med allt möjligt.:D
Eller är det bättre om jag har kvar nuvarande?
En annan nackdel jag tänkte på är att den hamnar väldigt högt över hästen, min lilla c-ponny blev ju hög som en häst.:D Är det något som blir bättre när man sitter i den eller om man byter ut pommeln?
Kan en brösta få sadeln att ligga något stadigare sidledes?

Sv: Byta ut framvalv i bomlös

Jag kan tyvärr inte hjälpa dej med frågorna men jag undrar om du skulle vilja lägga in en bild på din sadel? :bow:
Jag var inne på deras hemsida och kollade men det kortet var tagit snett framifrån på hästen så den syntes inte så bra.
Själv har jag en Barefoot London.

Nu har jag bytt ut framvalvet mot trasor och det blev faktiskt bra.:D Har även provridit och det jag var mest rädd för var ju att sadeln skulle snurra vid uppsittning men den låg helt stilla.:laugh:

Är dock inte helt överens med sadeln förövrigt än men jag antar att det är en vanesak när man är van vid bomsadlar/ingen sadel alls.:laugh:

Tog några bilder med!

Självklart skulle det ju börja regna med.:grin:

Stella.jpg

Stella2.jpg

Stella-efter.jpg

Nu har jag bytt ut framvalvet mot trasor och det blev faktiskt bra.:D Har även provridit och det jag var mest rädd för var ju att sadeln skulle snurra vid uppsittning men den låg helt stilla.:laugh:

Är dock inte helt överens med sadeln förövrigt än men jag antar att det är en vanesak när man är van vid bomsadlar/ingen sadel alls.:laugh:

Tog några bilder med!

Självklart skulle det ju börja regna med.:grin:

Stella2.jpg

Stella-efter.jpg

Jäklar vilken snygg sadel :love: .
Får man fråga vart du köpt den ?. Pm:a då ;)

Inget proffs på den typen av sadel, har aldrig ridit i en eller knappt sett en IRL. Men sitter inte sadelgjorden väldigt långt in under hästen? Alltså långt bak? Eller det kanske den ska göra? :o Vet som sagt ingenting om den här typen av sadel men tycker det ser lite "dumt" ut.

Åhh vilken fin sadel Tjalfe! Med hästhuvudet och allt. Verkligen stilig. Hoppas du kommer att trivas i den. :bow:

Öppenbarligen så ska det de.:D Vet dock inte anledningen till det. :laugh:

Jag hoppas också på det! Än så länge är jag inte riktigt vän med den, men jag hoppas att det är en vanesak.:laugh:

Vad är det som gör att du inte är riktigt vän med den?

Jag tycker att det ser ut som om den riskeras att dras fram när sadelgjordsstropparna sitter så snett, vad händer om du lägger sadeln längre fram? Jag skulle också valt en längre dressyrgjord så att du inte riskerar att nypa hästen i armhålorna. Gjorden bör gå högre upp på sidorna.

Himla snygg sadel, är det den som är i syntet?

Vad är det som gör att du inte är riktigt vän med den?

Jag tycker att det ser ut som om den riskeras att dras fram när sadelgjordsstropparna sitter så snett, vad händer om du lägger sadeln längre fram? Jag skulle också valt en längre dressyrgjord så att du inte riskerar att nypa hästen i armhålorna. Gjorden bör gå högre upp på sidorna.

Himla snygg sadel, är det den som är i syntet?

Främst bredden och att det känns som att man sitter helt annorlunda.
Jag har inte märkt att den har åkt framåt något alls, kan vara bilden som luras.:laugh:
Lägger jag den längre fram så hamnar den över halsen på hästen.:D

Jag tycker inte att gjorden på något sätt skulle kunna nypa honom så jag behåller nog den då det är en super bra gjord!.:laugh:

Japp det är en cherokee i syntet och lite annat utformad.:)

Var lite stressad igår när jag skrev. Kan tillägga att jag inte riktigt gillar att det känns som man sitter så högt ovanför hästen och att jag har svårt att komma åt honom med skänklarna ordentligt.
Kan även tillägga att bilden är tagen efter ridtur och jag har släppt ner sadelgjorden 2-3 hål.:laugh:

Vet inte exakt hur många grader, men troligtvis mellan 125-130. :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 607
Senast: videnlis
·
Hoppning Jag har tagit hem en begagnad Frank Baines hoppsadel på prov. Priset är MYCKET överkomligt. En flatback. Vet ej modellen. La den på...
Svar
10
· Visningar
2 433
Senast: Novali01
·
Utrustning Jag blir tokig på den rackarns sadeln som inte ligger bra! Den nuvarande har visserlign extremt bra mankfrihet men ligger inte an hela...
Svar
12
· Visningar
5 263
Senast: Totola
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
662 728
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V