Bukefalos 28 år!

Byta ut trekammarbrunn/minireningsverk

Där och då, om det nu var på 60-talet var det kanske ett rimligt val ändå för enskilda avlopp.
Infiltration är fortfarande gångbart på vissa ställen men markbädd är det inte.
Jag har alldeles nyligen lagt om en infiltration på en plats där infiltration fortfarande skulle godkännas för nyanläggning.
Mitt i skogen, långt från andra bostäder och sjö.
 
Är det något specifikt verk du syftar på?
Ja dem som har värden bra nog för att kunna släppa ut spillvattnet rakt i en badsjö.
Med inbyggd fosforfälla.
Jag har läst igenom specifikationerna på alla på marknaden förekommande minireningsverk.
 
Sen är det dessutom väldigt få verk som funnits någon längre tid på makrnaden så att säga hur dessa fungerar efter tjugo år är väldigt svårt att spekulera i, tycker jag iaf.
Inte alls.
Det kan man se på konstruktionen.
Om det inte kan sätta igen så kan det ju inte det.
Det går att tvätta inuti och underhålla samt ersätta trasiga delar.
Det blir inte tvärstopp som med en infiltration som man med säkerhet vet är tidsbegränsad.
 
Ja dem som har värden bra nog för att kunna släppa ut spillvattnet rakt i en badsjö.
Med inbyggd fosforfälla.
Jag har läst igenom specifikationerna på alla på marknaden förekommande minireningsverk.
Det verket är ett av mina favoriter, de är ett av få som faktikst visar bra (och sannolika) testvärden på bakterier :)
 
Inte alls.
Det kan man se på konstruktionen.
Om det inte kan sätta igen så kan det ju inte det.
Det går att tvätta inuti och underhålla samt ersätta trasiga delar.
Det blir inte tvärstopp som med en infiltration som man med säkerhet vet är tidsbegränsad.
Nja, vet inte om jag håller med dig där. Vi menar kanske olika saker, men nog kan det "sätta igen" även om det kanske går att åtgärda efteråt. Och ja, en infiltration har en begränsad livslängd, men tills de olika fabrikaten minireningsverk legat i backen och (miss)sköts i 20-30 år och vissa av tillverkarna slutat producera reservdelar så står jag fortsätter jag nog tro att även minireningsverk har en begränsad livslängd. Och då kräver markbaserad rening betydligt mindre skötsel än ett verk gör.
 
Infiltration är fortfarande gångbart på vissa ställen men markbädd är det inte.
Jag har alldeles nyligen lagt om en infiltration på en plats där infiltration fortfarande skulle godkännas för nyanläggning.
Mitt i skogen, långt från andra bostäder och sjö.
Markbädd är verkligen fortfarande en godkänd rening! Sen krävs det visserligen extra rening på fosfor, men det går ju att lösa på flera olika sätt. Minireningsverk är inte det enda som godkänns idag!
 
Vi menar kanske olika saker, men nog kan det "sätta igen" även om det kanske går att åtgärda efteråt.
Jag menar sätta igen permanent och obönhörligt utan andra möjligheter än att göra helt nytt.
Spola ur, rengöra och underhålla är en annan sak.
Och då kräver markbaserad rening betydligt mindre skötsel än ett verk gör.
Ja absolut men den är inte godkänd på så många ställen längre.
Vi byter också lösning på en plats som är extremt känslig och där är det inte på något vis ett alternativ.
Utbytet beror på att det villkorades för ett bygglov.
 
Markbädd är verkligen fortfarande en godkänd rening!
Inte ensamt.
Du skriver ju själv:
Sen krävs det visserligen extra rening på fosfor, men det går ju att lösa på flera olika sätt.
Vilket betyder markbädd med fosforfälla eller flockning.
Infiltration klarar sig fortfarande på egen hand på vissa ställen.
Det gör INTE markbädd.
Minireningsverk är inte det enda som godkänns idag!
Det har jag aldrig påstått, tror jag i alla fall.
Jag menade det i alla fall inte så.
 
Det verket är ett av mina favoriter, de är ett av få som faktikst visar bra (och sannolika) testvärden på bakterier :)
Ja visst är det trevligt.
Vi har lagt mycket energi på att hitta bästa lösningen för oss.
Och det där är en bra och prisvärd lösning.
Vårt vatten skall rakt ut i en badsjö så det är oerhört viktigt att det fungerar korrekt.
 
Jag menar sätta igen permanent och obönhörligt utan andra möjligheter än att göra helt nytt.
Spola ur, rengöra och underhålla är en annan sak.

Ja absolut men den är inte godkänd på så många ställen längre.
Vi byter också lösning på en plats som är extremt känslig och där är det inte på något vis ett alternativ.
Utbytet beror på att det villkorades för ett bygglov.

Jag är med på det.

Vilket betyder markbädd med fosforfälla eller flockning.
Infiltration klarar sig fortfarande på egen hand på vissa ställen.
Det gör INTE markbädd.
Det var detta nedan som jag tolkade på det sättet:
Infiltration är fortfarande gångbart på vissa ställen men markbädd är det inte.
Nej, markbädd är inte godkänt utan extra fosforrening, även om jag hoppas att Havs nya föreskrifter går igenom fort så att det kan vara det på vissa ställen.

Det har jag aldrig påstått, tror jag i alla fall.
Jag menade det i alla fall inte så
Ok, då är jag med på vad du menar. Jag stöter i mitt jobb på ganska många entreprenörer/försäljare av minireningsverk som påstår att deras är det enda rätta (har tom några som påstår för fastighetsägare att deras är det enda som är godkänt i kommunen!) och är därför lite känslig på sådant. Vill att det ska vara tydligt för husägare som ska åtgärda sitt avlopp att det ofta finns många alternativ på anläggningar att välja på :) (Om det inte är som du säger, ett mycket känsligt område).
 
Ja visst är det trevligt.
Vi har lagt mycket energi på att hitta bästa lösningen för oss.
Och det där är en bra och prisvärd lösning.
Vårt vatten skall rakt ut i en badsjö så det är oerhört viktigt att det fungerar korrekt.
Hoppas det visar sig hålla bra över tiden med!
 
Jag stöter i mitt jobb på ganska många entreprenörer/försäljare av minireningsverk som påstår att deras är det enda rätta (har tom några som påstår för fastighetsägare att deras är det enda som är godkänt i kommunen!) och är därför lite känslig på sådant.
Det förstår jag verkligen.
Bra Broschyr i vår kommun med lista på godkända anläggningar.
http://nykoping.se/Global/Dokument/...pp/Avlopp/Till_dig_som_ska_anlagga_avlopp.pdf

(Jag hittade den.)
(Skogsavloppet ligger i en annan kommun.)
 
Markbädd är verkligen fortfarande en godkänd rening! Sen krävs det visserligen extra rening på fosfor, men det går ju att lösa på flera olika sätt. Minireningsverk är inte det enda som godkänns idag!
Jag gjorde helt nytt förra året,3 kammare o infiltration, behövdes ingen extra rening.
 
Kinkig? Markbädd då då.Eller ska jag kalla det en hög med grus.:D
Jag funktionen är helt olika.
I en infiltration så rinner avloppsvattnet ner i marken.
I en markbädd så rinner avloppsvattnet genom markbädden och ut i ett rör på andra sidan.
På andra sidan där det kommer ut vatten så måste man i dagsläget ha någon form av efterpolering.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland blir det inte som man vill, men det blir bra ändå. Och ibland när det inte blir som man vill så blir det bara skit. Det är...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 434
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vi hade möte i vår BRF i måndags och det gick som vanligt, åt skogen med massa bråk, olösta gamla tvister och inga slutsatser...
2
Svar
28
· Visningar
4 359
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp