Byta valv på bomlös

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tess82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 993
T

Tess82

Är det någon som fått göra det? Isåfall märkte du någon skillnad?
Funderar på att byta till ett bredare framvalv, pga att det känns som det jag har nu är för smalt så det hindrar uppbyggnaden av musklerna kring bogen. Har en kallblodsvalack av kraftigare modell med låg manke.

Sv: Byta valv på bomlös

Jag har bytt frambom och märkt stor skillnad i höjd fram. Balansen (sadelns) blev betydligt bättre.
// Linda

Vad har du för sadel.
Förut hade jag en knigths(torsion kopia), där fick jag plocka ut valvet, annars passade den inte alls.
nuvarande ST-dressyr har bredaste valvet i så där har jag inte bytt

Jag har tagit bort frampommeln på min Torsion (likadan som Barefoot i den konstruktionen med framvalvet) , det för att den är alldeles för smal för min häst.
Det funkar kanonbra utan. Jag har i stället stoppat syntetull i fickan.

Kan det vara bättre alltså att rida utan framvalv tills det att man fått hem ett vidare??

Jag tog ur koppjärnet på min Freeform helt. Stor skillnad, och hästen tyckte tack så mycket.

Har haft Börjes och Hööks bomlösa och har nu en Barefoot London. Min häst är alldeles för vid för framvalven som suttit i dessa sadlar, så i mitt framvalv ligger en hårt rullad skumgummibit i stället. Skönt för hästen, som visade att hon ogillade den hårda, och väldigt smala, frampommeln...

Kan det vara bättre alltså att rida utan framvalv tills det att man fått hem ett vidare??
Japp. Stoppa i något i fickan för frampommeln, tex en hårt rullad handduk, så går det bra att rida ändå. Så har jag :)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 291
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 442
Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Eurydome
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 720
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka