Byte av foder

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare LisaJ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 875
L

LisaJ

Hej,

Min golden retriver tik hade för några veckor sen en förstoppning så hon lades in hos veterinären under ett dygn när vi hämtade henne var allting bra igen. Hon skulle under en kortare tid äta fodret Hill´s i/d. Igår tänkte jag lite smått började övergå till pedegree som hon ätit innan och aldrig haft några problem med. Jag blandade i/d med pedegree och hon fick mat tre gånger igår. Dessvärre vaknade jag tidigt imorse av att hon kräktes (lukt av avföring) jag tog med henne ut och hon bajsade (diaré liknande). När vi kom in igen efter ca 40min kräktes hon igen vi gick ut engång till och hon bajsade väldigt löst igen.
vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Hur ska jag göra med maten ska jag ge henne mat som vanligt eller ska jag vänta till hon fått ut all mat. Och om jag ska ge henne mat som vanligt. Vilket foder ska jag använda? :confused:

Mvh Lisa

Sv: Byte av foder

Kontakta din veterinär för råd. Det låter inte som en normal reaktion vid foderbyte.

Hur mycket av PP blandade du i -hills? Det skulle kunna vara så att övergången blev för tvär - men som sagt ring din vet.

Okej jag ska göra det!
blandade ungefär lika mycket av vardera.
Tack för svaret!

50/50 är rätt mkt att börja fasa in nytt foder med, jag har alltid börjat med 1/4del sen 1/2, 3/4 och sen gått över helt detta utslaget på ett par veckor.
men det låter ändå inte normalt med den reaktionen så kontakta veterinären.

Om inte annat kanske veterinären kan ge tips om ett foder som hunden tål bättre.

Tack för hjälpen!
Jag kontaktade vår veterinär och hon sa som ni säger att jag gav för mycket pedegree till att börja med. Jag ska ikväll ge henne hill´s i/d igen för att om ett tag försöka med att föra in pedegree igen och den gången ska jag börja med mindre!!!

//Lisa

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev... 2
Svar
22
· Visningar
2 812
Senast: tanten
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 557
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något...
Svar
6
· Visningar
1 966
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka