Bytt hö och hästarna är inte nöjda.

Narcissa

Trådstartare
Jag köpte hö från annan leverantör för några dagar sen. Det förra höet åt de med god aptit men detta är svårare att få i dem. Det är inget fel på höet. Inte vad vi har kunnat se iaf. De äter men inte liks lyckligt som förr. Kan gärna lämna lite.
Han jag köpta av var ute igår för att kolla så att allt var normalt vilket det var.
Jag fick även analysen. Jag undrar om det kan ha med sockerhalten att göra. Jag vet inte förra höets sockerhalt men jag tror den ligger ganska högt då den bonden inte tyckte det höet lämpade sig till ponnyer. I detta hö vi har nu ligger halten på 90 g/kg. Vad säger ni om det?
Jag har dräcktiga ston och en häst som gärna blir väldigt rund.
Ska jag byta hö igen när detta parti är över eller ska jag hoppas att de kommer tycka att det är ok. Himla tråkigt nu när jag äntligen hittat någon som kör hem det till oss....
 
Jag hade så en period från en leverantör, det som troligen var problemet var någon växt i höt som inte fanns i de andra hösorterna jag köpt innan.
 
Mina gör så varje gång jag byter, tar en vecka så börjar de äta som vanligt. Så prova ge det lite tid så kanske de kommer igång. Hoppas det :) annars kan det ju vara nåt i vallen de inte gillar.
 
Hoppas det! Lite mer pepp av era inlägg. Haha. De har ätit samma hösilage lääänge nu.

men vad säger ni om sockret?
 
Jag köpte hö från annan leverantör för några dagar sen. Det förra höet åt de med god aptit men detta är svårare att få i dem. Det är inget fel på höet. Inte vad vi har kunnat se iaf. De äter men inte liks lyckligt som förr. Kan gärna lämna lite.
Han jag köpta av var ute igår för att kolla så att allt var normalt vilket det var.
Jag fick även analysen. Jag undrar om det kan ha med sockerhalten att göra. Jag vet inte förra höets sockerhalt men jag tror den ligger ganska högt då den bonden inte tyckte det höet lämpade sig till ponnyer. I detta hö vi har nu ligger halten på 90 g/kg. Vad säger ni om det?
Jag har dräcktiga ston och en häst som gärna blir väldigt rund.
Ska jag byta hö igen när detta parti är över eller ska jag hoppas att de kommer tycka att det är ok. Himla tråkigt nu när jag äntligen hittat någon som kör hem det till oss....

Det kan säkert bero på sockerhalten att det är mindre smakligt!
Jag har i år sett analyser men 251 gram och 224 gram socker per kg, det upplever nog hästarna väldigt smakligt, sen om det är lämpligt är en annan sak, det beror på vad man har för hästar!
 
Vad är det för hö? Alltså grässorter?

Jag köpte toppfint kalvhö till mina, som de bara ratade. Alldeles för grova strån och nästan bara timotej, det ville inte mina äta.
 
Jag köpte för något år sedan ett parti hö. Hästarna rata det totalt.
Såg inget fel på det, lukta gått m.m. Jag antar att de hade något med växtsorten, de va väldigt grovt. Använde inte det mera, pravade senare igen, de rata det totalt. Till och med de matälskade hästar...
Pratade med en släkt som hade köpt samma hö till sina får, de åt de inte heller...
köper inte från den bonden mer...
 
Vad är det för hö? Alltså grässorter?

Jag köpte toppfint kalvhö till mina, som de bara ratade. Alldeles för grova strån och nästan bara timotej, det ville inte mina äta.
Jag har råkat ut för det motsatta, köpte fint ängshö. Doftade underbart och såg verkligen toppen ut. Tror ni hästen åt? Nej, det var bara att ge upp och köpa annat hö. När dom ratar hö och äter halm istället så är det inte kul.... samma nu flera år senare, lägger man in en småbal som har finare struktur så lämnar hon kvar en hel del, lite grövre går i bra.
 
Och jag är synnerligen förvirrad över min häst...:confused:

ALLTID, och jag menar alltid, ett matvrak som äter allt hon kommer över i flygande fläng. Snabbt, städar noggrant, osv. Har köpt hö från samma bonde i snart 6 år. Han har ett timotej- och ängsvingelhö. Förra säsongen köpte jag av andraskörden. Lite mjukare, fintrådigare hö. Mestadels för att shettisen skulle äta bra. Sedan slumpade det sig så att jag fick shettisens tänder kollade och åtgärdade, och hon äter numera så bra att jag inte längre behöver välja hö efter henne :) . Så i år blev det förstaskörden, för det har värden som jag tycker passar mina hästar bättre och så tycker jag att det är bra att de får äta lite grövre hö. Känns nyttigare för en häst.

Så detta nya hö har de ätit utan problem sedan i augusti, båda två. För en vecka sedan började den stora matglada äta sämre. Tyckte att hon såg svullen ut vid käken, och fick hennes tänder kollade. Jodå, de behövde fixas till lite. Men sedan dess äter hon ändå inte som vanligt. Och jag förstår inte varför... Hade kvar ett fåtal balar av förra årets hö, och det slukade hon med hull och hår. Jag hämtar i omgångar, en hästtransport i taget, och senaste omgången hade de nog ätit utan problem i ca 1 vecka innan den stora började tycka att det var något konstigt med höet. Hon nosar på det, glor på mig, puttar runt det, äter lite här och där, osv. Vanligtvis äter hon från toppen till botten, utan att hämta andan ;) , och städar noggrant efter sig. Numera lämnar hon småtussar, eller i alla fall strån. VARFÖR????
 
mina hästar tycker inte om grannens hö, alldeles för mycket kärringtand och långa sega ogräs växter som bara hakar ihop sig i varrandra. mycket böss också pga alla blommorna så halva nästan halva balen sopar man ut i form av skräp.
mina föredrar hö med mycket gräs, få blommor och gärna en del svinmålla ;) vilket är ena hästens favorit ogräs. det höet vi fick nu tycker hästarna är perfekt, lagom torrt och de äter upp allt.
 
Detta höet luktar annorlunda, är torrare och mindre socker. Men det ser fint ut och inte en massa skit i det. :)
Nu äter alla bättre utom en dam som fortfarande står och petar men låter man henne vara så är höet borta sen...
 
Jag fick även analysen. Jag undrar om det kan ha med sockerhalten att göra. Jag vet inte förra höets sockerhalt men jag tror den ligger ganska högt då den bonden inte tyckte det höet lämpade sig till ponnyer. I detta hö vi har nu ligger halten på 90 g/kg. Vad säger ni om det?

Foderläran här säger att hästarna anser att hö börjar bli mindre smakligt när sockerhalten halkar under 100g/kg ts.
Normalt är det inte så problematiskt, men om dina dräktiga ston inte får i sig tillräckligt mycket energi pga detta är det bäst att byta hö vid nästa leverans / ge detta hö till den häst som lätt lägger på hullet där det gör någon nytta att den inte äter så mycket och skaffa smakligare hö åt damerna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 420
Senast: Shixle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: Magiana
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 318
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp