Bukefalos 28 år!

L

LillOhlsson

Vad betyder det egentligen? Är det jätte dåligt? har hunden ont eller får den svårt med något?

Jag går med tankar på att skaffa en hund (som vissa av er kanske läst) och nu som en blixt från klar himmel fick jag upp ögonen för en 2:årig amstaff som verkar helt perfekt för mig och min smabo.
Men hon är röntgad med c-höfter.
Någon som kan berätta något om det? har dom ont? får dom ont? hindras dom från att leva som en "frisk" hund?
 
Sv: c-höfter

Det är inget hunden lider av, men något man ändå kan ha i bakhuvudet. En C-höft får inte avlas på. Har man hunden bra musklad och i kondition så är det inget den lider av öht.
 
Sv: c-höfter

Det är inget hunden lider av, men något man ändå kan ha i bakhuvudet. En C-höft får inte avlas på. Har man hunden bra musklad och i kondition så är det inget den lider av öht.

Knappast helt sant..

Ts: Det beror helt på anledningen till att hunden fått C, vilket man enkelt kan ta reda på genom att ringa till skk's veterinäravdelning.

Beror C:et på pålagringar, så kommer hunden att få ont! Beror det på slappa leder så har den goda chanser att leva ett normalt och smärtfritt liv om den hålls musklad och inte får bli tjock.

Ring skk, prata med avläsande veterinär och hör med den vad den tror om hundens ev. problem i framtiden innan du bestämmer dig för något.
 
Sv: c-höfter

Tillägger: Hunden kan ha HD grad C utan varken pålagringar eller slappa leder också. Skulle väl tro att det är den bästa prognosen...
 
Sv: c-höfter

Ja, det kan ju bero på norbergs vinkel eller dysplasi också och av alternativen så anser jag nog slappa leder eller NV är de "bästa" alternativet.
 
Sv: c-höfter

Jag har alltid hört att det är bättre att båda har samma grad fel, t ex C, än att det är olika, t ex B på en och D på den andra. Det kan bli mer felbelastningar när det är olika grad.
 
Sv: c-höfter

Det var ju uppe i en tråd här bara förra veckan där en användare intensivt hävdade just detta, för att frambenen kunde bli snedbelastade. Vad man inte tänker på är att TVÅ dåliga höfter givetvis gör dubbelt så ont som EN dålig höft, så jag har mycket hellre en dålig höft på min hund och förebygger/behandlar överansträngning och snedbelastning, än att jag önskar en hund tex två D-höfter.

Efter förra veckans diskussion tog jag för övrigt upp detta med veterinär för att jag var nyfiken , och hon förstod inte varför ytterligare en dålig höft skulle innebära mindre smärta än ev. avlastningsskador.
 
Sv: c-höfter

Ja, det kan ju bero på norbergs vinkel eller dysplasi också och av alternativen så anser jag nog slappa leder eller NV är de "bästa" alternativet.

Hur menar du då? *trögfattad*

Kan inte slappa leder mer vara ett litet gissel jämfört med 2 rena C-höfter pga dysplasi? Slappa leder kan väl "nöta" och orsaka pålagringar så småningom?
 
Sv: c-höfter

Det är ju dessutom så att en C-höft kan rötgas om och blir B.. Har själv ett levande bevis här hemma som röntgades som ung med C och sen röntgades ett år senare med B. Hon är 7 år nu och har inga problem.
 
Sv: c-höfter

Slappa leder orsakar sällan problem om hunden hålls normalt musklad, eftersom musklerna i bakbenen håller leden på plats. En dysplasi är mer allvarlig och är mer benägen att orsaka pålagringar, även om givetvis även slappa leder kan ge upphov till pålagringar om de är extremt slappa.
 
Sv: c-höfter

*KL*

Pappas tik har C höfter, den ena något sämre än den andra. (Vet inte vad det räknas som, men höftkulan passar lite sämre i höftleden, inga pålagringar)
Hon är röntgad ung, och hon var i alldeles för lågt hull (läs mager) när hon röntgades. I kullen på 9 valpar så har 1 till valp C-höfter (den är omröntgad, C igen) - de andra har A höfter, några B. Hunden är MYCKET aktiv, sällsynt välmusklad över bakdelen (dvs mer än normal muskling) och aldrig visat minsta lilla symptom. Den är 3 år. Så, jag har faktiskt kampanjat för att hennes höfter skulle röntgas om.

Jag har lagt ner den kampanjen.

För vid en rutinundersökning inför blodgivning konstaterades att hunden är besvärad i sin höft i vissa lägen, fanns en aningens liten reaktion vid provokation på diagonala frambenet med. Dvs, hunden är helt obesvärad i sin vardag, och är välmusklad, jämnt musklad, symptomfri och som vilken hund som helst. Men i vissa lägen känner hon av den sämsta höften.

Det kan ge problem i framtiden, eller inte ge problem. Omöjligt att säga.

Min veterinär har en med E-höfter som är 12 eller 13 år gammal nu, aldrig haft problem. En bekant fick ta bort en C-höftshund i hyfsat låg ålder (5 år) då den fick problem. Man kan aldrig veta, mer än att risken är ökad jmf med en höft utan anmärkning.

Så, gillar du hunden, den inte haft problem tidigare - slå till. Vill du vara extrasäker, så röntga höfterna och se om där finns pålagringar eller liknande.
 
Sv: c-höfter

tack så jätte mkt för alla svar. Jag blev lite klokare.

Nu ska jag inte ropa hej förens jag är över bäcken men förhoppningsvis blir vi godkända av nuvarande ägare, som det låter så är vi det så jag hoppas vi får hen en vovvsing snart :bump::banana::bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 022
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 312
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Hundhälsa Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september...
2
Svar
23
· Visningar
4 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp