Bukefalos 28 år!

C1-körkort

Mina föräldrar funderar allvarligt på att köpa husbil, som jag då skulle få låna. De tittar dock på lite större modeller som kräver C1-körkort (vilket pappa har).
En OT fundering bara... just ifråga om husbil skulle jag själv nog främst titta på personbil klass 2 registrerade bilar snarare än lastbilsregistrerade eftersom det ger möjlighet till både mor och far att köra bilen - vilket skulle kunna vara värdefullt ibland även om det inte sker så ofta. Fordonet i sig är ju i allt väsentligt samma, och PBII kan ju vara avsevärt tyngre än C1.
 
Vill du kan du ju köra upp helt privat. Då är det ju bara att övningsköra husbilen innan och köra upp, efter att du klarat teoriprovet.

Jag rek inte att köra helt privat. Spec inte ha ett eget ekipage till uppkörningen. Vet inte om det är skillnad för C1 men det är oerhört kinkigt med reglerna kring lastning och säkring. Vet många privatister som kuggat innan de ens fått köa provet, på såna saker
 
En OT fundering bara... just ifråga om husbil skulle jag själv nog främst titta på personbil klass 2 registrerade bilar snarare än lastbilsregistrerade eftersom det ger möjlighet till både mor och far att köra bilen - vilket skulle kunna vara värdefullt ibland även om det inte sker så ofta. Fordonet i sig är ju i allt väsentligt samma, och PBII kan ju vara avsevärt tyngre än C1.
De vill dock ha en viss storlek och en viss typ av sängar, och det har de inte hittat i mindre husbilar. Jag kommer inte lägga mig i, det får föräldrarna sköta själva.
 
Jag rek inte att köra helt privat. Spec inte ha ett eget ekipage till uppkörningen. Vet inte om det är skillnad för C1 men det är oerhört kinkigt med reglerna kring lastning och säkring. Vet många privatister som kuggat innan de ens fått köa provet, på såna saker
Det är inte aktuellt att köra upp privat. Pappa vill nog inte gå handledarutbildningen för att kunna övningsköra, misstänker jag. I alla fall inte förrän pandemin är över.
 
Det är främst uppkörningen jag kommer vara nervös för. Plugga in teorin fixar jag. Så varför göra det svårare för mig genom att köra större än jag måste?

Jag kommer inte behöva byta jobb, så det är inte något att ta hänsyn till alls. Jag ser inget annat scenario där jag skulle ha nytta av att ha C. Det är helt enkelt inte ett behov i mitt liv över huvud taget, utöver den eventuella husbilen.
Uppkörningen är inte svårare än hur uppkörning för t ex. B-kort. Enda som skiljer är att fordonet är större och lite annan säkerhetskontroll, men annars likadant.

Jag själv var mer orolig för teorin än för upplörningen. Men pluggar man bara på teorin och säkerhetskontrollen går resten som en dans, speciellt om man tagit körlektioner också. Det fixar du gallant ska du se. 👍🏻
 
De vill dock ha en viss storlek och en viss typ av sängar, och det har de inte hittat i mindre husbilar. Jag kommer inte lägga mig i, det får föräldrarna sköta själva.
Kan någon ha missuppfattat läget? En husbil registrerad som personbil klass 2 får väga flera gånger så mycket som en husbil registrerad som C1-lastbil, och alltså vara ännu större. Mitt intryck är att många riktigt stora (>10 meter och >10 ton) husbilar/-bussar är registrerade just som personbil klass 2 - vilket betyder att dess köpare/förare, som ofta tagit sitt B-körkort före 1996, inte behöver skaffa någon annan behörighet.

Det var bara en tanke, själv har jag alla behörigheter men om jag skulle köpa en stor husbil skulle jag ändå föredra personbilsklassningen eftersom det blir så mycket smidigare ifråga om vem som får köra.
 
Här är en som jag vet är reggad som Personbil klass 2
FB_IMG_1589220820994.jpg
 
Kan någon ha missuppfattat läget? En husbil registrerad som personbil klass 2 får väga flera gånger så mycket som en husbil registrerad som C1-lastbil, och alltså vara ännu större. Mitt intryck är att många riktigt stora (>10 meter och >10 ton) husbilar/-bussar är registrerade just som personbil klass 2 - vilket betyder att dess köpare/förare, som ofta tagit sitt B-körkort före 1996, inte behöver skaffa någon annan behörighet.

Det var bara en tanke, själv har jag alla behörigheter men om jag skulle köpa en stor husbil skulle jag ändå föredra personbilsklassningen eftersom det blir så mycket smidigare ifråga om vem som får köra.
För min del spelar det tyvärr ingen roll, jag tog körkort 1997.
Sedan är ju detta än så länge teoretiskt tills de faktiskt köper, och då får man ju kolla vad som gäller för just den husbilen. Jag hoppas ju lite att de ska hitta en trevlig dom går att köra på B-kort...
 
Det är inte aktuellt att köra upp privat. Pappa vill nog inte gå handledarutbildningen för att kunna övningsköra, misstänker jag. I alla fall inte förrän pandemin är över.

Jag har två godkända handledare för CE och de har bara fyllt i ett formulär, gratis, och blivit godkända. Sedan är det bara ut och köra. Det krävs inte heller YKB hos mig som elev när jag övningskör. Betydligt enklare än för B-körkort.
Vet inte vad som gäller för C1, men jag har för mig att det är samma för högre behörigheter. Kan vara värt för mängdträningen, men att lära sig korrekt körskolekörning är ju en god ide inför en uppkörning.
 
Jag har två godkända handledare för CE och de har bara fyllt i ett formulär, gratis, och blivit godkända. Sedan är det bara ut och köra. Det krävs inte heller YKB hos mig som elev när jag övningskör. Betydligt enklare än för B-körkort.
Vet inte vad som gäller för C1, men jag har för mig att det är samma för högre behörigheter. Kan vara värt för mängdträningen, men att lära sig korrekt körskolekörning är ju en god ide inför en uppkörning.
Stort tack för denna info! Snabb googling visar att du har rätt. Då kan jag ta färre lektioner och övningsköra med pappa. Det är ju bara 23 år sedan sist...:p
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
677
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 489
Senast: MML
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 878
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp