Camarguehästar

R

_Rosie_

Vet någon om hur många sådana det finns i Sverige?

Och om det av någon anledning finns någon uppfödning av Camarguehästar här i sverige, vart ligger den?

Någon som vet? :)
 
om jag inte minns helt åt helvete så har psychogrrl nyligen varit nere i camargue och köpt sig en häst som har/ska importeras hit..

hon borde ju veta mer om hur många som finns i sverige mm.. :)
 
Han kommer nästa torsdag/fredag, om nu inte transportören har ändrat sig igen :smirk: Får veta på onsdag förmodligen...

Jag letar efter folk som har camargueponnys här, men vet än så länge bara en (Anna på www.worldhorseriding.com ). En uppfödare jag hade en del kontakt med i våras sade då att han hade bekanta i Sverige som förmodligen skulle importera några ponnys av honom, men jag vet inte vilka det är eller om det blivit av.

Uppfödning är jag i princip 100% säker på att det inte finns. Men om mina drömmar nu går i uppfyllelse så finns det en om ett antal år :D

Är det av någon speciell anledning du vill veta Rosie? Intresserad av att köpa en? Jag har ju varit runt hos ett par uppfödare där nere så jag kan ju tipsa lite om du vill...
 
Okej, tack för ditt svar :D

Nej, för tillfället letar jag (tyvärr) inte häst, men om jag någonsin får den lyckan så vore det jättekul med en Camargeuhäst. Därför undrade jag :) att transportera från Frankrike kostar ju en del så det vore ju toppen om det fanns i Sverige tänkte jag :D
 
Ja, vi får väl se :D

Antingen kanske jag har föl att erbjuda i framtiden eller så hinner någon annan före mig :p :D

"Normalpriset" för transport där nerifrån ligger på ungefär 8,000:- + moms, jag kommer dock betala lite mindre...
 
en andalus eller lippizzaner kan jag förstå dom har ju något som är "deras" (spec utstrålning och gång, har förutsättningar till högre skolorna mm)

Island kan jag också förstå. Att importera gångartshästar eller hästar med gott anlag för det man ev vill tävla (som att importera hopp och dressyrhästar)

men en camargue tycker jag verkar som en helt vanlig häst/ponny.
Bra på allt men inte något som utmärker precis.. Kan jämföras med connemara och new forest?

Vissa avlade individer har naturligtvis anlag för gång och hoppteknik men vad jag förstått så är camarguehästarna halvvilda?
eller? Vad används dom till?
 
Hmm, jag förstår inte riktigt ditt resonemang men... :smirk:

En häst som är kompakt (som byggd för samling), superbt psyke (som vissa människor visserligen inte klarar av) och gör vad som helst för sin partner..

En usprunglig ras som är hållbar och inte blivit sönderavlad av folk som sätter utseende före hållbarhet och arbetsvilja.

Ja, de är halvvilda och det är ju en bra sak, då slipper man en häst som blivit förstörd som föl :D ;)

Och jag har inget som helst intresse av att tävla. Jag ska ha en häst som livskamrat och som lever länge och kan dela min glädje i livet.

Varför har du en Connemara och inte en New Forest? Varför väljer man en fjording och inte en nordsvensk?

Jag älskar den här rasen helt enkelt och vill inte ha någon annan häst.

Nere i Camargue används de som arbetshästar och jobbar tillsammans med sin gardian (cowboy) flera timmar per dag. I resten av Europa används de till dressyr, hoppning, trail (camargue-variant), körning etc etc.

http://www.vfzcd.de/Verein/Fotoecke.htm
http://ariane2003.free.fr/chevaux_fr/photos/01.jpg
http://geraldbuthaud.fr/report/camargue/galerie1.htm
 
okej okej klart man vill ha sin favoritras, absolut.
Tänkte bara att det är så mycket mer att göra om man vill ha en camargue när det finns -inte riktigt men nästan- likadana hästar i landet redan. Tex connemara eller fjording.
Men det är som sagt ditt beslut och jag var bara nyfiken på det. Sa aldrig något negativt om det, bara att det var så mycket mer att göra..
 
Jo, visst är det en del mer att göra... men det är ju en del av det hela :D Att åka ner dit och titta runt bland hästar, se deras kultur och så är väldigt kul :)

Jag kände att jag hade större chans att hitta min drömhäst i Camargue än om jag åkte runt och letade efter en häst som var som en Camarguehäst här i Sverige.. ;)

Peace? :D
 
Jag har inte sett så många Camarguehästar, men de jag har sett liknar mer iberiska hästar i ponnyformat än nordeuropeiska ponnyer. Förvisso finns det ju en del connemaror som också ser ut som iberiska hästar (och lusitanos som ser ut som stora connemaror), men den lätta sportponnytypen börjar ju bli allt vanligare hos många ponnyraser, samtidigt som det - äntligen - tycks som om ett intresse för hästar av ponnystorlek väcks hos svenska ryttare. Tidigare har ju islandshästen varit den enda häst av ponnyformat som varit "accepterat" för vuxna ryttare att rida.

Nu ser man att intresset stiger "vuxenponnyer" och förhoppningsvis kan detta leda till ett uppsving för de som redan finns, t.ex. fjordhäst är ju nästan utrotningshotad i Sverige :(, men sannolikt får vi även nya raser. Haflinger, tinker och Welsh Cob fanns knappast för 10-20 år sedan och överväxta connemaror ville man inte ha. Nu verkar folk även börja intressera sig för fell, dales, highland och...camargue.

Vi har helt enkelt inte tillräckligt många "vuxenponnyer" i Sverige.

Anneli
 
hej!
undrar vad en camargue kostar?
ska du importera en hingst eller sto?
blev välldigt intresserad!
 
Om du är intresserad av import av en äkta camarguehäst så kan jag hjälpa dig. Kontakta mig om du vill veta mer om kostnader osv. Själv ska jag ta in två nästa sommar.

Camarguehästen går kanske att jämföra lite grann med bashkirhästen eller islandshästen, i det att de är uppfödda vilda och inte "bortskämda" som många av våra hästraser i sverige idag. De har ett mer präglat flockbeteende och är därför väldigt trevliga och lätta att jobba med, dessutom har de ett väldigt starkt och stabilt psyke så de passar både till barn och vuxna. Det är en häst som verkligen ger mycket. De är ju avlade för arbete och boskap och show och det är en av anledningarna till att jag satsar på camarguehästar till western ridning, eftersom ridningen i camargue liknar usas westernridning och det är samma kvaliteter på hästarna där de eftersträvar som på american quarter. Men en camarguehäst passar till alla sorters ridning, från turridning/skogsridning(som de används till i camargue bla) till hoppning och dressyr, boskapsvallning mm mm. Förutom detta så är det i princip ingen veterinärkostnad på dem eftersom de så gott som aldrig blir sjuka, de behöver inte skos (beror sig förstås på på vilket underlag man rider oftast) eller verkas lika mycket som "vanliga" hästar, de behöver jättelite mat eftersom de är uppfödda på i camarguedeltat och vana vid lite näring, de går ute året runt och klarar kyla som värme, osv. Det är alltså en ponny som kostar och kräver väldigt lite i skötsel. Om detär någon som vill veta mer om ifall en camarguehäst skulle passa dig så kontakta mig så ska jag försöka beskriva lite mer.

/Elisabeth
 
hej!
javisst det vore jätte snällt,berätta hur det går till att importera samt priser och hur man får tag i någon bra häst.
mvh anette simonsson
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under de senaste veckorna har det brunnit i många stall runt om i Sverige. Hippson har pratat med Karin Lönn, verksamhetsområdeschef på...
Svar
2
· Visningar
956
Senast: Marita73
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Hedinn
·
Lantbruksdjur Hej allihopa! Är spekulant på ett hus som är perfekt på många vis bordet från att vi har ett jordbruk ca 100m bredvid huset. Har sökt...
Svar
16
· Visningar
1 246
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
232
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp