Bukefalos 28 år!

Men hur är det ett argument rent logiskt sett. Det skedde väl under närvarande lagstiftning?
Förstår inte riktigt hur du menar?
Jag såg ju hur hen påverkades av cannabis, ”dum i huvudet”, hen blev långsam och trög, paranoid. Och skulle det bli lagligt så skulle hen röka ännu mer. Och därför är jag emot legalisering. Jag såg hur hens liv förstördes men hen vägrade inse det.
 
Förstår inte riktigt hur du menar?
Jag såg ju hur hen påverkades av cannabis, ”dum i huvudet”, hen blev långsam och trög, paranoid. Och skulle det bli lagligt så skulle hen röka ännu mer. Och därför är jag emot legalisering. Jag såg hur hens liv förstördes men hen vägrade inse det.
Fast erfarenheter från länder som har legaliserat visar ju att legaliseringen ger minskat användande och skador från användande. Så om man vill ha mindre problem med droger så är inte nuvarande metod den bästa.
 
Spelar väl ingen roll hur lagstiftningen ser ut, missbrukare fungerar precis likadant hur än lagstiftningen ser ut?

Jag jobbar med missbrukare och jag vill inte ha någon legalisering av någon drog, inkl cannabis för eget bruk eller för nöjesanvändning. Däremot kan jag absolut tänka mig det i medicinskt syfte. Men då ska det vara personer med fysisk sjukdom, tex MS, Parkinson, etc. Det ska inte fungera såsom metadonprogrammet med statsfinansierat heroinmissbruk.
Så varför ska det vara olagligt? Bara för att? För det ger inte mindre bruk eller mindre skador för att det är olagligt.
 
Skrämmande läsning:

"Alltför höga trösklar och hårda krav på individen utesluter missbrukare från nödvändig behandling. Ingen annan patientgrupp än de som har ett narkotikamissbruk utsätts för repressalier som en del av behandlingen, skriver läkarna Tobias Linder och Markus Boman"

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/missbrukare-nekas-nodvandig-behandling_7781674.svd

Moraliserande vård, på vems vilkor?
Tänkvärda åsikter för och emot i SvD, samt det där om hur narkomanvård skall bedrivas, målsättning, krav, moralism o ideologi.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/reglerad-cannabis-battre-an-oreglerad_8429932.svd

Det värsta som hänt svensk narkotikapolitik stavas Nils Beijerot.
 
Fast erfarenheter från länder som har legaliserat visar ju att legaliseringen ger minskat användande och skador från användande. Så om man vill ha mindre problem med droger så är inte nuvarande metod den bästa.

Jag vet vad jag vet med den jag levde med. Vi diskuterade det då, hen var givetvis för legalisering. Och om hen rökte mycket nu/då så vet jag precis hur det skulle bli om det blev legaliserat. Hen ville ha en ursäkt för att det skulle vara ok, att ingen kunde säga att det är olagligt. Röka för att sova, röka för att lugna ner sig, röka för att något hade hänt, röka för att det var gott och hen gillade hur hen blev. Jag avskydde det. Alltid en ursäkt för att röka.

Nu i efterhand tror jag det berodde mycket på att döva sina känslor för hens del.
 
Jag vet vad jag vet med den jag levde med. Vi diskuterade det då, hen var givetvis för legalisering. Och om hen rökte mycket nu/då så vet jag precis hur det skulle bli om det blev legaliserat. Hen ville ha en ursäkt för att det skulle vara ok, att ingen kunde säga att det är olagligt. Röka för att sova, röka för att lugna ner sig, röka för att något hade hänt, röka för att det var gott och hen gillade hur hen blev. Jag avskydde det. Alltid en ursäkt för att röka.

Nu i efterhand tror jag det berodde mycket på att döva sina känslor för hens del.
Och du tror alltså inte att det hade blivit lättare för personen att söka vård om vården inte hade haft dessa absurda krav de har idag? Missbruk handlar ju oftast om psykisk ohälsa, och så låter det ju på det du skriver med. Men den psykiska ohälsan får man svårt att få hjälp med om man riskerar att hamna i fängelse när man söker hjälp. Har personen ADHD tex så kanske denne självmedicinerar, och så finns det krav på att man ska vara ren för att få ut medicin från psyk. Men utan medicinen så ökar risken för för att de väljer något från gatan. Så råkar man halka dit igen så drar de in medicineringen och risken för återfall ökar ytterligare. Himla smart system det där... Eller hur var det nu? Ska sjuka människor få straff för att de är sjuka eller ska de få hjälp?

Jag vet vad jag tycker iaf.
 
Och du tror alltså inte att det hade blivit lättare för personen att söka vård om vården inte hade haft dessa absurda krav de har idag? Missbruk handlar ju oftast om psykisk ohälsa, och så låter det ju på det du skriver med. Men den psykiska ohälsan får man svårt att få hjälp med om man riskerar att hamna i fängelse när man söker hjälp. Har personen ADHD tex så kanske denne självmedicinerar, och så finns det krav på att man ska vara ren för att få ut medicin från psyk. Men utan medicinen så ökar risken för för att de väljer något från gatan. Så råkar man halka dit igen så drar de in medicineringen och risken för återfall ökar ytterligare. Himla smart system det där... Eller hur var det nu? Ska sjuka människor få straff för att de är sjuka eller ska de få hjälp?

Jag vet vad jag tycker iaf.

Hen ville inte söka vård för hen ansåg inte att hen hade ett problem.
Hade hen velat ha hjälp och inte fått den, då är det en annan fråga. Men hen hade inga problem med missbruk enligt hen. Jag som såg hen planera sitt liv runt rökandet höll givetvis inte med.

Och jag vet vad jag tycker. Du har din åsikt, jag har min för jag har levt i det med hen och sett konsekvenserna.
 
Hen ville inte söka vård för hen ansåg inte att hen hade ett problem.
Hade hen velat ha hjälp och inte fått den, då är det en annan fråga. Men hen hade inga problem med missbruk enligt hen. Jag som såg hen planera sitt liv runt rökandet höll givetvis inte med.

Och jag vet vad jag tycker. Du har din åsikt, jag har min för jag har levt i det med hen och sett konsekvenserna.
Ja det är givetvis det första problemet, men varför tror du att det är så? Tror du att lagen som den ser ut idag verkligen hjälper till? Jag tror inte det.
 
Ja det är givetvis det första problemet, men varför tror du att det är så? Tror du att lagen som den ser ut idag verkligen hjälper till? Jag tror inte det.

Jag träffar väldigt många som (miss)brukar cannabis i mitt jobb, och väldigt många säger att cannabisen inte är något allvarligt och inget de vill eller behöver sluta med.

Jag ser också vad cannabis gör med folk, och hur galet många det är som använder det.
Och ja, jag ser vad alkoholen gör med folk också, men det är tillåtet - jag anser inte att vi behöver tillåta även cannabis för det.
 
Jag träffar väldigt många som (miss)brukar cannabis i mitt jobb, och väldigt många säger att cannabisen inte är något allvarligt och inget de vill eller behöver sluta med.

Jag ser också vad cannabis gör med folk, och hur galet många det är som använder det.
Och ja, jag ser vad alkoholen gör med folk också, men det är tillåtet - jag anser inte att vi behöver tillåta även cannabis för det.
Alltså. Jag tänker att det blir ju lite confirmation bias iom ditt jobb. Givetvis träffar du dem som har problem (den stora frågan är ju om det är pga cannabis de har problem eller om det bara är ett symptom) - varför skulle du träffa alla de som röker cannabis men inte har problem liksom? De har nog sällan samröre med polisen liksom.


Allmänt:
Det finns ju massor med saker man kan bli beroende av här i världen, många av dem verkar lagliga. Jag ser liksom anledningen till att förbjuda allt som kan vara beroendeframkallande? Det skulle vara väldigt tråkigt i min värld.
Med det sagt, så tänker jag inte att vi ska legalisera tyngre droger men i min erfarenhet och i de studier jag läst så verkar cannabis inte vara ett problem att legalisera.
 
Ja det är givetvis det första problemet, men varför tror du att det är så? Tror du att lagen som den ser ut idag verkligen hjälper till? Jag tror inte det.

Varför hen inte ville söka hjälp? Som jag skrev, hen ansåg att han inte hade ett problem och kunde sluta när som, det kunde hen bevisligen inte.
Att det är olagligt att röka cannabis? Det vet jag inte, men jag vet att hade det varit lagligt hade hen rökt varje dag istället för som det var då, i bästa fall 7 dagar i månaden i stöten, ibland mer och mycket sällan mindre.
 
Alltså. Jag tänker att det blir ju lite confirmation bias iom ditt jobb. Givetvis träffar du dem som har problem (den stora frågan är ju om det är pga cannabis de har problem eller om det bara är ett symptom) - varför skulle du träffa alla de som röker cannabis men inte har problem liksom? De har nog sällan samröre med polisen liksom.


Allmänt:
Det finns ju massor med saker man kan bli beroende av här i världen, många av dem verkar lagliga. Jag ser liksom anledningen till att förbjuda allt som kan vara beroendeframkallande? Det skulle vara väldigt tråkigt i min värld.
Med det sagt, så tänker jag inte att vi ska legalisera tyngre droger men i min erfarenhet och i de studier jag läst så verkar cannabis inte vara ett problem att legalisera.

Jag jobbar inom socialtjänsten och träffar därför också massor med ungdomar som röker cannabis. Just eftersom det är olagligt idag kommer de ju till oss oavsett om de har problem eller inte, så fort det framkommer en misstanke om att de använder cannabis.
Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara en anledning att legalisera cannabis bara för att det finns andra lagliga saker som är beroendeframkallande. Jag träffar ungar som är 12 år och röker cannabis, tvivlar på att de skulle sluta om det blev lagligt, snarare är det ju just olagligheten som gör att vi kan agera starkare för att skydda dem.
 
Alltså. Jag tänker att det blir ju lite confirmation bias iom ditt jobb. Givetvis träffar du dem som har problem (den stora frågan är ju om det är pga cannabis de har problem eller om det bara är ett symptom) - varför skulle du träffa alla de som röker cannabis men inte har problem liksom? De har nog sällan samröre med polisen liksom.


Allmänt:
Det finns ju massor med saker man kan bli beroende av här i världen, många av dem verkar lagliga. Jag ser liksom anledningen till att förbjuda allt som kan vara beroendeframkallande? Det skulle vara väldigt tråkigt i min värld.
Med det sagt, så tänker jag inte att vi ska legalisera tyngre droger men i min erfarenhet och i de studier jag läst så verkar cannabis inte vara ett problem att legalisera.

Träffar en hel del "vanligt" folk också som röker på. Extremt mycket mer vanligt än vad jag någonsin kunnat tro.
 
Fast borde det inte vara enklare att börja i andra änden - jag talade med en del missbrukare i mitt jobb. Det verkar vara skit-svårt att öht få tag i en vårdplats även om man vill ha vård. Många dör efter beslutet att de ska få vård är taget, men innan platsen är klar. Vårdplatserna står inte tomma. Så första steget att få missbrukare att söka vård borde vara att öka antalet vårdplatser. Detta borde inte behöva anstå tills efter att man fått igenom en lagändring, som åtminstone enligt teorin skulle få fler att söka vård. Harm reduction kräver ju att vårdplatserna finns.

Att vårdplatser inte är prioriterat, får mig att misstänka att omsorgen om missbrukare bara är ett svepskäl. Liksom kraven på legalisering av medicinska skäl. Hittar man evidens så finns det inget som hindrar användning som läkemedel. I USA sker marknadsföringen ofta ungefär så här: "Vill du ha medicinsk marijuana. Kom till oss vi är smärtläkare" (jag tog med ett brickunderlägg med den texten sist jag var över). För mig är det att spänna vagnen före hästen - borde man inte börja med diagnosen och utefter den sätta in medicinen?

I min värld finns ett enda hållbart skäl till en legalisering och det handlar om individens frihet, som måste innefatta även rätten att göra tillsynes dumma val. Men att tro att vi slipper kriminalitet är nog dumt (med lärdomar från läkemedel, alkohol, och tobak) eller att vi ska få bättre möjligheter att skydda unga (med lärdomar från läkemedel, alkohol, och tobak). Så då kommer frågan vad är friheten värd - vilka risker är vi beredda att låta individen utsätta sig själv och sin omgivning för?

Cannabis i USA och Kanada är big business. Jag litar inte på folk när det finns mycket pengar att tjäna.
 
Vill också tillägga att jag har träffat flera ungdomar som själva uttrycker att de är noga med att hålla sig till gränsen för ringa narkotikabrott just för att slippa högre straff. Det är såklart inte speciellt bra det heller, men någon form av avskräckande effekt har alltså kriminaliseringen.
 
Det finns väl redan möjlighet att i Sverige få ut cannabisbaserade läkemedel (som tidigare nämnts), så i medicinskt syfte är det ju redan lagligt. Utgår ifrån att det är reglerat av läkemedelslagen.

Det här inlägget bygger på egna observationer, typiskt killgissande och mina egna högst subjektiva åsikter, så brasklapp ifall man vill slippa sånt.

Personligen är jag emot legalisering av cannabis, både vad gäller brukande och försäljning. För det första så köper jag inte argumentet att man tar bort en inkomstkälla för kriminell verksamhet. Skulle det legaliseras så skulle det innebära en massa regelverk kring det, precis som för alkohol och tobak, liksom att det skulle tas ut skatt på försäljningen. Det innebär alltså att laglig cannabis troligtvis skulle vara rätt dyr och gissningsvis så kommer utbudet att vara begränsat. Det kommer alltså att innebära att det fortfarande kommer att vara en lukrativ produkt att bedriva svart handel med, precis som det är med alkohol och tobak idag. Eventuellt inkomstbortfall, vilket jag *tror* skulle vara ganska marginellt, för den kriminella verksamheten skulle bara ersättas med något annat. För att inte tala om den marknad som idag brukar cannabis som med största sannolikhet ändå inte skulle ha åldern inne för att köpa det på affären, dessa kommer fortfarande att köpa av den lokala becknaren.

Argumentet om att det är svårt att söka vård för missbruk då man i princip erkänner att man begår brott i och med det köper jag när det kommer till annan narkotika (företrädesvis heroin, kokain och amfetamin), men inte cannabis. Det av den enkla anledningen att jag själv (personlig observation och därmed inte belagd med någon som helst fakta) aldrig stött på en enda människa som röker cannabis och ser det som ett problem, och är därmed inte vårdbenägen ändå. Då umgicks jag ändå i yngre tonåren med folk som rökte friskt, rör mig i miljöer idag där det är rätt vitt utbrett och stöter på både unga och vuxna som röker i jobbet.

Det enda skälet jag själv kan se till legalisering är att vår lagstiftning ska reflektera befolkningens vilja och uppfattning och där tror jag att en minoritet är emot legalisering, en lite större minoritet är för den och att den stora massan helt enkelt inte bryr sig eftersom cannabis inte är särskilt stigmatiserat i dagens samhälle.

Att jämföra effekterna med alkohol och argumentera för att cannabis borde vara lagligt för att alkohol (eller för den delen tobak) är det tycker jag är löjligt och luktar what-about:ism. Bara för att en skadlig substans är tillåten behöver vi inte tillåta fler.

När det kommer till påståenden om att cannabis inte har någon negativ effekt på personen så talar mina personliga erfarenheter emot även det, jag upplever att många som röker mycket och regelbundet överlag blir slöare i tankeverksamheten och förlorar mycket av sin finmotorik (något som jag också *tror* är belagt med studier).
 
Personligen är jag emot legalisering av cannabis, både vad gäller brukande och försäljning. För det första så köper jag inte argumentet att man tar bort en inkomstkälla för kriminell verksamhet. Skulle det legaliseras så skulle det innebära en massa regelverk kring det, precis som för alkohol och tobak, liksom att det skulle tas ut skatt på försäljningen. Det innebär alltså att laglig cannabis troligtvis skulle vara rätt dyr och gissningsvis så kommer utbudet att vara begränsat. Det kommer alltså att innebära att det fortfarande kommer att vara en lukrativ produkt att bedriva svart handel med, precis som det är med alkohol och tobak idag. Eventuellt inkomstbortfall, vilket jag *tror* skulle vara ganska marginellt, för den kriminella verksamheten skulle bara ersättas med något annat. För att inte tala om den marknad som idag brukar cannabis som med största sannolikhet ändå inte skulle ha åldern inne för att köpa det på affären, dessa kommer fortfarande att köpa av den lokala becknaren.

Vad du och många i detta landet inte verkar vara medvetna om är att i en progressivare och liberalare värld är det en mycket medveten cannabisbrukare som pushar för legalisering. Man vill ha en kontrollerad produkt som inte är besprutad med insektsgifter, man vill ha en 'fair trade' produkt och man vill ta bort möjligheten för gatuhandel. Man vill veta exakt för produkt man använder (som jag sa i tidigare inlägg, se leafly) och man vill få bort skit-cannabis och droghandel på gatorna.

Vad du och många andra här i tråden pratar om vad det gäller kriminalitet relaterad till cannabisbruk tror jag handlar om siffror gällande cannabis under dagens rådande lagar och regler, och inte om cannabis och kriminalitet på en helt annan nivå som handlar om hur cannabisen kommer hit på illegala vägar.

Såna här artiklar ser jag massor av, dock ej i svensk media:
https://fee.org/articles/how-mariju...nt-crime-and-puts-drug-smugglers-out-of-work/
Den artikeln länkar även till den här forskarrapporten
https://www.dropbox.com/s/7jawikshlkd9cia/GKZ_MML_Press.pdf?dl=0
 
Jag har testat några gånger, dels i tonåren och kände inte ett jota, dels en gång i vuxnare ålder och blev hög som ett hus. Det obehagliga var att det dels slog till extremt fort och inte gradvis, dels att jag mådde så sanslöst fantastiskt men kände att jag lika gärna kunde tippat åt andra hållet och mått fruktansvärt dåligt. Eftersom jag befann mig i ett depressivt skov så blev kontrasten enorm. Det avskräckte ordentligt, nu tänker jag avstå tills jag blir pensionär.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle Tyskland legaliserar cannabis och jag gissar att Sverige på sikt följer efter även om det kan ta några år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 990
Senast: corzette
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
324
Senast: gullviva
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
275
Senast: vilde
·
Fritid Mailade GHS och frågade om väskor och strikt väskförbud kommer råda. Gissar att det finns några här som var på SIHS eller annat...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp