Bukefalos 28 år!

Jag har testat några gånger, dels i tonåren och kände inte ett jota, dels en gång i vuxnare ålder och blev hög som ett hus. Det obehagliga var att det dels slog till extremt fort och inte gradvis, dels att jag mådde så sanslöst fantastiskt men kände att jag lika gärna kunde tippat åt andra hållet och mått fruktansvärt dåligt. Eftersom jag befann mig i ett depressivt skov så blev kontrasten enorm. Det avskräckte ordentligt, nu tänker jag avstå tills jag blir pensionär.
Visste du vad du rökte? Visste du om det var en sativasort, eller en indica? Var du överhuvudtaget medveten om vad för egenskaper det var förväntat av det du rökte? Eller var det bara "en braja"?

Själv skulle jag aldrig i livet röka något jag inte har en susning om vad det är.
 
Visste du vad du rökte? Visste du om det var en sativasort, eller en indica? Var du överhuvudtaget medveten om vad för egenskaper det var förväntat av det du rökte? Eller var det bara "en braja"?

Själv skulle jag aldrig i livet röka något jag inte har en susning om vad det är.

Jag hade hyfsad koll, men effekten på just mig var en överraskning. Man påverkad ju olika mycket och beroende på extremt många faktorer. Allmänt mående, vad man ätit innan osv.
 
Jag hade hyfsad koll, men effekten på just mig var en överraskning. Man påverkad ju olika mycket och beroende på extremt många faktorer. Allmänt mående, vad man ätit innan osv.
Naturligtvis. Jag pratar dock om produkten du rökte, visste du vad för sort det var exakt? Inte bara vilken grupp utan andra faktorer också?
 
Sativa och indica är lite av en "myt". Inte på så sätt att det inte finns lite varierande effekter utan just att produkterna skulle vara just sativa eller indica. I princip alla är genetiskt sett hybrider av varierande grad och mer att man tillskriver indica/sativa/hybrid efter effekterna snarare än att man kan förutspå effekterna efter genetiken.

Lite bättre förklarat: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5576603/
 
Vill också tillägga att jag har träffat flera ungdomar som själva uttrycker att de är noga med att hålla sig till gränsen för ringa narkotikabrott just för att slippa högre straff. Det är såklart inte speciellt bra det heller, men någon form av avskräckande effekt har alltså kriminaliseringen.
Nåja har man såpass med koll så vet man även att det är upp till 50g för ringa (om det inte föreligger skäl att tro att det är för försäljning) och det är en rätt stor mängd.
 
Sativa och indica är lite av en "myt". Inte på så sätt att det inte finns lite varierande effekter utan just att produkterna skulle vara just sativa eller indica. I princip alla är genetiskt sett hybrider av varierande grad och mer att man tillskriver indica/sativa/hybrid efter effekterna snarare än att man kan förutspå effekterna efter genetiken.

Lite bättre förklarat: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5576603/
Vad jag försökte få fram var att den generellt vanligaste upplevelsen av cannabis i länder där den är kriminaliserad så är det gatucannabis de allra flesta har provat och då beskrivs nästanpå LSD-liknande erfarenheter "hög som ett höghus" eller 'jag kände ingenting' och man har ingen aning om vad en har rökt, ens om det var cannabis eller var den kom ifrån eller hur den har odlats eller besprutats.
 
Jag tycker att vi har tillräckligt med annat knark på recept. Diverse opiater, bensodiazepiner och annat att det vore fel med ännu en legalisering.
Jag tror även att det är mycket hype kring just cannabis och romantisering som gjort att det blivit lagligt på flera platser.
 
Jag är för en legalisering. Speciellt i medicinskt syfte, men även som rekreation. Har själv en sjukdom som man kan få Sativex utskrivet för, även om jag inte är i behov av det ännu, men det är hiskeligt dyrt och tydligen en jobbig process att ens få ett recept på. Tänker att många patienter går miste om lindring som cannabis skulle kunna erbjuda på grund av en förlegad syn.
 
Vad du och många i detta landet inte verkar vara medvetna om är att i en progressivare och liberalare värld är det en mycket medveten cannabisbrukare som pushar för legalisering. Man vill ha en kontrollerad produkt som inte är besprutad med insektsgifter, man vill ha en 'fair trade' produkt och man vill ta bort möjligheten för gatuhandel. Man vill veta exakt för produkt man använder (som jag sa i tidigare inlägg, se leafly) och man vill få bort skit-cannabis och droghandel på gatorna.

Vad du och många andra här i tråden pratar om vad det gäller kriminalitet relaterad till cannabisbruk tror jag handlar om siffror gällande cannabis under dagens rådande lagar och regler, och inte om cannabis och kriminalitet på en helt annan nivå som handlar om hur cannabisen kommer hit på illegala vägar.

Såna här artiklar ser jag massor av, dock ej i svensk media:
https://fee.org/articles/how-mariju...nt-crime-and-puts-drug-smugglers-out-of-work/
Den artikeln länkar även till den här forskarrapporten
https://www.dropbox.com/s/7jawikshlkd9cia/GKZ_MML_Press.pdf?dl=0

Må så vara att den analysen är gångbar i USA (jag läste artikeln, men inte studien). Nu vet inte jag vad cannabis kostar varken på gatan eller i affären i stater där det är lagligt, men jämför med priser (eller snarare beskattningen) på tobak och alkohol i Sverige så kommer antagligen samma höga skatter läggas på cannabis, vilket därmed inte kommer göra "laglig" cannabis till ett alternativ för majoriteten av (miss)brukarna i Sverige.

Än en gång bara en killgissning, förvisso. Men det ligger i linje med hur svensk politik förts när det kommer till sådant man vill att befolkningen ska bruka i mindre utsträckning, alltså alkohol, tobak och drivmedel.

Sen vet jag inte spontant om jag per automatik vill skriva under på den positiva spinn du verkar sätta vid "progessivare och liberalare värld" i just fallet drogliberalism. Var drar man gränsen? Ska även heroin legaliseras? Ett kraftigt beroendeframkallande preparat som verkligen förstör människors liv, ska det tillåtas för att tillgodose individens rättigheter? Där kan jag se nyttan av att avkriminalisera det egna bruket för att få folk som har ett beroende men ännu inte fallit ner i "pundare på plattan"-gropen ska kunna söka hjälp utan att förstöra ett i övrigt ordnat liv. Men det är inte oproblematiskt. Särskilt inte som svensk missbrukarvård när det kommer till just heroinister är att erbjuda statligt subventionerat syntetiskt heroin i form av subutex och metadon. Den satsningen har ju verkligen fallit väl ut...
 
Må så vara att den analysen är gångbar i USA (jag läste artikeln, men inte studien). Nu vet inte jag vad cannabis kostar varken på gatan eller i affären i stater där det är lagligt, men jämför med priser (eller snarare beskattningen) på tobak och alkohol i Sverige så kommer antagligen samma höga skatter läggas på cannabis, vilket därmed inte kommer göra "laglig" cannabis till ett alternativ för majoriteten av (miss)brukarna i Sverige.

Än en gång bara en killgissning, förvisso. Men det ligger i linje med hur svensk politik förts när det kommer till sådant man vill att befolkningen ska bruka i mindre utsträckning, alltså alkohol, tobak och drivmedel.

Sen vet jag inte spontant om jag per automatik vill skriva under på den positiva spinn du verkar sätta vid "progessivare och liberalare värld" i just fallet drogliberalism. Var drar man gränsen? Ska även heroin legaliseras? Ett kraftigt beroendeframkallande preparat som verkligen förstör människors liv, ska det tillåtas för att tillgodose individens rättigheter? Där kan jag se nyttan av att avkriminalisera det egna bruket för att få folk som har ett beroende men ännu inte fallit ner i "pundare på plattan"-gropen ska kunna söka hjälp utan att förstöra ett i övrigt ordnat liv. Men det är inte oproblematiskt. Särskilt inte som svensk missbrukarvård när det kommer till just heroinister är att erbjuda statligt subventionerat syntetiskt heroin i form av subutex och metadon. Den satsningen har ju verkligen fallit väl ut...
Då jag har förlorat en syster av en heroinöverdos och en bror av amfetaminbruk har jag kanske en annan erfarenhet och syn på orsaker till varför vissa människor hamnar i tungt missbruk av tunga smutsiga droger än vad du har, jag har ingen aning om duina erfarenheter det är bara ett antagande och kanske en förhoppning för jag önskar ingen att ha de erfarenheterna. Och jag är övertygad om att det inte handlar om drogen är kriminell eller inte, och vad det beträffar tillgänglighet säger många undomar idag att det är lättare att få tag på cannabis än att få någon att köpa ut en flaska vin på systembolaget.

Och tro mig, jag är inte speciellt positivt inställd till den generellt progressiva liberala samhället vi har och går mer och mer in i idag, det var snarare en ironisk kommentar som du tolkar som positiv, jag ser hellre en konservativare åtstramning av saker och ting. Jag ser idag ett samhälle där det flödar av illegala droger, som det även nämnts i tråden flera gånger. Någon beskrev doften på vissa studenttäta områden i Lund, jag har själv känt den både där men också i uppsala och linköping kring stundenttäta platser, men ofta utanför krogar, utanför fotbollsarenor, på festivaler ute bland besökare men också inne i artistlogerna. Om någon inbillar sig att cannabis är en drog som i huvudsak finns bland missbrukare tror jag att man är ganska blind för verkligheten. Idag är cannabis så vanligt att jag tror inte att det finns en chans att kontrollera bruk eller spridning av den genom att kriminalisera den, då ser jag hellre att det blir tillgängligt i kontrollerad form.
 
Då jag har förlorat en syster av en heroinöverdos och en bror av amfetaminbruk har jag kanske en annan erfarenhet och syn på orsaker till varför vissa människor hamnar i tungt missbruk av tunga smutsiga droger än vad du har, jag har ingen aning om duina erfarenheter det är bara ett antagande och kanske en förhoppning för jag önskar ingen att ha de erfarenheterna. Och jag är övertygad om att det inte handlar om drogen är kriminell eller inte, och vad det beträffar tillgänglighet säger många undomar idag att det är lättare att få tag på cannabis än att få någon att köpa ut en flaska vin på systembolaget.

Och tro mig, jag är inte speciellt positivt inställd till den generellt progressiva liberala samhället vi har och går mer och mer in i idag, det var snarare en ironisk kommentar som du tolkar som positiv, jag ser hellre en konservativare åtstramning av saker och ting. Jag ser idag ett samhälle där det flödar av illegala droger, som det även nämnts i tråden flera gånger. Någon beskrev doften på vissa studenttäta områden i Lund, jag har själv känt den både där men också i uppsala och linköping kring stundenttäta platser, men ofta utanför krogar, utanför fotbollsarenor, på festivaler ute bland besökare men också inne i artistlogerna. Om någon inbillar sig att cannabis är en drog som i huvudsak finns bland missbrukare tror jag att man är ganska blind för verkligheten. Idag är cannabis så vanligt att jag tror inte att det finns en chans att kontrollera bruk eller spridning av den genom att kriminalisera den, då ser jag hellre att det blir tillgängligt i kontrollerad form.

Jag beklagar verkligen din familjs förluster och hoppas att jag inte skrev något som du uppfattade som stötande.

Jag är väl medveten om både hur vanligt och lättillgängligt cannabis är, men å andra sidan sett så håller jag inte med dig om att mängden cannabis som finns i samhället idag är ett relevant argument för legalisering heller. Av samma anledning som jag nämnt ovan, jag tror verkligen inte att det (i Sverige) kommer påverka kriminell verksamhet negativt på ett nämnvärt sätt och därför ser jag inte heller poängen med att legalisera något för den breda massan i rekreationssyfte. Bruk av cannabis med stöd av läkemedelslagen är som sagt en annan femma.

Jag tror också att legalisering av cannabis (eller THC i olika former) kan agera som en gateway-legalisering av annan narkotika, på samma sätt som vissa (måhända felaktigt) menar att cannabis är en instegsport till annan narkotika. Det är inte alla som beskriver legalisering i den mer liberala och progressiva världen ironiskt som du gör och jag tror att en legalisering av både heroin/opioider och centralstimulantia som kokain/amfetamin eller hallucinogena (både naturliga och syntetiska) droger är nästa naturliga steg, och det tror jag vore förödande.

Då tror jag mer på polisiärt/militärt stöd för att bekämpa odling och tillverkning av dessa preparat i ursprungsländerna (i fallen opioider) och hårdare straff för innehav och försäljning av narkotikaklassad centralstimulantia. Det är ju t.ex i dagsläget i princip omöjligt att torska på grovt narkotikabrott i Sverige så länge du inte har grosshandlarmängder på dig. Nackdelen med hårdare straff är dock att försäljningen i än större utsträckning än idag kommer skötas av ungdomar.

Vad gäller mina egna erfarenheter av folk som brukar eller missbrukar "tyngre" narkotika så kan vi nöja oss med att konstatera att ingen närstående har farit illa av det, så den erfarenheten har jag sluppit. Däremot har jag jobbat i publika miljöer som ordningsvakt i 12 år och har både bråkat med och haft förtroliga samtal med missbrukare som både varit "nöjda" med tillvaron och sådana som kämpar med att ta sig ur sitt missbruk. Jag har också fått utföra HLR på ett antal heroinister som inte överlevt sina överdoser, i alla fall utom ett har det varit folk jag "känt" i ett par år.

Med det sagt så kan jag köpa att folk argumenterar för legalisering, jag köper att det kan finnas argument för det. Det är bara det att jag på ett personligt plan helt enkelt inte håller med. Men sen är jag överlag för en viss repressivitet i samhället, jag tror att vissa friheter är rätt att begränsa helt enkelt för att jag inte vill bo i ett samhälle där vissa saker tillåts, då jag tror att det är till men för samhället även om det tillgodoser individens behov
 
Jag beklagar verkligen din familjs förluster och hoppas att jag inte skrev något som du uppfattade som stötande.

Jag är väl medveten om både hur vanligt och lättillgängligt cannabis är, men å andra sidan sett så håller jag inte med dig om att mängden cannabis som finns i samhället idag är ett relevant argument för legalisering heller. Av samma anledning som jag nämnt ovan, jag tror verkligen inte att det (i Sverige) kommer påverka kriminell verksamhet negativt på ett nämnvärt sätt och därför ser jag inte heller poängen med att legalisera något för den breda massan i rekreationssyfte. Bruk av cannabis med stöd av läkemedelslagen är som sagt en annan femma.

Jag tror också att legalisering av cannabis (eller THC i olika former) kan agera som en gateway-legalisering av annan narkotika, på samma sätt som vissa (måhända felaktigt) menar att cannabis är en instegsport till annan narkotika. Det är inte alla som beskriver legalisering i den mer liberala och progressiva världen ironiskt som du gör och jag tror att en legalisering av både heroin/opioider och centralstimulantia som kokain/amfetamin eller hallucinogena (både naturliga och syntetiska) droger är nästa naturliga steg, och det tror jag vore förödande.

Då tror jag mer på polisiärt/militärt stöd för att bekämpa odling och tillverkning av dessa preparat i ursprungsländerna (i fallen opioider) och hårdare straff för innehav och försäljning av narkotikaklassad centralstimulantia. Det är ju t.ex i dagsläget i princip omöjligt att torska på grovt narkotikabrott i Sverige så länge du inte har grosshandlarmängder på dig. Nackdelen med hårdare straff är dock att försäljningen i än större utsträckning än idag kommer skötas av ungdomar.

Vad gäller mina egna erfarenheter av folk som brukar eller missbrukar "tyngre" narkotika så kan vi nöja oss med att konstatera att ingen närstående har farit illa av det, så den erfarenheten har jag sluppit. Däremot har jag jobbat i publika miljöer som ordningsvakt i 12 år och har både bråkat med och haft förtroliga samtal med missbrukare som både varit "nöjda" med tillvaron och sådana som kämpar med att ta sig ur sitt missbruk. Jag har också fått utföra HLR på ett antal heroinister som inte överlevt sina överdoser, i alla fall utom ett har det varit folk jag "känt" i ett par år.

Med det sagt så kan jag köpa att folk argumenterar för legalisering, jag köper att det kan finnas argument för det. Det är bara det att jag på ett personligt plan helt enkelt inte håller med. Men sen är jag överlag för en viss repressivitet i samhället, jag tror att vissa friheter är rätt att begränsa helt enkelt för att jag inte vill bo i ett samhälle där vissa saker tillåts, då jag tror att det är till men för samhället även om det tillgodoser individens behov
Väldigt bra skrivet
 
Jag beklagar verkligen din familjs förluster och hoppas att jag inte skrev något som du uppfattade som stötande.

Jag är väl medveten om både hur vanligt och lättillgängligt cannabis är, men å andra sidan sett så håller jag inte med dig om att mängden cannabis som finns i samhället idag är ett relevant argument för legalisering heller. Av samma anledning som jag nämnt ovan, jag tror verkligen inte att det (i Sverige) kommer påverka kriminell verksamhet negativt på ett nämnvärt sätt och därför ser jag inte heller poängen med att legalisera något för den breda massan i rekreationssyfte. Bruk av cannabis med stöd av läkemedelslagen är som sagt en annan femma.

Jag tror också att legalisering av cannabis (eller THC i olika former) kan agera som en gateway-legalisering av annan narkotika, på samma sätt som vissa (måhända felaktigt) menar att cannabis är en instegsport till annan narkotika. Det är inte alla som beskriver legalisering i den mer liberala och progressiva världen ironiskt som du gör och jag tror att en legalisering av både heroin/opioider och centralstimulantia som kokain/amfetamin eller hallucinogena (både naturliga och syntetiska) droger är nästa naturliga steg, och det tror jag vore förödande.

Då tror jag mer på polisiärt/militärt stöd för att bekämpa odling och tillverkning av dessa preparat i ursprungsländerna (i fallen opioider) och hårdare straff för innehav och försäljning av narkotikaklassad centralstimulantia. Det är ju t.ex i dagsläget i princip omöjligt att torska på grovt narkotikabrott i Sverige så länge du inte har grosshandlarmängder på dig. Nackdelen med hårdare straff är dock att försäljningen i än större utsträckning än idag kommer skötas av ungdomar.

Vad gäller mina egna erfarenheter av folk som brukar eller missbrukar "tyngre" narkotika så kan vi nöja oss med att konstatera att ingen närstående har farit illa av det, så den erfarenheten har jag sluppit. Däremot har jag jobbat i publika miljöer som ordningsvakt i 12 år och har både bråkat med och haft förtroliga samtal med missbrukare som både varit "nöjda" med tillvaron och sådana som kämpar med att ta sig ur sitt missbruk. Jag har också fått utföra HLR på ett antal heroinister som inte överlevt sina överdoser, i alla fall utom ett har det varit folk jag "känt" i ett par år.

Med det sagt så kan jag köpa att folk argumenterar för legalisering, jag köper att det kan finnas argument för det. Det är bara det att jag på ett personligt plan helt enkelt inte håller med. Men sen är jag överlag för en viss repressivitet i samhället, jag tror att vissa friheter är rätt att begränsa helt enkelt för att jag inte vill bo i ett samhälle där vissa saker tillåts, då jag tror att det är till men för samhället även om det tillgodoser individens behov
Problemet är att "war on drugs" och "nolltolerans" inte fungerar oavsett hur mycket man vill att det borde göra det. Erfarenheterna visar att legalisering och dekriminalisering leder till minskat bruk och mindre skador från bruk och även mycket besparingar när det gäller rättsliga och polisiära resurser och samhälleligt som sådant att brukare inte förlorar arbete osv.

Så varför fortsätta något som inte fungerar och som fungerar sämre? Bara för att man tycker att det borde vara bättre?
 
Fast borde det inte vara enklare att börja i andra änden - jag talade med en del missbrukare i mitt jobb. Det verkar vara skit-svårt att öht få tag i en vårdplats även om man vill ha vård. Många dör efter beslutet att de ska få vård är taget, men innan platsen är klar. Vårdplatserna står inte tomma. Så första steget att få missbrukare att söka vård borde vara att öka antalet vårdplatser. Detta borde inte behöva anstå tills efter att man fått igenom en lagändring, som åtminstone enligt teorin skulle få fler att söka vård. Harm reduction kräver ju att vårdplatserna finns.

Att vårdplatser inte är prioriterat, får mig att misstänka att omsorgen om missbrukare bara är ett svepskäl. Liksom kraven på legalisering av medicinska skäl. Hittar man evidens så finns det inget som hindrar användning som läkemedel. I USA sker marknadsföringen ofta ungefär så här: "Vill du ha medicinsk marijuana. Kom till oss vi är smärtläkare" (jag tog med ett brickunderlägg med den texten sist jag var över). För mig är det att spänna vagnen före hästen - borde man inte börja med diagnosen och utefter den sätta in medicinen?

I min värld finns ett enda hållbart skäl till en legalisering och det handlar om individens frihet, som måste innefatta även rätten att göra tillsynes dumma val. Men att tro att vi slipper kriminalitet är nog dumt (med lärdomar från läkemedel, alkohol, och tobak) eller att vi ska få bättre möjligheter att skydda unga (med lärdomar från läkemedel, alkohol, och tobak). Så då kommer frågan vad är friheten värd - vilka risker är vi beredda att låta individen utsätta sig själv och sin omgivning för?

Cannabis i USA och Kanada är big business. Jag litar inte på folk när det finns mycket pengar att tjäna.
Tråden handlar om cannabis, huruvida det skall legaliseras eller ej, inte om tyngre droger. Hur många har dött till följd av cannabis i väntan på en plats inom slutenvården?
 
Tråden handlar om cannabis, huruvida det skall legaliseras eller ej, inte om tyngre droger. Hur många har dött till följd av cannabis i väntan på en plats inom slutenvården?
Touché

Men tråden slirade in på legalisering av innehav för eget bruk och det omfattar inte bara cannabis - eller bör inte omfatta bara cannabis.
 
Jag är inte riktigt säker på var jag står i frågan i rubriken. Det är frustrerande lite som faktiskt är känt om cannabis.

De flesta är överens om att långvarigt cannabisbruk med storsannolikhet ger skador på hjärnan. Avdöd av white matter - joxet som gör att hjärncellerna kopplar ihop. De som stödjer en legalisering brukar understryka att detta åtminstone delvis är en reversibel process - förutsatt då förståss att man slutar bruka cannabis. Lite är känt om hur lång tid återskapandet tar, hur mycket som återskapas och om det spelar någon roll hur gammal man är när man slutar. Det tar dock tid. När jag läste psykologi talade man om något, några decennier och det var det långsamma skeendet som hade dolt precis hur plastisk hjärnan var.

Det som skrämmer mig är att bilderna på brukarnas hjärnor ser ut som Släktings bilder från när hens sjukdom började. Och om det är så, så är det förskräckligt även om hjärnan skulle läka helt. Tänk att ha tio-tjugo år med vad som kan liknas vid en demenssjukdom!

Jag vill ju som sagt gärna att folk ska få fatta egna beslut - men om folk drar på sig den typen av hjärnskador och t.ex. fortsätter att köra bil eller vara yrkesverksamma så fattar de beslut åt väldigt många fler än sig själva.

Så som sagt var nu har vi guldsits att få veta.
 
Jag är inte riktigt säker på var jag står i frågan i rubriken. Det är frustrerande lite som faktiskt är känt om cannabis.

De flesta är överens om att långvarigt cannabisbruk med storsannolikhet ger skador på hjärnan. Avdöd av white matter - joxet som gör att hjärncellerna kopplar ihop. De som stödjer en legalisering brukar understryka att detta åtminstone delvis är en reversibel process - förutsatt då förståss att man slutar bruka cannabis. Lite är känt om hur lång tid återskapandet tar, hur mycket som återskapas och om det spelar någon roll hur gammal man är när man slutar. Det tar dock tid. När jag läste psykologi talade man om något, några decennier och det var det långsamma skeendet som hade dolt precis hur plastisk hjärnan var.

Det som skrämmer mig är att bilderna på brukarnas hjärnor ser ut som Släktings bilder från när hens sjukdom började. Och om det är så, så är det förskräckligt även om hjärnan skulle läka helt. Tänk att ha tio-tjugo år med vad som kan liknas vid en demenssjukdom!

Jag vill ju som sagt gärna att folk ska få fatta egna beslut - men om folk drar på sig den typen av hjärnskador och t.ex. fortsätter att köra bil eller vara yrkesverksamma så fattar de beslut åt väldigt många fler än sig själva.

Så som sagt var nu har vi guldsits att få veta.
Du råkar inte veta hur mkt och hur länge dessa personer som har fått de förändringarna på hjärnan har rökt?

Jag tänker tex på min nuvarande partner som tidigare i sitt liv åkte till Australien efter ett uppbrott med sin fd och rökte på som jag har förstått det, dagligen och ganska mkt. Han var där i ett år, kom hem och gjorde högskoleprovet och fick 1,7. Därav att frågan är så intressant, hur mkt behövs egentligen innan man förstör hjärnan? 1 år räckte uppenbarligen inte, eller måste man vara konstant hög?

Eller har de personerna kanske kombinerat med andra droger? Så att det är någon kombination som ger ett större problem?


Helt enkelt, vid vilken gräns ger cannabis riktiga och mätbara problem? Jag har försökt hitta siffror förr, men utan att lyckas, jag har iofs inte sökt jättemkt. Och jag tänker såklart här på vuxna användare.
 
Tråden handlar om cannabis, huruvida det skall legaliseras eller ej, inte om tyngre droger. Hur många har dött till följd av cannabis i väntan på en plats inom slutenvården?
Det vet jag inte, men jag vet att det finns en studie gjord av läkarprogrammet på Göteborgs universitet tillsammans med Sahlgrenska där man kom fram till att fler dog av cannabis-relaterade grejer än alkoholrelaterade grejer. Nu var allting med - olyckor, sjukdom mm. Kommer inte ihåg vart artikeln publicerades, men det var nog ett par tre år sedan i alla fall.

Det finns ett flertal studier från USA, men även från västeuropa som kommer fram till samma sak. Cannabis är farligare än alkohol.
 
Så varför ska det vara olagligt? Bara för att? För det ger inte mindre bruk eller mindre skador för att det är olagligt.
Jo, jag tror att det gör det. Jag är rätt så övertygad om att många människor inte använder droger för att det är olagligt. Jag är också rätt övertygad om att de tvångsåtgärder som myndigheter kan använda sig av vid ett destruktivt missbruk finns tillgängliga endast för olagliga droger.

Statens jobb är att se till så att dess medborgare mår så bra som möjligt, med det innebär ett visst typ av skydd från droger och att vara lite storebror. Jag tror absolut på människans fria val och att staten inte ska lägga sig i vad jag gör så länge jag inte skadar mig själv eller andra. Men här någonstans ser jag också den enorma misär missbrukande människor lever i. När drogen blir viktigare än allting annat. Jag säger inte att cannabis behöver vara en inkörsport till tyngre droger, men de missbrukare jag jobbar med har till 99% börjat med cannabis. Och jag jobbar med eliten av Sveriges missbrukare. Jag jobbar med människor vars mamma varit så nedgången i sitt missbruk att hon inte kunnat sälja sig själv längre utan valt att istället sälja sina barn för att finansiera sitt eget missbruk. Jag jobbar med människor vars ena kram i livet är när personalen säger hejdå från någon typ av institution/boende. Jag jobbar med människor som är så nedgångna och sjuka att de är tvångsomhändertagna för flera hundra tusen kronor per månad. Missbruksvård kostar!! Missbruksvård kostar multum. Jag vill inte se fler missbrukare i världen, inte pga kostnaden, men för att deras liv inte är så himla roliga och glamorösa. Och visst, jag har klienter vars hemkommuner hade kunnat vara blomstrande ifall de inte hade behövt betala missbruksvården! Vi har en återkommande klient hos oss som har haft 26 st LVM. Han har kostat sin hemkommun nästan 26 miljoner i bara LVM-vård. Då tillkommer andra boenden, behandlingshem, etc. Han har i vuxen ålder säkerligen kostat den kommunen närmare 50 miljoner kronor och han är inte fyllda 50 år.

För de 50 miljonerna kan jag tänka mig bättre användningsområden än att köra någon typ av livräddning på en enskild medborgare. Och för små- och medelstora kommuner kan en missbrukare knäcka hela kommunbudgeten! Pengar som skulle gått till nya lekplatser, mer personal i skolan, mer personal i förskolan, fler fritidsledare etc får istället till livsuppehållande behandling för en missbrukare.

Så nej, jag vill inte att det ska vara lagligt. Jag vill inte att fler ska få tillgång till droger. Jag vill inte att fler ska rycka på axlarna och säga att droger inte är farligt. Jag jobbar med baksidan så jag ser skiten som den ser ut. Men visst, romantisera cannabis och ha argument varför det ska legaliseras. Det blir en normaliseringsprocess av det också. Man börjar med cannabis och sen blir det kola, och sen blir det ecstacy, och sen blir det horse osv. Titta bara på misshandelsdomarna! För 20 år sedan blev du dömd för grov misshandel för det vi idag kallar normalgraden. Vi har vant oss vid ett övervåld och flyttat ribban. Jag vill inte att vi flyttar ribban med droger. Det kommer ingen till nytta.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle Tyskland legaliserar cannabis och jag gissar att Sverige på sikt följer efter även om det kan ta några år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 990
Senast: corzette
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
324
Senast: gullviva
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
274
Senast: vilde
·
Fritid Mailade GHS och frågade om väskor och strikt väskförbud kommer råda. Gissar att det finns några här som var på SIHS eller annat...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp