Cavalier ser ut att köra inkorsningsprojekt!

Bulldoozer

Trådstartare
Läste precis att cavaliersällskapet ligger i startgroparna för ett troligt inkorsnings projekt i höst. Jag hoppas verkligen att det blir av.

Blir väldigt intressant att följa må jag säga och jag hoppas att det på sikt kommer främja hälsoläget i rasen.
 
Vilka raser tror ni blir aktuella? Jag tänker spontant typ cocker och pappis. Av någon anledning dyker dsg också upp i mitt arma huvud.
 
Kul och spännande läsning. Heja Cavaliersällskapet och tack för info @Bulldoozer :up:

Det är nämligen en av raserna som ligger på min "framtidslista", men med parentes just för hälsostatusen.
Har jag tur så hinner dom fixa det innan jag behöver en sådan hund :love:
 
Vilka raser tror ni blir aktuella? Jag tänker spontant typ cocker och pappis. Av någon anledning dyker dsg också upp i mitt arma huvud.
Pappen är ju också en dvärgspaniel, borde inte den ligga för nära cavalieren? Där finns enstaka fall av syringomyeli även hos papillon, jag läste om ett i somras, en unghund som fick avlivas. :(
 
På dalmatiner har man gjort detta för att få en friskare ras. Jag har själv en LUA-dalmatiner hemma. Det går inte att se att det är en LUA. Största problemet har (och är fortfarande tyvärr) de inskränkta människorna som försöker stoppa LUA- dalmatineravel. Förstår inte hur folk kan vara så…ja helt enkelt korkade! Varför motsätta sig något som gör rasen friskare? Det är ju sorgligt 😔
 
A02E11C8-BA62-4C4E-9E9A-8D7FA46D73C3.jpeg

LUA-dalmatiner (brunprickig)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 524
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 643
Senast: Takire
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp