Cavalier ser ut att köra inkorsningsprojekt!

Bukefalos 30 år!

Uppstyrt måste det absolut vara, men jag förstår inte varför det skulle behöva komma från moderklubbarna. I många fall är de så bakåtsträvande att de hellre ser rasen gå under än tillåter några fläckar i stamtavlan.

I Finland har man ju dragit igång ett projekt för dobermann nu, det blir intressant att se hur det faller ut.

Man klarar förstås inte ett sånt här projekt utan rasentusiaster, både rasklubb, uppfödare och valpköpare.
Håller med dig, men är som du vet extremt skeptisk till det finska projektet.
Enbart pga raserna man valt dock, inte inkorsningen i sig. Men följer det med intresse såklart, skulle dock aldrig ta en F1 ur detta projektet själv iom risken för att både få fel mentalitet (ej dålig dock) och rätt kassa arbetsegenskaper.

Skulle däremot kunna tänka mig att ha en F1 med annan inkorsning som ligger mer i linje av vad jag tycker vi behöver förbättra i rasen, förutom hälsan då.

Enbart pga raserna man valt dock, inte inkorsningen i sig. Men följer det med intresse såklart, skulle dock aldrig ta en F1 ur detta projektet själv iom risken för att både få fel mentalitet (ej dålig dock) och rätt kassa arbetsegenskaper.

Skulle däremot kunna tänka mig att ha en F1 med annan inkorsning som ligger mer i linje av vad jag tycker vi behöver förbättra i rasen, förutom hälsan då.

Jo, jag håller ju med dig om att ett par av raserna är extremt märkliga och valet verkar ha baserats mer på utseende(färg) än passande mentalitet. Förhoppningsvis blir det bra resultat i slutändan.

Vilka raser har de valt? Jag frågar här för att jag är för lat för att försöka kolla själv. :D

Angående tollarnas möjliga inkorsningsprojekt så är jag intresserad över vilka raser som hade varit möjliga där. Det känns för mig viktigt att göra något angående hälsoläget och som biolog är jag väl någon som tänker ganska mycket på snäva avelsbaser och inavelsdepression. Jag hade nog kunnat ta en F1-inkorsningsvalp, men det hade berott på vad den andra rasen var. I senare generationer hade det nog spelat lite mindre roll för mig. Sen fattar jag också att det är svårt angående jakten, själv jagar jag inte så det är inget problem för mig.

Uppstyrt måste det absolut vara, men jag förstår inte varför det skulle behöva komma från moderklubbarna. I många fall är de så bakåtsträvande att de hellre ser rasen gå under än tillåter några fläckar i stamtavlan.

Annars behövs det ju väldigt många inkorsningar i Sverige för att det ska ge något genomslag. Det är ju dessutom så att de få uppfödare vi har som satsar på bruks parar med utländska hanar till 99%. Så är inte Tyskland med på tåget är det ingen idé.

Gordon Setter, Lapsk vallhund, korthårig vorsteh och hovawart
Var det inte "konstiga" raser som valdes till cavalieren också, och som ändå verkar ha blivit bra?
Menar inte att de här raserna är bästa tänkbara för dobbisar (kommer inte försöka klura ut vad som hade varit bäst där pga inte min typ av hund), bara att det kanske inte är så illa som man först tänker? Jag vill iaf gärna tro att det blir bra, samtidigt som jag har förståelse till att man är skeptisk.

Var det inte "konstiga" raser som valdes till cavalieren också, och som ändå verkar ha blivit bra?
Menar inte att de här raserna är bästa tänkbara för dobbisar (kommer inte försöka klura ut vad som hade varit bäst där pga inte min typ av hund), bara att det kanske inte är så illa som man först tänker? Jag vill iaf gärna tro att det blir bra, samtidigt som jag har förståelse till att man är skeptisk.
Alla som är valda till cavalier är ju trevliga sällskapshundar, det är ju stor skillnad mot att blanda in raser som inte har rätt arbetsegenskaper.

Annars behövs det ju väldigt många inkorsningar i Sverige för att det ska ge något genomslag. Det är ju dessutom så att de få uppfödare vi har som satsar på bruks parar med utländska hanar till 99%. Så är inte Tyskland med på tåget är det ingen idé.

Men de behöver ju inte vara de som startar projektet. Man kan nog kallt räkna med att rasklubbar i fler och fler länder måste haka på ändå med tanke på att kunskapen om inavelssituationen i raserna sprider sig.
Även om man enbart använder utländska hanar brukar även tikar ingå i avelsarbetet. Tycker man att Sverige är för litet kan nordiska rasklubbar samarbeta, synen på inkorsning är onekligen mer progressiv här än i väldigt många andra länder.

Att det skulle behöva göras mer och i fler länder är en dålig anledning till att inte göra något alls.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka