Bukefalos 28 år!

Cavallo simple boot på icke barfotahäst

alTR

Trådstartare
Har köpt cavallo simple boots till min häst som lätt får öm sula så här på sommaren när det är mycket grus och stenar på alla vägar. Tänkte ha på honom dom när jag rider ut och ifall han har blivit ömfotad i hagen, även såklart vid tappskor. Men till min fundering, han är inte barfota utan har på sig vanliga skor. Kan man använda bootsen över vanliga hästskor eller är det ett big no no?? Vill inte stoppa på honom plastsulor. Frågade min hovslagare och han sa att det går bra att ha dom över skorna, men vill höra om det är någon här som har andra saker att säga om det. Om det är något speciellt man ska tänka på, om jag kan räkna med att de fortare slits? Är ni nöjda med era simple boots?
 
Det går men de slits snabbt och det kan vara lite svårt att hitta rätt stl, särskilt om hästen skos med bra traktstöd får man gå upp i stl för att få på bootsen. Cavallo är bra, inte de mest avancerade men fyller funktionen dvs att skydda hoven.

Jag hade inte tränat hårt med sko+boots på men rida i skogen ska nog gå bra.
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 800
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 909
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 230
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp