Cellförändringar - HPV virus

pepp

Trådstartare
Nu har jag fått mitt svar på cellprovet och det visade lindringa cellförändringar, samt att jag hade något av de HPV virus som ibland kan orsaka cellförändringar.

Detta virus, är det nån slags könssjukdom eller liknande? Har haft mykoplasma för cirka 2 år sen och tänkte om det har något samband?
 
Tack, fast jag tycker det är lite konstigt, har aldrig haft kondylom? Hur kan jag ha fått det nu efter att ha varit i samma förhållande i 2½ år?
Kondylom syns inte alltid och alla som har det besväras inte av det och vet då ofta inte ens om att dom har det.
 
Kondylom syns inte alltid och alla som har det besväras inte av det och vet då ofta inte ens om att dom har det.

Som mycoplasma som jag då hade... var samma där. Men har ju testat mig tidigare för allt, och då har det inte visat något?
 
Nu har jag fått mitt svar på cellprovet och det visade lindringa cellförändringar, samt att jag hade något av de HPV virus som ibland kan orsaka cellförändringar.

Detta virus, är det nån slags könssjukdom eller liknande? Har haft mykoplasma för cirka 2 år sen och tänkte om det har något samband?
Oftast märker du ingenting om du smittats med HPV, men en del HPV-typer kan orsaka vårtor på händer eller fötter. Du kan också få vårtor i underlivet, så kallade kondylom. Vårtorna försvinner oftast av sig själva inom ett till två år. De HPV-typer som orsakar cancer brukar inte orsaka vårtor.

Från 1177:s hemsida.
 
Majoriteten av den sexuellt aktiva befolkningen har någon gång smittats med HPV. Som redan sagts finns flera typer, den som ger kondylom är en.

Jag fick också reda på att jag var positiv för HPV-virus som kan ge cancer när jag hade små förändringar. Man gjorde inget mer än avvaktande och förändringarna försvann.
 
Mina cellförändringar berodde också på kondylom som jag aldrig vetat om att jag haft.

Är inte kondylom en av dom sjukdomar som kollas upp när man testar sig för "allt" (klamydia etc) känns som att den borde vara med om den är såpass vanlig...
 
Det är intressant hur saker ändrar sig.

När jag var ung var kondylom inget särskilt oroande. Man fick det, gick och tog bort vårtorna hos vården och så var det bra med det. Att det skulle kunna vara förknippat med något farligare var det ingen som visste.
Min egen avkomma har jag sett till att få vaccinerad, för säkerhets skull.
 
Är inte kondylom en av dom sjukdomar som kollas upp när man testar sig för "allt" (klamydia etc) känns som att den borde vara med om den är såpass vanlig...

Från RFSU's hemsida:
Kondylom/könsvårtor
För kondylom finns det idag inget allmänt prov. Eventuell förekomst av könsvårtor konstateras genom undersökning.
 
Från RFSU's hemsida:
Kondylom/könsvårtor
För kondylom finns det idag inget allmänt prov. Eventuell förekomst av könsvårtor konstateras genom undersökning.

Ah, det förklarar saken! Tack :)
Aldrig ska kroppen få vara helt frisk, haha.
 
Nu har jag fått mitt svar på cellprovet och det visade lindringa cellförändringar, samt att jag hade något av de HPV virus som ibland kan orsaka cellförändringar.

Detta virus, är det nån slags könssjukdom eller liknande? Har haft mykoplasma för cirka 2 år sen och tänkte om det har något samband?

Måste fråga hur det kommer att uppföljas, jag fick också svar att jag hade lindriga förändringar, men att jag inte hade något av dessa HPV virus, och då kommer jag att kallas först inom ett år för en återbesök. Blir det annorlunda för dig?
 
Jag har haft lindriga förändringar, aldrig förknippat med HPV dock (första gången var jag 20).

Haden en gång en pojkvän som sa att jag orsakat HPV på honom. Det kändes ju kul :( Han sov ju runt med vem som helst och jag inte, men sjuksköterskan sa att det var ju rent skitsnack. Man kan inte säga och just de problemen han hade är rätt lätta att bli av med.

Jag kollas minst en gång om året för cellförändringar oavsett var jag är (inte det lättaste ibland, de var riktigt sura i våras här :confused: Det har aldrig gjort ont förut men tydligen ska det gör det nu helt plötsligt efter att jag varit gift i flera år :banghead: Går någonstans nästa år, för jag litar inte på proverna från våran sjukcentral. Det var blod på grejerna efteråt, det har det aldrig varit förut och jag har blivit tillsagd att de inte kan ta ordentliga prover om det finns blodceller :confused:
 
Jag har haft lindriga förändringar, aldrig förknippat med HPV dock (första gången var jag 20).

Haden en gång en pojkvän som sa att jag orsakat HPV på honom. Det kändes ju kul :( Han sov ju runt med vem som helst och jag inte, men sjuksköterskan sa att det var ju rent skitsnack. Man kan inte säga och just de problemen han hade är rätt lätta att bli av med.

Jag kollas minst en gång om året för cellförändringar oavsett var jag är (inte det lättaste ibland, de var riktigt sura i våras här :confused: Det har aldrig gjort ont förut men tydligen ska det gör det nu helt plötsligt efter att jag varit gift i flera år :banghead: Går någonstans nästa år, för jag litar inte på proverna från våran sjukcentral. Det var blod på grejerna efteråt, det har det aldrig varit förut och jag har blivit tillsagd att de inte kan ta ordentliga prover om det finns blodceller :confused:


Är det så alltså, att det blir kontroller årligen om man har lindriga förändringar, även under en längre tid? Man gör inget annat? (Det är lite nervöst att vänta! :nailbiting:)
 
Det är det jag har haft.

Sex månaders kontroller om det har varigt lindrigare förändringar.

Om det har varit "rena" kontroller tre gånger i rad efter en "oren" (dvs 18 månader av rena kontroller) så går det upp till årliga kontroller. Det har därmed varit kontroller med sex månaders intervaller när sjukvården har tyckt att det behövts (i England). Det finns inte en chans att det inte skulle kolla mig årligen där. I Sverige verkade de tycka att det var lite mysko att jag hade med mina sjukjournaler över huvudtaget?

Jag håller hårt på en årlig kontroll i alla fall. Oavsett vart jag är, jag byter land och därmed läkare rätt ofta. Jag har ofta bättre koll än vad de har om varför och när jag behöver ha ett test. Better safe than sorry också ;)
 
Det är det jag har haft.

Sex månaders kontroller om det har varigt lindrigare förändringar.

Om det har varit "rena" kontroller tre gånger i rad efter en "oren" (dvs 18 månader av rena kontroller) så går det upp till årliga kontroller. Det har därmed varit kontroller med sex månaders intervaller när sjukvården har tyckt att det behövts (i England). Det finns inte en chans att det inte skulle kolla mig årligen där. I Sverige verkade de tycka att det var lite mysko att jag hade med mina sjukjournaler över huvudtaget?

Jag håller hårt på en årlig kontroll i alla fall. Oavsett vart jag är, jag byter land och därmed läkare rätt ofta. Jag har ofta bättre koll än vad de har om varför och när jag behöver ha ett test. Better safe than sorry också ;)


Håller verkligen med, Better safe than sorry!

Lite ot, men hoppas att du mår bra och att det går bra med studier och träd (var det va? :D)
 
Är det så alltså, att det blir kontroller årligen om man har lindriga förändringar, även under en längre tid? Man gör inget annat? (Det är lite nervöst att vänta! :nailbiting:)

Lindriga förändringar betyder egentligen inte så mycket :) Det är liksom så att det skulle kunna bli cancer, eller inte. Så de håller koll. Inte mycket mer. Blir det värre så ingriper de (dvs innan det ens har chansen att bli cancer). Det är därmed väldigt viktigt att man går på sina kontroller, så att de hittar skiten innan det har chansen att bli cancer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sen många år brukar jag ibland känna som en trådaktig sak som sitter på insidan av kinden. När jag petar på den med tungan känns det som...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 331
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 368
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp