Cellförändringar - HPV virus

Lindriga förändringar betyder egentligen inte så mycket :) Det är liksom så att det skulle kunna bli cancer, eller inte. Så de håller koll. Inte mycket mer. Blir det värre så ingriper de (dvs innan det ens har chansen att bli cancer). Det är därmed väldigt viktigt att man går på sina kontroller, så att de hittar skiten innan det har chansen att bli cancer.


Det är ju det här att det skulle kunna bli cancer som känns läskigt såhär i början. Sen är det såklart superviktigt att gå på sina kontroller regelbundet. Blir lite extra nervös när både mamma och mormor dog i cancer, inte livmoders, men ändå.. man blir nojig.
 
Det är ju det här att det skulle kunna bli cancer som känns läskigt såhär i början. Sen är det såklart superviktigt att gå på sina kontroller regelbundet. Blir lite extra nervös när både mamma och mormor dog i cancer, inte livmoders, men ändå.. man blir nojig.

Det var väldigt läskigt för mig också i början :) Speciellt att det liksom inte gjordes något, tills jag insåg att det inte gjordes något för att de hade sådan tidig koll att det liksom inte finns något att göra. Man sitter liksom och väntar på att det blir värre (så att de gör något) eller att det försvinner (och då är det inget). Har de lyckats hitta det så tidigt när det är mindre förändringar har de liksom koll, de vet liksom väldigt mycket innan det är cancer.
 
Det var väldigt läskigt för mig också i början :) Speciellt att det liksom inte gjordes något, tills jag insåg att det inte gjordes något för att de hade sådan tidig koll att det liksom inte finns något att göra. Man sitter liksom och väntar på att det blir värre (så att de gör något) eller att det försvinner (och då är det inget). Har de lyckats hitta det så tidigt när det är mindre förändringar har de liksom koll, de vet liksom väldigt mycket innan det är cancer.

Det kändes lite betryggande att läsa, men man får nog acceptera viss oro de närmaste åren.
 
Jag gör som dig @Inglorion , jag kollar mig en gång om året. Har HPV och dessutom en riskfaktor till för cancer (mina j-la mediciner) så i samråd med min behandlande läkare tas cellprov varje år istället för det vanliga intervallet. Hittills (ta i trä) har det sett bra ut.

Jag oroar mig inte. Mina mediciner gör att livet är värt att leva, utan dem funkar det inte. De ger även högre risk för andra cancersjukdomar, å andra sidan ger min sjukdom om den är obehandlad större risk för cancer också. Damned if you do, damned if you don't...
 
Måste fråga hur det kommer att uppföljas, jag fick också svar att jag hade lindriga förändringar, men att jag inte hade något av dessa HPV virus, och då kommer jag att kallas först inom ett år för en återbesök. Blir det annorlunda för dig?

Jag har fått en ny tid inbokat i slutet av augusti då dom ska göra en kolposkopi (dom går in med nåt slags mikroskop för att lättare bedöma livmodertappen)

OM dom skulle hitta cellförändringar som behövs tas bort så får man göra en konisering (alla dessa konstiga ord :D ) då dom tar bort den yttersta delen av livmodertappen..
 
Nu har jag fått mitt svar på cellprovet och det visade lindringa cellförändringar, samt att jag hade något av de HPV virus som ibland kan orsaka cellförändringar.

Detta virus, är det nån slags könssjukdom eller liknande? Har haft mykoplasma för cirka 2 år sen och tänkte om det har något samband?

Suck vilket elände. Var till gyn i fredags, hon skrapade lite samt tog små bitar från livmodertappen? Det började blöda rätt mycket så fick en tampong som jag skulle ha i några timmar för att stoppa det...

Har det slutat blöda? Nä!! :banghead:
Så imorgon blir det att ringa in igen, vete gudarna vad dom gör för att få det att sluta?!
 
Suck vilket elände. Var till gyn i fredags, hon skrapade lite samt tog små bitar från livmodertappen? Det började blöda rätt mycket så fick en tampong som jag skulle ha i några timmar för att stoppa det...

Har det slutat blöda? Nä!! :banghead:
Så imorgon blir det att ringa in igen, vete gudarna vad dom gör för att få det att sluta?!
Men fy :/ jag har gjort en konisering där jag lagom hann ut genom dörren innan det forsade. Bara att vackert gå tillbaka och kliva upp i stolen igen. De stoppade blödningen med en jävla massa bedövning, det skulle tydligen dra ihop kärlen, plus att de brände en massa med den där manicken och blodstoppande kompresser som någon variant av kaka på kaka ifall att så det finns väl fler sätt att "laga" dig på :)
 
@Amha

Det där lät värre än vad jag har! Men det låter lovande att jag går och laga :D
Kunde du ta dig hem för egen maskin efteråt? Tänker om jag måste fixa nån som skjutsar mig...
 
@pepp Jag blöder väldigt lätt och kommer därför att bli sövd vid min konisering. Om du också ska göra en sådan så vore det konstigt om de inte söver dig, det verkar som att du är som jag.
 
@pepp Jag blöder väldigt lätt och kommer därför att bli sövd vid min konisering. Om du också ska göra en sådan så vore det konstigt om de inte söver dig, det verkar som att du är som jag.

Vet inte ännu om det blir en konisering, men kommer att be om att få bli sövd :)

Vet inte riktigt vad hon gjorde i fredags, mer än att hon nöp av små bitar där inne och la i en påse :D
 
@Amha

Det där lät värre än vad jag har! Men det låter lovande att jag går och laga :D
Kunde du ta dig hem för egen maskin efteråt? Tänker om jag måste fixa nån som skjutsar mig...
Det var inga problem att ta sig hem. Jag hade lite för bråttom ur stolen och kunde knappt stå på benen (adrenalinet i bedövningen) men det släppte efter några minuter. Däremot var det ingen trevlig upplevelse med att bli stucken där, känna doften av bränt från sig själv osv så om jag kommer behöva råka ut för något åt det hållet igen (känns väl ganska troligt då förändringarna inte behagar hålla aig borta) kommer jag att begära att drogas ner ganska rejält och jag gissar att min sambo får följa med och hålla handen, om jag inte är till att sövas en du vet ju säkert ganska bra själv var dina gränser går så du vet hur du vill ha det om du behöver göra något större för att få stopp på blödningen.
 
Uppdatering! Det slutade blöda efter en vecka ungefär så slapp åka tillbaka :)

Fick dock mitt svar igår och jag måste göra en konisering :( ska nog säga att jag vill bli sövd...

Nån som vet hur det är med piercingar och sövning, måste dessa plockas ur? :crazy:
 
Nån som vet hur det är med piercingar och sövning, måste dessa plockas ur? :crazy:

Ja, piercingar i näsa och mun ska plockas ur vid sövning pga risken för dem att lossna och åka ner i luftvägarna. Övriga piercings har jag hört är olika men jag hade tagit bort allt, är onödigt att ha dem på sig om något/någon skulle fastna och dra i dem.
 
Ja, piercingar i näsa och mun ska plockas ur vid sövning pga risken för dem att lossna och åka ner i luftvägarna. Övriga piercings har jag hört är olika men jag hade tagit bort allt, är onödigt att ha dem på sig om något/någon skulle fastna och dra i dem.

Asch då! Har inte en susning om hur jag får loss min septum :D haha. Får gå förbi nån som kan ta bort den och hoppas på att det inte växer igen :nailbiting:
 
Asch då! Har inte en susning om hur jag får loss min septum :D haha. Får gå förbi nån som kan ta bort den och hoppas på att det inte växer igen :nailbiting:

Kan du inte be hen byta ut smycket till ett du kan byta själv? Då kan du ju ta ut det samma dag och sen sätta in det igen på kvällen så minskar risken för att hålet går ihop sig för mycket :)

(Antar att det är ett "boll-lås" du har på ringen? Det är ju djävulen själv att få upp :devil:, speciellt när man inte ser ordentligt.)
 
Kan du inte be hen byta ut smycket till ett du kan byta själv? Då kan du ju ta ut det samma dag och sen sätta in det igen på kvällen så minskar risken för att hålet går ihop sig för mycket :)
s
(Antar att det är ett "boll-lås" du har på ringen? Det är ju djävulen själv att få upp :devil:, speciellt när man inte ser ordentligt.)

Det är faktiskt en vanlig rund ring :D men den har nåt specialspänne (som visst ska vara lättöppnat) så jag har helt enkelt inte vågat testa öppna den och se. Ska gå och höra med dom innan det är dags så jag kan fixa ett spänne jag kan öppna och stänga själv :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sen många år brukar jag ibland känna som en trådaktig sak som sitter på insidan av kinden. När jag petar på den med tungan känns det som...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 331
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 368
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp