Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Jag ser på något program ibland och har inte läst hans böcker. Jag tycker en hel del saker han säger verkar helt OK med tanke på att personerna i programen inte verkar ha någon som helst aning om hur en hund fungerar eller vad den behöver. Om man ska undervisa personer som aldrig har försökt att lära sin hund vilket beteende som önskas är det ju inte konstigt om resonemangen blir lite förenklade. Om man ska förmedla hundkunskap på några minuter kan man ju inte få med allt.

De tittare som inte förstår sin hund och har problem att kommunicera med den behöver lära sig att hunden är hund, den tänker på ett annat sätt men det går att kommunicera med den. Man måste visa vad man är ute efter. Man måste gripa in vid rätt tillfälle om hunden ska förstå en korrigering. Man måste förstärka ett önskat beteende. Detta tycker jag är basic hundkunskap som programmen försöker förmedla och går inte emot något som jag tror på. Men hur ska man göra - vad man än försöker lära folk genom ett kort TV-program så kan det missförstås och missbrukas. Snickeriprogram, matlagningsprogram, nanny-program, hundträningsprogram. Betyder det att man aldrig ska ha några sådana program över huvud taget? Folk kan ju byta kanal när som helst och så tror de att de har förstått budskapet.
 
Sv: Cesar Millan

Mycket smart skrivet, vi kan nog alla vara överrens om att mycket på tv är korkat just av den anledningen, jag kan dock tänka mig att tv är enda sättet att nå fram till många soffpotatisar med otillfredställda knähundar.

Det står ju faktiskt att man inte ska använda metoderna utan profissionel hjälp, mer än så kan de ju knappast göra - om de nu ska ha ett tvprogram.
 
Sv: Cesar Millan

JAg gillar Cesar..han jobbar på hundens premisser med ägare....han jobbar med kroppsspråk och energier..han läser hundar som ingen annan och att ägarna är "korkade" kan ju inte ha rå för..att han ibland får använda "snara" el eller dyligt beror nog mer på ägarna än honom..om folk vore smartare hade han inge jobb
 
Sv: Cesar Millan

Då kommer motståndaren då! Vill dock poängtera att jag inte är emot ALLT. Däremot kan jag inte för mitt liv förstå hur han kan bli så hyllad Sverige (för jag har en ganska stor förståelse för att amerikanerna eller länder med liknande tänk kring hund gör det) av alla ställen.

Plus med Ceasar:

Han ser hunden för vad den är, en hund. Jag tror han för amerikanska hundar en tjänst genom att motarbeta den disneyfierade kulturen kring djuren där. Han kan förklara för ägarna att hundar behöver så basala grejjor som motion och aktivitet för att slippa frustrationsproblem.

Han löser problemen. Han löser dem inte för hunden, de flesta gånger(förutom de som bara behöver komma ut och röra sig). Men han löser dem åtminstone för ägaren.

Negativt med Ceasar:

Jag KAN inte beundra en människa som så frekvent använder sig av elhalsband, stackel och framförallt "choke out" metoder (strypsnaror, hunden ger sig när den börjar bli svag då den blir hängd. För ett otränat öga ser metoden ganska harmonisk ut, hunden skriker sällan då den inte har möjlighet, det som händer är att hunden försvagas av syresbristen) . Kicken är ju också otrevlig. Hade Ceasar skrikti och gapat på hundarna och betett sig mer hysteriskt under dessa bestraffningar kan jag sätta hela min ekonomi på att det hade blivit ramaskri. Han är dock lugn, och är han lugn blir man själv lugn.

Han har urusel timing många gånger. Det kan man se exempel på i filmen Donnorna postade också. Den vargliknande hunden på slutet (försedd med stackel) tillåts ligga och spänna sig och stirra på en mötande hunds TILLS den mötande hunden når fram och han tillåts göra ett utfall. Varför vänta tills dess?

Här är en video som får mig att må riktigt illa, mest för att den sänds i tv. Hunden hängs först i ett stackel, sedan hängs den i "vanlig" snara. Ceasar försöker förklara attackerna med att hunden är dominant. Det är dock inte ett dugg ovanligt att en hund som får panik beter sig som denna:

http://www.youtube.com/watch?v=Qh9YOyM2TAk

Nu har jag letat i en evighet efter en annan video med en JRT som ville jaga motorcyklar. Det korrigerade han med stackel. I denna episod vrålar dock hunden av smärta. Jag ser öht ingen anledning att använda stackel på den sådan liten hund.

Videon med den svarta schäfern som elas hittar jag inte heller.Den har dock legat uppe på buke tidigare.

Jag har dock mer överseende med hur han kör "quick fix" med hundar som "bara" är frustrerade och därför beter sig illa. Det jag har svårast för är hur han behandlar hundar med rädslor. Det finns ett avsnitt där han behandlar en hund som har grava ljudrädslor. Han sätter den på en treadmill och börjar banka i kastruller och spela upp åskljud. I början är hunden panikslagen, allt eftersom programmet går så slutar hunden att bete sig hysteriskt. 9 av 10 som läst hundbeteende eller någon annan form av etologi skulle säga att hunden dragit ner rullgardinen. Dvs den är skiträdd fortfarande, men blir introvert istället och "blank" i huvudet=den ser "lugn" ut. När jag såg det programmet gick min gräns för vad jag pallade med att se.
Där kan man tala om flooding i allra högsta grad.

Kort och gott, jag ser en snubbe som är expert på att ta bort symptomer på hundars problem och att hjälpa ägare att tänka om. Han är dock usel på att läsa hund och använder mycket våld i sina sätt att lösa problem, vilket jag anser borde totalförbjudas att visas på tv. Folk skiter i att det står att bara "experter" borde utföra dessa metoder. Jag vet inte hur många människor som börjat alfarulla och prata ihjäl sig om dominans och att vara "alfa" sedan hans program börjat visa. I åtminstone Sverige har han nog gjort mer skada än nytta.

Åh förresten..

"schhh!!" på er ;)
 
Sv: Cesar Millan

Scabtree lyckas verkligen fånga det mesta - tack och bock - mn jag vill fortfarande trycka på det här eviga Provocerandet som får vartenda problem att verka hysteriskt. Klart som sjutton att en stressad hund reagerar av en klack i magen - eller att en hund som inte trivs med hantering biter ifrån då en främmande karl hlt plötsligt kommer och krävr 100% en halvtimme efter introduktion. Dt finns ingen psykologi här. Inget 'lugn' för hunden som plötsligt tvingas in i obehaget med hjälp av mer eller mindre våld/fasthållande och stryp (kan ge mig sjutton på att dessa hundar inte ser hanteringen som en 'mysstund' hädanefter.)
Det ser inte trevligt ut för fem öre - och här fungerar inte teorin om värstinghundarna hller, för det kan lika gott handla om pudlar som huskeys.

Vet inte om ni kikade på kick-videon som blev länkad tidigare? Där finns bland annat klipp på Cesar i närkamp med en dvärgpinsher på sisådär tre kilo, där den motas och sparkas efter med foten för att han ska övertyga den om att stanna kvar i ett särskilt rum.
Vad hände med kommandot "sitt, stanna kvar"? Det går vi för nuvarande igenom på valpkursen och borde vara okej även för amerikanare, men går förmodligen inte hem i dominanstänket.
Sedan, för er som tycker att sparken är detsamma som att hindra med handen - ta en titt på den glada goldenhunden som får en klack i magen och genast blir låg, dvs sänker hela kroppen och blir generellt osäker, nästan kryper en bit. Är det så en hund bör se ut efter korrigering? Jag skulle vrkligen inte vilja att min hund blev sådan efter en tillsägelse.

(*Har problem med den förbaskade E-tangenten och reserverar sig för därav förekommande stavfel*)
 
Senast ändrad:
Sv: Cesar Millan

dra ner rullgardinen ??

Sådär gör jag t ex med mina unghästar förstå gången dom ska ha täcke, duscha, selas osv osv...du kan ju inte korrigera/hjälpa om du inte angriper det dom är rädda för ??!!!
...och jag ska lova dig att rullgardinerna inte är nere när jag lärt dióm ducsha, ha täcken , köras osv osv....dom LÄR sig att saker inte är farliga, det är vad som händer...istället för att älta samma sak år ut o år in är det lika bra att ta tag i problemen direkt, det är många som inte fattar. Och det är samma med hästar som hundar...face the fear....

hur skulle du göra med en hund som drar vansinnigt...att den blir låg är ju att den tar tillsig av tillsägelsen....eller så kan den ju dra o vara glad i resten av sitt liv :) ...men matte o husse är inte glada.
 
Sv: Cesar Millan

Han är def en person jag inspireras av, utan tvekan, däremot följer jag inte hans metoder till punkt och pricka. Det finns saker jag skulle gjort annorlunda och bemöta på ett annorlunda sätt, men han är utan tvekan en källa till inspiration och nya idéer. Tycker det är super att han fokuserar på människan i många fall, till skillnad från många andra "hundtränare" (eller djurtränare över lag) som fokuserar på att "fixa hunden" istället för relationen mellan hund och människa, vilket i många fall är roten till problemet.
Jag är ingen hundtränare på långa vägar, men jag har funnit att hans sätt att bemöta hundar kan appliceras på många andra situationer, inte minst hästar. Dvs det handlar mycket om "state of mind", kroppsspråk, vad man utstrålar för energi osv, en nervös orolig spänd människa skapar ett nervöst, oroligt och spänt djur.
 
Sv: Cesar Millan

Jag vill inte att min hund ska krypa ihop, bli låg eller förskräckt när jag försöker fånga hennes uppmärksamhet, jag vill att hon ska titta upp på mig och muntrt fråga "Vad?" så att jag får förklara för henne vad det är jag vill.

För övrigt brukar man väl sedvanligt vänja djuren vid obehagliga situationer Gradvis och gärna med positiv uppmuntran? Om du är rädd för vatten slänger jag inte i dig i den djupa delen av poolen och ber dig simma.
 
Sv: Cesar Millan

hur skulle du göra med en hund som drar vansinnigt...att den blir låg är ju att den tar tillsig av tillsägelsen....eller så kan den ju dra o vara glad i resten av sitt liv ...men matte o husse är inte glada.

Men inte blir väl en normal hund låg av en tillsägelse? Eller?
Min hund blir inte låg av det iaf, han skärper sig och är fortfaranade sitt glada, pigga jag, men som sagt, skärper sig.
 
Sv: Cesar Millan

Knapp

Har sett två program med el, det med skallerormarna där ägaren mist en hund pga bett- där tycker jag det är en klar motivering ang hundarnas liv och Cesar betonar flera ggr i programmet att man måste vara mycket kunnig- det är en annan gubbe som sköter dosan om jag inte minns fel- och exakt i timingen för att det ska vara aktuellt.
Andra gången var en tjej med en hund i hundgård hon knappt kunde gå in till. Där pratade han också mycket om att han a) endast använde elhalsbandet för att tjejen aka ägaren själv använde det från början o trivdes med det, och b) för att hunden inte visade något motvilja alls när halsbandet åkte på.

Det är vad jag sett och nej det är inte tillräckligt för att jag ska stämpla honom som "jätteglad i el" eller att han uppmuntrar folk att använda det en massa. Om nån i Sverige är rädd för skallerormar på hundrundan har vederbörande nog större problem att ta tag i för övrigt.

Jag gillar att han är vettig, har mkt bra att lära ut med kroppsspråk osv, men jag köper inte allt, för egen del är det hans resonemang om ensamångest som jag tänker helt annorlunda om bla. Men det finns ingen tränare jag köper allt av, och för den delen kan jag inte använda alla grejjer på alla mina hundar- de är tre olika hundar som måste tränas på till viss del olika sätt. Och hade någon annan tränat dem hade metoderna återigen behövt vara lite annorlunda, förmodligen iaf, eftersom metoden ska fungera för den som utövar den också för att komma till sin rätt.

Sen tror jag att en del i CMs framgång är att han gör sig bra i programmet, han är bra på att ta människor o styra upp även deras egna konflikter inom familjen ang hundarna, han verkar trevlig och känns lugn och ofta pedagogisk även om det ibland blir förenklat- (men handen på hjärtat så fattar nog de flesta vad han menar när han pratar om energi, kroppsspråk etc, man behöver ju inte göra sig dum bara för att man inte gillar honom). En bra tv-personlighet blir ofta omtyckt att titta på, inget konstigt med det.

Tycker CM-hatet här inne är ganska löjligt. Gillar man det inte så stäng av programmet o ge fan i trådarna om man nu måste spy ur sig galla vid synen av inlägg om CM (är ju rätt lugnt än i denna tråd men inte sällan hoppar det ju upp små inlägg av vissa personer i andra trådar av typen "jag lyssnar inte på CM-fans" o annat i nedlåtande ton om andra användare med andra åsikter.. nämner inga namn). Ok att inte gilla allt han gör men give it a break liksom. Känns som att vederbörande inte lägger knappt nån tid alls på djur som verkligen far illa- energin lyser ju med sin frånvaro när det gäller sådant men jag kan ju ha fel- men att friskt hata en hundtränare i en annan världsdel det går fint. Jaja.
 
Sv: Cesar Millan

+1.

Såg senast häromdagen ett avsnitt där han använde el-halsband för att få en hund som var rädd för nya miljöer att inte springa iväg.
Dvs varje gång hunden blev nervös och ville dra sig undan fick den en stöt. Jag personligen tror inte det är metod som fungerar, men som sagt så har alla rätt till sin åsikt.
Det jag har mest svårt för är att han aldrig kan ge beröm, eller positiv förstärkelse. Jag vet att på mina hundar så har det fungerat bättre.
Jag har också svårt att se hur allt som en hund gör skulle vara kopplat till dominans?
I ett avsnitt sa han att en hund som var livrädd för klotången försökte dominera honom bland annat och det får jag inte riktigt till i min skalle!

Jag kan förstå vissa av hans åsikter och metoder men föredrar att inte använda dom på min hund, och sedan är det upp till var och en hur de vill göra med sin hund.
 
Sv: Cesar Millan

Om det var Mallen du menade så var det inte EL påkopplat på halsbandet utan vad dom kallar en buzzer ,Denna ger inga elstötar utan vibrerar istället, dom visade oxå detta på en av kamera männen som fick sätta det på undersidan av handleden, Har själv kännt på ett sånt och ja det burra som F-N men absolut ingen elstöt !

Sen om CM jag gillar honom skarpt !! Men vem gör precis som tränaren säger och gillar allt denna person säger ???

Detta gäller i allt där man har en tränare ,hundar,ridning m,m man plockar det som man själv anser är sunt och använder sig av detta !

Vi har en svensk tränare som har haft program på Tv och jag kan säga att i ett av dom programmen när han ska klippa klor på en bernersennen får mig att rysa (och skratta en del om det inte varit för att hunden for ganska så illa )

Jag ser i alla fall fram emot att få träffa CM i stockholm , Och ni som inte gillar honom , Varför inte åka dit och ställ honom mot väggen i så fall ;)
Vad kan vara bättre en att få svar av personen i fråga själv menar jag ,
Jag har många frågor jag ska ställa till honom ,För det är klart att det finns frågor som jag oxå vill ha svar ! För som sagt man kan omöjligt tycka att allt en tränare gör eller säg är 100% rätt ,

Tesora
 
Sv: Cesar Millan

kl

För mig, som inte har TV, var det en surrealistisk tid då CM tydligen gjorde entré i svensk TV - jag kunde t.ex. gå på loppis med min hund och det kom fram fullständiga främlingar och väste?! Varken hunden eller jag förstod ett dyft, tills jag anförtrodde mig till en vän, som berättade om CM och hans schhh.

Sedan dess har jag sett en del program med CM och gillar det mesta, om än inte allt. Jag är själv anhängare av principen "hellre ett resolut ingripande än ett segdraget mjäkande".

Att han är en ytterst begåvad hundmänniska tycker jag står helt klart. Sedan finns det säkert hundar som gäckar även honom, men de är nog ganska få.
 
Sv: Cesar Millan

Tackar o bockar!

Fö ids jag inte ta diskutionen med alla som anser att han är det bästa som hänt hundar sedan Jesus gick på jorden.
:devil:

http://www.youtube.com/watch?v=eQUegRGo0kw
http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=47
http://nocesarmillan.weebly.com/
http://novalajnen.blogspot.com/2011/03/varfor-jag-ogillar-cesar-millan.html

Alla som dyrkar marken han går på tror att alla vi som inte gör det behandlar hundar som bebisar.
Vad gäller att folk inte imiterar hans metoder pga varningskylten så är det BULL!
Går väl knappast en dag utan att man träffar en hundförare som pschhtar o sidkickar sina jyckar.
Energier är bara flum.
 
Sv: Cesar Millan

Om det var Mallen du menade så var det inte EL påkopplat på halsbandet utan vad dom kallar en buzzer ,Denna ger inga elstötar utan vibrerar istället, dom visade oxå detta på en av kamera männen som fick sätta det på undersidan av handleden, Har själv kännt på ett sånt och ja det burra som F-N men absolut ingen elstöt !
Varför korrigera en rädd hund över huvud taget? Ännu ett klassiskt exempel på hur han gör så att hundarna vänder rädslorna inåt och "stänger av". Hunden mår fortfarande piss men "verkar lugn".


Vi har en svensk tränare som har haft program på Tv och jag kan säga att i ett av dom programmen när han ska klippa klor på en bernersennen får mig att rysa (och skratta en del om det inte varit för att hunden for ganska så illa )
Jag hade också svårt för det, och fattade inte varför han var tvungen att tokhångla med den stackars hunden.

Jag ser i alla fall fram emot att få träffa CM i stockholm , Och ni som inte gillar honom , Varför inte åka dit och ställ honom mot väggen i så fall ;)
Vad kan vara bättre en att få svar av personen i fråga själv menar jag ,
Jag har många frågor jag ska ställa till honom ,För det är klart att det finns frågor som jag oxå vill ha svar ! För som sagt man kan omöjligt tycka att allt en tränare gör eller säg är 100% rätt ,
Hade jag gärna gjort, men det är ju inte gratis precis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 950
Senast: Mirre
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 478
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag la in en kommentar på hästhanteringsforumet på tråden om TAP. Jag skrev; Några svarade då att det inte går att jämföra...
Svar
17
· Visningar
1 447
Senast: Raven_
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 835
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp