Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Att han är en ytterst begåvad hundmänniska tycker jag står helt klart. Sedan finns det säkert hundar som gäckar även honom, men de är nog ganska få.

Hur kan en man som inte ens kan läsa hund vara ytterst begåvad? Jag tycker att han är ytterst begåvad med att ta hundägarna rätt och det ska han ha stor eloge för..men begåvad inom ämnet hund? Han har ju till och med erkänt att han aldrig läst något om "hundlära" utan att han kör sitt eget race...och visst, för att vara självlärd är han väl "bra", men det framgår ju väldigt tydligt att han missat en del viktiga kapitel i den etologiska och kanske ffa kynologiska läran.
 
Sv: Cesar Millan

*lån*

Déjà vu någon???

c010.gif
 
Sv: Cesar Millan

Han löser problemen. Han löser dem inte för hunden, de flesta gånger(förutom de som bara behöver komma ut och röra sig). Men han löser dem åtminstone för ägaren.

:bow: för en bra analys.
Jag tänker, att bryta beteendet och ge ägaren en känsla av kontroll över situationen är första steget för att också lösa problemet för hunden. Det gör att ägaren kanske vågar ta med hunden ut i situationer vilket leder till ett mera varierat och positivt liv där ett samspel kan uppstå mellan hund och ägare.

Jag håller med om att metoderna som visas i programmen ofta är hårda och att de kan missförstås. Att man använder redskap som genvägar och att det kan bli fel och tom farligt om folk sätter igång själva hemma. Men om inget görs åt problemen har det också konsekvenser som är dåliga för hunden.

"Allt" eller "inget" är två diken som jag brukar försöka undvika. Jag älskar inte CM och håller inte med om allt han säger men han har vissa poänger som jag tycker ökar allmänhetens förståelse av hundar.

När Martin Timell bygger badrum i TV kan någon tycka det ser lätt ut och prova också. Vilket ansvar har Martin Timell om kaklet ramlar ned i huvudet på barnen? Är han en dålig snickare då? Som lär ut dåliga metoder? Eller hur ska man se på TV-pedagoger inom olika områden i en kommersiell TV-värld?
 
Sv: Cesar Millan

Jag tänker, att bryta beteendet och ge ägaren en känsla av kontroll över situationen är första steget för att också lösa problemet för hunden. Det gör att ägaren kanske vågar ta med hunden ut i situationer vilket leder till ett mera varierat och positivt liv där ett samspel kan uppstå mellan hund och ägare.
Absolut, jag håller med. Däremot ser jag alldeles för mycket av "låt mig ta kopplet så fixar jag biffen" och för lite av hur ägaren ska hantera hunden. De fungerar väldigt sällan under en längre period, i synnerhet om ägarna inte har någon lydnad på hunden. Bara för att Ceasar lyckas trycka ner hunden till underkastelse (hans favvo-ord) och fixa den betyder det inte att ägarna har full koll livet ut. Jag tycker det skulle vara intressant att se hur många som lever lyckligt än idag med de hundar de fått hjälp med. Jag tror inte att det är så många faktiskt. Hundar är inte dumma, bara för att de skulle kunna funka hos person A, funkar det inte alls säkert hos person B. Lydnad (eller vad man nu ska kalla det) är dessutom en färskvara.


Jag håller med om att metoderna som visas i programmen ofta är hårda och att de kan missförstås. Att man använder redskap som genvägar och att det kan bli fel och tom farligt om folk sätter igång själva hemma. Men om inget görs åt problemen har det också konsekvenser som är dåliga för hunden.
Jag tycker inte att de kan missförstås alls. Han stryper, stacklar och alfarullar många hundar-that's it. Det går inte att misstolka. Många ser dock genom fingrarna med detta när det gäller just Ceasar. Tar man upp att någon tränare kör med stackel i Sverige blir det ramaskri, då är det plötsligt jättefarligt och hemskt. Sedan säger inte jag att det är dåliga lösningar, kan det rädda en hund från avlivning och ge den ett drägligt liv ser jag hellre att den stacklas nån gång än att den får gå som förut resten av livet. Det betyder dock inte att jag kan beundra Ceasar för det. Som i fallet med schäfern (postat klipp). Han löste problemet och det var kanon för katten och ägaren, för hunden kommer låta katten vara ifred. Men hunden då? Mår den bättre? Nej, som det ser ut har hon fått tag i en schäfer med arbetande linjer bakom sig som går omkring och inte får göra ett skit på dagarna. Inget i programmet om att hunden kommer att coola ner med rätt stimulans heller (har sett hela programmet förut). Och så är det ofta. Visst, att promenera eller åka skridskor eller springa på band är bättre än inget. Men det gör ont i mig när jag ser dessa jakt, bruks och vallhundar (eller varghybrider) som är tokfrustrerade få sig en elkyss eller strypas så att de aldrig mer gör något dumt, men fortfarande mår piss själva. Jag kan förstå konceptet, men det kan aldrig få mig att ösa beröm över en liknande människa. Bättre än inget, men som sagt. Det är knappast skäl nog att tycka om programmet.


"Allt" eller "inget" är två diken som jag brukar försöka undvika. Jag älskar inte CM och håller inte med om allt han säger men han har vissa poänger som jag tycker ökar allmänhetens förståelse av hundar.
Absolut, det tycker jag också. Precis som jag skrev i mitt första inlägg.

När Martin Timell bygger badrum i TV kan någon tycka det ser lätt ut och prova också. Vilket ansvar har Martin Timell om kaklet ramlar ned i huvudet på barnen? Är han en dålig snickare då? Som lär ut dåliga metoder? Eller hur ska man se på TV-pedagoger inom olika områden i en kommersiell TV-värld
Nu tycker jag iof att snickare och hundtränare är två vitt skilda begrepp. Den ena sysslar med tänkande, kännande varelser och den andra hamrar i plankor.
 
Senast ändrad:
Sv: Cesar Millan

Filmen med Jack Russeln och motorcyklarna är den jag minns starkast av alla hans avsnitt, den var hemsk. Hunden var vettskrämd, en pytteliten hund där han ryckte snärtigt och vasst med stacklet. Ja, hunden skrek. Det var riktigt illa.
Annat CM gör är ofta okej i mina ögon, han har en enorm utstrålning, ett stort lugn, och de hundägare han träffar är ibland helt osannolika. Men han blir aldrig min Husgud...!
 
Sv: Cesar Millan

Filmen med Jack Russeln och motorcyklarna är den jag minns starkast av alla hans avsnitt, den var hemsk. Hunden var vettskrämd, en pytteliten hund där han ryckte snärtigt och vasst med stacklet. Ja, hunden skrek. Det var riktigt illa.
Annat CM gör är ofta okej i mina ögon, han har en enorm utstrålning, ett stort lugn, och de hundägare han träffar är ibland helt osannolika. Men han blir aldrig min Husgud...!

Samma här. Found it!

http://channel.nationalgeographic.com/channel/videos/player.html?title=2487_00
 
Sv: Cesar Millan

Jag orkar inte ens titta på programmet längre, för jag blir så illa berörd. Många hundar blir ju helt knäckta av hans behandling, och han ser det inte.

Tyvärr är det ju så att om någon utstrålar tillräckligt med pondus och ledarskap, så tror folk på att det personen säger är sant, och att ändamålet helgar medlen. Det har hänt många gånger förr i världshistorien, och lär hända igen. Men jag skulle ändå vilja be folk att stanna upp lite och tänka "vad är det han gör egentligen?". För om man låter bli att titta på hans avslappnade ansikte och riktar blicken mot hunden istället, så ser det genast mycket värre ut. Titta på hundarnas ögon, på deras svansar och på färgen på deras tungor. Det är liksom inte normalt att hunden ser panikslagen ut och blålila tunga tyder på syrebrist.

Det finns andra sätt att nå lugn och harmoni på. De tar kanske några minuter extra, eftersom hunden får lite tid att tänka och återhämta sig. Men resultatet blir bättre. Ffa för att relationen med ägaren bygger på förtroende, inte rädsla.

Det finns en anledning till att vi har gått ifrån det gamla militäriska sättet att fostra hundar i Sverige. En väldigt god anledning...
 
Sv: Cesar Millan

det enda jag anammat från cm är "shh". Inte för att säga till, skälla på eller ge negativ inverkan utan för att kalla på uppmärksamhet för uppmuntring. Tycker att det ljudet har funkat bättre än något annat ord på både min hund och mina hästar.

Resten av hans grejer är bara hemskt.

edit: Fast nu när jag ser filmerna igen så inser jag ju att jag inte alls låter lika bitsk när jag shyar som han gör.
Mitt är ett lite kortare mjukare shyyt.
 
Senast ändrad:
Sv: Cesar Millan

*kl*

Då missade jag att det bara var vibration, även om jag känner mig skeptisk. Det känns inte så svårt att vrida ner styrkan när dom skulle testa på kameramannen. Men hur som helst, jag missade det och ber om ursäkt!

Återigen MrsScabtree: +1.

Och dom videorna som ni lagt upp nu tycker jag talar sitt eget klara språk.
Precis som cillamuffins sa, det finns andra sätt att ni lugn och harmoni på.

Men detta är bara mina åsikter och vill någon använda metoderna på sin hund så är det upp till dom, säger bara
att jag aldrig skulle.
 
Sv: Cesar Millan

KL

Jag vill säga några saker! Varför lyckas CM? Varför gillar inte vi honom i Sverige? Ja inte alla. Ja utöver de olagliga sakerna här osv.

Jo dels för att i USA råder det en annan kultur. Det finns ingen jantelag där. Att någon gör en stor show av saker är jättevanligt och det kan folk där ta till sig. Han använder sig mycket av psykologi. Det vill säga han får ägarna att tro att de KAN och alla vet hur stark tankens kraft är! Som första gångshundägare har du ingen erfarenhet som säger dig att jag VET att det här kommer fungera om jag bara inte ger mig/gör så här. HAn visar dem att det är möjligt. Hans dåliga tajmning ibland, jag vet inte han kanske måste överbevisa ngt eller vara extra tydlig för hunden vad som är oaccetabelt och så löser sig hundens spänningar även tidigare i mötet per automatik? Mitt problem med min hund är många ggr att få HONOM att förstå!

Sedan calm, submissive. Med starka raser mentalt eller kroppsligt. Tycker ni inte det är bra alltså att man har en mjuk, formbar och kontaktbar hund då? Min lille skit är totalblockerad när han är stressad så jag förstår vad han menar. Det gäller at få hunden närvarande i nuet och balanserad/Mottaglig. OCH hundar har ofta lärt sig en del ovanor/strategier för att klara av sin vardag som de inte gärna överger för de tror så starkt på sitt sätt att lösa saker. Då kan de mycket väl protestera mycket kraftigt när någon tvingar dem att tänka om.

Och sedan flummet. Nej för mig är det inte flum. Tankens kraft är stor. Hundar har antagligen le3vt med människan sedan människans begynnelse och lärt sig läsa vårt kroppspråk som inget annat djur kan. De kan oxå känna av dofter och doften av rädsla t ex är stark. Lägg på kroppspråk och att hunden lärt sig tolka sin människas små saker vi gör omedvetet som att stanna av, ta hårdare i kopplet, stirra, sluta blinka what ever så läser de oss som en öppen bok!

Visst jag tycker inte allt han gör är bra men har någon sett en hund som är totalt rabiat och blockerad? Har hunde kommit undan med sådana beteenden länge så är de befästa och ger sig inte direkt. Han använder minsta möjliga motstånd och hundarna kämpar sig blå tills de ger sig för den nya tuffare människan.

Min hund t ex skrek rätt ut lika illa som när han blev biten av en hund nyligen när man skulle klippa klor. Hade jag gett mig hade han blivit en katastrof! Han har som tur är bithämningar men när han var som mest rädd snuddade hans tänder min hand innan kom kom på sig! Jag fick hålla hårt i hans tassar för att hålla dem stilla nog att kunna klippa ofta munkorg för att han annars slickar så på tassarna att jag ej kommer åt! Lika illa som att bita ifrån sig för att hindra mig!

Sedan vad gäller vissa blockeringar så hjälper inte mjuka metoder alla hundar typ min. Jag har försökt skvaller på hundar i 18 mån med min hund och inte lyckats men lyckats klockrent på människor. Inte förrän jag bryter min hund stirrande med att peta till honom och ryta till i missnöje bryter han. Ja ha blir låg. Många människor tycker synd om en superlåg hund men förstår inte att det ofta är en övergående fas hos hunden för att be om ursäkt. Det betyder inte att man får en så låg hund för all framtid om man inte överreagerar som människa och och forsätter vara elak. Hundar ser inte korrigering som elakt. Men omotiverad ilska gör att de slutar lita på oss.

Man kan ta ett ex till med min hund. I ett program blockerar CM en aussie från att komme till dörren när det ringer på. Min hund är F*N så mycket envetnare!! Han är kvick som en ål och ska tränga sig förbi till varje pris! Han ger sig INTE! Får han inte hälsa så kommer han hoppa på gästerna när de satt sig för att slicka och fjäska på dem. Hans kontrollbehov är djupt inrotat han är så osäker på sig själv att han känner att han MÅSTE avväpna alla hot. Det inkluderar hälsa på alla hundar han möter. Helt sjukt i mina hundar då en rädd ska vilja undvika hundar man är rädd för/osäker på men inte min knäppa hund.

Nu är min hund 95% bättre än den han var när han kom till mig och nej jag har inte bara varit supermju hela tiden. Kommer han inte på inkallning genast så ryter jag till eller stampar i marken. När han är livrädd för att raka tassarna pga kittlighet samt minnen av svampangrepp som kliat och ömmat hemskt så var det en ren brottningsmatch i början! Vi fick vara två och hunden puls var skithög, ibland skrek han och fick panik. Vi var lugna men gav oss inte. Idag klipper jag hans tassar själv. När han slutade kämpade emot började han bearbeta och började tänka. Det tar fortfarande lång tid och han tycker inte om det men han accepterar det.

Jag jobbar mycket med min hund att han ska tänka själv och med klicker och shejping och löjligt mycket beröm. Men vissa saker är lag och därmed basta. Där får inte hunden ta egna beslut om vad han vill. Öron och tassar måste hållas rakade för annars får han svamp. KLor måste klippas och han kan inte dra mig runt halva kvarteret. Jag kämpade i över ett år och det enda som gjorde att min hund äntligen förstod var att han aldrig fick gå om mig. Jag hade testat alla koppelträningsmetoder i månader men hunden hade det inlärt ATT dra och är man framför så DRAR man. Därför fick jag lära om. Med tiden kunde han gå framför utan att dra också och kunde påminnas.

Sedan måste jag tillägga EN häftig sak till. Det kommenteras att CM är så tuff och hård mot hundarna. Det är hundar mot varann också! För en envis, jobbig på sak som min t ex så lyssnar han bara på ritkigt tuffa tikar som ryter ifrån. När han blev biten hände en fantastisk förvandling! Han måste ha tagit bettet som en skarp tillsägelse för den attityd han visade mellan han tittade på mig för godis ( hög spänd svans och stirra ) för efter bettet är han helt plötsligt mcyket lydigare! Mer ödmjuk mot andra hundar och mig, drar inte ett skvatt :eek: och lyssnar på mina tillsägelser direkt!

Nu kan jag inte skriva mer eller korrekturläsa för dottern är magsjuk men jag tycker alltså om vissa delar och förstår en hel del i hans sätt men gillar såklart ändå inte el osv. Mitt sätt att träna är långt ifrån CM men jag gillar hans lugn, att våga korrigera och faktiskt bli arg sålänge man förlåter direkt ( vilket vi människor är urusla på ). Många ogillar att han berömmer för lite. Men det kan faktiskt bli fel med beröm också. Man kan omedvetet belöna fel beteenden. Bättre låta tystnaden och att man är nöjd bekräfta hunden ibland. Jag t ex belönade in att min hund spände sig i hundmöten när det inte var tanken alls.
 
Sv: Cesar Millan

Om man "måste" ta parti så ställer jag mig för Millan. Man kan inte dela någons åsikter till 100% men hade jag haft problem med hund hade jag hellre fått hjälp honom än vissa svenska instruktörer. Han verkar ha lite vett iaf det är inte många andra som hade klarat hålla så många hundar tillsammans som han har i sitt rehab. Sedan så verkar han i USA där är inte synen på hund densamma som Sverige..

Jag ser det största problemet hos ägarna inte hos honom, det är hemskt att människor skaffar arbetande hundar och tror att de kan vara lyckliga av att bara sitta hemma
 
Senast ändrad:
Sv: Cesar Millan

Jag tycker han är jätte bra! Vissa saker kan man ju vara tveksam emot. Men det ger ju resultat!

"Abuse" kan jag tycka är en enorm överdrivt. Jag tvivlar på att en hund tar skada utav att man duttar till den. Precis som att någon skulle dutta till en själv. Sen finns det nog en hel del i hans program som "vanliga" människor inte ska försöka sig på fast det ändå är många hundägare som gör tyvärr. För jag tror att hans metoder är väldigt posetiva och effektiva om man gör det på rätt sätt. Tror att det kan bli en väldans fel om man skulle göra fel.

Men jag följer hans tv-serie och lär mig nästan något nytt varje avsnitt. Mycket bra som tex. hälsningar vid dörren och liknande grejer.

Jag kan nog medge att jag är en gnutta betuttad i han. Haha.
 
Sv: Cesar Millan

Har du över huvud taget läst tråden?

Vill även tillägga att jag verkligen förstår att hundägare som inte själva försökt lära sig att läsa hund går på allt CM säger och allt han gör. Det blir oftast så med det mesta innan man försöker bilda sig en egen uppfattning i ämnet. Jag tyckte också att Cesar var jättebra precis i början när han dök upp i tv-rutan, sedan började jag läsa mer etologi/kynologi, försökte lära mig av andra som är duktiga på hund och hur de löser sina problem, läste på i hur forskningen kring hundbeteendet utvecklats..och plötsligt kändes Cesar 50 år för gammal. Hans hundsätt var "it" på 50-60 talet. Nu är det 2011, och det är beklagligt att folk apar efter stenåldersmetoderna trots att vi kommit så mycket längre.

KL

Ni som är "för" och har anammat hans sätt att se hund på. Vad gjorde ni tidigare för att få bukt på era hundars problem?
 
Sv: Cesar Millan

Jag tycker han är jätte bra! Vissa saker kan man ju vara tveksam emot. Men det ger ju resultat!

Det är klart det ger resultat. Hundarna är väl inte mentalt efterblivna? Får de stryk/chockas med el eller stryps tills de nästan tappat andan vore det väl rätt fantastiskt om de vågade göra ytterligare motstånd.
 
Sv: Cesar Millan

Alltså, jag kan tänka mig puffa till en hund i sidan omdet behövs, i vissa lägen är det inte alls en dum ide.
Men herregud, jag önskar verkligen att en del av hundarna i klippen hade fått tag i honom och delat ett rejält bett. Det hade han förtjänat

Word.

åttaniotio
 
Sv: Cesar Millan

Jag undrar nästan om han ibland klackar till en del av hundarna för att han VILL att de ska explodera så att det blir show?
Till och med jag som är den klåpare inser ju att det var vad som skulle hända om han petade till dom i vissa situationer. Jag är inte främmande till att en fot i baken kan vara vettigt ibland men låter man en hund med tydligt starka reaktioner verkligen STÅ OCH LADDA och sen sparka till den så ja, efter de första stygnen så bör man väl ha lärt sig en läxa?

En del saker han gör är vettigt, men en hel del är ju bara knasigt, och absolut förödande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 950
Senast: Mirre
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 478
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag la in en kommentar på hästhanteringsforumet på tråden om TAP. Jag skrev; Några svarade då att det inte går att jämföra...
Svar
17
· Visningar
1 447
Senast: Raven_
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 835
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp