Charter med bebis och vild 3½-åring...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Enligt min svägerska som är flygvärdinna är det nästan aldrig några problem med riktigt små barn under flygning. De brukar inte ha öronproblem. Det gick också utmärkt för vår son som då var 7-8 månader att flyga. Det som oftast händer, och som är lite lustigt, är att de somnar under landning och start! Det gjorde Julian då vi landade. Jag minns inte riktigt om jag ammade precis under starten, men jag tror att han satt fastspänd med sin far och det gick jättebra. Så fort man är uppe går det ju bra att amma, men man kanske kan fixa fram ett bröst även om ungen är fastspänd med en själv. Man får ett extrabälte att sätta på barnet.

Ha det så skönt, jag är riktigt avis, men måste väl klämma ut en unge till innan det blir tal om en utlandsresa...Men då funderar vi på att åka till Kroatien på badsemester!
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Eftersom jag jobbar inom flyget vill jag tillägga några saker;

* Du får INTE amma i start och landning, kabinen ska vara säkrad i start och landning och det är därför vi "rymdhäxor" örlar omkring och säger åt folk att fälla upp bord och stolar etc inför dessa två händelser. Start och landning är de två mest kritiska tillfällena under en flygning och alla, besättning som passagerare, ska i de lägena alltid vara förberedda på en eventuell utrymning.

* Barnvagn ska inte vara några problem att ta med sig som incheckat bagage. Tror inte det finns något bolag som tar betalt för en barnvagn.
Det som brukar krångla är passagerare som vägrar inse att lastarna INTE bär ner deras barnvagnar från gaten och ner i lastrummet och en del människor vägrar acceptera detta och börjar rya åt incheckningspersonalen, det uppskattas inte...

* Det är inte lastarna som behandlar vagnarna illa utan annat bagage och vagnar. I starten och landningen kan bagaget flytta sig lite grand i cargo beroende på om man lastar i container eller fritt.

* Om inte flygbolaget tillhandahåller plastpåsar så brukar man kunna köpa det på flygplatsen. Desas kostar kanske 20-30kr.

Trevlig resa. :)
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Silverkedjan skrev:
På vilket sätt menar du att timmarna mellan 3 och 6 skulle vara olidliga? Jag är mer bekymrad för öronont vid start och landning än längden på resan :crazy:
Bebisen är inget problem.
Men en livlig 3½-åring blir ganska så gnällig i ett trångt flygplan.
Man måste ju faktiskt sitta stilla under långa perioder och det blir svårt att sysselsätta dem efter ett tag.
Mallorca var så kort flygning att det hela tiden hände något spännande.
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Vidar brukar vara tillräckligt smart för att gilla läget om det inte går att förändra. Han är mest aktiv i den "inledande utforskande" fasen :D :angel: Men jag är lite orolig för att inte få med honom UT från planet, just nu är det extremt roligt att gömma sig under möbler när man ska någonstans :smirk:

GA, Cillavan, roslagen : Tack för info :bow:
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

En sak som verkligen gör mig nervös är folk som "låter" (ja, jag förstår att det inte är lätt att hindra dem alla ggr, har ju själv ett antal barn) sina små barn, <1-2 år, krypa/gå runt i flygplanet utan att själva vara max ett steg efter. Vore det mitt barn skulle jag vara jättenervös att någon skulle råka trampa det stackars barnet på handen t ex. Men det är ju inte sååå långt till GC, det borde väl gå bra. Hoppas ni får en bra semester :banana:
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Många släpper sina ungar vind för våg ombord, föräldrarna inser nog inte faran med att flyga.
Så länge ett plan går enligt alla konstens regler så är det ju frid och fröjd men vid hastiga luftgropar med tillhörande fritt fall etc kan fruktansvärda olyckor hända ombord även när man är vuxen. En dubbelvagn med dryck i är inte direkt lätt vare sig tom eller med full läsk och spritranson i.....

Det absoluta skräckexemplet jag vart med om med föräldrar ombord var en familj med ett spädbarn som efter take off la ungen UNDER stolen framför som om bäbisen var ett handbagage :eek: trodde min värdinne kompis skulle bränna minst två säkringar när hon pratade med föräldrarna om det olämpliga i detta, de hade NOLL förståelse.....
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Ingen orsak, det kommer nog att gå kanon! :)
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Ärligt talat är jag imponerad av flygvärdar/värdinnor som orkar hålla tålamodet under hela flygningen! Så många totalt sanslösa människor som det är ombord på ett flygplan...
Jag får "tokspel" på föräldrar som skickar sina ungar att springa lite i mellan raderna... Specielt under tiden som den stackars personalen föröskte få ut maten till alla passagerare... Fast det är klart, just de barnens pappa tyckte att jag kunde klättra över hans ben som han hade satt ut i gången... Att jag hade dottern på armen och turbulens berörde inte honom... Hon hade bajsat så jag var så illa tvungen att ta mig till flygplanstoaletten och byta blöja annars hade jag definitivt suttit still på min plats...
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Äh, det går säkert skitbra. Jag har flugit mängder av charter med gott om ungar på planet och problemen har varit små. Så länge föräldrarna inser att de själva bör äta en i taget - vilket personalen brukar tipsa om - så har barnpassningen inte verkat vara några problem.

Det är kul på ett flygplan, man kan knalla i gången - med vidhängande förälder - busa med andra ungar och dessutom brukar personalen vara klart serviceinriktad mot småbarnsföräldrar. I några fall har jag själv ryckt in som lektant mot unge-på-gränsen-att-få-ett-bryt och då har de oftast skärpt sig. ;)
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Jag har inte flugit sa mycket charter med mina barn men daremot gjort resan Kanada-Sverige ett flertal ganger. 8-9 timmar harifran till Europa, flygplansbyte och ytterligare 1 1/2-2 timmar till Sverige. Val ombord brukar det inte vara nagra problem, det ar just pa flygplatsen som det galler att vara valorganiserad och forberedd pa _allt_. Jag brukar lagga alla resedokument (pass, biljetter etc) i en plastpase typ Ziploc eller i ett midjebalte. I handbagaget lagger jag ett ombyte klader, leksaker, bocker, nagra flaskor vatten och snacks. Om man ar tva vuxna sa underlattar det forstas men nar jag reste ensam sa hade jag barnet i sele, det ar lite laskigt med stora flygplatser som vimlar av folk nar man har en 2-3-4-aring som gillar att springa runt.
Nar yngsta tjejen var 4 akte vi till Dominikanska Republiken. Det var helt underbart!! Vi hade med oss uppblasbara "flytvingar" som tras pa barnets armar, det kan vara nat att tanka pa. Solskydd smordes in varannan timme oavsett om det var "waterproof" eller inte, dumt att ta risker. Vi hade inga problem med maten eftersom det var en "all inclusive" resa, dvs alla mal var gratis. Daremot var det lite jobbigt med sanden. Otroligt fin, vit, mjuk sand som krop in _overallt_. Jag brukade ta med nagra extra flaskor vatten till stranden sa man kunde skolja av handerna sa de slapp ata sand nar det blev snackdags. Hade ocksa med magsjukemedicin utifall nagon blev aksjuk pa planet eller fick turistmage. Plaster och antibakteriekram for ev skrapsar. Alvedon och kylsalva. Hink och spade for stranden. Koftor och langbyxor, aven om det ar varmt blir man latt lite smakall om kvallen efter att ha suttit i solen hela dan.

Ha det sa underbart!
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Ärligt talat är jag imponerad av flygvärdar/värdinnor som orkar hålla tålamodet under hela flygningen! Så många totalt sanslösa människor som det är ombord på ett flygplan...
:bow: :bow: :bow:

ps karlar med benen i gången kör vi med flit på med vagnarna.... ;)
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Ni har inte tänkt på att det kan vara så att just denna karl är 194 lång och inte får plats med sina ben??? :crazy:

Flygplan är bara byggda till korta och inte för tjocka personer.
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Nu stod jag precis brevid karln och han var då inte längre än mig och får jag plats med en vild 1,5 åring i knät så borde nog även han få det... Och han får gärna ha sina ben ut igången om han hade haft vett och flytta på dem när man kommer och ska fram... För mig veterligen har alla på planet lika stor rätt att sitta och ta sig dit man ska...
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Idag har jag kört på många ben på jobbet.... :angel:
många av dem tillhörande normalstora människor som inte alls har några problem med att få plats i stolarna.
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Och även om de HAR problem att få plats så KAN de ju faktiskt försöka knöla ihop benen den korta stund det tar för en annan passagrare eller vagnen att passera! :devil:
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Precis :bow:
Idag så ska jag erkänna ( i denna tråd så här lite i skuymundan ) att alla vi sex i besättningen faktiskt tappade tålamodet :eek: med en grupp passagerare....... :devil:
Även vi kroniskt leende och trevliga människor har uppenbarligen en gräns!!!
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Ärligt talat så känns det skönt att ni oxå är mänskliga! Annars hade jag nog blivit mer bekymrad... ;)
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Ja det är nog sant! Men så nära gud (Kapten :bow: )som vi är på jobbet vare dag kan man ju lätt tro att man är lite åt det hållet själv :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp