Chat GPT och AI

Bukefalos 30 år!

Ava22

Trådstartare
Jag håller på att göra en överlämning av mina arbetsuppgifter då jag fått ett nytt jobb på en redovisningsfirma. Jag har jobbat med ekonomi och administration i över 20 års tid, och de senaste åren vidareutbildat mig inom ekonomi. Jobbar nu på ett mindre företag, omsätter runt 20 miljoner, 4-5 anställda. Gör all ekonomi förutom årsbokslut. Jag är 41 år gammal.
Killen som ska ta över efter mig har jobbat här ett par månader som ansvarig över IT och e-handel. Han är precis 20 år yngre. Han har ingen utbildning förutom gymnasiet och detta är hans första jobb. Jag fick 3 veckor på mig att lära upp honom. Så vi har börjat med det och ja, det går ok med administrationsdelarna. Ekonomin not so much (all ekonomi ska han göra inkl löner). Jag ser hans skärm och jag ser att han använder Chat GPT till ungefär allt, Webbsidan har han byggt upp genom Chat GPT. Den är snygg och ser proffsig ut, inga konstigheter. Men nu använder han det även till ekonomidelarna. Jag känner att jag bryr mig inte så, vill han lära sig eller inte, inte mitt problem? Jag slutar ändå snart och gör bara mitt bästa med överlämning. Det som skaver är bara att jag känner att min kunskap nu kan bytas ut mot Chat GPT. Är den värd något?

Men det får mig till att fundera, är det så man gör nu? Om man inte kan, tar det med Chat GPT och sen tar det svaret som facit och lösning? Lär man sig tänka själv då?

Relevanta funderingar. Och inom somliga yrkesområden, och framför allt somliga verksamhetsdelar, så tror jag att man behöver förhålla sig till att AI med bra gränssnitt kommer att kunna utföra väldigt mycket som historiskt gjorts manuellt.

Sen behöver man förstås ha ett kritiskt och uppmärksamt förhållningssätt, inte minst till att dela med sig av känsliga uppgifter som @sidensvans nämner.

Jag har använt CHatGPT en del för att se hur det fungerar. Och i vissa fall är det bra. Men- på mitt jobb så använder vi det i vissa fall MEN våra chefer är tydliga med att vi alltid ändå måste vara jättenoga med att granska allt. För ja- jag har hittat en hel del ställen där den gör fel.
Anledningen till det är ju att den går ju bara på information som den hittar. Och om informationen den hittar är fel så blir det ju fel. Speciellt galet blir det när jag ställer en fråga som det finns olika åsikter om- ibland kontroversiella. Vid ett tillfälle märkte jag att den till exempel likställde källor så vissa random åsikter eller hemsidor som vem som helst hade publicerat kom upp som förslag på samma gång som vetenskapliga artiklar eller forskning.

Så - faran är att man måste ha en hel del kunskap för att kunna granska ChatGPT. Att använda den till något i jobbet som man inte behärskar tycker jag låter farligt och det finns risk att det blir helt fel.
Det jag har använt den till jobbet är snarare att sammanfatta texter eller föreslå förändringar i text och protokoll. Då är jag ju väl insatt i texten så jag kan avgöra om det blir tokigt.

Min organisation arbetar med, och till viss del forskar i, framtidens arbetsmarknad. Kortfattat:

1. Ja, AI kommer att ta över många arbetsuppgifter och då behöver människor inte göra dem längre. Det kommer transformera arbetsmarknaden. Yrken försvinner och nya tillkommer. Bäst att bita ihop och acceptera det (det måste jag, som har ett yrke med mycket hög exponering för AI).
2. AI är fortfarande under utveckling, och har brister, så du måste kunna bedöma det du får ut med egen kompetens.
3. Alla med yrken som exponeras för AI måste hoppa på tåget eller bli irrelevanta på arbetsmarknaden om några år.

Det här med att tänka själv, så har vi ju sagt många gånger genom tiderna. Med miniräknaren exempelvis, ska vi inte räkna själva? Som jag ser det så finns det inget skäl att göra saker svårare än vad det behöver vara, bara för sakens skull. Om vi slipper göra en arbetsuppgift så kommer hjärnan hitta en ny att sysselsätta sig med. Så är jag övertygade om att vi är funtade rent evolutionärt. Vi vill utvecklas.

Jag gör kanske 40-50% av mina arbetsuppgifter med hjälp av AI. Det har effektiviserat mitt arbete på ett sätt som var omöjligt för några år sedan. För mig innebär det att jag hinner vara kreativ, kvalitetssäkra mitt jobb, komma med nya ideer osv. i stället för att göra monotona, simpla men tidskrävande uppgifter.

Jag håller på att göra en överlämning av mina arbetsuppgifter då jag fått ett nytt jobb på en redovisningsfirma. Jag har jobbat med ekonomi och administration i över 20 års tid, och de senaste åren vidareutbildat mig inom ekonomi. Jobbar nu på ett mindre företag, omsätter runt 20 miljoner, 4-5 anställda. Gör all ekonomi förutom årsbokslut. Jag är 41 år gammal.
Killen som ska ta över efter mig har jobbat här ett par månader som ansvarig över IT och e-handel. Han är precis 20 år yngre. Han har ingen utbildning förutom gymnasiet och detta är hans första jobb. Jag fick 3 veckor på mig att lära upp honom. Så vi har börjat med det och ja, det går ok med administrationsdelarna. Ekonomin not so much (all ekonomi ska han göra inkl löner). Jag ser hans skärm och jag ser att han använder Chat GPT till ungefär allt, Webbsidan har han byggt upp genom Chat GPT. Den är snygg och ser proffsig ut, inga konstigheter. Men nu använder han det även till ekonomidelarna. Jag känner att jag bryr mig inte så, vill han lära sig eller inte, inte mitt problem? Jag slutar ändå snart och gör bara mitt bästa med överlämning. Det som skaver är bara att jag känner att min kunskap nu kan bytas ut mot Chat GPT. Är den värd något?

Men det får mig till att fundera, är det så man gör nu? Om man inte kan, tar det med Chat GPT och sen tar det svaret som facit och lösning? Lär man sig tänka själv då?
Jag ser på AI och ChatGPT som att ha en praktikant eller en junior utan erfarenhet. Visst den kan göra massa jobb som att sammanställa saker och forma texter, men man måste kontroll läsa noga och kolla upp källor och liknande för den kan ju inte värdera information eller bedöma vad som är relevant och inte relevant eller vad som är ren lögn. Så lite som att ta hjälp av Kalle eller Lisa 17 år är det och det är ju där erfarenheten kommer in, hur information ska värderas och vad som är realistiskt tex i olika bedömningar. Det kommer man ju inte undan. AI har ju ingen förmåga att bedöma vad som är rimligt och inte rimligt.

Chefen är med på det hela och hyllar Chat GPT, han tycker det är hur bra som helst.
Vore intressant att veta hur det faller ut om några år faktiskt. Jag har ingen aning om Chat GPT kan ta över ekonomijobb, speciellt inte styrd av någon som inte vet ngt om ekonomi. Det brukar ju sägas att man behöver ha kunskapen så att man kan kontrollera den. Återkom gärna om ett år om du följer dem, man blir väldigt nyfiken.

Vore intressant att veta hur det faller ut om några år faktiskt. Jag har ingen aning om Chat GPT kan ta över ekonomijobb, speciellt inte styrd av någon som inte vet ngt om ekonomi. Det brukar ju sägas att man behöver ha kunskapen så att man kan kontrollera den. Återkom gärna om ett år om du följer dem, man blir väldigt nyfiken.

Jag tror tyvärr inte att jag kommer ha någon insyn sen när jag går, tyvärr. Men ja, jag är väldigt nyfiken med :)

Liknande trådar

• Färganalys och mode
  • Ungkatt och aktivitetsnivå
  • Chat GPT
  • Vad är det här för träd?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat