Färganalys och mode

Bukefalos 30 år!

Twihard

Trådstartare
Är det några fler här som är intresserade av eller liksom tror på/följer färganalys? Jag har alltid dragits åt en viss färgpalett. När jag var sjukskriven fastnade jag på youtube där många gjorde färganalyser, och jag blev nyfiken. Då jag inte kunde lägga flera tusen kr på detta så skickade jag bilder till chat GPT och frågade vad jag var osv. Enligt den (testade även Gemini, Copilot och nät-tester som sa samma sak) är jag en soft summer med lite influenser av light summer. Och jag blev så glad då just den färgpaletten är min favorit. :)

Jag frågade även om vad för typ av kläder som bäst passar min kroppsform och fick massa bra tips och över en natt har jag gått från totalt ointresserad av mode till att tycka det är roligt och intressant. :) Eftersom jag är plus size har jag svårt att hitta kläder i butiker men frågade lite personal på Lindex som sa samma sak om min kroppsform.

Nu har jag börjat köpa in lite nya kläder och smycken m.m. med mer eftertanke och blir jätteglad. Har uselt självförtroende och självkänsla men detta hjälper lite. :) Mina "gamla" kläder ska bli min jobbgarderob då de är mer praktiska.

Är det någon mer som gillar färganalys, och vad är ni i så fall?

Nej, jag är inte insatt i det här med färganalyser. Däremot är jag fullt medveten om att jag inte(!) passar i vissa färger och att andra färger passar mig betydligt bättre. Tex ser jag ut som en röd kräfta i ansiktet om jag har röd eller orange tröja (och gissa vilka färger mina jobbkläder oftast varit...) samtidigt som jag konstaterar att blå, grå, grön, brun och "liknande" inte alls har den effekten.

Min mor är tvärtom. Hon passar jättebra verkligen i starka färger och försvinner nästan helt i de färger som jag passar bäst i. Tycker det är lite kul hur det kan vara. Förutom då att jag önskar att jag kunde jobba i kläder som inte fick mig att se skitful ut. Nu spenderar jag större delen av min vakna tid i förbannat fula kläder och jobbar dessutom med att vara bland människor hela tiden :grin: Jag hade älskat att åtminstone få känna mig ok ute bland folk, istället för att känna att det är ett under att folk inte skräms iväg när de ser mig.

Nej, jag är inte insatt i det här med färganalyser. Däremot är jag fullt medveten om att jag inte(!) passar i vissa färger och att andra färger passar mig betydligt bättre. Tex ser jag ut som en röd kräfta i ansiktet om jag har röd eller orange tröja (och gissa vilka färger mina jobbkläder oftast varit...) samtidigt som jag konstaterar att blå, grå, grön, brun och "liknande" inte alls har den effekten.

Min mor är tvärtom. Hon passar jättebra verkligen i starka färger och försvinner nästan helt i de färger som jag passar bäst i. Tycker det är lite kul hur det kan vara. Förutom då att jag önskar att jag kunde jobba i kläder som inte fick mig att se skitful ut. Nu spenderar jag större delen av min vakna tid i förbannat fula kläder och jobbar dessutom med att vara bland människor hela tiden :grin: Jag hade älskat att åtminstone få känna mig ok ute bland folk, istället för att känna att det är ett under att folk inte skräms iväg när de ser mig.

Då är vi två kräftor. :D Jag ser ut som en i rött jag också :)

Och jag blev så glad då just den färgpaletten är min favorit.
Jag är väldigt lite insatt men har alltid uppfattat mig som höst (jord, eld) och gillar de färgerna bäst. Min tanke har varit att det är naturligt att gilla de färger som harmonierar med ens egna, precis som du också skriver. När jag tänker en gång till ksnske det inte är så? Vissa kanske gillar bäst färger som inte passar/harmonierar med/positivt framhäver deras egna färger?

Vad roligt att ”hitta rätt” i kläder och att det leder till mer positiva känslor om dig själv!

Jag är väldigt lite insatt men har alltid uppfattat mig som höst (jord, eld) och gillar de färgerna bäst. Min tanke har varit att det är naturligt att gilla de färger som harmonierar med ens egna, precis som du också skriver. När jag tänker en gång till ksnske det inte är så? Vissa kanske gillar bäst färger som inte passar/harmonierar med/positivt framhäver deras egna färger?

Vad roligt att ”hitta rätt” i kläder och att det leder till mer positiva känslor om dig själv!

Tack. :) Jag kan inte heller så mycket men är ändå lite intressant. Och jag tror som du att man drar sig oftast till "sina" färger :P

Liknande trådar

• Skor till klänning
  • Stickad polotröja
  • Jag behöver ett underställ
  • Färga klänning?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat