Chihuahua eller papillon

Frost116

Trådstartare
Vilken av raserna skulle ni ha valt?
Jag är osäker, papillon är jag van vid då dotterns papillon har bott här i 3,5 är sedan hon var 8 v. Nu när dottern flyttat och tagit med sig hunden så blev det så tomt att jag tänkt köpa en valp i år eller nästa ifall jag inte hittar någon jag fastnar för, har tänkt ta god tid på mig och inte köpa första bästa valpen.
Har träffat och hjälpt till lite med chihuahua men inte under en längre tid, har försökt läsa på allt jag hittat om rasen och gillar den skarpt och skulle väldigt gärna köpa en men samtidigt papillon har jag mer kunskap om. Är så rädd att välja fel ras och ångra mig.
 
Pappillon alla gånger. Färre (inga?) hälsoproblem och robustare kropp. Upplever dem som trevligare också. Har inte träffat så många chihuahua, men de jag träffat har varit väldigt osäkra och skälliga.
Patellaluxation och ögonproblem är vanligt (men testas ju för) så helt utan sjukdomar är de inte.

I övrigt stänker jag in i Papillon-kören :)
 
Vilken av raserna skulle ni ha valt?
Jag är osäker, papillon är jag van vid då dotterns papillon har bott här i 3,5 är sedan hon var 8 v. Nu när dottern flyttat och tagit med sig hunden så blev det så tomt att jag tänkt köpa en valp i år eller nästa ifall jag inte hittar någon jag fastnar för, har tänkt ta god tid på mig och inte köpa första bästa valpen.
Har träffat och hjälpt till lite med chihuahua men inte under en längre tid, har försökt läsa på allt jag hittat om rasen och gillar den skarpt och skulle väldigt gärna köpa en men samtidigt papillon har jag mer kunskap om. Är så rädd att välja fel ras och ångra mig.
Säger också Papillon!
 
Av de två raserna säger jag chihuahua.
Är inget fan av långhåriga hundar.

Jag har en vän med chihuahua och han följer med på allt. Han hänger på vid långpromenader i samma tempo som mina mastiffer.
Sen är jag löjligt förälskad i hur han ryms i knäet vid matbordet.
Men jag lever ju i vanliga fall med stora hundar och kanske romantiserar storleken på chihuahua. :angel:
 
Chihuahua från rätt uppfödare.
Jag har träffat ett par riktigt trevliga chihuahua. De har varit av lite större kraftigare typ, med ögonen i huvudet (istället för halvt utanför) och varit som en stor hund i liten förpackning. Riktigt trevliga.
 
Jag vet inte vilken jag skulle ha valt, jag tycker båda raserna är riktigt trevliga, särskilt efter att ha träffat några härliga stall-chihuahuor! Kusinen min köpte sig en korthårig valp förra året och han är så jäkla rolig! :D Uppfödaren är en gammal arbetskamrat till min mamma och har jättefina hundar också så jag har mest positiva erfarenheter.
Har du själv blivit förtjust i den rasen spelar det ingen roll om det är pappis du är van vid, man kan alltid läsa på och prata med uppfödare och fördjupa sig. :)
 
Jag har chihuahua och min är verkligen en supertrevlig hund som är relativt frisk. Han går gärna timmar i skogen och är rolig att träna med, vi har provat på olika hundsporter. Han skäller princip bara hemma på reviret, han har väldigt stark revirkänsla men ingenting som är ohanterligt. Han är väldigt ljudlig överlag, pratar mycket med diverse ljud när han vill leka, ha mat, gos osv. Är inte överdrivet intresserad av främlingar men hälsar gärna snällt med en puss på handen om folk söker kontakt med honom. Min är lite mer av enmanshund. Tycker övriga familjen är rolig men det är mig han är tydd till.

Han är dock dubbelt så stor som en standard chihuahua. Folk på stan tror inte att han är chihuahua pga hur tyst och snäll han är samt hans storlek. Folk brukar säga att han ser ut som en riktig hund. Veterinärer brukar bli helt till sig då dom tycker att han faktiskt har en nos, dom har sagt att dom önskar att alla chihuahuaor hade hans anatomi. Men även om han är en friskare chihuahua så har haft problem med trachealkollaps, som tur är så var det inte så mycket och behövdes inte operera samt så har det växt bort med tiden. Så kan tänka mig att dom med lite osundare anatomi har det ännu värre.

Även om jag gillar chihuahua kommer jag nog inte köpa en igen. Dels tycker det känns svårt att hitta en bra uppfödare som avlar på sunda hundar (både fysiskt och mentalt) i större storlek och dels för att jag helt enkelt vill ha en större hund pga olika anledningar. Hade jag velat ha liten hund igen skulle jag nog titta på papillon då dom är friskare och lite stabilare mentalt. Men det är absolut inte omöjligt att hitta en bra chihuahua om man lägger ner tid på att hitta en bra uppfödare, om det är absolut chihuahua man vill ha.
 
Tack för alla svar😊

Jag har nog aldrig haft så svårt för att välja vilken valp jag ska köpa. Lutar dock mer mot chihuahua, men gärna en lite större. Jag har kontakt med några kennlar inom bra avstånd som verkar seriösa, ska kolla upp lite mer innan jag jag tingar en valp.
 
Jag röstar ju för chihuahua :D Helt klart roligaste hunden jag haft! Orkar hur mycket som helst och testar gärna nya saker. Vi har två vavva-kompisar i området och det är ingen av dem som är särskilt skälliga. Min vill gärna vakta tomten och kan lägga av något skall när dörrklockan ringer men slutar vid tillsägelse, hade jag lagt mer tid på det hade det nog inte varit ett problem alls.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 585
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 237
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp