H
hannibal
"Man kommer inte längre i den här frågan mer än till munhuggeri, man kan kort konstatera att det finns nöjda kunder och sådana som icke är nöjda.
Om ämnet på nytt blir aktuellt går det bra att starta en ny tråd, där emotses konstruktiv kritik och undvik att nämna företag.
MVH Boj/moderator"
Med detta kloka inlägg i minne startar jag härmed en ny tråd.
Varför då undrar ni kanske. Kan vi komma längre i diskussionen?
Svar ja, jag tror det.
Jag blev fundersam över flera saker som mul råkat ut med på sitt måndagsexemplar av märket Christ. Läckande sadelkammare, rostiga bultar och brickor. I diskussionen var flera av oss andra Christägare nöjda med kvaliteten på våra släp, men det var inte därför jag startade tråden i första hand.
Det som jag var mest förvånad över var en sned axel som flera ansåg vara så trafikfarlig att hästar öht inte bör åka i släpet. Mul frågade mig vad jag trodde om axeln, och jag hade inget bra svar att ge.
Så vad göra? Jo jag åkte förbi närmaste släpförsäljare (ej Christ-åf) och frågade deras mekaniker om hur det ligger till med axlar och säkerhet. Märket de säljer är tyskt och har Knott som tillverkare av sina axlar, alltså samma som Christ, och ett av de 2 största axeltillverkarna.
På plats fanns två nya släp o ett äldre med "sneda axlar". Dessa axlar är dock inte sneda enligt mekanikern. Hans förklaring var att det kan se ut så när axeln fjädrar och trycks ihop. Men om en axel på ett släp skulle vara sned så skulle det inte innebära någon fara, men det skulle slita däck som f*n. I så fall ska fabriken stå för en åtgärdan av felet.
Jag passade på att ta lite kort.
Den första:
http://img163.imageshack.us/my.php?image=axel1tj0.jpg
Den andra:
http://img341.imageshack.us/my.php?image=axel2sh8.jpg
Den tredje. (Inte ny, lägg märke till att däcken ej är slitnare på det främre):
http://img67.imageshack.us/my.php?image=axel3vf0.jpg
När jag ändå tog kort så passade jag på att ta kort på rostiga detaljer. Detta för att nyansera den diskussion som fanns i andra tråden där det framstod som att rostiga detaljer drabbade vissa märken mer än andra, medan jag snarare tror att det rör sig måndagsexemplar med dålig galv på detaljer eller hur man skött släpet. (I muls fall är det säkerligen det förstnämnda.)
Ett några år gammalt Böckmann Big Master:
http://img67.imageshack.us/my.php?image=boeckmannrostdp0.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=boeckmanndampare2ql5.jpg
http://img68.imageshack.us/my.php?image=boeckmannhandtagyn4.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=boeckmannrostinneoq2.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=boeckmannrostunder1az7.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=boeckmannsadelkammareag7.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=boeckmannstodhjulpv4.jpg
Ett annat Big Master:
http://img67.imageshack.us/my.php?image=boeckmannrostunder2ay5.jpg
Ett Westfalia Jupiter ca 2 år:
http://img341.imageshack.us/my.php?image=westfalia05rostxx0.jpg
http://img163.imageshack.us/my.php?image=westfalia1nt6.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=westfalia05innerf2.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=westfalia05vy1.jpg
Bara som en referent tog jag några kort på äldre svenska (inbytes-)vagnar:
http://img163.imageshack.us/my.php?image=aldresvenskten5.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=aldresvenskt2tr3.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=aldresvenskt5bp2.jpg
Förra tråden spårade ur en aning, något jag själv säkert bidrog till. Så nu hoppas jag vi kan diskutera detta mer sakligt, för det intressanta just nu är väl egentligen att mul vågar använda sitt släp fram tills situationen på ett eller annat sätt har löst sig för henne.
/Hannibal
Om ämnet på nytt blir aktuellt går det bra att starta en ny tråd, där emotses konstruktiv kritik och undvik att nämna företag.
MVH Boj/moderator"
Med detta kloka inlägg i minne startar jag härmed en ny tråd.
Varför då undrar ni kanske. Kan vi komma längre i diskussionen?
Svar ja, jag tror det.
Jag blev fundersam över flera saker som mul råkat ut med på sitt måndagsexemplar av märket Christ. Läckande sadelkammare, rostiga bultar och brickor. I diskussionen var flera av oss andra Christägare nöjda med kvaliteten på våra släp, men det var inte därför jag startade tråden i första hand.
Det som jag var mest förvånad över var en sned axel som flera ansåg vara så trafikfarlig att hästar öht inte bör åka i släpet. Mul frågade mig vad jag trodde om axeln, och jag hade inget bra svar att ge.
Så vad göra? Jo jag åkte förbi närmaste släpförsäljare (ej Christ-åf) och frågade deras mekaniker om hur det ligger till med axlar och säkerhet. Märket de säljer är tyskt och har Knott som tillverkare av sina axlar, alltså samma som Christ, och ett av de 2 största axeltillverkarna.
På plats fanns två nya släp o ett äldre med "sneda axlar". Dessa axlar är dock inte sneda enligt mekanikern. Hans förklaring var att det kan se ut så när axeln fjädrar och trycks ihop. Men om en axel på ett släp skulle vara sned så skulle det inte innebära någon fara, men det skulle slita däck som f*n. I så fall ska fabriken stå för en åtgärdan av felet.
Jag passade på att ta lite kort.
Den första:
http://img163.imageshack.us/my.php?image=axel1tj0.jpg
Den andra:
http://img341.imageshack.us/my.php?image=axel2sh8.jpg
Den tredje. (Inte ny, lägg märke till att däcken ej är slitnare på det främre):
http://img67.imageshack.us/my.php?image=axel3vf0.jpg
När jag ändå tog kort så passade jag på att ta kort på rostiga detaljer. Detta för att nyansera den diskussion som fanns i andra tråden där det framstod som att rostiga detaljer drabbade vissa märken mer än andra, medan jag snarare tror att det rör sig måndagsexemplar med dålig galv på detaljer eller hur man skött släpet. (I muls fall är det säkerligen det förstnämnda.)
Ett några år gammalt Böckmann Big Master:
http://img67.imageshack.us/my.php?image=boeckmannrostdp0.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=boeckmanndampare2ql5.jpg
http://img68.imageshack.us/my.php?image=boeckmannhandtagyn4.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=boeckmannrostinneoq2.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=boeckmannrostunder1az7.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=boeckmannsadelkammareag7.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=boeckmannstodhjulpv4.jpg
Ett annat Big Master:
http://img67.imageshack.us/my.php?image=boeckmannrostunder2ay5.jpg
Ett Westfalia Jupiter ca 2 år:
http://img341.imageshack.us/my.php?image=westfalia05rostxx0.jpg
http://img163.imageshack.us/my.php?image=westfalia1nt6.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=westfalia05innerf2.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=westfalia05vy1.jpg
Bara som en referent tog jag några kort på äldre svenska (inbytes-)vagnar:
http://img163.imageshack.us/my.php?image=aldresvenskten5.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=aldresvenskt2tr3.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=aldresvenskt5bp2.jpg
Förra tråden spårade ur en aning, något jag själv säkert bidrog till. Så nu hoppas jag vi kan diskutera detta mer sakligt, för det intressanta just nu är väl egentligen att mul vågar använda sitt släp fram tills situationen på ett eller annat sätt har löst sig för henne.
/Hannibal