Christ del 2

  • Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hannibal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 8 389
H

hannibal

"Man kommer inte längre i den här frågan mer än till munhuggeri, man kan kort konstatera att det finns nöjda kunder och sådana som icke är nöjda.
Om ämnet på nytt blir aktuellt går det bra att starta en ny tråd, där emotses konstruktiv kritik och undvik att nämna företag.

MVH Boj/moderator"


Med detta kloka inlägg i minne startar jag härmed en ny tråd.

Varför då undrar ni kanske. Kan vi komma längre i diskussionen?

Svar ja, jag tror det.

Jag blev fundersam över flera saker som mul råkat ut med på sitt måndagsexemplar av märket Christ. Läckande sadelkammare, rostiga bultar och brickor. I diskussionen var flera av oss andra Christägare nöjda med kvaliteten på våra släp, men det var inte därför jag startade tråden i första hand.

Det som jag var mest förvånad över var en sned axel som flera ansåg vara så trafikfarlig att hästar öht inte bör åka i släpet. Mul frågade mig vad jag trodde om axeln, och jag hade inget bra svar att ge.

Så vad göra? Jo jag åkte förbi närmaste släpförsäljare (ej Christ-åf) och frågade deras mekaniker om hur det ligger till med axlar och säkerhet. Märket de säljer är tyskt och har Knott som tillverkare av sina axlar, alltså samma som Christ, och ett av de 2 största axeltillverkarna.

På plats fanns två nya släp o ett äldre med "sneda axlar". Dessa axlar är dock inte sneda enligt mekanikern. Hans förklaring var att det kan se ut så när axeln fjädrar och trycks ihop. Men om en axel på ett släp skulle vara sned så skulle det inte innebära någon fara, men det skulle slita däck som f*n. I så fall ska fabriken stå för en åtgärdan av felet.

Jag passade på att ta lite kort.

Den första:
http://img163.imageshack.us/my.php?image=axel1tj0.jpg

Den andra:
http://img341.imageshack.us/my.php?image=axel2sh8.jpg

Den tredje. (Inte ny, lägg märke till att däcken ej är slitnare på det främre):
http://img67.imageshack.us/my.php?image=axel3vf0.jpg


När jag ändå tog kort så passade jag på att ta kort på rostiga detaljer. Detta för att nyansera den diskussion som fanns i andra tråden där det framstod som att rostiga detaljer drabbade vissa märken mer än andra, medan jag snarare tror att det rör sig måndagsexemplar med dålig galv på detaljer eller hur man skött släpet. (I muls fall är det säkerligen det förstnämnda.)

Ett några år gammalt Böckmann Big Master:
http://img67.imageshack.us/my.php?image=boeckmannrostdp0.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=boeckmanndampare2ql5.jpg
http://img68.imageshack.us/my.php?image=boeckmannhandtagyn4.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=boeckmannrostinneoq2.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=boeckmannrostunder1az7.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=boeckmannsadelkammareag7.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=boeckmannstodhjulpv4.jpg

Ett annat Big Master:
http://img67.imageshack.us/my.php?image=boeckmannrostunder2ay5.jpg


Ett Westfalia Jupiter ca 2 år:

http://img341.imageshack.us/my.php?image=westfalia05rostxx0.jpg
http://img163.imageshack.us/my.php?image=westfalia1nt6.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=westfalia05innerf2.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=westfalia05vy1.jpg


Bara som en referent tog jag några kort på äldre svenska (inbytes-)vagnar:
http://img163.imageshack.us/my.php?image=aldresvenskten5.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=aldresvenskt2tr3.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=aldresvenskt5bp2.jpg


Förra tråden spårade ur en aning, något jag själv säkert bidrog till. Så nu hoppas jag vi kan diskutera detta mer sakligt, för det intressanta just nu är väl egentligen att mul vågar använda sitt släp fram tills situationen på ett eller annat sätt har löst sig för henne.

/Hannibal
 
Sv: Christ del 2

Efter att ha sett dina bilder så är jag ganska säker på att min transport är tillverkad hos Böckmann..

Ja, det sliter däck som ***.

Men som sagt, man lär så länge man lever. De äldre transporterna som du visade misstänker jag har några år på nacken och då kan man faktiskt godta att det finns skavanker på dom. Men det ska inte finnas på nya oavsett märke.
 
Sv: Christ del 2

men alltså att bultar o brickor o skruvar rostar är väll inte så konstigt om de inte är helt rostfria?
metaller är ju "levande" material..

fastän å andra sidan är min gamla trailer (10 år) inte ett dugg rostig. o det är inte direkt ngn "kvalitetsvagn"...
 
Senast ändrad:
Sv: Christ del 2

min Star Trailer från -97 ser inte ut så där i bultar, den har inge rost än, o den är ju ändå 10år gammal nu.
 
Sv: Christ del 2

Jag har sett nyare svenska släp (Boj och Star) med rostiga bultar.
 
Sv: Christ del 2

Det som känns tråkigt av det jag sett på bilderna är ju främst sparkskydden och sadelkammaren samt det faktum att Mul betalt extra för rostfritt, men att det rostar både här och där.

Sparkskydden och sadelkammaren tycker jag är saker som borde gå på garanti, så länge man inte kan påvisa att hela trailern tagit grov skada av att hästen levt runt och skadat mer än bara sparkskydden. Att sadelkammaren läcker ser jag som helt oacceptabelt och ett tecken på bristande passform.

Att säljaren inte var mer klar över vad som egentligen innebar när man valde till rostfritt är väl bara att hoppas på. Alternativet är ju att det mörkades rätt kraftigt vad tillägget egentligen innebar.
 
Sv: Christ del 2

Efter att ha sett dina bilder så är jag ganska säker på att min transport är tillverkad hos Böckmann..

Ja, det sliter däck som ***.

Men som sagt, man lär så länge man lever. De äldre transporterna som du visade misstänker jag har några år på nacken och då kan man faktiskt godta att det finns skavanker på dom. Men det ska inte finnas på nya oavsett märke.

om du tittar på Westfalia Jupiter som är lika gammal som din tycker jag att det är lika mycket rost.
stämmer inte det?:angel::confused:
 
Sv: Christ del 2

Jag har sett nyare svenska släp (Boj och Star) med rostiga bultar.

det har jag oxå gjort man kan inte räkna med att allt inte ska rosta. om man köper en plyfa vagn så rör sig träet o spriker och sväller. är det nått man går till ARN med?:confused: :o
 
Sv: Christ del 2

*kl*

Finns det något man kan göra när man köper vagn för att man inte ska fårost på vagnen. Tex någon sorts rostskydd på bultar och liknande?
 
Sv: Christ del 2

det har jag oxå gjort man kan inte räkna med att allt inte ska rosta. om man köper en plyfa vagn så rör sig träet o spriker och sväller. är det nått man går till ARN med?:confused: :o

Ja, om det händer inom garantitiden - självklart!

Jag har sett plyfavagnar som är 10-15 år där det enda som hänt är att färgen börjat mattas. Och de har varit parkerade ute. Det ÄR skillnad på kvalitétsvagnar.
 
Sv: Christ del 2

Exakt! Jag har också sett Böckmann som är jättefina. Men som du såg på bilderna på min Christ i andra tråden finns det inte en gnutta rost på den heller! Måndagsex förekommer i alla märken. Tyvärr.
 
Sv: Christ del 2

Vilka märken menar du är kvalitetsvagnar? Och har dessa märken aldrig måndagsex?

Ed. stavning
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Christ del 2

ALLA märken har måndagsex, det är inte det jag diskuterar. Jag är också på linjen att det är inte frågan ATT man får ett måndagsex, utan VAD ÅF GÖR ÅT att man får ett måndagsex.

Men jag svarade på en direkt fråga, och om jag får problem inom garantitiden reklamerar jag självfallet!
 
Senast ändrad:
Sv: Christ del 2

om du tittar på Westfalia Jupiter som är lika gammal som din tycker jag att det är lika mycket rost.
stämmer inte det?:angel::confused:

Jo, det har den. Men jag kommer aldrig att acceptera så många skavanker på nya släp som kkl fortfarande innefattar. Jag tror inte någon skulle acceptera rostiga bultar och sprickor,här och var eller fel hjulinställning på en ny bil ex.

Westfalia är en Böckmann.

Tar åf sina ansvar för sådana transporter som är "måndags ex" eller på något sett är fel på så är det ju helt ok. Men en generalagent som kursar (slippa garantierna) eller som man måste hålla på och tjata och tjaffsa med för att något ska fixas eller man blir otrevligt behandlad när något går sönder eller är fel på. DÅ SKA MAN GÅ GENOM ARN. Dessa företag ska inte få fortsätta sin verksamhet.
 
Sv: Christ del 2

*kl*

Finns det något man kan göra när man köper vagn för att man inte ska fårost på vagnen. Tex någon sorts rostskydd på bultar och liknande?

Jag har sett ett Ifor Williams med rostskyddsmålade brickor o detaljer men jag tycker inte att man ska behöva göra det egentligen. När du tvättar så kan du se till att spola under på axlar etc så att salt och smuts försvinner. Kommer inte ihåg formuleringen i foldern, men Christ rekommenderar att vaxa släpet typ en gång/år om det är är glasfiber.

Hmmm. Om du är en uberpedant så varför inte rostskyddspraya bultarna under? Alltså de man inte ser men som är mest utsatta för salt och smuts. Men som sagt det har jag inte gjort och vårt har klarat sig bra hittills och jag har bara tvättat och vaxat det på våren.:)
 
Sv: Christ del 2

Tillverkas Westfalia i Böckmannfabriker? Trodde att Böckmann bara köpt märket när det kursade.
 
Sv: Christ del 2

Men i förra tråden framgick det ju att det handlade om en dålig åf, och inte alla. Det måste väl finnas dåliga åf för alla märken eller hur?
 
Sv: Christ del 2

Men i förra tråden framgick det ju att det handlade om en dålig åf, och inte alla. Det måste väl finnas dåliga åf för alla märken eller hur?

En åf som inte tar ansvar för sina varor ska inte finnas kvar på marknaden. Oavsett vad åf säljer. Gäller även generalagenter som inte tar ansvar. Alltså alla som säljer något och inte tar ansvar..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Göra i Borlänge?
  • Pluggtråden
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp