🎄Jul 2025🎄

Bukefalos 30 Är!

En lugn eftermiddag pĂ„ jobbet (det Ă€r nĂ„got visst med att jobba uppsĂ€gningstid sĂ„hĂ€r veckorna före jul dĂ„ det mesta i min bransch lugnar ner sig oavsett, skönt att liksom inte kĂ€nna att jag pliktskyldigt behöver leta arbetsuppgifter :D) innebar att jag nu Ă€r klar med alla julklappar och inslagna Ă€r de ocksĂ„! SĂ€ger som @Avalbane, sĂ„hĂ€r tidigt har jag aldrig varit klar förut! Är dessutom sĂ„ otroligt nöjd med de klappar jag köpt i Ă„r, det Ă€r flera stycken som jag liksom verkligen lĂ€ngtar efter att ge bort :heart

Och imorgon Àr det dags för den morgon pÄ Äret som jag nÀstan tycker Ànnu bÀttre om Àn sjÀlva julafton - nÀmligen Lucia. I min familj har det alltid varit tradition att gÄ upp tidigt och Àta varm choklad & lussebullar till frukost med massor av tÀnda ljus framför SVT:s Lucia och den traditionen hÄller jag hÄrt pÄ. Ska bli sÄ oerhört mysigt!

En lugn eftermiddag pĂ„ jobbet (det Ă€r nĂ„got visst med att jobba uppsĂ€gningstid sĂ„hĂ€r veckorna före jul dĂ„ det mesta i min bransch lugnar ner sig oavsett, skönt att liksom inte kĂ€nna att jag pliktskyldigt behöver leta arbetsuppgifter :D) innebar att jag nu Ă€r klar med alla julklappar och inslagna Ă€r de ocksĂ„! SĂ€ger som @Avalbane, sĂ„hĂ€r tidigt har jag aldrig varit klar förut! Är dessutom sĂ„ otroligt nöjd med de klappar jag köpt i Ă„r, det Ă€r flera stycken som jag liksom verkligen lĂ€ngtar efter att ge bort :heart

Och imorgon Àr det dags för den morgon pÄ Äret som jag nÀstan tycker Ànnu bÀttre om Àn sjÀlva julafton - nÀmligen Lucia. I min familj har det alltid varit tradition att gÄ upp tidigt och Àta varm choklad & lussebullar till frukost med massor av tÀnda ljus framför SVT:s Lucia och den traditionen hÄller jag hÄrt pÄ. Ska bli sÄ oerhört mysigt!
SÄn tradition har vi ocksÄ haft! Missade det förra Äret tyvÀrr.

Jag kan inte bidra med nĂ„gra julklappar i Ă„r, sĂ„ jag tĂ€nkte baka mormors kardemummakaka och mandelmusslor om mina nĂ€rstĂ„ende vill 😊 Eller ja, mandelmusslor lĂ€r snarare bli mördegssmulor men det Ă€r ju ocksĂ„ gott med vispad grĂ€dde och hjortron 😉

Skriver inköpslista inför mitt alldeles egna, i ljuvlig ensamhet, julbord. DĂ€r kommer det bara finnas det som jag tycker om (och allt jag tycker om). Problemet sen Ă€r vĂ€l att som en person fĂ„r man leva pĂ„ resterna nĂ„gra dagar. Är sĂ„ skönt med delidisken dĂ€r man kan vĂ€lja hur mycket man vill.

Glömde att köpa mandel, jÀklar, hade tÀnkt baka mandelmusslor i helgen. FÄr inte glömma det nÀr jag ska gÄ och köpa den sedvanliga lussekatten pÄ lucia.

Skriver inköpslista inför mitt alldeles egna, i ljuvlig ensamhet, julbord. DĂ€r kommer det bara finnas det som jag tycker om (och allt jag tycker om). Problemet sen Ă€r vĂ€l att som en person fĂ„r man leva pĂ„ resterna nĂ„gra dagar. Är sĂ„ skönt med delidisken dĂ€r man kan vĂ€lja hur mycket man vill.

Glömde att köpa mandel, jÀklar, hade tÀnkt baka mandelmusslor i helgen. FÄr inte glömma det nÀr jag ska gÄ och köpa den sedvanliga lussekatten pÄ lucia.
Jag köpte mandelmjöl jag.

Skulle kolla en sak pÄ Ikeas hemsida som jag nu totalt glömt vad det var för... Det Àr tydligen rea pÄ mÄnga av julsakerna. Omg. Jag ser inte riktigt hur jag ska kunna styra om förrÀn typ torsdag för ett besök och dÄ lÀr mer vara slut. Vilket kan vara lika bra meeeeeeeeeeen:p

Vi som Ă€r tre lever ocksĂ„ pĂ„ rester i nĂ„gra dagar efter julafton. Det Ă€r ju det bĂ€sta med att fira jul hemma! Att man har alla hĂ€rliga rester ❀

Vi som Ă€r tre lever ocksĂ„ pĂ„ rester i nĂ„gra dagar efter julafton. Det Ă€r ju det bĂ€sta med att fira jul hemma! Att man har alla hĂ€rliga rester ❀
HĂ„ller med :) . Mina förĂ€ldrar ska bestĂ€lla julkasse i Ă„r igen. Förra Ă„ret var det jĂ€ttegott och det blev SÅ mycket över, trots att de hade bestĂ€llt till det antal personer vi var. SĂ„ bĂ„de min bror och jag fick en massa mat med hem - toppen :) !

1000003889.webp

Julbak idag :) Provade ett för mig nytt recept - saffransmuffins - medan mina "lusseblobbar" jÀste. Nu fÄr de svalna medan bullarna grÀddas.

HÄller med om att resterna nÀstan Àr hela grejen med julmat. Perfekt att inte behöva tÀnka pÄ matlagning i nÄgra dar utan bara plocka det man Àr sugen pÄ ur kylen. :D

IgÄr testbakade jag saffransmumsen som jag nÀmnde tidigare i trÄden, dom blev sÄ saftiga och goda sÄ det hÀr blir ett Äterkommande inslag till lucia. :love:
Recept hÀr om nÄn annan vill prova: https://glutenfriagodsaker.allas.se/baka-glutenfritt/glutenfria-saffransmums/

Det har julbakats hÀr ocksÄ idag, jag hade en idrottsmassage inbokad kl 13 men nÀr den blev instÀlld med mycket kort framförhÄllning blev min redan oplanerade dag Ànnu mera fri frÄn planer sÄ jag passade pÄ att sno ihop bÄde pepparkaksmuffins och pepparkaksbollar. Nu Àr frysen full av tvÄ olika sorters saffransbullar och tvÄ olika sorters pepparkaksbakverk - och vi ska inte ens fira jul i det hÀr landet i Är :angel:

Saffransmuffinsen blev jÀttegoda - hade i lite hackad vit choklad ocksÄ. Lusseblobbarna fick ocksÄ godkÀnt, saftiga (bakade efter Camilla Hamids recept pÄ lussebullar). Blev förstÄs en saffransfika med julmust idag :D .
Vill du dela med dig av receptet? :)

Det har julbakats hÀr ocksÄ idag, jag hade en idrottsmassage inbokad kl 13 men nÀr den blev instÀlld med mycket kort framförhÄllning blev min redan oplanerade dag Ànnu mera fri frÄn planer sÄ jag passade pÄ att sno ihop bÄde pepparkaksmuffins och pepparkaksbollar. Nu Àr frysen full av tvÄ olika sorters saffransbullar och tvÄ olika sorters pepparkaksbakverk - och vi ska inte ens fira jul i det hÀr landet i Är :angel:
Pepparkaksmuffins ??? Recept tack :love:

Pepparkaksmuffins ??? Recept tack :love:
  • 100 g smör
  • 1,5 msk fĂ€rdigblandad pepparkakskrydda
  • 1 tsk kanel
  • 2 Ă€gg
  • 2 dl strösocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 œ dl vetemjöl
  • 1 œ dl mjölk

1. SÀtt ugnen pÄ 200 grader. SmÀlt smöret och rör ner pepparkakskryddan och 1 tsk kanel.

2. Vispa Àgg och strösocker pösigt i en bunke. TillsÀtt smörblandningen, vetemjöl blandat med bakpulver, och mjölk. Rör snabbt ihop allt snabbt till en slÀt smet.

3. HĂ€ll smeten i ca 12 muffinsformar. Fyll dem till 2/3.

4. GrÀdda muffinsarna mitt i ugnen i ca 15 min. Pudra florsocker över dem före servering.

Man kan sÄklart byta ut den fÀrdiga pepparkakskryddan mot varje krydda separat i rÀtt proportioner men jag brukar vara lat och ta fÀrdigblandad :angel: Ska ocksÄ tillÀgga att det var 1 msk krydda i det ursprungliga receptet men jag ökade till 1,5 dÄ jag tyckte det var lite klent med smak.

Liknande trÄdar

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar