🎄Jul 2025🎄

Bukefalos 30 Är!

Är det nĂ„gon mer Ă€n jag som inte har nĂ„gon julkĂ€nsla?:( Jag slĂ„r vad att min brist beror pĂ„ min utbrĂ€ndhet, men jag burkar alltid fĂ„ julkĂ€nsla nĂ€r jag provsmakar skinkan. Men nu Ă€r allt bara... Jahopp?
Samma hĂ€r! ❀‍đŸ©č Pinnar pĂ„ och gör sĂ„dant jag vanligtvis Ă€lskar i juletid, men jag kĂ€nner mig mest ledsen och matt. Det Ă€r förstĂ„s inte konstigt att man har svĂ„rt att hitta julkĂ€nslan nĂ€r man har annat som rasar omkring sig. Men det blir ju som tur Ă€r jul Ă€ndĂ„! Kanske kommer det lite julkĂ€nsla imorgon?

Kokta Àgg, svampomelett, gravlaxsÄs, risgrynsgrötsfrukost med julskinksmacka fixad.

NÄn nÀmnde att de förberedde kokt potatis ocksÄ? Hur förvarar man den mellan fÀrdigkokt och servering, utan att fÄ den dÀr hinnan pÄ?

NÄn nÀmnde att de förberedde kokt potatis ocksÄ? Hur förvarar man den mellan fÀrdigkokt och servering, utan att fÄ den dÀr hinnan pÄ?

Jag brukar lÀgga den i vatten tills den ska serveras, med tÀtt lock pÄ. Jag ska inte lova att det blir helt utan pÄverkan pÄ texturen - det Àr sÄ olika hur kÀnslig man Àr för det dÀr - men min erfarenhet Àr att det Àr klart bÀttre Àn om man hÀller av och lÄter ligga "torrt".

Alternativt sÄ kan du prova att skala och lÀgga okokta i vatten kvÀllen före, sen kokar du upp dom i lÀmplig tid före servering. Men det Àr kanske lite sent att prova sÄhÀr pÄ julafton. ;)

Jag brukar lÀgga den i vatten tills den ska serveras, med tÀtt lock pÄ. Jag ska inte lova att det blir helt utan pÄverkan pÄ texturen - det Àr sÄ olika hur kÀnslig man Àr för det dÀr - men min erfarenhet Àr att det Àr klart bÀttre Àn om man hÀller av och lÄter ligga "torrt".

Alternativt sÄ kan du prova att skala och lÀgga okokta i vatten kvÀllen före, sen kokar du upp dom i lÀmplig tid före servering. Men det Àr kanske lite sent att prova sÄhÀr pÄ julafton. ;)
Ja idag Ă€r det inte ”kritiskt” att kunna förbereda sĂ„ lĂ„ngt men jag blev nyfiken. SĂ„ ska absolut prova - hur vĂ€rmer du sen nĂ€r det Ă€r dags? I vattnet ?

Saxat frÄn ett FB inlÀgg:

VÄran katt Àr oskyldig men ni andra som har katt vet vÀl hur det funkar, Matte och husse har varit borta i 4 timmar och kommer hem. Katten har vÀlt julgranen, glaspumlorna Àr krossade, belysningen ligger ihoptrasslad som ett ormbo. Julmaten som har stÄtt för att svalna Àr nedvÀlt pÄ golvet och avsmakad. Juldekorationer och Julblommor Àr nedvÀlta.

Högt Àrade matte, husse och övriga tvÄbenta vittnen,
Jag, Husets SuverĂ€na Feline, vill hĂ€rmed framföra mitt fullstĂ€ndigt logiska, juridiskt oantastliga och moraliskt överlĂ€gsna försvarstal gĂ€llande de
 hĂ€ndelser
 som utspelade sig under er frĂ„nvaro.
1. Julgranen – Ett SĂ€kerhetsĂ€rende
Jag vill börja med att pÄpeka att julgranen uppvisade tydliga tecken pÄ instabilitet. Som certifierad kattlig sÀkerhetsinspektör var jag tvungen att genomföra ett stresstest.
Att granen dÀrefter lade sig ner var inte mitt fel. Det var gravitationens.
2. Glaspumlorna – En HumanitĂ€r Insats
De dÀr glaspumlorna var en fara för allmÀnheten.
Jag har rÀddat er frÄn potentiella skÀrsÄr, ögontrauman och existentiell Ängest.
Att jag krossade dem var alltsÄ en omsorgshandling.
Ni borde tacka mig.
3. Belysningen – Ett KonstnĂ€rligt Projekt
Den sĂ„ kallade “ihoptrasslingen” Ă€r i sjĂ€lva verket en installation jag kallar:
“Kaosets Ormbo – En Studie i Ljus och Existens.”
Ni förstÄr den kanske inte nu, men den kommer att uppskattas av framtida generationer.
4. Julmaten – En Kvalitetskontroll
Jag vill hÀr vara mycket tydlig:
Jag Ät inte upp maten.
Jag provsmakade den.
Det Àr skillnad.
Ni lÀmnar inte en buffé obevakad i fyra timmar och förvÀntar er att en professionell smakexpert ska ignorera sitt kall.
5. Juldekorationerna – Ett NödvĂ€ndigt Urban Renewal-projekt
De dÀr tomtarna stirrade pÄ mig.
Blommorna ocksÄ.
Jag agerade i sjÀlvförsvar.
6. Sammanfattning
Jag erkÀnner alltsÄ ingenting.
Jag Ängrar ingenting.
Och jag skulle göra om allt imorgon om situationen krÀvde det.
Med vÀnlig hÀlsning,
Katten
Husets hÀrskare, granens domare, julbordets beskyddare och alltings mittpunkt.

Julbordet avklarat. Disk pÄ gÄng.

IMG_9333.webp

Ja idag Ă€r det inte ”kritiskt” att kunna förbereda sĂ„ lĂ„ngt men jag blev nyfiken. SĂ„ ska absolut prova - hur vĂ€rmer du sen nĂ€r det Ă€r dags? I vattnet ?

Japp, kokar upp i samma vatten den legat i. :) Jag byter bara ut det om potatisen fÀllt ur mycket stÀrkelse sÄ att det blivit grumligt.

Samma hĂ€r! ❀‍đŸ©č Pinnar pĂ„ och gör sĂ„dant jag vanligtvis Ă€lskar i juletid, men jag kĂ€nner mig mest ledsen och matt. Det Ă€r förstĂ„s inte konstigt att man har svĂ„rt att hitta julkĂ€nslan nĂ€r man har annat som rasar omkring sig. Men det blir ju som tur Ă€r jul Ă€ndĂ„! Kanske kommer det lite julkĂ€nsla imorgon?

Lider med dig ocksÄ. <3 Fann ingen julkÀnsla men familjeglÀdje i alla fall <3

Liknande trÄdar

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• LĂ€mplig kattras?
  • Kattbilder #10

HĂ€strelaterat

Omröstningar