Chronopati- hokus pokus?

_carmenzita_

Trådstartare
Någon som provat det på sin häst? Verkningar och resultat? Är det rent nonsens och hokus pokus? Delge era erfarenheter!

Sv: Chronopati- hokus pokus?

Jag har en vän som använder sig av metoden till sina hästar. Hon gillar det, men jag har själv ingen erfarenhet av det.

de använder sig av en massa rör med diverse örtextrakt(eller likn) de gör sedan tester med dessa av hästens hälsa med ägaren som en slags "kanal"...

Har idag lagt ut 900 pix på sånt och jag är MKT skeptisk..... min häst hade följande i sig:
* Tox
* Radioaktivitet
* Virus
* Herpesinfektion
* Kvarkarester
* Tungmetaller

Jag är tveksam och känner mig dum som gick på det.... 900 spänn! inkl ört-droppar som hon skall få 3 ggr/dag

Aha..Det låter ju både och...Kommer de med åtgärdsprogram också? Jag är ju visserligen mkt. positiv till det mesta inom alternativa områden, men med viss skeptism.

Av det som framkom på din häst så skulle jag ju påstå att åtminstonde tre grejer har i stort sett alla hästar en släng av utan att behöva ta till "hokuspokus" för att konstatera detta.

Men det är dock intressant. Har din häst haft något av Virus, herpes och kvarka?
MVH/

Ingen virus, kvarka eller herpes efter 3 års ålder iallfall så mitt svar är ju egentligen ovidkommande....
Tungmetallerna berodde på att vi bor vid en trafikerad väg, radioaktiviteten pga att vi har mkt skiffer i marken (radon).
Jag köper också en del inom det alternativa men närman skall sätta på sig metallringar runt anklarna och sedan hålla tumme mot pekfinger utan att hon lyckas bryta isär dem(kan hon det är det nåt fel på hästen :/) Hon hittade absolut ingenting i benet som Carmenzita är nyoprererad i,positivt i sig men sant???? Hon har ju inte läkt ihop ännu :/
Smakade på dropparna och innehållet är som fäljer
* Artemesia absithum (felstavat på flaskan? malört har jag lyckats tyda det till)
* Lamium album =vitplister (vad är det)
* Rheum officinale läkerabarber

Nää, den altarnativmetoden skall jag inte prova :eek:

Tack för att du var försökskanin ;) och berättade!

MVH/

frågan är om jag skall fortsätta att ge dropparna (flaskan kostade 320!) de 3 veckorna som beräknades, det är ju örter så de BÖR ju inte skada, dessutom är det ju så liten mängd att jag är skeptiskt till de ens har någon verkan....
Jag kan ju inte precis lämna tillbaka dem och säga att jag har ångrat mig...
Skall jag ge det "a go" ?
Det skulle göra henne "mindre" nervig. Hon är ju cool och så men med viss nerv i sig.
Usch vad jag känner mig fånig! Jag törs inte berätta detta för min veterinär som dessutom är en bekant....

Vad knasigt.. precis det du räknade upp hade en häst hos oss också!
Det var inte vår häst men ja, det är väl kanske nåt som går här i jämtland?

Jag blev också väldigt skeptisk men det var som sagt inte vår häst och pengar.

Ge du dosen och hoppas på att det dock lugnar hästen lite. Annars finns det ju annat att göra åt en "nerv"häst.

Tycker inte du skall skämmas, det är fritt att prova på saker och hästen har ju inte blivit skadad utan det är ju bara din plånbok som blev lite tunnare. Vi det ju genom att testa oss fram vi får mer kunskap.

MVH/

Jag skulle nog ha gett henne dropparna, tror inte att dom kan göra någon skada.
Skulle isåfall vara om hon äter ngn annan medicin samtidigt?

Jag är nog inte sådär jätteskeptisk till metoden, däremot till H*n som var till oss och behandlade.

Vitplister är ett ogräs, det finns röd-och vitplister. Det är ett oansenligt ogräs med vita resp rosaröda blommor som växer i vårt potatisland. Vet inte vad det kan ha för egenskaper... men den där metoden verkade väl lite skum!? Jag har inte hört talas om den tidigare..

Lustigt, pratade med en kvinna igår som jobbar med det, tycker inte alls att det låter skumt, jobbar själv med kroppsbalansering "Touch for health" där man också gör tester ibland med surrogat tex: ägaren.

Man kan testa väldigt mkt (Allt) och kroppen i sig vet ju precis vad som fattas, vad som behövs och hur den mår.

Ge du hästen örter om du blivit rek. det, kan inte tänka mig att det skulle skada.

Det är inte alltid heller som man hittar något bara för att ägaren tycker att det är uppenbart, ibland behöver man börja "någon annan stans" innan man når till det som ägaren tycker är det största problemet.

Komplementärmedicinering går ut på att finna och bota orsaken. Benet på din häst kanske inte är orsaken!

Antar att du har gott om pengar som lägger så mycket på något du är skeptisk till. Jag själv har aldrig hört talas om det men tycker det låter som rent humbug.
För övrigt brukar folk förväxla vitplister med nässlor men de bränns inte och om man drar ut en liten blomma och suger i botten smakar det sött och gott, i alla fall kul för barn.
Malört användes till likören absint som bl a Strindberg och konstnärerna i Montmartre var begivna på. Den var inte alldeles nyttig och dessutpm beroendefrmakallande så man slutade visst med tillverkningen. Men i ditt fall kanske testen "ont ska med ont fördrivas" gäller.
Hoppas att hästen blir bra hur det nu än är med behandlingsmetoden.

hästen kommer att bli bra med min traditionella igångsättning, ingen fara för det. Pengar har jag inte i massor, snarare tvärtom. Saken är den att det blev ett missförstånd när det blev aktuellt med behandling av hästen. Jag går hos denna person och får behandling(ortobionomi) och det hjälper mig, jag nämnde att kanske kunde hon även behandla hästen(hon skall vara erkänt duktig och är hästägare själv), jag trodde att hon skulle behandla hästen som mig så jag blev lite brydd när hon började plocka fram alla metallringar och smårör osv osv, men det var så dags att dra sig ur då... :(
Gubben åkte på travet, han ville inte se eländet :) så jag höll god min och tänkte att jag får löpa hela linan ut.
Örterna tror jag inte skadar på något vis, tror snarare att det är för liten mängd för att det egentligen skall ha någon verkan på en så stor häst som Carmenzita är.
Ja, ja... man lär sig nåt nytt varje dag!

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
801
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
530
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har en häst med konstaterad karpraltunnelsyndrom. Detta är konstaterat på klinik. Fick efter kliniken Metacam 11 dgr samt bara...
Svar
3
· Visningar
856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka