Bara för att jag är nyfiken och för att det typ nästan hör till ämnet (jag har aldrig hört talas om eller ätit på Clock) finns Frasses kvar som kedja fortfarande? Överlägset bäst ju! :D
 
Clock låg på avenyn vad jag minns på 80 talet och på Drottninggatan tror jag om jag inte minns fel. Nej där åt jag typ en enstaka gång men det var Mc Donalds som gällde. Clock var ganska smaklöst.
 
Clock låg på avenyn vad jag minns på 80 talet och på Drottninggatan tror jag om jag inte minns fel. Nej där åt jag typ en enstaka gång men det var Mc Donalds som gällde. Clock var ganska smaklöst.
Låg även på nils ericsonplatsen ett tag i mitten av 80 talet, jobbade där.
 
På block kunde man köpa pizza hut vegetarisk pizza! På mc Donalds har det ju bara ibland funnits vego burgare så clock var ju klart bättre
 
Bodde i för liten stad för att ha varken Clock eller McD. Min mamma hade läst att farliga MC-klubbar sköt varandra på såna ställen. Det hade hon minsann läst i en tidning. Jag var alltså 12 år när jag var på McD första gången på en skolresa i Stockholm. Livrädd för att bli nerskjuten både långt före och under tiden jag var där. Snacka småstadsbo…

En fd kollega med stora vänstersympatier berättade för mig att tanken med Clock var att om några skulle ha möjlighet till amerikansk kultur, skulle alla ha det, därav en statligt ägd hamburgerkedja där stora städers inkomst på ställena skulle täcka upp för de mindre. Jag har sedan dess undrat över om det är sant. Jag är dock mkt fascinerad över hur mkt som faktiskt var statligt förr. Tom en hamburgerkedja!
Kan min fd arbetskollega ha rätt? Var det tanken?
 
Bodde i för liten stad för att ha varken Clock eller McD. Min mamma hade läst att farliga MC-klubbar sköt varandra på såna ställen. Det hade hon minsann läst i en tidning. Jag var alltså 12 år när jag var på McD första gången på en skolresa i Stockholm. Livrädd för att bli nerskjuten både långt före och under tiden jag var där. Snacka småstadsbo…

En fd kollega med stora vänstersympatier berättade för mig att tanken med Clock var att om några skulle ha möjlighet till amerikansk kultur, skulle alla ha det, därav en statligt ägd hamburgerkedja där stora städers inkomst på ställena skulle täcka upp för de mindre. Jag har sedan dess undrat över om det är sant. Jag är dock mkt fascinerad över hur mkt som faktiskt var statligt förr. Tom en hamburgerkedja!
Kan min fd arbetskollega ha rätt? Var det tanken?
Staten har drivit väldigt mycket av det som ligger till grund för mycket av sveriges restaurang och hotellverksamhet genom åren. Nu kan jag inte hela historien och orkar inte riktigt googla men i början på nittonhundratalet, typ 20-talet och framåt fanns många så kallade 'folkrestauranger' - (tänk folkparker!) och hotellverksamhet i statlig regi. Bolagen har strukturerats om en massa gånger och outsourcats och det där är nog en näringslivsdjungel. Men ett av mina första sommarjobb typ slutet av 70-talet, början på 80-talet var på restaurang som drevs av SARA-bolagen, som då var statligt ägt. SARA-bolagen drev alla restauranger och kiosker i bland annat kolmårdens djurpark och många andra 'nöjesrelaterade parker. Jag tror att det gamla SARA-bolaget finns i historiskt grunden av dagens sodexo.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Det finns ett radioprogram om detta
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210831-010211.png
    Screenshot_20210831-010211.png
    340,5 KB · Visningar: 11

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 329
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 359
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp