Collie italiensk vinthund eller am. Cocker?

Bukefalos 30 år!

Jag tycker italienarna också är lite småfula rent kroppsligt men deras näpna små huvuden överväger det.
En whippet har liksom bara ostbågekroppen utan ett sött ansikte 😀😀😀

Dom har ju mycket sötare ansikten än iggys som bara ser ut som dom sålt smöret och tappat pengarna 😂
Visa bifogad fil 187155

Smaken är som baken :rofl: Jag föredrar det mer nobla utseendet hos whippets, men italienarna har helt klart en viss clownig charm 😇

Jag har haft två amerikanska cockrar men det är länge sedan. Skulle gärna ha amrisar i framtiden. Det finns ju modigare och klokare hundar men det finns inga sötare :) Våra var nerklippta eftersom vi bodde i skogen. Sällskapliga, älskar alla, lättlärda, lätta att ha med överallt. Vi lärde dem att leta kantareller, vilket de älskade. Fågelhundsursprunget märktes på så vis att de alltid bar in fågelungar som trillat ur boet. (Utan att skada dem.)

Jag har också haft många olika raser tidigare även om jag nu hållt mig i vallhundsgruppen då jag vill ha följsamma, aktiva och träningsglada hundar.

Mitt förslag är att åka och träffa de olika raserna. När vi velade om ras innan vi skaffade border collie så var vi på rasteäffar, träffade uppfödare och olika hundar av de raser vi var intresserade av innan vi till slut landade i bc.

En till röst på whippet! :)

Jag funderade först på italiensk vinthund när jag bestämde mig för att byta ras. Främst eftersom jag gillar små hundar. Men jag gav upp dem (delvis pga benbrotts/skaderisken) och valde whippet istället. Har aldrig ångrat det. Så enkel, snäll och vänlig, men samtidigt rolig och lite smått galen. :laugh:

Jag lägger min röst på collie, LH om man vill jobba mindre o KH om man vill ha lite mer hund och med det sagt innan någon säger emot mig så har min egen tidigare LH collie IPO 1 som merit bla, men hon var uppväxt med dobbisar o behandlad o tränad på samma vis.

Då hade jag nog strukit collie, det är en brukshund/gårdshund och där ingår vakt. Min kusin har två korthåriga, de är jättetrevliga arbetare men skulle inte se dem som mysiga sällskapshundar.

Fast nä? Den generella collien är ju knappast någon extrem arbetshund på så vis att de används på gårdar som arbetshundar. Eller vaktar särskilt seriöst.

En light brukshund som brukar vara snäll och trevlig med folk och fä upplever jag dom som.

TS: Man får vara noga med mentaliteten bara. Kolla MH/MT ordentligt så det inte förekommer en massa rädslor och låg nyfikenhet.

Fast nä? Den generella collien är ju knappast någon extrem arbetshund på så vis att de används på gårdar som arbetshundar. Eller vaktar särskilt seriöst.

En light brukshund som brukar vara snäll och trevlig med folk och fä upplever jag dom som.

TS: Man får vara noga med mentaliteten bara. Kolla MH/MT ordentligt så det inte förekommer en massa rädslor och låg nyfikenhet.
Jag har iofs mest erfarenhet av korthåriga och jo det är definitivt mer arbetshund. Men kanske dumt att jämföra dem med de långhåriga.

Jag har iofs mest erfarenhet av korthåriga och jo det är definitivt mer arbetshund. Men kanske dumt att jämföra dem med de långhåriga.

Mja, skulle säga att det går att hitta både kort och långhår som avlas på bruksmeriter. Men sen jämför jag med bruksschäfer och malle, har alltid sett collien som en lightvariant vad gäller drifter inom bruksraserna. De fungerar dessutom betydligt enklare med andra djur än många andra bruksraser "ska" göra.

Jag säger också whippet istället för italiensk vinthund - whippet är ljuvliga hundar och jag tycker de är oerhört vackra men framför allt är de trevliga och roliga.

Det här är en av våra två grabbar.

709365856_10163096856919537_3423965287287407114_n.webp

Beroende på var man bor kan man ägna sig åt någon form av hundkapplöpning med en whippet. Det är kul och ett bra sätt att möta många trevliga människor

Min tränare som föder upp bland annat schäfer hade under många år en whippet också och hon tyckte det var en underbar hund, lättsam och trevlig.

Har träffat en del LH collie på brukstävlingar och de framstår överlag som ganska sävliga. Mina ena boxer gjorde en appellstart på collie SM ett år och de tyckte han var oerhört livlig baserat på hur han sprang på inkallning och budföring. 😅Det finns säkert bättre bruksavlade LH också, men överlag är det väl SH som har bäst bruksegenskaper. Men viktigt att man kollar upp ljudrädslor, för det verkar vara väldigt vanligt.

Liknande trådar

• Rasval - italiensk vinthund ?
  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Jaktlabrador, eller ej?
  • Italiensk Vinthund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn