Collie italiensk vinthund eller am. Cocker?

Bukefalos 30 år!

Trasmatta

Trådstartare
Har span på dessa raser och undrar om någon på forumet är ägare till en?

Jag föredrar som ni säkert förstår en mjuk och följsam hund som inte agerar så mycket mot omgivningen och jag är medveten om att amerikansk Cocker spaniel är lite mer sociala men samtidigt så pass vänliga att det inte hade varit hela världen om man får träna lite mer på att hålla sig till matte :)

Tar gärna även emot tips på fler raser som är milda och glada :)

Jag kan anpassa mig mycket efter hundens behov och har många timmar varje dag att lägga på motion och aktivering.

De tre raserna är ju väldigt olika till sättet. Hur föreställer du dig att en vanlig dag med hunden ska se ut? (Aktivering, hur många sociala sammanhang den ska vara i, andra hundar? Osv)
Instämmer.
Tre väldigt olika hundar med olika behov.
Collie är brukshund, cocker är jakt och vinthund behöver (!) få springa

Vad ska du göra med hunden? Promenadsällskap och familjehund? Tävling - agility, spår, lydnad eller något annat.
Det är också olika pälsvård. Korthårig eller långhårig collie, Am.Cocker.

Tror du får berätta mer för att få råd från bukes hundkunniga :)

Senast ändrad:
De tre raserna är ju väldigt olika till sättet. Hur föreställer du dig att en vanlig dag med hunden ska se ut? (Aktivering, hur många sociala sammanhang den ska vara i, andra hundar? Osv)
Jag vet att dom är olika men jag gillar många olika typer av hundar :)
Gemensamt för dessa är att dom är milda och snälla 🙏

Som kan skrev kan jag anpassa mig efter vad hunden behöver är det en spaniel blir det mer fokus på uppletande spår och apportering är det en vinthund blir det mer springa löst och träna lite hundsport och blir det en collie vilket jag är mest tveksam till (då jag inte vet hur mycket brukshundar dom är egentligen)blir det mycket fysisk motion men även spår uppletanden och hundsport.

Collie minns jag mest från när jag växte upp och på den tiden användes dom som sällskapshundar och verkade fungera bra som det.

Instämmer.
Tre väldigt olika hundar med olika behov.
Collie är brukshund, cocker är jakt och vinthund behöver (!) få springa

Vad ska du göra med hunden? Promenadsällskap och familjehund? Tävling - agility, spår, lydnad eller något annat.
Det är också olika pälsvård. Korthårig eller långhårig collie, Am.Cocker.

Tror du får berätta mer för att få råd från bukes hundkunniga :)
Dom är olika det är jag medveten om men det finns 20 till raser jag hade velat prova innan jag dör så jag är inte fast i en grupp :)

Ett aktivt liv kan jag erbjuda hunden dels mycket motion men även en del träning och päls har ingen betydelse jag har klippt hundar i många år :)

Som kan skrev kan jag anpassa mig efter vad hunden behöver

Nu måste jag vara negativ och säga att det där är lite av en tankevurpa. Det är så lätt att övertyga sig att man kommer göra allt hunden behöver för att man vill ha just den rasen fast man kanske inte alls passar ihop.

Jag tänker att det klokaste istället är att se hur ditt liv ser ut och hur en hund kan passa in där, och bildar en mer konkret bild av hur du vill att det ska vara. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, att skriva att man vill ha en snäll hund är rätt intetsägande för det vill väl ändå alla? Det är vad man vill ha utöver det som avgör vilken ras man kan tänkas matcha bäst med. :)

Eller så söker du efter en omplacering, då vet du mer om vilken individ du får och kan helt strunta i vad det är för ras.

Själv skulle jag oavsett stryka italienska vinthunden, av hälsoskäl. Det är tyvärr vanligt att de bryter benen av så "dramatiska" saker som att hoppa ner från en soffa. Det är så vanligt att det t.o.m. finns Facebookgrupper för just italienare som fått benbrott.

Nu måste jag vara negativ och säga att det där är lite av en tankevurpa. Det är så lätt att övertyga sig att man kommer göra allt hunden behöver för att man vill ha just den rasen fast man kanske inte alls passar ihop.

Jag tänker att det klokaste istället är att se hur ditt liv ser ut och hur en hund kan passa in där, och bildar en mer konkret bild av hur du vill att det ska vara. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, att skriva att man vill ha en snäll hund är rätt intetsägande för det vill väl ändå alla? Det är vad man vill ha utöver det som avgör vilken ras man kan tänkas matcha bäst med. :)

Eller så söker du efter en omplacering, då vet du mer om vilken individ du får och kan helt strunta i vad det är för ras.
Tankevurpa för dig kanske för mig som haft alltifrån vallhund till brukshund till sällskapshund så vet jag med mig att jag tycker många olika typer av inriktningar är roliga :)
Nej alla hundar är inte vänliga på det vis jag gillar väldigt många raser har mycket vakt i sig istället och det vill jag inte ha.

Själv skulle jag oavsett stryka italienska vinthunden, av hälsoskäl. Det är tyvärr vanligt att de bryter benen av så "dramatiska" saker som att hoppa ner från en soffa. Det är så vanligt att det t.o.m. finns Facebookgrupper för just italienare som fått benbrott.
Vad tråkigt att höra då det verkar vara en sån pigg och rolig liten ras :)

Tankevurpa för dig kanske för mig som haft alltifrån vallhund till brukshund till sällskapshund så vet jag med mig att jag tycker många olika typer av inriktningar är roliga :)
Nej alla hundar är inte vänliga på det vis jag gillar väldigt många raser har mycket vakt i sig istället och det vill jag inte ha.
Då hade jag nog strukit collie, det är en brukshund/gårdshund och där ingår vakt. Min kusin har två korthåriga, de är jättetrevliga arbetare men skulle inte se dem som mysiga sällskapshundar.

Whippets är ju något tåligare men fortfarande en mindre hund, och de flesta är milda till sättet och umgås helst med sin egen människa, även om de kan gilla andra också. Och rätt roliga tycker jag :)
Ja whippet kanske skulle vara något :)
Tycker dom är lite fula men man brukar ju ändra åsikt gällande utseendet relativt snabbt när man blir förtjust i en ras :)

Då hade jag nog strukit collie, det är en brukshund/gårdshund och där ingår vakt. Min kusin har två korthåriga, de är jättetrevliga arbetare men skulle inte se dem som mysiga sällskapshundar.
Okej jag har aldrig upplevt dom som särskilt vaktiga ute?
Hemma är det helt ok att hunden vaktar men en hund som hela tiden ska agera på omgivningen när man är ute med den är min mardröm 😸

Det gick inte alls fram av trådstarten eller några av dom andra inläggen att du har haft nån hund förut såatteh... du kanske skulle tänkt på det istället för att rakt av såga mitt svar? :idea:

Jag står ändå fast vid att omplacering låter som det säkraste kortet. En valp är som du säkert vet alltid ett lotteri även om allting stämmer på pappret.

Det gick inte alls fram av trådstarten eller några av dom andra inläggen att du har haft nån hund förut såatteh... du kanske skulle tänkt på det istället för att rakt av såga mitt svar? :idea:

Jag står ändå fast vid att omplacering låter som det säkraste kortet. En valp är som du säkert vet alltid ett lotteri även om allting stämmer på pappret.
Jag söker ingen omplacering vill ha en valp 😍

Nu är jag nyfiken på vad du tycker är fult med whippets om du ändå kunde tänka dig italiensk vinthund? 😄
Jag tycker italienarna också är lite småfula rent kroppsligt men deras näpna små huvuden överväger det.
En whippet har liksom bara ostbågekroppen utan ett sött ansikte 😀😀😀

Jag tycker italienarna också är lite småfula rent kroppsligt men deras näpna små huvuden överväger det.
En whippet har liksom bara ostbågekroppen utan ett sött ansikte 😀😀😀
Dom har ju mycket sötare ansikten än iggys som bara ser ut som dom sålt smöret och tappat pengarna 😂
Screenshot_2026-06-24-12-49-27-437_com.instagram.android-edit.webp

Liknande trådar

• Rasval - italiensk vinthund ?
  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Jaktlabrador, eller ej?
  • Italiensk Vinthund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur