Något som alltid förundrar mig lite också är att många verkar tänka att små hus (vårt t.ex. är knappt 70 kvm och vi bor 2 vuxna + hund här) är lite "konstiga". Men om man jämför med lägenheter så är de flesta ju inte speciellt stora, och ändå reagerar folk inte så mycket på den aspekten. Hur mycket plats behöver man egentligen? Det mesta man gör inomhus handlar ju ändå om sådant man gör ståendes, sittandes eller liggandes. Andra aktiviteter kan man ju göra utomhus.
I lägenhet har man ju ofta minst ett förråd i tillägg, i hus hade jag behövt betydligt mer plats än här för att kompensera för 10 kvm hårt staplat förråd. Sen är väl mångas anledning att köpa hus just att man vill ha mer plats kanske, och då verkar det märkligt?
Vi bor två på 72 kvm, med klädkammare och förråd. Skulle vilja bo större eftersom vi har för litet kök för att kunna vara fler än två som lagar mat, det är lite meckigt att vara fler än fyra som äter på ett trevligt sätt, och jag som jobbar mycket hemifrån har inget arbetsrum. Sen har vi trots funkislägenhet med inbyggda garderober överallt inte tillräckligt med förvaring för mina intressen. Ett till badrum hade också verkligen underlättat när båda två behöver göra sig i ordning exakt samtidigt på morgonen.
Vi har ofta gäster som är här och lagar mat och äter med oss, har man inte det är det ju lite annorlunda.
Eller om man har hobbies som inte medför massa bulkiga prylar.

Mina hästgrejer tar ju halva källarförrådet och när jag hade häst tog kläderna upp en av hallgarderoberna. Sen är det ett gäng tält, sovsäckar, ryggsäckar som inte går att skära ner på om man vill klara vandring både ensam och i större sällskap året runt. Sen en vinkyl och en vingarderob i källaren. Sen ett par symaskiner och en flyttkartong med tyg. Två fioler som behöver bo i samma rum som de spelas för att må bra. Katter som vill ha höga klösträd i varje rum. Ett klädskåp och en flyttkartong med temakläder, utklädning och balklänningar till frackfester och liknande. Ett köksskåp med färger, papper och annat konstmaterial. Andra halvan av källarförrådet är fullt av odlingsgrejer. Just det hade ju ett hus med ett litet trädgårdsskjul löst åtminstone.
Jag är väldigt mycket emot onödig konsumtion när det redan finns grejer som funkar, så att rensa och köpa nytt hade varit helt ohållbart (både ekonomiskt och ekologiskt). Hade kanske varit skönt att ha lite snävare intressen

, men vad gör man egentligen som inte kräver plats?