compact living

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 2 730

Bukefalos 30 år!

Jag bodde länge på 19 kvm och efter att jag skruvat fast högre ben på sängen (bara vanliga 45x45: or som brädgården sågade åt mig och vinkeljärn) så hade jag inte direkt svårt med förvaring. Däremot känns det viktigaste för mig, när jag bor litet, att ha bra sittplatser för flera och övernattningsmöjligheter för en eller två gäster så att jag kan vara så gästfri som jag vill. En uppblåsbar madrass eller bäddfåtölj tycker jag är bra och utrymmessmarta alternativ.

Även om ditt hus är större än vad tiny houses ofta är, så kan du få tips därifrån. Tex serien living big in a tiny house som finns på youtube tycker jag visar massa praktiska lösningar för riktigt små hem.

Tack för att ni delar med er av era tips! Jag läser, begrundar och försöker i tanken omsätta tipsen till mina egna förutsättningar...
Åtminstone inledningsvis kommer jag använda det möblemang jag har, som är av blandade modeller och storlekar. Det finns ingen kallvind eller liknande i "skokartongen", som skulle gå att använda för förvaring. Jag har två uthus-förråd, varav det ena till hälften ska agera sadelkammare och resten ska användas för "torr förvaring".

Jag har redan flyttat en gång, från gården jag delade med exmaken. Redan där gjorde jag en rejäl utrensning. Men jag har kvar en hel del saker som jag sparade eftersom jag inte visste var eller hur jag skulle komma att bo i framtiden. Just nu bor jag i en lägenhet på 43 kvm, som känns betydligt rymligare än mitt lilla hus. Och jag har två förråd fulla med pryttlar - varav en hel del planeras att säljas. (Det var egentligen ursprungsplanen - saker som är för fina för att slänga eller skänka bort, men det fanns inte riktigt tid för att ta tag i att sälja dem just då...) Det är ju lättare att göra sig av med saker när man har hittat en bostad där man planerar att bo resten av livet - som det ser ut nu i allafall... Det får nog bli ett loppistält där nästa sommar, när jag har kommit på plats ordentligt...

Visst var det mark med i köpet, eller kommer jag ihåg fel?

Det är lite av min framtidsdröm, en liten mysig (lättskött) stuga med tillräckligt med mark och stall för mig och mina djur :)

Visst var det mark med i köpet, eller kommer jag ihåg fel?

Det är lite av min framtidsdröm, en liten mysig (lättskött) stuga med tillräckligt med mark och stall för mig och mina djur :)
Japp. Jag har i praktiken köpt mark med en liten skokartong i ena änden, där jag ska kunna bo.
Det finns en ligghall så att hästarna ska kunna flytta dit direkt (när jag har fått upp nytt stängsel).

Något som alltid förundrar mig lite också är att många verkar tänka att små hus (vårt t.ex. är knappt 70 kvm och vi bor 2 vuxna + hund här) är lite "konstiga". Men om man jämför med lägenheter så är de flesta ju inte speciellt stora, och ändå reagerar folk inte så mycket på den aspekten. Hur mycket plats behöver man egentligen? Det mesta man gör inomhus handlar ju ändå om sådant man gör ståendes, sittandes eller liggandes. Andra aktiviteter kan man ju göra utomhus.

I lägenhet har man ju ofta minst ett förråd i tillägg, i hus hade jag behövt betydligt mer plats än här för att kompensera för 10 kvm hårt staplat förråd. Sen är väl mångas anledning att köpa hus just att man vill ha mer plats kanske, och då verkar det märkligt?

Vi bor två på 72 kvm, med klädkammare och förråd. Skulle vilja bo större eftersom vi har för litet kök för att kunna vara fler än två som lagar mat, det är lite meckigt att vara fler än fyra som äter på ett trevligt sätt, och jag som jobbar mycket hemifrån har inget arbetsrum. Sen har vi trots funkislägenhet med inbyggda garderober överallt inte tillräckligt med förvaring för mina intressen. Ett till badrum hade också verkligen underlättat när båda två behöver göra sig i ordning exakt samtidigt på morgonen.

Vi har ofta gäster som är här och lagar mat och äter med oss, har man inte det är det ju lite annorlunda.

Eller om man har hobbies som inte medför massa bulkiga prylar. :angel: Mina hästgrejer tar ju halva källarförrådet och när jag hade häst tog kläderna upp en av hallgarderoberna. Sen är det ett gäng tält, sovsäckar, ryggsäckar som inte går att skära ner på om man vill klara vandring både ensam och i större sällskap året runt. Sen en vinkyl och en vingarderob i källaren. Sen ett par symaskiner och en flyttkartong med tyg. Två fioler som behöver bo i samma rum som de spelas för att må bra. Katter som vill ha höga klösträd i varje rum. Ett klädskåp och en flyttkartong med temakläder, utklädning och balklänningar till frackfester och liknande. Ett köksskåp med färger, papper och annat konstmaterial. Andra halvan av källarförrådet är fullt av odlingsgrejer. Just det hade ju ett hus med ett litet trädgårdsskjul löst åtminstone. :rofl:

Jag är väldigt mycket emot onödig konsumtion när det redan finns grejer som funkar, så att rensa och köpa nytt hade varit helt ohållbart (både ekonomiskt och ekologiskt). Hade kanske varit skönt att ha lite snävare intressen :idea:, men vad gör man egentligen som inte kräver plats? :confused:

Här kan man tala om compact living. Fem personer på 30 kvm. Och det kan väl vara okej, MEN jag hade inte velat ha en ovanvåning med endast 1,20 meter takhöjd... 🤪 Min vind har ju snedtak och det är inte högt i tak där heller. Dock kan jag - som är strax över 1,60 - gå rak precis i mitten. Annars hade det känts klaustrofobiskt, tycker jag!
https://www.hemtrevligt.se/hem-trad...kYqVnchkbqPMpzM7QK_aem_t7hIWq3WTdSTGPJZi1OI1Q
Jag tänker det hänger rätt mycket på planeringen. Att man knappt ska behöva gå där om det är olika sovytor man kryper in i på snarlikt vis som ett tält. Det gör ju helt klart att 30 kvm blir "mer" än utan "ovanvåning i vart fall.

Och så givetvis att 30 kvm med en fri uteyta inte kan jämföras med en lägenhet på 30 kvm där man måste hålla alla aktiviteter inom de väggarna. Och så undrar jag om de inte har någon gnutta av extern förvaringsmöjlighet/förrådsyta när det står som attefallare?

Jag tänker det hänger rätt mycket på planeringen. Att man knappt ska behöva gå där om det är olika sovytor man kryper in i på snarlikt vis som ett tält. Det gör ju helt klart att 30 kvm blir "mer" än utan "ovanvåning i vart fall.

Och så givetvis att 30 kvm med en fri uteyta inte kan jämföras med en lägenhet på 30 kvm där man måste hålla alla aktiviteter inom de väggarna. Och så undrar jag om de inte har någon gnutta av extern förvaringsmöjlighet/förrådsyta när det står som attefallare?
Men man måste ju bädda om, städa, osv även i sovutrymmen? Inte speciellt kul att krypa runt på knä och dammsuga, tänker jag?

Här kan man tala om compact living. Fem personer på 30 kvm. Och det kan väl vara okej, MEN jag hade inte velat ha en ovanvåning med endast 1,20 meter takhöjd... 🤪 Min vind har ju snedtak och det är inte högt i tak där heller. Dock kan jag - som är strax över 1,60 - gå rak precis i mitten. Annars hade det känts klaustrofobiskt, tycker jag!
https://www.hemtrevligt.se/hem-trad...kYqVnchkbqPMpzM7QK_aem_t7hIWq3WTdSTGPJZi1OI1Q
Oj. Det var kreativt! Kul med nätet i taket 😄

Med så lågt i tak på ovanvåningen skulle jag inte orka med en längre stund. Är för skröpplig i kroppen för att krypa runt en massa och ser mest svårigheterna :o

Men inspirerande! Ska kolla in avsnittet!

Men man måste ju bädda om, städa, osv även i sovutrymmen? Inte speciellt kul att krypa runt på knä och dammsuga, tänker jag?
Jag tippar att de torkar rent och inte ens har en dammsugare som tar upp plats.

Nej, man får ju tänka det som ett alternativ till att helt vara utan utrymmena än som ett alternativ till att ha samma utrymme med ståhöjd. Annars ger det knappast mening.

Jag tippar att de torkar rent och inte ens har en dammsugare som tar upp plats.

Nej, man får ju tänka det som ett alternativ till att helt vara utan utrymmena än som ett alternativ till att ha samma utrymme med ståhöjd. Annars ger det knappast mening.
Jag är rätt förvånad över att man får bygga hus med såpass låg takhöjd där man ska bo. Men det kanske räknas annorlunda pga den öppna delen med nätet? Något sådant måste det ju vara.

Det finns säkert mycket idéer man kan få från andra Tiny Houses också och den rörelsen. YouTube kanalen "Living Big In A Tiny House" gillar jag.

Nu gissar jag att det inte är särskilt högt i tak i @ameo s nya hus. Snnars har jag en vän som bor i en minimal etta, fast med skyhögt i tak, så att det i princip finns tre "våningar i lägenheten. Det funkar inte för rullstolsburna, om vi säger så, men det har sin charm.

Jag är rätt förvånad över att man får bygga hus med såpass låg takhöjd där man ska bo. Men det kanske räknas annorlunda pga den öppna delen med nätet? Något sådant måste det ju vara.
Den delen som har låg takhöjd räknas inte som boyta.
Men attefallare på 30 kvm får man bygga, det är ju poängen med att de reglerna infördes att det skulle skapas små bostäder.
Det finns massor av folk som sover i källare som formellt inte är boyta, eller i "klädkammare" som inte fyller kraven för ett sovrum.

Jag bor ju i 28 välplanerade kvadratmeter och grunden till bostaden är en fryscontainer som hade räls i taket för slaktkroppar, den byggdes ihop med loge och gamla flisförrådet så jag bor granne med panncentralen. Logen är ju numera verkstad så ska jag gå "till jobbet" går jag ut på trappan och direkt in i panncentralen som har dörr till resten av logen, himla praktisk lösning.

Den delen som har låg takhöjd räknas inte som boyta.
Men attefallare på 30 kvm får man bygga, det är ju poängen med att de reglerna infördes att det skulle skapas små bostäder.
Det finns massor av folk som sover i källare som formellt inte är boyta, eller i "klädkammare" som inte fyller kraven för ett sovrum.
Ja, och attefallare får heller inte vara över fyra meter höga (då krävs bygglov) så de har maxat ytan inom de lagliga gränserna för attefallshus helt enkelt. Har svårt att se en familj på fem i tiny house på annat sätt.

Personligen så skulle jag välja att göra ett 120 cm högt sovrum i bottenplan och ha en halvtrappa upp till ett loft med vardagsrum och kamin där takhöjden är 190 cm. Jag vill inte gå i trappa i nyvaket tillstånd och dessutom är det ju bara en människa som ska ha sovplats i mitt tiny house (ja, det finns en design men livet har pausat den planen). Denna planlösning skulle också kunna funka för en familj om fyra, ett nederloft som två barns rum och ett överloft i husets andra ände (oftast ovanpå kök och badrum) som föräldrarnas sovrum.

Jag bor på 74 kvm, två våningar och fyra rum.
Ett rum används egentligen inte alls. Det är mest klädhögar, en strykbräda och en symaskin. Rummen är väldigt små.
Bästa boendet jag haft var min tvåa i Uppsala. 63 kvm med två rum, klädkammare och ett rejält badrum. Samt massor av förvaring. Och fungerande öppen spis.

Nuvarande hus har knappt förvaring alls. Men ett par bra uthus.

Nu gissar jag att det inte är särskilt högt i tak i @ameo s nya hus. Snnars har jag en vän som bor i en minimal etta, fast med skyhögt i tak, så att det i princip finns tre "våningar i lägenheten. Det funkar inte för rullstolsburna, om vi säger så, men det har sin charm.
Det är 2.40 upp till innertaket, som sitter på vanliga takstolar. Över köksvrån är det öppet upp till nocken, med en synlig takstol. Det finns ett litet krypin, som går att använda som gästsovrum eller möjligen förvaring. Antar att katterna kommer bosätta dig där...
1000000125.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12