Connemara / Fullblod - Föl

astridji

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa ett "föl", rättare sagt betäcka ett sto och ta föl efter henne då jag inte kan hitta hästen jag vill ha och känner att jag vill vara med från början med hästen, forma den.

Jag är hopp/fälttävlansryttare så är väldigt inne på en Connemara/fullblodskorsning då dem fått fina ord från båda grenarna.

Jag har kollat lite på både hingstar och ston & hittat vad dom kallar "uthyrning av stomagar" (Man tar stoet på foder under en period och betalar en viss summa.

Vad tycker ni är bäst att ta ett connemara sto eller fullblodssto och respektive för hingsten?

Jag hittade ett sto som såg fint ut (ett fullblodssto) hon är 172 i manke sen om man kollar alla connemara hingstar så ligger dem på runt 147cm.

Jag är själv 170 lång, så jag behöver något större än "ponnymått".

Ge alla era tips, och er kunskap känner att jag behöver allt jag kan behöva! :)
 
Sv: Connemara / Fullblod - Föl

Det går inte att säga att ett fullblodsto eller ett connemarasto är bättre. Det handlar ju om de egenskaper du vill att fölet ska ha, inte bara att det ska vara en random korsning av de två raserna.


jag tycker faktiskt att din idé är lite vansinnig att från början att låsa sig vid raserna, det handlar ju om att få fram en flt häst - och det borde du ju kunna hitta en, det finns flera om avlar specifikt mot fälttävlan. Varför inte kolla på hur de tänker ? Alternativt låna en mage av ett sto som redan har presterat/givit bra avkommor

Sen beror det ju på vilken nivå du avlar för, pratar vi debutant/lätt eller svår ?
 
Sv: Connemara / Fullblod - Föl

Först måste jag bara säga att fullblod/connemara korsning är super, har själv ett sto.
Men det du behöver tänka på är att du korar med en ponny, så det beror på vad du vill få för avkomma. Min blev bara en maxad D-ponny, om du tänkt dig en stor häst så finns risken att det blir en ponny. Men vill du ha en ponny så är det ok, om den inte blir för stor då. ;)

jag tycker faktiskt att din idé är lite vansinnig att från början att låsa sig vid raserna, det handlar ju om att få fram en flt häst - och det borde du ju kunna hitta en, det finns flera om avlar specifikt mot fälttävlan. Varför inte kolla på hur de tänker ? Alternativt låna en mage av ett sto som redan har presterat/givit bra avkommor
Jag håller med fullt ut, lås dig inte vid raserna utan på vad de har presterat själva eller vad de har givit för anlag på sina avkommer.
 
Sv: Connemara / Fullblod - Föl

jag tycker du ska köpa dig ett föl istället. Helt klart billigare och då vet du vad du får.

Du kan aldrig veta vad du får när du avlar vare sig det är renras eller korsning men framförallt inte korsning och framförallt inte med ponny-korsning ;)

Jag har själv en connemara och är lite halvinsatt i svensk connemaraavel. Jag vet vilka linjer som ger stort eller bra gång eller bra hopp eller lite av varje...

Men som sagt, det ska ju matcha stoet också och hyr du en mage så är det ju den magen du får....

Och även om det finns connemaror som lämnar stort så betyder det inte några 170+ även om stoet är det. Det kan likgärna komma ut en 150centimetare när man korsar med ponny. (150 är ju stooor connemara liksom ;) )


Annars tycker jag kombinationen connemara/fullblod låter trevlig. Men jag skulle aldrig korsa själv utan i så fall leta efter ett föl som redan finns.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
568
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 135
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp