Connemaratråden

Det gick bra att sko igår, lite spattig när Prinsen ledsnade på att vara själv i hagen, så jag hämtade honom också och då gick det bra med resten.
 
Här har tränats lite men fortfarande har jag svårt att riktigt hitta motivationen. Alltid själv i stallet förutom varannan vecka när min tränare kommer ut.

Sadelkrånglet håller i sig också. Hoppsadeln ska bytas, lånat sadel privat och varit hos en av sadelutprovarna i närheten men utan att hitta nåt som passar. Fick däremot tips på provningen vad jag skulle kunna kika efter på begagnatmarknaden så helt döfött var det ju inte. Sedan måste jag ju byta gjorden till dressyrsadeln men har inte riktigt lyckats förstå hur nuvarande kan skava så jag vet inte riktigt vad jag ska byta till heller då.
 
Här har tränats lite men fortfarande har jag svårt att riktigt hitta motivationen. Alltid själv i stallet förutom varannan vecka när min tränare kommer ut.

Sadelkrånglet håller i sig också. Hoppsadeln ska bytas, lånat sadel privat och varit hos en av sadelutprovarna i närheten men utan att hitta nåt som passar. Fick däremot tips på provningen vad jag skulle kunna kika efter på begagnatmarknaden så helt döfött var det ju inte. Sedan måste jag ju byta gjorden till dressyrsadeln men har inte riktigt lyckats förstå hur nuvarande kan skava så jag vet inte riktigt vad jag ska byta till heller då.

Min cob behövde massor av fårskinn eller en ELT-gjord för att inte få skav.
 
Tingeling får också skav i samband med fällning och det är olika gjordar och lösningar som funkar varje år. I år har en vanlig neoprengjord med teddyludd varit det som funkat allra bäst och hon har inte haft några problem alls - så jag hoppas att det ska hålla i sig även till höstfällningen...
;-)
 
X hoppade jättefint igår!

Och hon rör sig klart bättre med skor. Såpass att hon klev av den ens framskon :( Trots boots.

Som tur är kan Hovis komma nästa vecka så och slå tillbaka skon, hoven fransade sig lite men ingen fara.

Boots i hagen resten av veckan kanske :crazy:
 
Livet är så jävla sjukt!! Vet inte hur jag ska ta mig igenom det här. Min älskade lilla brun finns inte längre. Det känns så overkligt och ännu mer overkligt när man får veta orsaken. Ett äppelträd, ett jävla äppelträd.
 
Livet är så jävla sjukt!! Vet inte hur jag ska ta mig igenom det här. Min älskade lilla brun finns inte längre. Det känns så overkligt och ännu mer overkligt när man får veta orsaken. Ett äppelträd, ett jävla äppelträd.

Jag lider med dig, hemskt att behöva få sin vän bortryckt så plötsligt :cry:
 
Livet är så jävla sjukt!! Vet inte hur jag ska ta mig igenom det här. Min älskade lilla brun finns inte längre. Det känns så overkligt och ännu mer overkligt när man får veta orsaken. Ett äppelträd, ett jävla äppelträd.

Säger som de övriga, vad hände?
Fy vad hemskt när det sker så oförutsett.

Stor kram
 
Livet driver med mig. Han skulle springa förbi sitt äppelträd som så många gånger förut men den här gången tänkte han inte på grenen som hängde ner i exakt pannhöjd. Trädet är helrutet men just den grenen var tydligen väldigt frisk.. Han behövde i alla fall inte lida i en sekund och det är väl den enda trösten i allt elände. Vet inte hur man går vidare, han var oerhört speciell. Ingen häst har varit i närheten av att ha varit så speciell.
 
Livet driver med mig. Han skulle springa förbi sitt äppelträd som så många gånger förut men den här gången tänkte han inte på grenen som hängde ner i exakt pannhöjd. Trädet är helrutet men just den grenen var tydligen väldigt frisk.. Han behövde i alla fall inte lida i en sekund och det är väl den enda trösten i allt elände. Vet inte hur man går vidare, han var oerhört speciell. Ingen häst har varit i närheten av att ha varit så speciell.

Men Gud vilken chock!!

Man sörjer och sen går man vidare för att man måste.
 
Sorgen är enorm. Har försökt att ta tag lite i livet nu och tittat annonser. Ska eventuellt kolla på en på onsdag som verkar trevlig. Denna gång har jag tänkt mig en ung filur som jag kan göra jobbet själv med. Den jag eventuellt ska kolla på är en 2årig valack. Dock är det svårt med mankhöjd. Jag vill ju helst ha en som är 140-145cm. Zacke var ju 137. Nuvarande mankhöjden på denna är 135cm och det var ju zacke som 3åring. Mamman var 137 och pappan 147.
 
Jag tänker på dig. Så sorgligt.

Jag var på klinik idag och nu har jag en fråga:
Hur behandlar man en häst som det är uppenbart fel på men som inte går att undersöka? :(
 
Jag var på klinik idag och nu har jag en fråga:
Hur behandlar man en häst som det är uppenbart fel på men som inte går att undersöka? :(

Hur menar du?
Går han inte ens in på kliniken? Går han inte att böja? Går han inte att titta på? Vad är det som inte går?

Kan han röntgas? Ultraljudas? Om det går hade jag funderat över en undersökning i rörelse, utan böjprov. Och sedan kollat de ev. problemområde som dyker upp efter en rörelsekontroll med ex röntgen. Kanske risk att fel grejer kollas, men då kan ni ju iaf titta.
 
Det går inte att böja honom.

Misstanke är inflammationer, förmodligen dubbelsidig, diagonal eller alla benen. Men var i benen? Han har varit synlig halt på vf men det hittade vi orsak till och är förhoppningsvis fixat idag.
Men det har inte med "den övriga" rörelsestörningen att göra där ingen hälta syns mer än att han går knackigt, tassigt och motvilligt.

Och var det kommer ifrån kan man gissa och si-leden har varit på tal länge men han reagerar ingenting i rygg, länd, kors mm

Moment 22
 
Livet driver med mig. Han skulle springa förbi sitt äppelträd som så många gånger förut men den här gången tänkte han inte på grenen som hängde ner i exakt pannhöjd. Trädet är helrutet men just den grenen var tydligen väldigt frisk.. Han behövde i alla fall inte lida i en sekund och det är väl den enda trösten i allt elände. Vet inte hur man går vidare, han var oerhört speciell. Ingen häst har varit i närheten av att ha varit så speciell.
Beklagar din förlust. Det är en stor sorg att förlora en häst. Tänker på dig!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 883
Senast: Valle
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 649
Senast: ameo
·
Anläggning Undrar om tråden som går från aggregatet till strömtråden kan va farlig för hästen? Om hästen biter på den? Det är nån plast/gummi...
Svar
6
· Visningar
414
Senast: aglaonema
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 145
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp