Connemaratråden

E lite fräck och börjar då fast jag inte varit så aktiv här på länge:) Jag och min mara har varit ute på årets första dressyrtävling, trots en stor miss med lite domartrubbel så hamnade vi precis utanför placering med 67%, mycket nöjd över ponnyn som ändå inte haft den bästa uppstarten.
2014-05-05-2100_5367dfe9ddf2b35993bb5913.jpg
 


Vi löshoppar lite och förbereder oss för treårs om ett par veckor. Hon ska skos nästa vecka om hon går med på det...

Under tiden så ska jag till Ackis för besök 3 av 4 innan överviktsoperation så det finns hopp att jag kan rida Xanadu nästa år.

Efter treårs blir det full fokus på att få henne utbildad på töm i alla gångarter så att så mycket som möjligt är klart innan hon ska ridas in, förhoppningsvis har vi råd att lämna bort henne för det.

Prinsen jobbas i lina mest.
 
Här går det åt helvete med allt. Det ena avlöser det andraoch fortfarande samma problem i grunden som i augusti förra året....
 
Här fokuserar vi fortfarande på mjuk, avslappnad och lösgjord häst.

Det går framåt med stormsteg och efter senaste träningen så har jag haft ett stort leende på läpparna (större än vanligt) när jag rider.

Jag älskar min lilla häst även om hon inte är en helt lätt häst.
 
Dottern kämpar vidare med vår connemarakille.

Har hittat en dressyrtränare som fokuserar på precis rätt saker, avslappnad och lösgjord. Lille P har en tendens att spänna till...

Hoppningen funkar också bättre, dock lång väg kvar att gå... Han blir spänd och tittig även här.
Men de har ridit några paynjumper godkänt.

De har även terrängtränat två gånger och det verkar passa busen. Här har han visat sig pigg, glad och positiv.

Just nu vila i drygt en vecka då vi är utomlands. (Perfekt med wifi på hotellet:up:)
 
Jag har börjat skritta Gittan nu sedan vi avslutade metacam-kuren. Hon var ju helt ren i slutet på den. Men hon går fortfarande själv i en mindre gräshage, annars kommer hon och kompisen räjsa järnet och det har jag inte lust med förrän jag verkligen vet att hon fixar alla gångarter utan att bli halt igen. Det är rätt jobbigt när det inte är något som syns på utsidan.

Kommer inte ihåg om jag skrev att vi var inne på Ultuna för check. Då var hon nästan helt ok. Inga böjprovsreaktioner, eller sulöm, men bedövning av kotleden visade att det var något i hoven. Eftersom hon då, för en månad sedan, hade blivit mycket bättre av att stå i sjukhagen, så fick vi metacam med oss hem om det skulle bli värre igen. Hon var ren en vecka efter klinikbesöket, och fick då gå ut med polaren, men ett par dagar senare var hon halt igen. Så allt spring i hagen var inte nyttigt. Då började jag med metacam och hon fick gå själv igen.

Tålamod är en dygd.
 
Jag var inte med i den förra, men hoppar in här :). Köpte en connemara i höstas och har satt igång honom efter vintern. Han var inte helt bekväm med ryttare, så vi har tagit det lugnt, men det börjar arta sig.
 
@Ponnymupp roligt med fina procent!

@lil-sis spännande med treårs. Har hon krånglat innan med fötterna eller varför tror du att det kanske inte funkar med skoning?

@Seabaz såg din andra tråd också. Skit att Z inte bara kan få bli bra =( men förhoppningsvis kanske de kan komma på nåt mer vid nästa klinikbesök.

@happyrider roligt med terräng! Det är bland det bästa som finns =)

@Kjerulfia igångsättning kan vara såååå tråkigt. Men om det får ta tid brukar det vara värt det i slutändan ändå jämfört med om man haft för bråttom. Men vore ju fint om hon kunde hjälpa till och hålla sig lugn.

@Ginne jag vill också veta mer :bump:
 
Ok, men om det inte hänt nåt särskilt så blir det ju förhoppningsvis bättre hela tiden =)

Ja hon testar bara. Det är bara tredje gången som den här hovisen kommer men jag är ledig hela dagen innan så jag tänkte försöka trötta ut henne både kroppsligt och mentalt innan. Xanadu då, inte hovisen. Hon är förhoppningsvis pigg :p
 
Ja det börjar bli mycket nu och tyvärr börjar det kännas mer och mer i plånboken också.
Kliniktid den 19e
 
Ja det börjar bli mycket nu och tyvärr börjar det kännas mer och mer i plånboken också.
Kliniktid den 19e

Jag pratade med en kompis igår som haft häst länge, hon föreslog att kolla erlichia, det kan tydligen ta så uttryck med lite olika symptom som är sådär lite luddiga. Men det kanske ni redan kollat?
 
Ja det är kollat redan... har fått lite tips från et som vi skulle kunna kolla på klinik också men jag behöver kolla med mitt försäkringsbolag innan också
 

Liknande trådar

Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 387
Senast: ameo
·
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 105
Senast: Sryoqwe
·
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
84 85 86
Svar
1 715
· Visningar
150 711
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp