Connemaratråden

Men så otroligt sorgligt, jag beklagar :(
Det har varit hemskt, hela hösten, med återbesök och hopp och förtvivlan, om vartannat... Han har haltat så lite, och egentligen mest bara på böjt spår, men skadan är så dum, att den skulle ha krävt en riskfylld operation och mycket lång konvalescens i sjukhage.

Vi har gjort allt vi kan, och jag har månat så mycket om honom, och mått så dåligt å hans vägnar - vila och stillsamhet har inte varit hans melodi...

Men nu kan jag inte skriva mer. Jag är så förtvivlat ledsen, bästa vännen, gud så jag älskar denna ponny.
 
Tack för omtanken.
Korta versionen är att vår ponny varit halt sedan i juli utan att bli bättre. När vi åkte till Helsingborg för CT-röntgen konstaterades en allvarlig, men liten skada i djupa böjsenan, troligen orsakad av trauma som vrickning.

Så långt ned i hoven är prognosen mycket dålig och veterinären dömde ut honom.

Jag är helt ifrån mig, vår vackra, fina och underbara stora ponny. En bästa vän som jag kommer sakna resten av mitt liv.

:cry:

Men så tråkigt. :cry:
 
Åh vilken fin ponny!
Vad roligt att han är på bättringsvägen!

Hur stor är han?

Tack så mycket. Vi är väldigt glada i honom. Han har ett väldigt trevligt psyke :)

Han är mätt till 147 cm på Irland och vi ska slutmäta honom här nästnästa vecka så håll tumamrna för att han blir stor ponny och inte liten häst :nailbiting::nailbiting:
 
Tack så mycket. Vi är väldigt glada i honom. Han har ett väldigt trevligt psyke :)

Han är mätt till 147 cm på Irland och vi ska slutmäta honom här nästnästa vecka så håll tumamrna för att han blir stor ponny och inte liten häst :nailbiting::nailbiting:

Åh, jag håller alla tummar och tår! Hur länge har ni haft honom?

Vår slutmättes i januari 2017. Jag var så okunnig och trodde att 148 cm betydde 148 cm (mätt på klinik som 6-åring), men på vår mätning när han fyllt åtta år... huvva!!

Vi fick longera ett par gånger och de mätte, och mätte och mätte och mätte... Efter nästan en timme (inkluderat 20 min longering och promenerande i ett ridhus, så sade de bistra damerna att han var 148 cm.

Men med brasklappen att han "kan ju kontrollmätas på tävling och är han då spänd, så kanske han blir klassicierad som häst".

Så vi åkte hem med en ponny, men mitt i hela processen, när de envisades med att ta ut honom på lina, så kände jag att jag struntar i vilket.... Häst eller ponny, so what, jag ville bara hem

Nåväl, han blev mätt som ponny, men i relation till de andra barnens D-ponny på träningarna så såg man att han ju var stor.

För oss har det dock varit perfekt. Dottern är redan 165 cm och både hon och jag har tyckt att han är "lagom" för oss.

Men det går säkert bra för er! Ni har en hel centimeter tillgodo, så här långt! :D
 
Tack så mycket. Vi är väldigt glada i honom. Han har ett väldigt trevligt psyke :)

Han är mätt till 147 cm på Irland och vi ska slutmäta honom här nästnästa vecka så håll tumamrna för att han blir stor ponny och inte liten häst :nailbiting::nailbiting:

Med hopp om att inge lite lugn: Min förra ponny var mätt till 147 på irland som 6-åring. Slutmätt och klar i Sverige är hon bara 144 :love:
 
Tack så mycket. Vi är väldigt glada i honom. Han har ett väldigt trevligt psyke :)

Han är mätt till 147 cm på Irland och vi ska slutmäta honom här nästnästa vecka så håll tumamrna för att han blir stor ponny och inte liten häst :nailbiting::nailbiting:

Min förra ponnymara (den vita på bilden) mätte jag till 151 cm hemma, på premieringen blev hon 147....
Så jag fick en glad överraskning när hon kom in i huvudstamboken istället för B-stamboken som jag hade förväntat mig.
 
Åh, jag håller alla tummar och tår! Hur länge har ni haft honom?

Vår slutmättes i januari 2017. Jag var så okunnig och trodde att 148 cm betydde 148 cm (mätt på klinik som 6-åring), men på vår mätning när han fyllt åtta år... huvva!!

Vi fick longera ett par gånger och de mätte, och mätte och mätte och mätte... Efter nästan en timme (inkluderat 20 min longering och promenerande i ett ridhus, så sade de bistra damerna att han var 148 cm.

Men med brasklappen att han "kan ju kontrollmätas på tävling och är han då spänd, så kanske han blir klassicierad som häst".

Så vi åkte hem med en ponny, men mitt i hela processen, när de envisades med att ta ut honom på lina, så kände jag att jag struntar i vilket.... Häst eller ponny, so what, jag ville bara hem

Nåväl, han blev mätt som ponny, men i relation till de andra barnens D-ponny på träningarna så såg man att han ju var stor.

För oss har det dock varit perfekt. Dottern är redan 165 cm och både hon och jag har tyckt att han är "lagom" för oss.

Men det går säkert bra för er! Ni har en hel centimeter tillgodo, så här långt! :D

Vi har haft honom lite drygt ett år. skulle mätt tidigare men han har ju varit konvalescent så har inte blivit av. Vår tränare säger att det inte är några problem att hon har tränat ponnyer som är högre än honom men klart man är nervös ändå. Vi har själv fått honom till mellan 147,5 och 148,5 med tumstock (och med skor) så egentligen är jag ju inte så orolig men men.
 
Jahapp, tyvärr har vi fått flera hästar med feber på den anläggning vi står på (inte vår som tur är, än iaf) och i avvaktan på provsvar för att få veta vad det beror på så har man stängt anläggningen. Vi får således inte åka någonstans och ingen får komma hit på ca 3 veckor (i nuläget).
Var således tvungen att avboka ponnymätningen nu på tisdag. :( Sjukt trist med tanke på att han är nyskodd och allt. Vi får ta det senare i vår helt enkelt.
 
Jahapp, tyvärr har vi fått flera hästar med feber på den anläggning vi står på (inte vår som tur är, än iaf) och i avvaktan på provsvar för att få veta vad det beror på så har man stängt anläggningen. Vi får således inte åka någonstans och ingen får komma hit på ca 3 veckor (i nuläget).
Var således tvungen att avboka ponnymätningen nu på tisdag. :( Sjukt trist med tanke på att han är nyskodd och allt. Vi får ta det senare i vår helt enkelt.
Tyvärr är det dessutom så illa att isolering släpps först tre veckor efter att alla hästar är symptomfria, så kan ta lång tid om det ska vandra runt många hästar :(.
 
Tyvärr är det dessutom så illa att isolering släpps först tre veckor efter att alla hästar är symptomfria, så kan ta lång tid om det ska vandra runt många hästar :(.

Jo, jag vet. Just nu är alla feberfria (det är enda symptomet) men det är en anläggning med 65 hästar så vi kan inte ropa hej än.
 
Idag har Vanessa haft uppsutten ryttare (mig) på ryggen för första gången. Jätteroligt att vi nu har kommit dit i inridningsproceduren. Hon kändes väldigt välbalanserad för att vara unghäst som aldrig haft någon på ryggen tidigare, och trygg i det.

@Zoya Hur har det gått för er och anläggningen? Är hästarna friska?

50534767_10157040682156085_6027412410053165056_o.jpg
 
@Zoya Hur har det gått för er och anläggningen? Är hästarna friska?

Eh nä, det är vår anläggning som drabbats av EHV-1 (virusabort) helvetet som säkert hela hästsverige läst om vid det här laget :(
Vi lever verkligen i en parallell verklighet just nu men helt isolerad anläggning där vi försöker skilja "friska" (de har ju utsatts för smittan men visar iaf inga symptom än) från sjuka hästar just nu. Lättare sagt än gjort med begränsad yta att röra sig på.
Vår ponny är en av de "friska" än så länge och jag hoppas det fortsätter så.
 
Eh nä, det är vår anläggning som drabbats av EHV-1 (virusabort) helvetet som säkert hela hästsverige läst om vid det här laget :(
Vi lever verkligen i en parallell verklighet just nu men helt isolerad anläggning där vi försöker skilja "friska" (de har ju utsatts för smittan men visar iaf inga symptom än) från sjuka hästar just nu. Lättare sagt än gjort med begränsad yta att röra sig på.
Vår ponny är en av de "friska" än så länge och jag hoppas det fortsätter så.

Gissade det. Gud vad trist för er. Jag hoppas verkligen för er alla att det ger sig och att er ponny får bli fortsatt frisk.
 
Eh nä, det är vår anläggning som drabbats av EHV-1 (virusabort) helvetet som säkert hela hästsverige läst om vid det här laget :(
Vi lever verkligen i en parallell verklighet just nu men helt isolerad anläggning där vi försöker skilja "friska" (de har ju utsatts för smittan men visar iaf inga symptom än) från sjuka hästar just nu. Lättare sagt än gjort med begränsad yta att röra sig på.
Vår ponny är en av de "friska" än så länge och jag hoppas det fortsätter så.

Åh nej. Hoppas verkligen inga mer hästar insjuknar :(
 
@Zoya Har tänkt på dig och anade också att det var där du står :/. Hoppas verkligen din häst klarar sig! Är ju verkligen en mardröm :(.

och @Seabaz
Ja, just nu finns det ingen värld utanför så att säga. Det är som vår ridskolechef sa igår, man lär sig verkligen leva i nuet och ta en dag i taget. Det är dock helt fantastiskt vad folk ändå ställer upp. Det har startats insamlingar som bara på några dagar är uppe i typ 100' kr. Andra stallägare kommer med frukt, morötter, godis, fika och dricka som de lämnar vid vårt vägskäl (de vågar inte komma upp till stallet) som vi sen får hämta. Såna fina gester! Sen har vi de mindre trevliga som en som hotade en hovslagare att om han fortsätter sko i vårt stall så kommer denne se till att alla andra kunder försvinner (schysst va!). Så hovslagaren ringde och sa upp alla sina kunder i vårt stall och satte hästarna i fråga i skonöd :(

Igår kväll byggde vi nya hagar för att få till skyddsavstånd mellan friska/sjuka hästar. I natt kom det meetingboxar som byggdes upp i ett av ridhusen så att vi kan ställa in de friska hästarna där och på så vis få ut som ur samma luftrum som de övriga (även om vi redan nu hade skilt av dem med presenningar och dyl. så är det ändå samma luftrum).

Den här sjukdomen är vidrig och jag önskar den inte ens min värsta fiende. Ingen verkar heller veta riktigt hur den sprider sig och hur länge den kan leva på typ kläder eller dyl. så vi tvättar frenetiskt kläder här hemma förr att varje dag ha rena kläder, vi har fått köpa nya skor för att ha åtminstone två par att byta mellan och däremellan virkona/sprita det par man inte använder. Vi spritar händer, grepar, täcken, krubbor etc. Hästarna tempas morgon och kväll.

Igår var jag och dottern i stallet typ hela dagen och jag har varnat sambon om att det nog blir mycket stalltid ett tag framöver eftersom man vill hantera sin egen häst själv så mycket det går.

Det sjuknar tyvärr in 1-2 hästar i feber varje dag men än så länge har ingen mer fått neurologiska symptom och vi hoppas det håller i sig. Vår ponny är än så länge frisk.

Håll tummarna för oss!
 
och @Seabaz
Ja, just nu finns det ingen värld utanför så att säga. Det är som vår ridskolechef sa igår, man lär sig verkligen leva i nuet och ta en dag i taget. Det är dock helt fantastiskt vad folk ändå ställer upp. Det har startats insamlingar som bara på några dagar är uppe i typ 100' kr.
Igår kväll byggde vi nya hagar för att få till skyddsavstånd mellan friska/sjuka hästar. I natt kom det meetingboxar som byggdes upp i ett av ridhusen så att vi kan ställa in de friska hästarna där och på så vis få ut som ur samma luftrum som de övriga (även om vi redan nu hade skilt av dem med presenningar och dyl. så är det ändå samma luftrum).

Den här sjukdomen är vidrig och jag önskar den inte ens min värsta fiende. Ingen verkar heller veta riktigt hur den sprider sig och hur länge den kan leva på typ kläder eller dyl. så vi tvättar frenetiskt kläder här hemma förr att varje dag ha rena kläder, vi har fått köpa nya skor för att ha åtminstone två par att byta mellan och däremellan virkona/sprita det par man inte använder. Vi spritar händer, grepar, täcken, krubbor etc. Hästarna tempas morgon och kväll.

Igår var jag och dottern i stallet typ hela dagen och jag har varnat sambon om att det nog blir mycket stalltid ett tag framöver eftersom man vill hantera sin egen häst själv så mycket det går.

Det sjuknar tyvärr in 1-2 hästar i feber varje dag men än så länge har ingen mer fått neurologiska symptom och vi hoppas det håller i sig. Vår ponny är än så länge frisk.

Håll tummarna för oss!

Usch, håller verkligen tummarna för er. Vilken mardröm :(
 

Liknande trådar

Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 399
Senast: ameo
·
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 115
Senast: Sryoqwe
·
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
84 85 86
Svar
1 719
· Visningar
150 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp