Seabaz

Trådstartare
Utan att ha frågat fotografen eller publiceraren;

Om jag tar ett foto från en hemsida, tex en nyhets-site som tex BBC, sparar på datorn och skriver ut och hänger upp på min vägg, är det lagligt?

Om jag tar samma foto och skickar till ett företag som skriver ut det åt mig, mot betalning, för att deras skrivare är bättre än min, och skickar tillbaka till mig för att hänga upp som tavla på väggen. Är det lagligt?
 
Utan att ha frågat fotografen eller publiceraren;

Om jag tar ett foto från en hemsida, tex en nyhets-site som tex BBC, sparar på datorn och skriver ut och hänger upp på min vägg, är det lagligt?

Om jag tar samma foto och skickar till ett företag som skriver ut det åt mig, mot betalning, för att deras skrivare är bättre än min, och skickar tillbaka till mig för att hänga upp som tavla på väggen. Är det lagligt?

Jag undrar samma sak! I mitt fall hade jag mer än gärna betalt för bilden men jag kan inte hitta någonstans på nätet som säljer den.
 
Utan att ha frågat fotografen eller publiceraren;

Om jag tar ett foto från en hemsida, tex en nyhets-site som tex BBC, sparar på datorn och skriver ut och hänger upp på min vägg, är det lagligt?

Om jag tar samma foto och skickar till ett företag som skriver ut det åt mig, mot betalning, för att deras skrivare är bättre än min, och skickar tillbaka till mig för att hänga upp som tavla på väggen. Är det lagligt?

Nej, det är inte lagligt.

Däremot är det lagligt att exempelvis ta en bild från en tryckt tidning du har i huset och duplicera den via print. Så länge du själv förfogar över kopian för privat bruk och den inte lämnar din ägo.
 
Nej, det är inte lagligt.

Däremot är det lagligt att exempelvis ta en bild från en tryckt tidning du har i huset och duplicera den via print. Så länge du själv förfogar över kopian för privat bruk och den inte lämnar din ägo.

I mitt fall är bilden från en tidning som publicerades för många år sen. Går högst troligt inte att få tag på längre :(
 
Hörde dessutom nyligen i ett reportage att minst en stor nyhetsbyrå börjat jaga bloggare och andra på nätet med ganska stora krav för bilder som publicerats för 10 år sedan.
 
I mitt fall är bilden från en tidning som publicerades för många år sen. Går högst troligt inte att få tag på längre :(

Om bilden är under copyright, behöver du ha skaffat dig rätt till användning av bilden på något sätt för att få duplicera den för eget bruk. (Men jag är inte jurist och vet inte vad skillnaden egentligen är mellan att köpa en tryckt tidning eller att köpa en artikel på nätet -men misstänker att det handlar om att man transformerar verket från digitalt till analogt utan tillstånd.)

Sen, när man går den vägen, från digital bild till tavla i sitt eget hem, är risken att råka illa ut nästan exakt noll.
 
Kom på en fråga till, om jag nu skulle skicka sagda bild till ett onlineföretag som printar ut det på fotopapper åt mig, även om de misstänker att bilden är stulen, begår dom brott då om dom printar bilden, åt mig mot betalning
 
Utan att ha frågat fotografen eller publiceraren;

Om jag tar ett foto från en hemsida, tex en nyhets-site som tex BBC, sparar på datorn och skriver ut och hänger upp på min vägg, är det lagligt?

Om jag tar samma foto och skickar till ett företag som skriver ut det åt mig, mot betalning, för att deras skrivare är bättre än min, och skickar tillbaka till mig för att hänga upp som tavla på väggen. Är det lagligt?
Ja du får lov att spara ner en bild på din dator och skriva ut den i enstaka exemplar på din skrivare för eget bruk.
Däremot blir jag lite fundersam hur det fungerar för företaget som skriver ut bilden. Det är ju inte företaget som beställt utskriften men å andra sidan gör de en ekonomisk vinst på att printa bilden. Men frågan är om man kan begära att att företag som printer ut bilder måste hålla koll på att alla beställda bilder skrivs ut enligt upphovsrätten.
Tänker att det måste nästan vara beställaren av bilden som är den juridiskt ansvarige för att upphovsrätten följs. I så fall borde det vara okej att för enskilt bruk beställa enstaka bilder utan att företaget du beställer hos gör något felaktigt. Men jag är inte säker.
 
Det är inte fråga OM bilden är under copyright. Bilder är ALLTID under copyright om inget annat avatalats. Att avtala bort copyrighten är något man eventuellt gör när man t.ex fotar produktkataloger och liknande men det är långt ifrån alla kunder som kräver det.

Att ladda upp bilden på nätet utan att lägga till ett © by x 2020 innebär inte att bilden är fri från copyright.

Rent tekniskt har jag däremot svårt att se hur någon någonsin skulle kunna bli straffad för att ladda ner en bild från nätet, skicka på tryck, för att få hem bilden och hänga den på egen vägg. Är det moraliskt rätt gentemot fotografen? Nej. Riskerar tryckaren att åka dit? Knappast troligt.

Ligger jag sömnlös för bilder som eventuellt slunkit iväg från betalning den här vägen? Nej, faktiskt inte.

För om ingen är korkad nog att posta en bild på sin tavla de baserat på en stulen bild från mig så den passerar mitt flöde i sociala medier är jag ju rätt clueless om att det skett. Företag å media som stjäl bilder för publicering är ett helt annat ball game.. Hälsningar yrkesfotografen :)
 
Snubblade over denna traden och insag att jag nog begatt ett brott - ville ge en kompis en poster pa en kandis i fodelsedagspresent, men hittade inte en poster med den bilden jag ville ha, sa jag tog en bild fran google som jag skickade till tryck med ett online foretag...

Nog inte helt lagligt, men kanner mig inte heller otroligt skyldig over brottet... Finns det preskriptionstid pa copyright f.o.? Bilden jag anvande var narapa 30 ar gammal..
 
Snubblade over denna traden och insag att jag nog begatt ett brott - ville ge en kompis en poster pa en kandis i fodelsedagspresent, men hittade inte en poster med den bilden jag ville ha, sa jag tog en bild fran google som jag skickade till tryck med ett online foretag...

Nog inte helt lagligt, men kanner mig inte heller otroligt skyldig over brottet... Finns det preskriptionstid pa copyright f.o.? Bilden jag anvande var narapa 30 ar gammal..
Upphovsrätt enligt svensk lag gäller i 70 år efter upphovsmannens död.

(Sen finns det ju som @Tora säger utrymme att "...för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk." Att uppdra åt en tredje part att framställa exemplaret tror(!) jag också ryms inom samma lagrum, Upphovsrättslagen 2. kap 12 §, så länge det inte sker genom "konstnärligt förfarande")
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 055
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 095
Skola & Jobb Jag har suttit en stund och funderat över vad jag ska har för rubrik, vet inte riktigt om jag träffat rätt. Så här: Jag har börjat en...
2
Svar
22
· Visningar
1 719
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 870
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp