Corgi-tråden!

Vad gäller grova hundar i utställningsringen, så tror jag att det är lite farligt att våra Cardigans anses vara "små mellanstora hundar" av många. De är inte på långa vägar klara vid 2-3 års ålder som många utav raserna i den storleken är.

Jag tycker att man ser en typ utav utställningshund då och då som blir "vuxen" fort och går bra i utställningsringen. Eftersom folk gärna vill ta valpar på sina hundar ganska tidigt, så kanske man parar med en framgångsrik utställningshane i 2-årsåldern. Sedan fortsätter pappahunden att växa, och då visar det sig att han är för grov i typ, och att valparna blir lika grova.
Däremot tycker jag faktiskt att en del domare kommenterar just detta med att hundarna är för grova.
Men eftersom jag själv har mindre hanar, så brukar jag välja bort de domare som jag vet dömer fram kabanoss-monster :D
 
Och lite allmän uppdatering från vår sida då:

Podrick har ställts ut en del. Han har samlat på sig ett CERT och 3 R-CERT på 9 utställningar, vilket man får vara lite mallig över. Synd bara att man inte kan samla ihop reserv-certen till riktiga cert ;)
Han fyller 2 år i augusti och är inte på långa vägar klar, så vi har tid på oss i alla fall.

Han är också fortfarande den snällaste lilla hund man kan tänka sig, och får oss att skratta varje dag. Får jag någon gång diabetes, så är det den här hunden jag kommer att skylla på :p
32512021_2190831157598168_8426421098232414208_n.jpg
 
Vad gäller grova hundar i utställningsringen, så tror jag att det är lite farligt att våra Cardigans anses vara "små mellanstora hundar" av många. De är inte på långa vägar klara vid 2-3 års ålder som många utav raserna i den storleken är.

Jag tycker att man ser en typ utav utställningshund då och då som blir "vuxen" fort och går bra i utställningsringen. Eftersom folk gärna vill ta valpar på sina hundar ganska tidigt, så kanske man parar med en framgångsrik utställningshane i 2-årsåldern. Sedan fortsätter pappahunden att växa, och då visar det sig att han är för grov i typ, och att valparna blir lika grova.
Däremot tycker jag faktiskt att en del domare kommenterar just detta med att hundarna är för grova.
Men eftersom jag själv har mindre hanar, så brukar jag välja bort de domare som jag vet dömer fram kabanoss-monster :D

Jag har alldeles för kass koll och dåligt minne för att hålla reda på domare men så ställer vi ju inte ut supermycket även om jag noterat att det kan vara olika typer av hundar som döms fram :p. Nessie verkar hamna i mellanmjölkslandet oavsett domare och har för det mesta fått excellent och nån vg. Sen så är jag ju kass på att visa hund, har inte riktigt koll på hur man ställer upp henne bäst och får aldrig till att hon går vettigt i ringen heller :angel:. Hon ligger mittimellan i storlek och massa, inte jättegrov och tung (men alldeles för tjock nån gång) men absolut inte liten och nätt heller när jag jämför med andra. Hon mäter väl 32 i mankhöjd och väger strax över 14 kg så hon hamnar väl åt det större formatet. Uppfödaren trodde att hon kommer gå bra i ringarna men jag är tveksam till att jag har tillräckligt med intresse för att ställa ut särskilt mycket, hon fyllde ju 2 och går nu i öppen klass.
Just nu kör vi agility och börjat med lydnad, två starter i helgen i lydnad startklass och Nessie är en riktig stjärna men matte behöver jobba på att inte klanta bort poäng..

36322702_10215198792957379_3601831463588200448_n.jpg


Jag tycker Podrick ser riktigt trevlig ut :love:.
 
Några fler som ska till rasspecialen i Gimo? Tänkte ju inte ställa ut så mycket mer men nu är vi anmälda till E-tuna om två veckor och så anmälde jag till Gimo med förhoppning om att se många fina corgis där :love:.
Nessie har äntligen kommit på att ta slalom själv nu, det var som om poletten trillade ner på senaste tävlingen för hon sprang in själv och tog dom klockrent till min förvåning :D.

Nike, Nessie och Nano:
36889840_10215284421458038_5521313164907511808_n.jpg
 
Grabbarna och jag har varit på Gotland sedan en vecka tillbaka, i och med Medeltidsveckan. Allt har funkat fint och jag kunde inte varit mer nöjd över grabbarna. Överallt har de orsakat leenden, blickar och nyfikna frågor från förbigående.

De första dagarna var det roligt att prata corgi. Senaste dagarna, not so much. Helvete vad mätt man blir när man blir stoppad var tjugonde meter. Detta stora intresse oroar mig. Visst är det kul att folk upptäckt corgi-raserna men någon form av måtta måste det ju vara. :cautious:
 
Jag fortsätter väl att uppdatera!

Lasse och jag har varit ute på tävling, en dubbeltävling i Eskilstuna. Första starten var jag riktigt besviken efteråt, det var gamla Lasse som kom fram som hoppade och drog i mina kläder mellan momenten och som var så i gasen att han tjuvstartade på inkallningen, fjärren nollade vi för att han hade så bråttom - han trodde att jag skulle kalla in, men la sig snabbt som tusan när jag sa "ligg". :meh: Dundrade in i mig vid både inkallningen och hoppet. Apporteringen gjorde han fint, släppte och tog om vid upptaget men han kom in och satte sig så det var jag riktigt nöjd över. Jag tror att jag gasade upp honom för mycket under uppvärmningen, regnet öste ner så det var blött i gräset och de använde spån som markeringar så det var många hundar som hade problem i linförigheten. Det är vår numera svagaste gren, så jag drog upp honom rejält innan men det fick jag visst sota för! Blev inte ens ett godkänt resultat, ingen i gruppen fick uppflytt, så lite hård domare också tror jag.

Inför start nummer två gasade jag ur honom lite med inkallningar och fokuserade på stadga. Lite apportering också och linförighet innan vi gick in. @Bulldoozer var där och gjorde oss sällskap, så hon kan gå i god för att det såg fint ut på uppvärmningen, för sen tappade jag honom förstås igen så fort tävlingsledaren sagt "momentet börjar". :banghead: Nu blev det en del nos i backen istället, och vid inkallningen så kommenderar jag och plötsligt ser jag hur hundfan drar åt vänster?! :confused: Fick ryta till ett extrakommando, det var där uppflyttningen rök för våran del för vi hamnade på 156,5 poäng för andra starten. Han gjorde resten fint, hoppade in i mig vid hoppet och släppte tyvärr apporten precis framför fötterna på mig i förmån för en nosfläck.

Så, summa summarum - det som aldrig händer på träning, kan du ge dig fan på att det händer på tävling! Lasse tjuvstartar aldrig, tror det har hänt kanske två gånger under 2 års aktiv träningstid. Inte heller har han någonsin börjat komma emot mig vid inkallningen för att helt plötsligt få en annan idé och byta riktning. Typiskt! Nu ska vi störningsträna rejält inför nästa start!
 
För övrigt roade jag mig med att läsa igenom hela corgi-tråden igen, och kom över ett inlägg som skrevs för något år sedan där jag beskrev Lasse som vek. När jag sa det till min tränare så skrattade hon mig rakt i ansiktet. :angel: "Lasse, vek?! :rofl:". Nej, den där porschen är verkligen allt annat än vek, som jag trodde de första åren. Känslig och driven, men inte vek.

Gibbs däremot, honom skulle jag nu mycket väl kunna beskriva som vek. Jag tyckte att han tog för sig bra som valp, men han han absolut mer försiktighet i sig än vad Lasse har. Han gör allt för en köttbulle, men jag märker att arbetsviljan ibland brister så fort den där köttbullen inte är synlig. Han har inte riktigt viljan eller fokuset som Lasse hade i samma ålder. Vi får se hur han utvecklas, han är mild och snäll men jag hoppas att han tuffar till sig lite träningsmässigt.
 
@FrauleinLeo Haha, vad typiskt med tävlingarna. Hoppas att det går bättre nästa gång

Mina grabbar är ju också lite så :D
Ebbot är rätt svårmotiverad, för han vet alltid bäst själv. När han är på bra humör, för han är väldigt humörstyrd, så är han skitrolig att jobba med. Bra kontakt, snabb och käck, och älskar kamp som belöning. Andra dagen totalignorerar han en, och kan bli sur och tvär om saker och ting inte går enligt rutin.

Podrick är lite mer utav en mjukis. Han tycker att allt man gör tillsammans är roligt, och tar kontakt så fort man andas, typ. Vill alltid göra rätt för sig, med eller utan godis, och blir helt förtvivlad när han inte förstår.
Har anmält honom till BPH i september, och det ska bli lite spännande. Jag misstänker att han kommer fråga mig vad han ska göra i överraskningsmomenten, får se vad det ger för utslag i spindeldiagrammet :D
 
@Bulldoozer Jag har alltid undrat, hur är det att ha hundar med så lika namn? :o

Jag tycker inte de är så himla lika mer än att alla börjar på samma bokstav. Det händer dock att jag ropar Nisse när jag inte riktigt har helt klart för mig om det Nike eller Nessie jag kallar på 😁. Alla vovvarna har koll på sina namn, gäller bara att matte ska ha det också. Händer att jag hinner rabbla alla hundnamnen + några till innan jag får fram makens eller dotterns namn när jag ska prata med dom.

Kan för övrigt intyga att jag såg en klockren Lasse som lydde @FrauleinLeo s minsta vink ända tills de klev in på tävlingsplan i söndags. Han har nog kommit på att han kan latja lite på tävling för matte säger ju inte åt en då, lilla luringen..
 
Kan för övrigt intyga att jag såg en klockren Lasse som lydde @FrauleinLeo s minsta vink ända tills de klev in på tävlingsplan i söndags. Han har nog kommit på att han kan latja lite på tävling för matte säger ju inte åt en då, lilla luringen..

Vi har tre inplanerade träningstävlingar på klubben nu i höst så det där ska jag nog få ur honom. :devil: "Surprise, skithund..."!
 
När man pratar med en utländsk corgi-uppfödare om short ulna och får till svar "det är helt normalt hos corgi!".

Va? :crazy:
 
Ställde ut Nessie i helgen, eller snarare @FrauleinLeo fick visa henne. Hon fick VG denna gången trots att min handler visade upp henne på bästa sätt :p. Domaren tyckte att hon hade lite tunnt nosparti och ville ha mer volym i bröstkorg och förbröst, förutom det så fick hon jättebra kritik med slutkommentaren "välvisad" :up:. Hon är ju i ganska nätt hull nu (lagom tycker jag), och för första gången var min hund smalare än min uppfödares :D. Hon utbrast att det nog var dax att banta sina och sa att hon nog blivit lite hemmablind.

Nessie i söndags:
39748359_10215614770356554_42315426549465088_n.jpg

Funderade på att stryka mig från ras-specialen på Gimo då hon varit lite knepig i humöret, troligen pga löp. Hon har aldrig tidigare märkts nånting på men detta löpet har hon varit en riktig sur-tant, kan ju också bero på att de andra huliganerna inte låtit henne vara ifred hur illa hon än grinat. De har liksom lärt sig att hon visserligen låter illa men aldrig gör nåt så de är rätt odrägliga mot henne mellan varven. Nu verkar hon vara sitt vanliga glada jag igen här hemma, ska fundera ett varv till.
Fick stryka mig från tre starter i lydnad då Nessie kom i löp en månad tidigare än planerat :meh:, nu är vi anmälda till Strängnäs den 5 september och ska köra KM 15 september på klubben. Kändes jätte-jätte-tråkigt att inte kunna starta då hon kändes helt klockren på träningarna veckorna innan.
Eftersom jag var rejält risig så fick husse starta Nessie på agility-DM och de kom på 7:e plats, där de förlorade placeringar var att de fick 10 fel i agilityloppet då husse gav fel kommando i gungan så Nessi fattade nog inte att hon var på det hindret innan hon flög av då hon hade en himla fart upp och så slalomet då Nessie är på väg in men husse börjar visa som han brukar göra med "sin" hund och hon kommer av sig. Hopploppet nollade de men fick tidsfel då de drog över referenstiden, men huvudsaken var att Nessie hade kul! Husse har ju knappt tränat nåt alls med henne så med tanke på det så gick det ju riktigt bra.
Både Nike och Nessie var hos kiropraktorn en sväng också i förebyggande syfte men de hade bara nån liten låsning och fick beröm för att de var i så bra form, välmusklade och lagom hull. Hon sa att det var sällan hon hade så "bra" patienter som hon hade så lite att göra på. :banana:
 
Ställde ut Nessie i helgen, eller snarare @FrauleinLeo fick visa henne. Hon fick VG denna gången trots att min handler visade upp henne på bästa sätt :p. Domaren tyckte att hon hade lite tunnt nosparti och ville ha mer volym i bröstkorg och förbröst, förutom det så fick hon jättebra kritik med slutkommentaren "välvisad" :up:. Hon är ju i ganska nätt hull nu (lagom tycker jag), och för första gången var min hund smalare än min uppfödares :D. Hon utbrast att det nog var dax att banta sina och sa att hon nog blivit lite hemmablind.

Nessie i söndags:
39748359_10215614770356554_42315426549465088_n.jpg

Funderade på att stryka mig från ras-specialen på Gimo då hon varit lite knepig i humöret, troligen pga löp. Hon har aldrig tidigare märkts nånting på men detta löpet har hon varit en riktig sur-tant, kan ju också bero på att de andra huliganerna inte låtit henne vara ifred hur illa hon än grinat. De har liksom lärt sig att hon visserligen låter illa men aldrig gör nåt så de är rätt odrägliga mot henne mellan varven. Nu verkar hon vara sitt vanliga glada jag igen här hemma, ska fundera ett varv till.
Fick stryka mig från tre starter i lydnad då Nessie kom i löp en månad tidigare än planerat :meh:, nu är vi anmälda till Strängnäs den 5 september och ska köra KM 15 september på klubben. Kändes jätte-jätte-tråkigt att inte kunna starta då hon kändes helt klockren på träningarna veckorna innan.
Eftersom jag var rejält risig så fick husse starta Nessie på agility-DM och de kom på 7:e plats, där de förlorade placeringar var att de fick 10 fel i agilityloppet då husse gav fel kommando i gungan så Nessi fattade nog inte att hon var på det hindret innan hon flög av då hon hade en himla fart upp och så slalomet då Nessie är på väg in men husse börjar visa som han brukar göra med "sin" hund och hon kommer av sig. Hopploppet nollade de men fick tidsfel då de drog över referenstiden, men huvudsaken var att Nessie hade kul! Husse har ju knappt tränat nåt alls med henne så med tanke på det så gick det ju riktigt bra.
Både Nike och Nessie var hos kiropraktorn en sväng också i förebyggande syfte men de hade bara nån liten låsning och fick beröm för att de var i så bra form, välmusklade och lagom hull. Hon sa att det var sällan hon hade så "bra" patienter som hon hade så lite att göra på. :banana:

Det delades ju ut VGn till både höger och vänster! Ett jävla tjat om bröstkorgar. :angel: :D Hon skötte sig så fint din lilla pärla!
 
Hej!

Är det någon/några av er som ska ut och tävla eller ställa ut, eller vet några andra som ska göra det i Skaraborg eller Göteborg? Sambons bästa kompis ska skaffa Corgi, och har bestämt kennel, men förra kullen blev det få valpar och denna gång blev han utan, så till jul ska han få sin, och under tiden är han sugen på att prata corgi med trevligt folk (ni! :D ) om han får? Samt då se lite corgis in action! Han har ingen hundvana sen innan bortsett från mina.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp