Corgi-tråden!

Nämen gullisen då! :love:

Ska vi ha hur-många-valpar-i-magen-gissartävling nu då?
Jag gissar på 7! :D

Kul gissning för det var det antal man såg vid ultraljud. Jag gissar 9!

Jag lägger mig mittemellan då och gissar på 8 då :D. Svaret kan komma inom kort då hennes temp sjunkit nu och så brukar det vara på G inom 12-36 timmar :laugh::nailbiting:..
 
Hallå där @Bulldoozer, har sett att valparna kommit.
Hur går det med dem? :love:


Och så livar jag upp med en bild på mina dreggelmonster:
44183278_10210010189209586_4410598183659372544_o.jpg
 
Ah okej! Vad är egentligen skillnaderna? (enligt dig?)

Här kanske fler kan gå in och svara, men förutom de uppenbara skillnaderna i utseendet så brukar man ju säga att en Pembroke är lite mer spetsaktig och en Cardigan är vallhund i temperamentet. Det tycker jag stämmer.

Med en Cardigan får du väldigt mycket en tvåvägskommunikation på köpet, medans en Pembroke är mer självständig, är min erfarenhet.
 
Hallå där @Bulldoozer, har sett att valparna kommit.
Hur går det med dem? :love:


Och så livar jag upp med en bild på mina dreggelmonster:
44183278_10210010189209586_4410598183659372544_o.jpg

Jo, man har hållit andan lite här hemma då jag hittade minsta valpen död för några dagar sen 😕. Min uppfödare fick mig nojja över herpes men pratade med vet som sa att det var mer troligt att det var något fel på henne då jag stöttat upp vid diandet. Dom fem andra valparna mår bra, dom bara äter och sover :heart. De blir två veckor imorgon och jag tror jag börjar andas ut lite när de börjar bli tre - fyra veckor.. Har sett flera inlägg om att det går Kennel hosta häromkring så alla hundarna får nöja sig med promenader och träning här hemmavid, glad att vi bor så isolerat ändå och inte i ett större bostadsområde med mycket hundar.
_20181024_152616.JPG
 
Jo, man har hållit andan lite här hemma då jag hittade minsta valpen död för några dagar sen 😕. Min uppfödare fick mig nojja över herpes men pratade med vet som sa att det var mer troligt att det var något fel på henne då jag stöttat upp vid diandet. Dom fem andra valparna mår bra, dom bara äter och sover :heart. De blir två veckor imorgon och jag tror jag börjar andas ut lite när de börjar bli tre - fyra veckor.. Har sett flera inlägg om att det går Kennel hosta häromkring så alla hundarna får nöja sig med promenader och träning här hemmavid, glad att vi bor så isolerat ändå och inte i ett större bostadsområde med mycket hundar.
Visa bifogad fil 20805

:heartheart:heart

Så skönt att resten mår bra! Helt galet att det redan gått två veckor?! :love:
 
Diskussionerna kring SU avlöser verkligen varandra i corgi-gruppen. Jag försöker att inte "lägga mig i" alltför mycket, men blir samtidigt oerhört frustrerad över att se den ena myten efter den andra, lösa påståenden utan grund, och så få som backar upp med någon som helst källa utöver "jag har hört att...". :arghh: Sen sitter folk och trycker på "gilla-knappen" utan att veta om det överhuvudtaget stämmer.

Ibland vill jag gå ur varenda grupp.
 
Diskussionerna kring SU avlöser verkligen varandra i corgi-gruppen. Jag försöker att inte "lägga mig i" alltför mycket, men blir samtidigt oerhört frustrerad över att se den ena myten efter den andra, lösa påståenden utan grund, och så få som backar upp med någon som helst källa utöver "jag har hört att...". :arghh: Sen sitter folk och trycker på "gilla-knappen" utan att veta om det överhuvudtaget stämmer.

Ibland vill jag gå ur varenda grupp.
Jag gjorde det tillslut, gick ur alla våra rasgrupper. Det är faktiskt inte mycket jag känner att jag missar! Snarare slipper jag vara så irriterad hela tiden :o
 
Bebisarna är 3,5 vecka idag :love:. Har tre stycken som ska komma och titta efter att de blivit fem veckor som jag vet nu, alla vill träna och vara aktiva med sina hundar så det känns bra. Skulle hemskt gärna behålla tiken, tror hon kommer bli jätte-fin men maken (och huvudet) säger att tre hundar räcker just nu.. :arghh:

45442007_10216156283294039_7873806786040430592_n.jpg


45309844_10216150205302093_1946187601807409152_n.jpg


45390900_10216150204702078_7232779657232252928_n.jpg


Har anmält Nessie till två lydnadstävlingar efter årsskiftet så jag hoppas vi ska lyckas plocka det sista uppflyttet för att få titeln i startklass. Ska troligen tävla en inoff agilitytävling till nyår om det känns bra, hon är i väldigt bra skick nu och jag skulle med gott samvete våga mig på att para om henne redan nästa löp om jag nu skulle haft nåt intresse av det (vilket jag inte har, här blir det inga fler valpar på ett bra tag som det känns nu).
 
Jag gjorde det tillslut, gick ur alla våra rasgrupper. Det är faktiskt inte mycket jag känner att jag missar! Snarare slipper jag vara så irriterad hela tiden :o

Näe, förmodligen skulle man väl inte missa något särskilt. De uppfödare man följer och har som vänner ser man ju ändå, och de skriver i princip aldrig i grupperna heller.
 
Men vad har hänt med Corgi Sverige? Det brukade mest vara bilder eller en liten filmsnutt när någon tränar eller så, nu är det bara troll och knepigheter. Och går det att blocka någon i gruppen så man slipper se vad den människan skriver?
 
Men vad har hänt med Corgi Sverige? Det brukade mest vara bilder eller en liten filmsnutt när någon tränar eller så, nu är det bara troll och knepigheter. Och går det att blocka någon i gruppen så man slipper se vad den människan skriver?

Ja tycker väl iofsej att tonen en del gånger varit ganska tvär och att det funnits en tendens att diskussioner spårar tidigare men nu verkar det vara rena sandlådan. Tror att jag dessutom lyckats missa en del då jag inte aktivt läser inlägg där utan mer scrollar förbi om det inte någon bild eller film som fångar mitt intresse.
I andra ras grupper jag följer verkar grundklimatet mycket trevligare och de nya som frågar om rasen upplever jag får oftast mycket trevligare svar. Kanske bidrar det att det oftast just den rasen folk är intresserad av medans det i corgi gruppen oftast pratas eller frågas generellt om corgi fast det två olika raser. Spånar bara, har inte lyckats hitta hur man slipper vissa personers inlägg i en grupp..
 
Om "den människan" är den jag tror att det är, så har h*n trakasserat flera av oss på messenger och sedan blockat oss. Så att vi inte ska kunna visa hur h*n beter sig bakom stängda dörrar... :meh:
 
Hur blir 2019 för alla corgisar här? Dela med er av era planer/förhoppningar för året :banana:.

Jag börjar då:
Jag hoppas på att Nessie ska lyckas få nån pinne i agilityn!
Vi missade uppflytt och titel i startklass med snöpliga 0,5 poäng på lydnadstävlingen annandag jul men hoppas på att ta det snart, anmäld till tävling i slutet av månaden och ska tävla på klubben i början av februari. Går allt bra så hoppas jag på att vi ska starta klass 1 i lydnad sen.
Funderar på att försöka ställa ut sen igen när hon hunnit bli tre år men alltså det kostar ju rätt mycket pengar, är inte särskilt kul och jag fattar fortfarande inte hur man ska ställa upp en corgi :confused: så det känns lite som pengar i sjön men vi får se.
Tänker att vi ska gå kurs och testa starta i rallylydnad om vi hinner med det.
Följa Nessies valpar över året och se hur de utvecklas blir spännande, tänkte försöka uppmuntra dem till att iallafall ställa ut en gång och sen göra BPH/MH. Alla valpköpare verkar väldigt nöjda med "sin" hund och jag hoppas att det fortsätter så.

Så hur hoppas ni ert år blir?
 
Lite trådkap,

Min vän, som jag nämnt tidigare i tråden, vill ju köpa Corgi (pembroke), han har stått i valpkö ett bra tag nu, från en uppfödare han väldigt gärna vill köpa valp från. Det har varit rätt lång kö så på två år så har det inte blivit någon valp. Han har nu börjat maila andra kennlar för att få komma dit och titta och prata med dem. En har svarat honom på mail, att hon inte tror att han är rätt köpare till en Corgi, att hon inte tror hundrasen skulle passa honom, så min fråga är, Vad behöver en corgi för att må bra?

Han har alltså tänkt ha en rätt lydig vardagskompis att gå kurser och promenader med. Hans tanke med hunderiet är att komma ut i skog och mark mer, samt träna vardagslydnad ( hunden ska funka med människor och alla miljöer och gärna gå att ha lös). Han är villig att lägga ner tid och träning på detta. Är detta så hima lite så att man inte skulle vilja sälja en hund till honom??

De andra uppfödarna han haft kontakt med, har alltså inte alls kommenterat detta.
 
Lite trådkap,

Min vän, som jag nämnt tidigare i tråden, vill ju köpa Corgi (pembroke), han har stått i valpkö ett bra tag nu, från en uppfödare han väldigt gärna vill köpa valp från. Det har varit rätt lång kö så på två år så har det inte blivit någon valp. Han har nu börjat maila andra kennlar för att få komma dit och titta och prata med dem. En har svarat honom på mail, att hon inte tror att han är rätt köpare till en Corgi, att hon inte tror hundrasen skulle passa honom, så min fråga är, Vad behöver en corgi för att må bra?

Han har alltså tänkt ha en rätt lydig vardagskompis att gå kurser och promenader med. Hans tanke med hunderiet är att komma ut i skog och mark mer, samt träna vardagslydnad ( hunden ska funka med människor och alla miljöer och gärna gå att ha lös). Han är villig att lägga ner tid och träning på detta. Är detta så hima lite så att man inte skulle vilja sälja en hund till honom??

De andra uppfödarna han haft kontakt med, har alltså inte alls kommenterat detta.

Du får jättegärna PMa vilken kennel detta är, så kanske det finns en förklaring :)

Det finns ju någon som föder upp rätt aktiva pemmar (fd brukshundsmänniska), och en sådan skulle inte vara nöjd med det livet, utan behöva fler uppgifter att lösa. En kompis har en valp därifrån - snäll och söt, men hittar på egna uppgifter så fort hon inte har något att göra... :D

Att "rasen inte passar hen" kan också bara vara ett uppfödaren föredrar en annan typ utav valpköpare, eller att personkemin inte stämmer. Trycket är så högt på corgis att alla uppfödare kanske inte tänker en gång till innan de skickar sitt svar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp