Cortez sto vad ska jag välja för hingst?

Jessica.B.

Trådstartare
Sitter redan och funderar på vad jag ska ta för hingst till henne inför nästa betäckning. Har varit inne på att skicka henne till tyskland då utbudet är större.
Hon är e: Cortez Ue: Turban Rose. Kanske lättare att gå in på blupen då har ni hela stammen där. Namn Consenza.
Hon har tävlat 130cm och gjort det mycket bra (hon tros gå de stora klasserna men väljer att betäcka henne nu i stället). Hon hoppar med en perfekt teknik så den behöver inte förbättras men skulle vilja ha lite mer mod då hon är väldigt försiktig. Hon är inte tittig eller stannar utan hoppar extremt stort i stället.
Hennes avkommor är också väldigt försiktiga. Är jätte nöjd med ettåringen efter Heartbeat. Avkommorna blir ädla även om hon är en typisk Cortez häst.

Vore väldigt roligt att höra vad ni skulle välja till detta sto.
 
Sv: Cortez sto vad ska jag välja för hingst?

jag skulle ta ngt med cor de la Bryer bakom hingsten...linjeavel med corde är ej fel!!

click and cash har bra stam med corde i sig.

Annars är Irco marcoblodet och Nimmerdor kännt för att ge mod till försiktiga hästar. Jag letar oxå liknande till mitt försiktiga voltairesto o kommer ta Cagancho eller calido eller ngt med Nimmerdor i.
 
Sv: Cortez sto vad ska jag välja för hingst?

jag skulle ta ngt med cor de la Bryer bakom hingsten...linjeavel med corde är ej fel!!

click and cash har bra stam med corde i sig.

Annars är Irco marcoblodet och Nimmerdor kännt för att ge mod till försiktiga hästar. Jag letar oxå liknande till mitt försiktiga voltairesto o kommer ta Cagancho eller calido eller ngt med Nimmerdor i.

Jag har varit inne mycket på Calido också.
Skulle även vilja få in lord i stammen på hingsten.

Click and cash vet jag inget om men får gå in och titta på han lite närmare.
 
Sv: Cortez sto vad ska jag välja för hingst?

ja, därför jag använde cagancho. Han verkar förärva calidoblodet väl.

Camaro M avkommor har jag aldrig ridit men de verkar ej vara lika elastiska som de cagancho jag sett..men de får bra på 3 års!!

www.penarpsgarden.com

eller man kanske ej får länka?
 
Sv: Cortez sto vad ska jag välja för hingst?

Jag har en bebis E: Feliciano med mitt Cortez sto

Han har allt man kan leta efter och allt jag kunde önska det skulle bli.
Nu kan man kanske inte säga fööör mycket då bara är snart två år, men med en mamma som hans så det ända jag önskade mig från början var att avkomman åtminstone skulle vara hanterbar :angel: ;)
Skämt och sido, märren har många bra egenskaper också så klart men bebisen är hon i en "förbättrad veriation" Både i temprament och typ.

Många säger att han är "far upp dagen" men annars så kan jag inte säga att jag tycker att Feliciano avkommerna brukar vara så jätte snygga.

Det ända jag skulle kunna önska mer på honom är en bättre trav då stoet har en trevlig trav medans hans är ganska kort och markbunden, dock med takt
 
Sv: Cortez sto vad ska jag välja för hingst?

Jag har en bebis E: Feliciano med mitt Cortez sto

Han har allt man kan leta efter och allt jag kunde önska det skulle bli.
Nu kan man kanske inte säga fööör mycket då bara är snart två år, men med en mamma som hans så det ända jag önskade mig från början var att avkomman åtminstone skulle vara hanterbar :angel: ;)
Skämt och sido, märren har många bra egenskaper också så klart men bebisen är hon i en "förbättrad veriation" Både i temprament och typ.

Många säger att han är "far upp dagen" men annars så kan jag inte säga att jag tycker att Feliciano avkommerna brukar vara så jätte snygga.

Det ända jag skulle kunna önska mer på honom är en bättre trav då stoet har en trevlig trav medans hans är ganska kort och markbunden, dock med takt

Jag är lite rädd att Feliciano blir väldigt lågstäldt till mitt sto, då hon är lågstäld själv. Hon har ingen trav (är inte så viktigt om de kan hoppa och galoppen är bra) men lite bättre skulle man ju önska sig. Lägger med en länk så kan ni se hur hon ser ut.
"http://www.youtube.com/v/z9RPjKg081U"
 
Sv: Cortez sto vad ska jag välja för hingst?

Jag är lite rädd att Feliciano blir väldigt lågstäldt till mitt sto, då hon är lågstäld själv. Hon har ingen trav (är inte så viktigt om de kan hoppa och galoppen är bra) men lite bättre skulle man ju önska sig. Lägger med en länk så kan ni se hur hon ser ut.
"http://www.youtube.com/v/z9RPjKg081U"

Min är också lågställd! Och har lång rygg...
Om ni undrar hur man då kan betäcka med honom så var inte valet upp till mig, då hon inte är min i ägo. Jag hade mina betänkligheter att vi skulle få en lååång mask, men det är han inte..
Kan lägga upp en länk till min åxå: http://www.youtube.com/watch?v=tWWHo0xffTo
denna är tagen i somras, andra hoppträningen efter föl -07
 
Sv: Cortez sto vad ska jag välja för hingst?

Nu har jag ingen riktigt koll på dagens hingstar, men jag hade valt en hingst med stabilt psyke. Jag äger själv en vallack Cortez - Herkules, och han är liiiite trasslig mellan öronen ibland :angel:

Min kompis har ett himla trevligt sto Quite Easy - Irco Marco :)
 
Sv: Cortez sto vad ska jag välja för hingst?

Hingstar som jag har tittat på till min senare är
Camaro M (om man gillar hett mellan öronen) men annars passar han i typ osv

De Noir- Passar henne i ädelhet och det hade varit kul att lägga något rörligt på henne eftersom hon själv rör sig bra.

Corland
Crelido
Heartbeat (med flera från Cajus)

Men sen har min ganska mycket temprament :angel: och en tråkig mun som ni kanske ser på filmen... Och så skulle jag önska lite bättre bakben eftersom hon är ganska knipt i sina språng. Öppnar dock upp bättre och bättre efterhand hon kommer igång
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 707
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 289
Senast: tabac
·
Avel Letar efter tips och råd angående betäckning av vårt sto Cornelia (31) inför år 2016. Cortez är fadern, Morfar Ceylon. Stoet är 164 cm...
Svar
5
· Visningar
1 571
Senast: Concett
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 131
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp