Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg precis denna twittertråd. Observera att jag inte gjort någon faktakoll eller så, så jag är inte helt hundra på vart denna fått information från.. Men det fick mig att haja till:

"Smittspridningen är i sig irrelevant. Vårdsiffrorna är allt. Att inte kunna ange vilka nivåer som är styrande är orimligt. Vi har rätt att veta för vad våra rättigheter inskränks. Detta är faktiskt oerhört.
Det är som om ingenting har hänt på två år. Samma nymornade förvirring, samma totalitära paternalism. Det må ha varit ursäktat i mars 2020, nu är det bara nonchalant.
Att man nu börjar tala om andra smittor - influensa, RS, vinterkräksjuka - och att även dessa måste tas i beaktande är faktiskt oroande. Ja, vården måste hålla, men vi kan inte införa långtgående restriktioner varje vinter.
Vi kommer få leva med Covid-19 i många, många år. Hur länge kan vi låta det begränsa oss? Bidrar vaccin, tidigare genomgången sjukdom och ny varianter till mildare sjukdomsförlopp måste det slå igenom i hanteringen."

Är det någon som hört något om att "man" börjat fundera på smittspridning av andra virus/sjukdomar?

Och framförallt: varför låta en underfinansierad sjukvård vara måttstock för om andra verksamheter måste stå tillbaka, nästan ha näringsförbud och inskränka på människors rätt till att röra sig i samhället?! Satsa pengar där bara för bövelen, blir galen!!
Ja, det borde satsas pengar. Men det är inte konstigt att man lyfter RS-virus, influensa och vinterkräksjuka då vi aldrig varit med om Covid-19 och dessa sjukdomar, som alla kan belasta vården samtidigt förut. Vi vet inte heller om det rör sig om mildare nya varianter av covid än, allvarliga förlopp tar längre tid normalt än varianten varit upptäckt... och vi ser liksom en ökning på vården i samband med att smittspridningen ökar. Den är mindre än förut ja, men länken är inte helt bruten.
 
Ja, det borde satsas pengar. Men det är inte konstigt att man lyfter RS-virus, influensa och vinterkräksjuka då vi aldrig varit med om Covid-19 och dessa sjukdomar, som alla kan belasta vården samtidigt förut. Vi vet inte heller om det rör sig om mildare nya varianter av covid än, allvarliga förlopp tar längre tid normalt än varianten varit upptäckt... och vi ser liksom en ökning på vården i samband med att smittspridningen ökar. Den är mindre än förut ja, men länken är inte helt bruten.
Tycker det mest blir obehagligt (i brist på bättre ord) att man tänker att restriktioner även ska gälla för dessa.. Nu känner jag foliehattsvarning på mig själv, men när kan vi egentligen bli av med restriktionerna om det är belastningen på sjukvården spelar en så stor roll? Jag är 29 år och kan inte direkt minnas att det någonsin varit "lugnt och skönt" inom sjukvården, när det inte varit långa köer, för att inte tala om den gigantiska vårdskuld vi har nu..
Nä, ska inte måla fan på väggen innan något hänt, men jag får en olustig känsla i kroppen.
 
Tycker det mest blir obehagligt (i brist på bättre ord) att man tänker att restriktioner även ska gälla för dessa.. Nu känner jag foliehattsvarning på mig själv, men när kan vi egentligen bli av med restriktionerna om det är belastningen på sjukvården spelar en så stor roll? Jag är 29 år och kan inte direkt minnas att det någonsin varit "lugnt och skönt" inom sjukvården, när det inte varit långa köer, för att inte tala om den gigantiska vårdskuld vi har nu..
Nä, ska inte måla fan på väggen innan något hänt, men jag får en olustig känsla i kroppen.
Men det är ju sammantaget en extrem situation? Jag killgissar också att man väljer att ta upp dessa sjukdomar också, är för att många är skeptiska inför att man bara fokuserar på covid.

Jag kan dock hålla med om att det framstår som konstigt att man frångått sifforna man tog fram för att kategorisera smittspridningen/trycket på sjukvården innan. Det gjordes ganska hastigt och lustigt 29 september med motiveringen att vaccinationstäckningen var såpass hög, även om nivåerna vad gäller spridning OCH vårdbelastning redan då var över nivåerna som skulle krävas för lättnader. Nu är de också högre än vad som tidigare räknades som låg smittspridning/vårdbelastning. Har dock förståelse för att det är svårare att ha exakta siffror när vaccinationstäckningen är ganska hög, men att smittspridningen inte får önskad effekt av vaccinerna, samtidigt som allvarlig sjukdom reduceras bättre. Men i och med att skyddet minskar med tid, och man börjat med en tredje dos - som man i sin tur inte hunnit veta effekten av i den utsträckningen... så blir det lite svårare. Sedan tillkommer årstidfaktorn, att man räknar med att det kommer öka under vinterhalvåret.
 
Jag kan klistra in vad sifforna var för de olika nivåerna innan, när man höll på att avveckla, för en jämförelse. Vi har idag stigande smittspridning och en incidens som är närmare den som tidigare räknades till nivå 3. Vi har inläggningar i slutenvården som är runt 300, alltså på gränsen mellan nivå 2 och 3, och på IVA runt 50 patienter vilket är förenligt med nivå 2. Men vaccinationstäckningen är betydligt högre, och därför är det kanske svårare att avgöra. Men... belastningen på vården försvinner ju inte, och det finns inte mer resurser för att vaccinationen ser bättre ut, liksom. Den är som den är, när man inte ändrat förutsättningar där.

• Nivå 3: Innebär ett tillstånd nationellt med hårt belastad sjukvård som manifesteras genom att ett flertal regioner befinner sig i katastrofläge, förstärkningsläge eller stabsläge. Vård som inte är akut måste skjutas upp eftersom ett stort antal individer behöver vård för covid-19. En majoritet av regionerna har antingen en platå, är på en hög nivå eller har ett ökande antal fall. 14-dagars incidens >200 fall/100 000 invånare.

• Nivå 2: Innebär ett tillstånd nationellt där sjukvården i de flesta regioner har goda förutsättningar att klara av vård av covid-19- patienter. Det är en platåfas i smittspridningen på en relativt låg nivå eller ett minskande antal fall i flertalet regioner. 14-dagars incidens är <200 fall/100 000 invånare. Utvecklingen i smittspridningen ska ha varit stabilt nedåtgående i minst två veckor. Totalt antal personer i sluten vården p.g.a. covid-19 < 300, varav patienter i behov av intensivvård är <70. Vaccinationstäckningen, minst 1 dos, i befolkningen över 18 år >50 %.


• Nivå 1: Innebär ett tillstånd där det är få patienter som är inlagda med covid-19. Få individer bekräftas smittade med covid-19, och/eller mindre utbrott förekommer. 14-dagars incidens är <50 fall/100 000 invånare. Utvecklingen i smittspridningen ska ha varit stabilt nedåtgående i minst två veckor. Totalt antal patienter i slutenvården på grund av covid-19 <100, varav patienter i behov av intensivvård <25. Vaccinationstäckningen, minst 1 dos, i befolkningen över 18 år >70 %.

https://www.regeringen.se/49bcff/co...-av-restriktioner-tillganglighetsanpassad.pdf
 
Jag vill inte ha munskydd i kollektivtrafik. Med tanke på de svaga evidens som jag förstått finns för det plus att nästan ingen hanterar det rätt så är det bara ett politiskt spel. Och jag tycker det är obehagligt.

De har ökat, men det är verkligen lite vad jag kan se. Och det beror vad jag förstått sannolikt på att de äldre börjat tappa skyddet från vaccinet. Skynda på tredje dosen säger jag. Men de restriktioner som varit har inte varit så enkelt som att få jobba hemma. För många har de ställt till det väldigt mycket och i vissa fall tvivlar jag på nyttan.
Riktiga munskydd har effekt, det är därför man använder munskydd under operationer och när det gäller smittsamma sjukdomar på sjukhus.
Däremot skyddar inte munskydd till 100%, men det är bättre att göra så gott man kan än att inte göra någonting alls.

Problemet är att många använder billiga, skit munskydd som inte uppfyller sjukvårdens krav och dessa munskydd skyddar dåligt.
 
Jag ser att många tror att vaccin räcker som skydd och att munskydd/begränsningar enbart ska gälla de ovaccinerade.
Folk måste fatta att vi alla måste ta ansvar för att minska en ev ny smittspridning, vaccinerad eller ovaccinerad så måste vi alla tillsammans hjälpa till att minska smittspridningen. Om det då kräver hemma jobb, inga krogen besök, munskydd, och undvika stora sociala grupper, då ska det gälla alla, inte bara ovaccinerade.
 
Riktiga munskydd har effekt, det är därför man använder munskydd under operationer och när det gäller smittsamma sjukdomar på sjukhus.
Däremot skyddar inte munskydd till 100%, men det är bättre att göra så gott man kan än att inte göra någonting alls.

Problemet är att många använder billiga, skit munskydd som inte uppfyller sjukvårdens krav och dessa munskydd skyddar dåligt.
Just därför blir det spel för gallerierna eftersom de som oftast används är dåliga samt används fel.
 
@EmmaBovary

Jag tycker inlägget från @Masqueradee är relevant och har lånat ditt inlägg om nivåerna, och justerat det lite (bytt ut texten inom klamrarna, samt raderat covid-text] för att tydliggöra vad jag tycker poängen är i det @Masqueradee skrev.

• Nivå 3: Innebär ett tillstånd nationellt med hårt belastad sjukvård som manifesteras genom att ett flertal regioner befinner sig i katastrofläge, förstärkningsläge eller stabsläge. Vård som inte är akut måste skjutas upp eftersom ett stort antal [vårdplatser är stängda och personal saknas pga sjukdom och vakanser].

Åtminstone jag ifrågasätter inte att läget är dåligt inom vården, och att det måste vara en parameter i bedömningen av vilka restriktioner som behöver införas. Men läget i vården har varit illa på en del håll (inte överallt såklart) i många år, och lång väntetid på operationer som är nödvändiga för livskvaliteten men ej akuta, samt uppskjutna planerade operationer var en del av vårdens vardag även innan covid.

Självklart har covid tillfört en ytterligare belastning på den redan pressade situationen, och det får vi ju leva med och anpassa oss därefter. Men särskilt nu den senare tiden har det låtit som att covid varit det som stjälpt vården och hade det inte varit för att vissa inte vill vaccinera sig så hade allt varit bra.

Igen, menar inte att ifrågasätta att det ÄR en stor belastning på vården just nu, men framåt (en dag kommer ju covid att klinga av) så tycker jag att det är väldigt viktigt att diskutera dimensionering och uppbyggnad av vården, för framåt kan inte lösningen på en belastad vård vara att vi ska jobba hemma och avstå från att ta risker som kan göra att vi skadar oss.
 
@EmmaBovary

Jag tycker inlägget från @Masqueradee är relevant och har lånat ditt inlägg om nivåerna, och justerat det lite (bytt ut texten inom klamrarna, samt raderat covid-text] för att tydliggöra vad jag tycker poängen är i det @Masqueradee skrev.



Åtminstone jag ifrågasätter inte att läget är dåligt inom vården, och att det måste vara en parameter i bedömningen av vilka restriktioner som behöver införas. Men läget i vården har varit illa på en del håll (inte överallt såklart) i många år, och lång väntetid på operationer som är nödvändiga för livskvaliteten men ej akuta, samt uppskjutna planerade operationer var en del av vårdens vardag även innan covid.

Självklart har covid tillfört en ytterligare belastning på den redan pressade situationen, och det får vi ju leva med och anpassa oss därefter. Men särskilt nu den senare tiden har det låtit som att covid varit det som stjälpt vården och hade det inte varit för att vissa inte vill vaccinera sig så hade allt varit bra.

Igen, menar inte att ifrågasätta att det ÄR en stor belastning på vården just nu, men framåt (en dag kommer ju covid att klinga av) så tycker jag att det är väldigt viktigt att diskutera dimensionering och uppbyggnad av vården, för framåt kan inte lösningen på en belastad vård vara att vi ska jobba hemma och avstå från att ta risker som kan göra att vi skadar oss.
Tack! Tror du uttryckte lite bättre det jag ville komma åt :)
 
Tack! Tror du uttryckte lite bättre det jag ville komma åt :)

Tack! Tyckte du också skrev bra, det blir ju som du skriver lätt en foliehattsvarning på att prata om sånt här, men det är ju inte det att man inte tror på covids effekt utan snarare om att hålla en diskussion om vad "normalläge" är.

Och angående detta:

Är det någon som hört något om att "man" börjat fundera på smittspridning av andra virus/sjukdomar?

Jag hörde faktiskt också en läkare i ett TV-inslag som tog upp RS och magsjuka som skäl till att fortsätta följa rekomendationerna trots att covid gått ner, men detta var ett tag sen, under hösten någon gång innan den senare ökningen, apropå att RS-viruset ökat inläggning av små barn. Det blev en stor snackis runt mig där och då, främst i användning att restriktionerna skulle tas bort men man borde fortsätta hålla avstånd och jobba hemma med hänsyn till spridning av andra virus. Jag tror dock att det där inslaget blev lite konstigt placerat, jag tror att den läkaren pratade om riktigt små barn och då har ju rekomendationerna länge varit att vara försiktig med kontakter under första halvåret. Men det hade folk tydligen glömt och trodde att det var ett efterspel av covid-restriktioner, och i sammanhanget i TV-inlaget kunde det tolkas som att alla i samhället borde fortsätta med restriktioner för att skydda de små barnen och skona vården. Den diskussionen dog ut rätt snabbt runt mig, men det stärkte mig i min uppfattning om hur viktigt det är att prata om vad vi ska betrakta som "normalitet" och vad som är rimliga åtgärder för den gränsen kan flyttas. Jag har skrivit det tidigare i tråden, att jag är idag inte så bekymrad över vetenskapen och myndigheter, de känns rätt sansade, jag är mer bekymrad över vad folket ska kräva.
 
Tack! Tyckte du också skrev bra, det blir ju som du skriver lätt en foliehattsvarning på att prata om sånt här, men det är ju inte det att man inte tror på covids effekt utan snarare om att hålla en diskussion om vad "normalläge" är.

Och angående detta:



Jag hörde faktiskt också en läkare i ett TV-inslag som tog upp RS och magsjuka som skäl till att fortsätta följa rekomendationerna trots att covid gått ner, men detta var ett tag sen, under hösten någon gång innan den senare ökningen, apropå att RS-viruset ökat inläggning av små barn. Det blev en stor snackis runt mig där och då, främst i användning att restriktionerna skulle tas bort men man borde fortsätta hålla avstånd och jobba hemma med hänsyn till spridning av andra virus. Jag tror dock att det där inslaget blev lite konstigt placerat, jag tror att den läkaren pratade om riktigt små barn och då har ju rekomendationerna länge varit att vara försiktig med kontakter under första halvåret. Men det hade folk tydligen glömt och trodde att det var ett efterspel av covid-restriktioner, och i sammanhanget i TV-inlaget kunde det tolkas som att alla i samhället borde fortsätta med restriktioner för att skydda de små barnen och skona vården. Den diskussionen dog ut rätt snabbt runt mig, men det stärkte mig i min uppfattning om hur viktigt det är att prata om vad vi ska betrakta som "normalitet" och vad som är rimliga åtgärder för den gränsen kan flyttas. Jag har skrivit det tidigare i tråden, att jag är idag inte så bekymrad över vetenskapen och myndigheter, de känns rätt sansade, jag är mer bekymrad över vad folket ska kräva.
Ja, vissa grejer hade ju varit ganska trevliga att ha kvar, typ möjliggöra hemarbete för de som vill och kan, samt slopandet av karensdagen så att fler stannar hemma när de faktiskt är sjuka. :)
 
Riktiga munskydd har effekt, det är därför man använder munskydd under operationer och när det gäller smittsamma sjukdomar på sjukhus.
Däremot skyddar inte munskydd till 100%, men det är bättre att göra så gott man kan än att inte göra någonting alls.

Problemet är att många använder billiga, skit munskydd som inte uppfyller sjukvårdens krav och dessa munskydd skyddar dåligt.

Själv använder jag andningsskydd ffp2 i rusningstrafik. Här tenderar folk att nästan trampa en på tårna när man åker spårvagn. Tyvärr dyrt alternativ som inte alla har råd med. Försöker undvika rusningstrafik och inte åka mer än nödvändigt men ibland måste jag.
 
Fick precis veta att en jag träffade förra veckan testat positivt för corona. Chefen som träffat hen mer än mig är här och har inte testat sig, vimsar runt om att han inte vet hur man testar sig :banghead:
Så tråkigt. Hoppas du klarat dig. Men alltså på riktigt med chefen....? Hen är 1, chef och 2, detta har pågått i snart två år...

Fast när vi blev smittspårade behövde vi inte testa oss, bara vara extra uppmärksamma på om vi fick några symptom och i så fall testa oss.

Edit: sen fick visserligen maken symptom och testade sig negativt i alla fall, men hade han inte blivit sjuk hade ingen av oss testat sig.
 
Fast när vi blev smittspårade behövde vi inte testa oss, bara vara extra uppmärksamma på om vi fick några symptom och i så fall testa oss.

Edit: sen fick visserligen maken symptom och testade sig negativt i alla fall, men hade han inte blivit sjuk hade ingen av oss testat sig.

:( Okej.
Jag tycker det borde vara testning på sånt. Men det var väl mest det att han "inte vet hur man testar sig" som jag reagerade på. Sen tycker jag som sagt man borde vilja testa sig då, för både sin egen och andras skull, men men ... det är ju bara min åsikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 139
Senast: Migo
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp