Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska ta min tredje dos nästa vecka ( riskgrupp och på pricken 6 månader nästa vecka ). Sambon fick sin tredje direkt när de började öppna upp för vårdpersonalen i den kommun han arbetar i. Men han fick sin andra i februari i år så var väl också dags om man ska gå efter vad de säger om vaccinet och dess effekt.
 
Jag hänger nog inte med riktigt på rådet att arbetsgivare ska möjliggöra för anställda att arbeta hemifrån? När då och på vilka premisser?

Alltså jag förstår ju att det här är något som får vara uppe till diskussion och beslutas från arbetsgivare till arbetsgivare (och arbetstagare) men jag känner mest bara ”meh”. För en annan som sitter med dubbla skärmar och externa tillbehör (tangentbord, mus etc.) är det ju inte så enkelt att ta allt under armen och vara så himla flexibel liksom. Flexibel är väl också allt annat än vad åtminstone min arbetsgivare har varit i frågan sedan de senaste rekommendationerna togs bort.

Men det kommer väl att klarna vad tanken är nu, hoppas jag. Jag är (och inte ensam om det antar jag) så jävla trött på den här covidskiten nu …
 
Jag tror inte att de som kritiserat Sveriges hantering varit för lockdowns heller, eller är ens i närheten av det nu.
Det har nog varierat men nog är det ett ganska stort gäng som varit för lockdown. Ska man ha hårdare tag än vi haft och det och det ska vara mer än marginell skillnad så är det lockdown i någon form man efterfrågar.
 
Jag hänger nog inte med riktigt på rådet att arbetsgivare ska möjliggöra för anställda att arbeta hemifrån? När då och på vilka premisser?

Alltså jag förstår ju att det här är något som får vara uppe till diskussion och beslutas från arbetsgivare till arbetsgivare (och arbetstagare) men jag känner mest bara ”meh”. För en annan som sitter med dubbla skärmar och externa tillbehör (tangentbord, mus etc.) är det ju inte så enkelt att ta allt under armen och vara så himla flexibel liksom. Flexibel är väl också allt annat än vad åtminstone min arbetsgivare har varit i frågan sedan de senaste rekommendationerna togs bort.

Men det kommer väl att klarna vad tanken är nu, hoppas jag. Jag är (och inte ensam om det antar jag) så jävla trött på den här covidskiten nu …
Vi sitter många gånger med 3 skärmar och arbetsgivaren har varit extremt flexibel, vi har fått ta hem den utrustning vi behövt. Senaste tiden så har det varit 2 gånger i veckan på kontoret som gällt och de flesta har lyckats med max en på min avdelning. Och det har funnits arbetsplats att låna med skärmar vid behov om man plockat hem sina-

De fåtal som velat vara på plats har fått det och har haft extremt gott om plats även när vi börjat gå tillbaks till kontoret så smått.

Men ja den skrivningen är ju bara meehh
 
Hoppas inte på restriktioner.

Som sagt tidigare tänker jag att det beror på hur sjuka folk blir, inte hur stor spridningen är. Vi kommer aldrig bli av med Covid. Jag tycker det är ohållbart att inskränka på människors vardag i allt för stor utsträckning. Framförallt som det ser ut dagsläget där fallen på IVA är så låga.
Covid påverkar inte bara IVA så man måste se till hur det ser ut överallt. Vanliga inläggningar utanför IVA pga covid? Vård som får och har fått stå tillbaka pga covid? Vård som ännu inte är i kapp pga covid? Grupper i verksamheter inom sjukvården som människor har behov av som inte går att komma igång med pga covid?

Vi kommer få leva med det, men kanske kan vi få ner smittspridningen en del så att vi kan få igång sjukvården också igen?
 
Jag hänger nog inte med riktigt på rådet att arbetsgivare ska möjliggöra för anställda att arbeta hemifrån? När då och på vilka premisser?

Alltså jag förstår ju att det här är något som får vara uppe till diskussion och beslutas från arbetsgivare till arbetsgivare (och arbetstagare) men jag känner mest bara ”meh”. För en annan som sitter med dubbla skärmar och externa tillbehör (tangentbord, mus etc.) är det ju inte så enkelt att ta allt under armen och vara så himla flexibel liksom. Flexibel är väl också allt annat än vad åtminstone min arbetsgivare har varit i frågan sedan de senaste rekommendationerna togs bort.

Men det kommer väl att klarna vad tanken är nu, hoppas jag. Jag är (och inte ensam om det antar jag) så jävla trött på den här covidskiten nu …

Jag håller med det rådet om att jobba hemifrån är ju det mest luddigt formulerade av alla. De sa väl dessutom att arbetsgivare ska möjliggöra för arbetstagare att jobba hemifrån i viss mån. Vad farao menar man med det? Dessutom ska man väl undvika kollektivtrafik får inte ihop det alls.
 
Känner också att det blev lite luddigt nu. Jag går i skolan, men vi har möjlighet att läsa på distans om vi vill och jag vet liksom inte alls hur man ska tolka de nya rekommendationerna i min situation. Bör jag läsa på distans eller om det är okej att gå i skolan. I skolan är vi inte särskilt många så smittrisken där är minimal, men problemet är ju kollektivtrafiken till och från, i rusningstrafik.
 
Vi sitter många gånger med 3 skärmar och arbetsgivaren har varit extremt flexibel, vi har fått ta hem den utrustning vi behövt. Senaste tiden så har det varit 2 gånger i veckan på kontoret som gällt och de flesta har lyckats med max en på min avdelning. Och det har funnits arbetsplats att låna med skärmar vid behov om man plockat hem sina-

De fåtal som velat vara på plats har fått det och har haft extremt gott om plats även när vi börjat gå tillbaks till kontoret så smått.

Men ja den skrivningen är ju bara meehh

Ja, jag tog ju hem all min mest nödvändiga utrustning under tiden vi jobbade hemifrån på heltid, så det går såklart att hitta lösningar, som t.ex. att ha en skärm stående på vardera ställe (även om det inte är direkt optimalt när man måste jobba i flera program samtidigt).

Det är förstås i grund och botten bra ju mindre ”tvingande” eller hårda rekommendationer som behöver sättas in, men det känns lite oklart vad detta kommer att betyda i praktiken just nu, tycker jag.

Många är vi väl som har bevisat vid det här laget att distansarbete t.o.m. på heltid FUNGERAR (men givet att man såklart kan ha vidare diskussioner om det) så jag ställer mig mest lite tveksam eller undrande till vad den här rekommendationen kan komma att göra för skillnad, som t.ex. i de fall där arbetsgivare nu efter att tidigare rekommendationer tagits bort har förvägrat möjligheten till distansarbete (och det inte bara är att ta sin av arbetsgivaren tillhandahållna laptop och ställa upp och börja jobba var än man råkar befinna sig för stunden).
 
Jag håller med det rådet om att jobba hemifrån är ju det mest luddigt formulerade av alla. De sa väl dessutom att arbetsgivare ska möjliggöra för arbetstagare att jobba hemifrån i viss mån. Vad farao menar man med det? Dessutom ska man väl undvika kollektivtrafik får inte ihop det alls.
Jag tror att "i viss mån" är en bättre formulering än "arbeta hemifrån om möjligt" då lämnar man öppet för beslutet lokalt på arbetsplatsen, det blir inte en tvingande uppmaning. Som sagt tidigare är det mer meck och krångel för somliga tjänster, andra kan arbeta hemifrån med enkelhet.
 
Känner också att det blev lite luddigt nu. Jag går i skolan, men vi har möjlighet att läsa på distans om vi vill och jag vet liksom inte alls hur man ska tolka de nya rekommendationerna i min situation. Bör jag läsa på distans eller om det är okej att gå i skolan. I skolan är vi inte särskilt många så smittrisken där är minimal, men problemet är ju kollektivtrafiken till och från, i rusningstrafik.
De säger ju att lärosäten ska undervisa på plats, men samtidigt begränsa smittspridning. Tycker det låter lite svårt, liksom visst det finns stora aulor, men de används ju bara om det är många som ska delta - vilket man avråds från nu. Är det färre studenter så är det enligt min erfarenhet mindre lokaler som det är svårt att hålla avstånd i. Sedan tror jag att hemarbetesråden bland annat är för att minska andelen folk som reser kollektivt. Jag själv hade valt distans om jag hade fått välja fritt, men det är väl för att jag själv trivs med det format också antar jag.
 
Känner också att det blev lite luddigt nu. Jag går i skolan, men vi har möjlighet att läsa på distans om vi vill och jag vet liksom inte alls hur man ska tolka de nya rekommendationerna i min situation. Bör jag läsa på distans eller om det är okej att gå i skolan. I skolan är vi inte särskilt många så smittrisken där är minimal, men problemet är ju kollektivtrafiken till och från, i rusningstrafik.
Skolor skulle väl inte omfattas i detta steget. Och undvika rusningstrafik kan väl inte vara sååå svårt att anpassa ens för skolor med lite flexiblare tider för både personal och elever?
 
Skolor skulle väl inte omfattas i detta steget. Och undvika rusningstrafik kan väl inte vara sååå svårt att anpassa ens för skolor med lite flexiblare tider för både personal och elever?
Nja, salar bokas ju ganska långt i förväg och att sätta scheman är ju ett jäkla meck. Däremot så är det nog i viss mån lättare att ställa om till att ge en föreläsning digitalt än att ändra tider och salar.
 
Skolor skulle väl inte omfattas i detta steget. Och undvika rusningstrafik kan väl inte vara sååå svårt att anpassa ens för skolor med lite flexiblare tider för både personal och elever?
Skolor omfattas inte, men alla ska undvika rusningstrafik och det är nog inte så enkelt att med kort varsel ändra tiderna tyvärr. Dessutom så erbjuds vi ju att läsa på distans som alternativ.

De säger ju att lärosäten ska undervisa på plats, men samtidigt begränsa smittspridning. Tycker det låter lite svårt, liksom visst det finns stora aulor, men de används ju bara om det är många som ska delta - vilket man avråds från nu. Är det färre studenter så är det enligt min erfarenhet mindre lokaler som det är svårt att hålla avstånd i. Sedan tror jag att hemarbetesråden bland annat är för att minska andelen folk som reser kollektivt. Jag själv hade valt distans om jag hade fått välja fritt, men det är väl för att jag själv trivs med det format också antar jag.

På plats i skolan är inga problem att hålla avstånd, vi är typ 2-6 elever på plats + läraren i klassrum som tar minst 20 elever. Vid lunch så har det de senaste veckorna varit kanske runt 10-15 elever samtidigt i en matsal som tar i alla fall 3 gånger så många. Utan det är just kollektivtrafiken som är problemet. Jag tycker själv att det är lättare att lära i skolan, så därför är jag gärna där, även om nuvarande kurs fungerar helt okej att läsa på distans så därför känner jag mig väldigt kluven.
 
Skolor omfattas inte, men alla ska undvika rusningstrafik och det är nog inte så enkelt att med kort varsel ändra tiderna tyvärr. Dessutom så erbjuds vi ju att läsa på distans som alternativ.



På plats i skolan är inga problem att hålla avstånd, vi är typ 2-6 elever på plats + läraren i klassrum som tar minst 20 elever. Vid lunch så har det de senaste veckorna varit kanske runt 10-15 elever samtidigt i en matsal som tar i alla fall 3 gånger så många. Utan det är just kollektivtrafiken som är problemet. Jag tycker själv att det är lättare att lära i skolan, så därför är jag gärna där, även om nuvarande kurs fungerar helt okej att läsa på distans så därför känner jag mig väldigt kluven.
Jaha, men då låter det ju faktiskt som att det låter som att det fungerar bra på plats. :)
 
Vård som får och har fått stå tillbaka pga covid? Vård som ännu inte är i kapp pga covid?

Ja? Om covid nu inte belastar vården så som det gjort tidigare borde det finnas möjlighet att komma ikapp.
Å andra sidan har vården varit eftersatt hur länge som helst och nu känns det lite som att det ibland "skylls" på covid fast grundproblemet är ett annat.
Obs, jag talar alltså om läget nu, inte när det var som mest covid patienter.

Jag tycker alltså inte att man ska ge sig ut och börja nysa på folk. Men jag tycker inte vi ska gå tillbaka, inte nu när nivåerna är så pass låga. Jag tycker de negativa effekterna av det är större än vinsten, just nu.
Sen är det klart bra om de som önskar och kan jobba hemma får göra det. Men så borde det alltid vara. Inte på grund av en pandemi.
 
Känner också att det blev lite luddigt nu. Jag går i skolan, men vi har möjlighet att läsa på distans om vi vill och jag vet liksom inte alls hur man ska tolka de nya rekommendationerna i min situation. Bör jag läsa på distans eller om det är okej att gå i skolan. I skolan är vi inte särskilt många så smittrisken där är minimal, men problemet är ju kollektivtrafiken till och från, i rusningstrafik.
Om fler arbetar hemifrån blir det mindre tryck på kollektivtrafiken. Om fler har kurser på distans där det går blir det minddre tryck på kollektivtrafiken. Om fler personer går till affärer och vänner och skolan där man kan så blir det mindre tryck på kollektivtrafiken. Vilket innebär att de som behöver kan åka.
Så rådet att undvika kollektivtrafiken är egentligen inte konstigt. Det är inte läge för nöjes/shoppingturer nu för skojs skull, kan man promenera till affären/jobbet/vännen/skolan så är det att föredra framför att ta stadsbussen osv. Det är så jag tolkar det.
 
Ja? Om covid nu inte belastar vården så som det gjort tidigare borde det finnas möjlighet att komma ikapp.
Å andra sidan har vården varit eftersatt hur länge som helst och nu känns det lite som att det ibland "skylls" på covid fast grundproblemet är ett annat.

Jag tycker alltså inte att man ska ge sig ut och börja nysa på folk. Men jag tycker inte vi ska gå tillbaka, inte nu när nivåerna är så pass låga. Jag tycker de negativa effekterna av det är större än vinsten, just nu.
Sen är det klart bra om de som önskar och kan jobba hemma får göra det. Men så borde det alltid vara. Inte på grund av en pandemi.
Fast det pratas ofta om IVa och covid. Covid belastar avdelningar annars.
Besök skjuts fram pga covid. Besök avbokas pga covid. Det "skylls" inte på covid lättvindigt, det är en riktig orsak. Sjukvården haltar. Det läggs resurser på covidvården och akutvården medan resten av sjukvården haltar med på ett ben.

Det har inte varit möjligt att komma i kapp riktig, sjukvården har inte anpassat sig fullt så fort som resten av landet till släppta restriktioner- det är trots allt en sjukvård... personal har blivit sjukskrivna, slutat, behövt semester.... medan svenskarna i allmänhet har betett sig som om pandemin är över.

Jag är patient på Synenheten, de brukar ha grupper för sina patienter. Vad jag förstått har de ännu inte startat, det är ju många äldre patienter på synenheten. Inom psykiatrin har man grupper, inte överallt har de kommit igång, och på vissa ställen har det kommit igång nu i höst. På vc har på vissa ställen några få gruppen inom sjukgymnastik och levnadsmottagningen kommit igång, andra som psykologers grupper samt MVC och BVC har inte fullt kommit igång osv.... Det är inte bara att dra igång igen så fort det pekar ner med smittspridningen någon vecka, man ska ha stabil nedgång, värdera den, ha personal tillgänglig och patienter ska våga komma, många är sköra på något vis, men grupperna är ack så viktiga. När jag började på mitt jobb i februari 2020 skulle två personer från mitt jobb komma och prata med personalen där om mina funktionshinder osv. Det har ännu inte skett.

Väntetiderna som redan var katastrofala är värre nu, mycket pga personalbrist, men också pga uteblivanden och att man inte kan fylla väntrum som förr, verksamheter behöver planeras på ett annat sätt.

Dessutom är sjukvården den grupp som vaccinerades i början av året men ännu inte helt kommit igång med att få sin tredje spruta, det går mycket sjukdomar även bland sjukvårdspersonal.

Jag har svårt att se att restriktionerna som det talats om kan skada någon. Så himla mycket inskränker det inte i ens liv. Nej, jag är inte ett fan av munskydd, tvärtom. Men måste jag så måste jag.
 
Såg precis denna twittertråd. Observera att jag inte gjort någon faktakoll eller så, så jag är inte helt hundra på vart denna fått information från.. Men det fick mig att haja till:

"Smittspridningen är i sig irrelevant. Vårdsiffrorna är allt. Att inte kunna ange vilka nivåer som är styrande är orimligt. Vi har rätt att veta för vad våra rättigheter inskränks. Detta är faktiskt oerhört.
Det är som om ingenting har hänt på två år. Samma nymornade förvirring, samma totalitära paternalism. Det må ha varit ursäktat i mars 2020, nu är det bara nonchalant.
Att man nu börjar tala om andra smittor - influensa, RS, vinterkräksjuka - och att även dessa måste tas i beaktande är faktiskt oroande. Ja, vården måste hålla, men vi kan inte införa långtgående restriktioner varje vinter.
Vi kommer få leva med Covid-19 i många, många år. Hur länge kan vi låta det begränsa oss? Bidrar vaccin, tidigare genomgången sjukdom och ny varianter till mildare sjukdomsförlopp måste det slå igenom i hanteringen."

Är det någon som hört något om att "man" börjat fundera på smittspridning av andra virus/sjukdomar?

Och framförallt: varför låta en underfinansierad sjukvård vara måttstock för om andra verksamheter måste stå tillbaka, nästan ha näringsförbud och inskränka på människors rätt till att röra sig i samhället?! Satsa pengar där bara för bövelen, blir galen!!
 
Fast det pratas ofta om IVa och covid. Covid belastar avdelningar annars.
Besök skjuts fram pga covid. Besök avbokas pga covid. Det "skylls" inte på covid lättvindigt, det är en riktig orsak. Sjukvården haltar. Det läggs resurser på covidvården och akutvården medan resten av sjukvården haltar med på ett ben.

Det har inte varit möjligt att komma i kapp riktig, sjukvården har inte anpassat sig fullt så fort som resten av landet till släppta restriktioner- det är trots allt en sjukvård... personal har blivit sjukskrivna, slutat, behövt semester.... medan svenskarna i allmänhet har betett sig som om pandemin är över.

Jag är patient på Synenheten, de brukar ha grupper för sina patienter. Vad jag förstått har de ännu inte startat, det är ju många äldre patienter på synenheten. Inom psykiatrin har man grupper, inte överallt har de kommit igång, och på vissa ställen har det kommit igång nu i höst. På vc har på vissa ställen några få gruppen inom sjukgymnastik och levnadsmottagningen kommit igång, andra som psykologers grupper samt MVC och BVC har inte fullt kommit igång osv.... Det är inte bara att dra igång igen så fort det pekar ner med smittspridningen någon vecka, man ska ha stabil nedgång, värdera den, ha personal tillgänglig och patienter ska våga komma, många är sköra på något vis, men grupperna är ack så viktiga. När jag började på mitt jobb i februari 2020 skulle två personer från mitt jobb komma och prata med personalen där om mina funktionshinder osv. Det har ännu inte skett.

Väntetiderna som redan var katastrofala är värre nu, mycket pga personalbrist, men också pga uteblivanden och att man inte kan fylla väntrum som förr, verksamheter behöver planeras på ett annat sätt.

Dessutom är sjukvården den grupp som vaccinerades i början av året men ännu inte helt kommit igång med att få sin tredje spruta, det går mycket sjukdomar även bland sjukvårdspersonal.

Jag har svårt att se att restriktionerna som det talats om kan skada någon. Så himla mycket inskränker det inte i ens liv. Nej, jag är inte ett fan av munskydd, tvärtom. Men måste jag så måste jag.

Jag tror vi pratar förbi varandra lite och jag är för hjärntrött för att svara just nu. Återkommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 088
Senast: Migo
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp