Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
:( Okej.
Jag tycker det borde vara testning på sånt. Men det var väl mest det att han "inte vet hur man testar sig" som jag reagerade på. Sen tycker jag som sagt man borde vilja testa sig då, för både sin egen och andras skull, men men ... det är ju bara min åsikt.
Men är det inte smartare att följa de råd som finns istället för att testa sig när det inte är rekommenderat att göra det? Tar ju resurser och testtider från de som verkligen behöver och där sjukvården tycker det är viktigt:)
 
@EmmaBovary

Jag tycker inlägget från @Masqueradee är relevant och har lånat ditt inlägg om nivåerna, och justerat det lite (bytt ut texten inom klamrarna, samt raderat covid-text] för att tydliggöra vad jag tycker poängen är i det @Masqueradee skrev.



Åtminstone jag ifrågasätter inte att läget är dåligt inom vården, och att det måste vara en parameter i bedömningen av vilka restriktioner som behöver införas. Men läget i vården har varit illa på en del håll (inte överallt såklart) i många år, och lång väntetid på operationer som är nödvändiga för livskvaliteten men ej akuta, samt uppskjutna planerade operationer var en del av vårdens vardag även innan covid.

Självklart har covid tillfört en ytterligare belastning på den redan pressade situationen, och det får vi ju leva med och anpassa oss därefter. Men särskilt nu den senare tiden har det låtit som att covid varit det som stjälpt vården och hade det inte varit för att vissa inte vill vaccinera sig så hade allt varit bra.

Igen, menar inte att ifrågasätta att det ÄR en stor belastning på vården just nu, men framåt (en dag kommer ju covid att klinga av) så tycker jag att det är väldigt viktigt att diskutera dimensionering och uppbyggnad av vården, för framåt kan inte lösningen på en belastad vård vara att vi ska jobba hemma och avstå från att ta risker som kan göra att vi skadar oss.
Ja, jag håller med om att det varit illa i några år, jag tror exempelvis att @honung länkade till en text om hur någon avdelning gick på knäna redan 2019 (och det har såklart varit illa längre än så). Sedan får man nog inte underskatta hur mycket en covid-patient kräver, de är överlag inlagda längre och kräver väl viss isolering etc. Men samtidigt har man blivit bättre på att behandla patienter med covid, och möjligheten att sätta in antivirala läkemedel är större. Det är kanske också en anledning till att man inte utgår ifrån samma siffror som man baserade sina nivåer på innan?

Vidare så tänker jag att transparens är viktigt, och ibland har man varit sämre på att motivera sina beslut. Det vore på sin plats med en utförlig beskrivning gällande varför man inte vill/har svårt att ge måttstockar till när det är dags att sätta in ytterligare åtgärder.

En annan sak, som inte bara rör vården, är väl så länge Covid-19 räknas som en samhällsfarlig sjukdom och man behöver isolera sig vid sjukdom, oavsett vaccinationsstatus, så är det ju inte så enkelt att en arbetsgivare skulle kunna tänka att okej, alla som jobbar här är vaccinerade, vi kör julbord! Sedan blir kanske majoriteten sjuka ändå (som i Norge och Danmark) och vips så har man förlorat massor med arbetskraft.
 
Om de går därhän, att politikerna vill införa restriktioner för folk, inte bara hänvisande till Covid-19, för att "skydda sjukvården", istället för att utveckla sjukvården, då har något gått fel, mycket fel.

Jag skrev ett inlägg i förra tråden, om den totala avsaknaden av förslag och diskussioner, avseende hur vi ska utveckla sjukvården, och anpassa oss till ett läge där vi de närmaste 3-4-5 eller mera åren, kommer att ha ett nytt läge, med ett antal personer som behöver vård för Covid-19, förutom de behov vi har haft tidigare.

Jag ställer inte upp på restriktioner, som bottnar i att vare sig regering eller regioner accepterar att det uppstått ett nytt läge, en ny sjukdom, vilket kräver att vården utökas.

Är det något fel på våra politiker? Tror dom att Covid-19 kommer att försvinna helt?
 
Först idag ringde vårdcentralen och talade om att dottern är positiv. Tänker här är en fallgrop för en del. Alla kan inte tekniken och kanske inte loggar in och kollar provsvar digitalt. Vi fick svaret sent i lördagskväll och bör väl tycka att måndagen hade varit rimligt de hört av sig.
Här får man bara provsvar på 1177. Man får sms (eller vad man nu valt för sätt att få notis) om att det finns ett meddelande att läsa.
Vet inte vad som händer om man är positiv dock, har inte haft covid. Det sker ju smittspårning så kanske att någon ringer i det syftet..
 
Fast när vi blev smittspårade behövde vi inte testa oss, bara vara extra uppmärksamma på om vi fick några symptom och i så fall testa oss.

Edit: sen fick visserligen maken symptom och testade sig negativt i alla fall, men hade han inte blivit sjuk hade ingen av oss testat sig.
Vi ska testa oss när vi varit nära en kollega/student som testats positiv, det är de reglerna skolan har upprättat .
 
Jag tror snarare att det är tvärtom, att 'vanligt folk' tror att de är odödliga och att virus är ofarligt och att pandemier är något som är hanterbart och att de inte är en del av lösningen på det.
Men om våra politiker då inser att Covid-19 är här för en längre tidsrymd, och ger ett ökat vårdbehov, varför ser vi inte spår av att det sker en vårdplanering som inkluderar Covid-19, i form av en långsiktig kapacitetsutbyggnad?

De lokala tidningarna brukar skriva om sådant. Det står inte ett vitten om det.
 
Men om våra politiker då inser att Covid-19 är här för en längre tidsrymd, och ger ett ökat vårdbehov, varför ser vi inte spår av att det sker en vårdplanering som inkluderar Covid-19, i form av en långsiktig kapacitetsutbyggnad?

De lokala tidningarna brukar skriva om sådant. Det står inte ett vitten om det.
Frågan om svensk sjukvårds brist på kapacitet bara dagarna innan pandemin har jag som tidigare sagt lyft här, och jag tror att det här handlar om en mångårig nedmontering av våra allmänna sjuk & äldreomsorg.
Men, med det sagt ska vi inte glömma att det här inte bara är ett svenskt problem, vilket pandemin verkligen har visat globalt.

Vi får den politik vi röstar fram.
 
Men om våra politiker då inser att Covid-19 är här för en längre tidsrymd, och ger ett ökat vårdbehov, varför ser vi inte spår av att det sker en vårdplanering som inkluderar Covid-19, i form av en långsiktig kapacitetsutbyggnad?

De lokala tidningarna brukar skriva om sådant. Det står inte ett vitten om det.
Min uppfattning är att beslutsfattare, inte bara i Sverige, satsat på att vaccination succesivt skulle vara den enda åtgärden som krävts. Problemet är väl att det behövs fler åtgärder, speciellt när det visat sig att en ännu större andel av befolkningen än man tidigare trott skulle behöva vara vaccinerade för god effekt. Och att vaccinen inte haft önskad effekt vad gäller smittspridningen (och då menar jag också som i att länken mellan smittspridning och vård inte är helt bruten). Såklart behöver så många som möjligt vaccinera sig, men det behövs förmodligen flera lager med åtgärder för god effekt. Sedan får man inte glömma bort att det finns en omvärld.
 
Fast när vi blev smittspårade behövde vi inte testa oss, bara vara extra uppmärksamma på om vi fick några symptom och i så fall testa oss.

Edit: sen fick visserligen maken symptom och testade sig negativt i alla fall, men hade han inte blivit sjuk hade ingen av oss testat sig.
När blev ni smittspårade? Man har ju ändrat rekommendationer hyfsat nyss.
 
Va, är det annorlunda där än i resten av landet?
Inte vet jag? Kanske? Vet bara vad som gäller i Sthlm. Eftersom jag var i en situation där jag träffat en person som senare testade positivt förra veckan läste jag på. Är helt säker på att man här inte (generellt sett) behöver testa sig om man träffar smittad om man är vaccinerad. Bara om man bor med smittad.
 
Inte vet jag? Kanske? Vet bara vad som gäller i Sthlm. Eftersom jag var i en situation där jag träffat en person som senare testade positivt förra veckan läste jag på. Är helt säker på att man här inte (generellt sett) behöver testa sig om man träffar smittad om man är vaccinerad. Bara om man bor med smittad.
Gud, inser att jag blandat ihop hushållskontakter med kontakt med någon med covid. Så det du säger stämmer. @nejlica Samma ursäkt till dig!
 
Men är du säker på att du är påläst? Man ska testa sig vid symptom så klart men inte utan.

Finns det ingen oro for asymptomatisk smittspridning?

Jag blev smittad av nagon som inte visade symptom forran 24h efter att vi traffats och sjalv var jag symptomlos i 8 dagar (inklusive nar jag testade positivt pa PCR - "Snabbtesten" var dock kontinuerligt negativa, aven nar jag hade symptom) innan jag sjalv fick symptom (och mina symptom var de klassiska forkylningssymptom, hade inte feber, forlorade aldrig doft/smak och hade overlag ganska latt hosta)

(Jag testades da riktlinjerna har ar att alla som varit en "close contact" (1 minut inom 1 meter, eller 15 minuter inom 2 meters avstand) i de 48 timmar innan man testade positivt smittsparas och ombedes ta ett PCR test)
 
Finns det ingen oro for asymptomatisk smittspridning?
Jag blev smittad av nagon som inte visade symptom forran 24h efter att vi traffats och sjalv var jag symptomlos i 8 dagar (inklusive nar jag testade positivt pa PCR - "Snabbtesten" var dock kontinuerligt negativa, aven nar jag hade symptom) innan jag sjalv fick symptom (och mina symptom var de klassiska forkylningssymptom, hade inte feber, forlorade aldrig doft/smak och hade overlag ganska latt hosta)

(Jag testades da riktlinjerna har ar att alla som varit en "close contact" (1 minut inom 1 meter, eller 15 minuter inom 2 meters avstand) i de 48 timmar innan man testade positivt smittsparas och ombedes ta ett PCR test)
Jag känner inte för att försöka analysera hur myndigheterna resonerar. Skrev bara vad rekommendationerna är. Här ska man bara testa sig vid nära kontakt om man är ovaccinerad eller får symptom (men då ska man ju testa sig hur som helst..)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp