Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läs själv. Du vet att folk har gjort sig roliga över preppers och liknande.

Fast då blir det intressant. Det finns inget belägg (än) för att preppande i någon skala alls är gynnsamt för någon alls i vårt land. Även om 100% procent av befolkningen blir smittade finns ingen speciell smartness i att köpa ärtsoppa och toalettpapper som finns även den dagen man har virus i kroppen.

Jag måste ofta jobba sjuk. Anfall är bästa försvar? Jag fick klartecken från både vård och arbetsplats.
Typiskt att folk som vaknat nu måste hitta något annat att klaga på.

Men vadå vaknat nu? Ingen har skrattat åt Corona och dess eventuella spridning, varken nu eller för 2 månader sedan. Bara för att folk inte håller med dig om nivån av oro och rädsla en bör befinna sig på så betyder det inte att alla andra har fel, är naiva eller är dåligt informerade osv.

Jag vet inte. Här har jag inte märkt av någon sådan oro i alla fall och känner ingen själv. De allra flesta klarar sig ju fint igenom detta utan sjukvård, möjligtvis med medicinering.
Än så länga är det ingen fara, om någon vecka kan det vara det ( fråga kineserna och italienarna) och det är väl mest de i riskgrupper och äldde som behöver oroa sig, men jag antar att de inte räknas? (Obs ironi).

Men nej jag tror inte på någon domedag eller en samhällskollaps.

Grejen är ju den också att det finns så mycket annat som kan döda en varje dag. Därför räds man kanske inte lika mycket för just ett virus. Ett virus som dessutom är mest farligt för äldre och riskgrupper. Ingen idé då om man ej tillhör de grupperna att få panik. För min del är det större chans jag dör av självmord än av viruset tex. Då jag lider av sjukdomen med högst självmordsstatistik. Där 2 av 10 med sjukdomen tar livet av sig. Viruset har ju inte ens så hög dödlighet.

Än så länga är det ingen fara, om någon vecka kan det vara det ( fråga kineserna och italienarna) och det är väl mest de i riskgrupper och äldde som behöver oroa sig, men jag antar att de inte räknas? (Obs ironi).

Men nej jag tror inte på någon domedag eller en samhällskollaps.

Jag tror att vården kommer att klara belastningen faktiskt, så länge de inte översvämmas av folk som är oroliga och förskrämda och söker vård de egentligen inte behöver.

Är lite velig om jag ska tävla med hunden i helgen, inte för att jag på nåt sätt är rädd för corona men för att ta mitt samhälles ansvar. Det var fruktansvärt trångt i inomhus hallen förra tävlingen och deltagarantalet var rekordhögt.
Om alla tänker att det är nog låg risk och fortsätter som vanligt är såklart risken för smittspridning högre. Dessutom så jobbar jag med folk som är i riskgruppen så det känns onödigt att riskera något.
Pratade med en av cheferna idag om de hade en handlingsplan angående corona, hon såg helt oförstående ut. Ja, alltså angående att folk ska hålla sig hemma även vid små förkylningsymptom och hon såg helt plötsligt väldigt besvärad ut. Det är redan kris i att lyckas bemanna, hörde av kollegorna att en hade brytit ihop på jobbpasset och gått hem och nån annan hade i veckan blivit övertalad att komma och jobba fast hon hade varit magsjuk dagen innan.
Men hur tänker arbetsgivaren där? Ta in nån som kan smitta resten med magsjuka? Måste ju vara bättre vara nån kort än alla sjuka?!

Sorry för OT. Och inte riktat mot dig, jag blir bara så less på såna arbetsgivare.

Bor i Danmark och här hålls nu en presskonferens där man berättar att alla skolor stängs i 14 dagar från fredag, alla dagis stängs från måndag i 14 dagar. Alla statliga anställda som inte har en livsviktig funktion skickas hem.
Vi skulle åkt till Åre på söndag men det börjar se lite svart ut nu.. 😣
Anfallet smittade ökar exponentiellt här, över 500 smittade nu.

Bor i Danmark och här hålls nu en presskonferens där man berättar att alla skolor stängs i 14 dagar från fredag, alla dagis stängs från måndag i 14 dagar. Alla statliga anställda som inte har en livsviktig funktion skickas hem.
Vi skulle åkt till Åre på söndag men det börjar se lite svart ut nu.. 😣
Anfallet smittade ökar exponentiellt här, över 500 smittade nu.

Har de någon lösning på vem som ska ta hand om alla barnen som nu inte kan gå till skolan? Eller räknas det som VaB trots att de inte är sjuka?

Men hur tänker arbetsgivaren där? Ta in nån som kan smitta resten med magsjuka? Måste ju vara bättre vara nån kort än alla sjuka?!

Sorry för OT. Och inte riktat mot dig, jag blir bara så less på såna arbetsgivare.

Ja, jag önskar att man visste hur de tänker. De kör slut på personalen och riskerar de boende och personal när man tycker att folk kan jobba så länge de bara kan stå på benen ☹️.

Lite galet att washingtons guvernör har gått ut med att förbjuda stora sammankomster mer än 250 personer. Ändå har Washington capitals (nhl) gått ut med att de kommer spela hockeymatcher med publik. Hur tänker de där?

Jag blir mer och mer säker på att vi gjorde helt rätt i att inte åka. Att hålla sig i norra Värmland känns bra just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 041
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 625
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka