Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hallandsposten rapporterade igår att en anställd på intensivvårdsavdelningen på Varbergs sjukhus är smittad med coronaviruset. Smittan konstaterades sent på tisdagseftermiddagen. Personen har rest i Österrike.

Personen hann gå till jobbet innan symptomen uppstod, men blev sjuk först efter arbetstid. Det gör att risken för smittspridning på Varbergs sjukhus bedöms vara låg, skriver tidningen.

Igår fick fem av personens kollegor lämna prover för corona efter att de fått luftvägssymptom. De väntar fortfarande på provsvar.

Totalt är 16 personer i regionen coronasmittade. Alla har lindriga symptom.
Fyra av de personer som testades på intensivvårdsavdelningen på Varbergs sjukhus efter att en medarbetare smittats med corona är bekräftat smittade av coronaviruset, uppger regionen i ett pressmeddelande.

Totalt är alltså fem medarbetare på Varbergs sjukhus hemma och bekräftat smittade med coronaviruset.

Sjukhuset har sedan igår gått upp i stabsläge.

Sammanlagt är 22 personer smittade med coronaviruset i Halland.
Källa
Jag är personligen intresserad av fakta och fann detta intressant, detta verkar tala för att man smittar även innan man får själv symptom?

Fast Folkhälsomyndigheten kanske har redan ändrat sig angående detta? Har inte 100% koll.

Är väl ingen som sagt emot det i tråden? Tycker de flesta i tråden tycker att man skall tänka till och hålla sig hemma om man känner sig dålig. Men bara för det behöver man inte få panik som många verkar ha fått.

Nej, ingen i tråden som sagt emot det, bara skrivit hur vissa andra agerat.

Men, jag tycker den här tråden är bra att läsa/skriva i. Det gör mig lugnare. I min närhet har jag allt ifrån dem som typ rycker på axlarna till dem som är oroliga. Av någon anledning som jag inte förstår verkar dock jag vara den som är mest orolig i min närhet. Panik tycker jag dock inte att jag har, jag går till jobbet, affären och åker buss fortfarande.

Folk tar inte ansvar, folk hostar rätt ut, hostar i händerna för att sedan taffsa på handtag, knappa osv. Jag tror att om man inte spårar, och säger åt folk att stanna hemma, så kommer folk med milda symptom fortsätta smitta gamla som kommer dö.

Sen förstår jag inte att folk går rätt in på vc, borde ju vara så att någon kommer ut till folk och tar proverna där
Någonstans börjar det bli ganska meningslöst att spåra, det blir för många.

Folk med luftvägssymptom bör stanna hemma. Jag känner lite i halsen idag och en mycket lätt snuva så jag jobbar hemifrån för säkerhets skull. Tyvärr kan inte alla göra det valet och det är mindre lätt att sjukskriva sig för små symptom, en arbetsgivare med minsta vett i skallen borde inte reagera negativt.

Någonstans börjar det bli ganska meningslöst att spåra, det blir för många.

Folk med luftvägssymptom bör stanna hemma. Jag känner lite i halsen idag och en mycket lätt snuva så jag jobbar hemifrån för säkerhets skull. Tyvärr kan inte alla göra det valet och det är mindre lätt att sjukskriva sig för små symptom, en arbetsgivare med minsta vett i skallen borde inte reagera negativt.
Bra val att stanna hemma!
Men alla får som sagt inte luftvägssymptom heller, och även om man får det så är det inte det första symptomet man får.

Nej viruset är inte harmlöst då de om vi inte passar oss smittar så många då folk helt saknar immunitet och det är ordentligt smittsamt ( även om det inte är våldsamt smittsamt). Smittas 10% av befolkningen talar vi 10.000 döda och mångfaldigt fler i behov av intensivvård. Jag har svårt att kalla det harmlöst. Vi behöver minska antalet smittade i första hand och sprida ut de smittade under så lång tid som möjligt i andra hand.
Är det anledning att tro att så mycket som 10% av befolkningen kommer att smittats? (Det har sagts att upp till 70% KAN smittas eftersom vi inte har motståndskraft mot detta virus, men är det sannolikt?)

Vi har ett ganska glest befolkat land jämfört med de hårdast drabbade länderna där smittan rimligtvis eskalerar som värst. I Wuhan bor 11miljoner människor, i hela Kina 1.4miljarder. Antalet smittade i Kina enligt officiella siffror har gått ned till omkring 20500 nu. Runt 81000 har rapporterats som sjuka totalt sett så det är många som tillfrisknat nu.

Den där "vanliga förkylningen" kan också döda folk och den där "vanliga influensan" dödar närmare 700 000 personer per år globalt sett, så nej gemene man tänker sig näppeligen mer för nu.

Finner de här trådarna både intressanta och faktiskt nästan roande, tragiskt nog. Försök till panikspridande i sitt esse från olika håll liksom och det sopar uppenbarligen bort allt normalt sunt förnuft hos många.

Är man ung/medelålders, frisk i övrigt och inte har nedsatt immunförsvar av någon anledning så är risken för att man ska dö mikroskopiskt liten men i de här trådarna låter det som att i princip alla som smittas löper en enorm risk för att dö och det är ju långt från sant..

Ja, sunt förnuft har tydligen blivit en bristvara... och inte för att någon bunkrat det.

--- Inte riktat till dig @Gnist
Jag tycker det är stor ironi att tex jag, @hemlig och @tanten som alla tillhör riskgruppen är bland de som är absolut lugnast vad det gäller corona (det finns givetvis flera här som också tillhör riskgruppen). Jag kan dö av en säsongsinfluensa om jag har otur och en vanlig förkylning som normalt går över på en vecka tar mig minst två veckor att hämta mig ifrån. Inte sjutton springer jag omkring och är livrädd för det. Jag vidtar lämpliga och rimliga åtgärder för att skydda mig, that's it.

Att mer eller mindre försöka piska upp en panikstämning som bla @Sporthorse gör är fruktansvärt samhällsfarligt i mina ögon och totalt kontraproduktivt.

Det är fortfarande flera som dött pga den lindriga säsongsinfluensan i Sverige än i coronavirus, var är katastrofrubrikerna om det? Smittor kommer alltid att finnas i populationen och naturligtvis ska vi vidta lämpliga åtgärder men folk kommer ändå inte att sluta att dö av infektionssjukdomar. Tyvärr är det så att äldre, riktigt unga och sjuka sedan tidigare löper större risk för att dö när det kommer den här typen av sjukdomar. Det är faktiskt något vi behöver lära oss att inse igen (tidigare var det inget konstigt för folk).

Nej, ingen i tråden som sagt emot det, bara skrivit hur vissa andra agerat.

Men, jag tycker den här tråden är bra att läsa/skriva i. Det gör mig lugnare. I min närhet har jag allt ifrån dem som typ rycker på axlarna till dem som är oroliga. Av någon anledning som jag inte förstår verkar dock jag vara den som är mest orolig i min närhet. Panik tycker jag dock inte att jag har, jag går till jobbet, affären och åker buss fortfarande.
Jag "rycker" i axlarna lite, men detta gäller framförallt de som inte är riskgrupp. Att man skall isolera sig och sluta leva bara för att typ.

Jag förstår ju att man skall vara försiktig så de i riskgrupp inte får smittan. Men det gör man ju även vid influensa. Att man skall hålla sig hemma om man känner sig dålig. Att kanske inte hälsa på gamla farmor just nu tex. om det inte är för att man skall hjälpa till med att handla livsmedel. För att undvika att smitta de i riskgrupp.

Tror faktiskt de flesta som inte är rädda eller "rycker på axlarna" tänker så också. Iaf när det gäller vanligt folk med sunt förnuft.

Källa
Jag är personligen intresserad av fakta och fann detta intressant, detta verkar tala för att man smittar även innan man får själv symptom?

Fast Folkhälsomyndigheten kanske har redan ändrat sig angående detta? Har inte 100% koll.
De säger väl att det kan smitta innan men att det bedöms vara väldigt ovanligt. Och de hänvisar till WHO kring detta.

Jag tänker att det är svårt att säga, beror kanske på vilka symptom som personen lägger märke till? Om det är ett lindrigt fall kanske man kan få symptom som man inte reflekterar över om man fortfarande känner sig pigg?

Eller kanske helt enkelt att det är vettigare att de som har symptom eller varit i kontakt med smittade/varit i riskområden ska anta sig vara smittade och ta eget ansvar och inte resa kollektivt och hålla sig hemma. Det är väl det som är rekommendationen nu istället för att gå utanför hemmet och söka vård och riskera smitta flera på vägen. Att bli testad positivt för viruset och bli hemskickad med exakt samma råd som innan testet förändrar ingenting för det egna hälsotillståndet men riskerar att drabba andra.
Det jag undrar över är om det finns någon slags rekommendation över hur många dagar man ska hålla sig hemma? Dvs som otestad och förkyld, tex jag kan ju stanna hemma i en vecka men sedan skulle jag behöva ett läkarintyg. Tycker Folkhälsomyndigheten att det räcker med en vecka?

Så att vanliga influensan dödar gör det rätt att folk ska dö i nya corona? Stora skillnaden är att utsatta kan vaccinera sig mot influensan vilket man inte kan mot nya corona.
Coronavirus är dessutom bra på att mutera, till skillnad från influensan.
Så snälla, sluta dra influensakortet!

Du låter otroligt ignorant!

Fast stopp och belägg! Influensan muterar ju varje år, det är därför man kan åka på det om och om igen.

jag läste precis på vårdguiden att 08/09 dog ca 2600 personer av influensan i Sverige. Jag vågar inte ens tänka på vilken hysteri det kommer vara om/när coronaviruset kommer upp i de nivåerna här:nailbiting:

De säger väl att det kan smitta innan men att det bedöms vara väldigt ovanligt. Och de hänvisar till WHO kring detta.

Jag tänker att det är svårt att säga, beror kanske på vilka symptom som personen lägger märke till? Om det är ett lindrigt fall kanske man kan få symptom som man inte reflekterar över om man fortfarande känner sig pigg?
Sant, folk går ju till arbete med lite halsont etc.

Ang att det nu rekommenderas att vara hemma vid minsta förkylningssymptom.. I mitt län har vi än så länge bara ett konstaterat fall och det finns tydligen inte skäl att tro att den personen spridit smittan vidare. Jag skulle såklart dölja rekommendationerna om jag blev sjuk men just nu känns det lite overkill faktiskt.

Nej de säger att det inte smittar under inkubationstiden.

WHO säger att det smittar under inkubationstiden.
Ang att det nu rekommenderas att vara hemma vid minsta förkylningssymptom.. I mitt län har vi än så länge bara ett konstaterat fall och det finns tydligen inte skäl att tro att den personen spridit smittan vidare. Jag skulle såklart dölja rekommendationerna om jag blev sjuk men just nu känns det lite overkill faktiskt.
Nej, 7 fall.

Det jag undrar över är om det finns någon slags rekommendation över hur många dagar man ska hålla sig hemma? Dvs som otestad och förkyld, tex jag kan ju stanna hemma i en vecka men sedan skulle jag behöva ett läkarintyg. Tycker Folkhälsomyndigheten att det räcker med en vecka?
Jag är inte folkhälsomyndigheten så det kan jag inte svara på. ;-)

Sant, folk går ju till arbete med lite halsont etc.
Ja, en del kanske inte ens tänker på att halsen gör lite ont om det är väldigt lindrigt? Eller tex huvudvärk, det kan man ju få av så många orsaker. Jag har väldigt ofta huvudvärk så förkylning är inte direkt min första tanke om jag får ont i huvudet..

Jag "rycker" i axlarna lite, men detta gäller framförallt de som inte är riskgrupp. Att man skall isolera sig och sluta leva bara för att typ.

Jag förstår ju att man skall vara försiktig så de i riskgrupp inte får smittan. Men det gör man ju även vid influensa. Att man skall hålla sig hemma om man känner sig dålig. Att kanske inte hälsa på gamla farmor just nu tex. om det inte är för att man skall hjälpa till med att handla livsmedel. För att undvika att smitta de i riskgrupp.

Tror faktiskt de flesta som inte är rädda eller "rycker på axlarna" tänker så också. Iaf när det gäller vanligt folk med sunt förnuft.

Jo, jag hoppas som sagt att folk är försiktiga vid vanlig influensa också när det gäller att t ex låta bli att hälsa på gamla farmor.

Jag är inte orolig/rädd för egen del. Har börjat tänka att det är en tidsfråga tills man ligger däckad i viruset, så bäst att köpa hem lite god sjukmat kanske. Det tänker jag helt utan rädsla, bara konstaterar och det lugnar mig lite att tänka att det är inget konstigt om man åker på det.
Det är dom i riskgrupper jag tänker på, har en del ikring mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 069
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 023
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Fri tillgång på torrfoder?