Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja detta blev ju precis som jag skrev att det skulle bli, även i denna tråden. Personer som försvarar att de går till jobbet sjuka, trots att de är fullt medvetna om corona och egentligen inte vet om de är smittbärare eller inte.

Nej jag tror inte att detta kommer ändras. Kanske kanske att vissa tänker till om antalet sjuka går upp väldigt mkt. Men det är ju inte lika sannolikt nu när stockholm inte testar längre.

Och ärligt talat, med så små symptom som lite hosta så kan inte ens jag klandra någon. Rethosta kan man ju ha hur länge som helst.

Och detta är det sista jag tänker skriva om sjuknärvaro och sjukskrivningar i den här tråden. Vill någon ha min input så får ni PM:a
Men jag tror att jag har gjort min åsikt ganska så klar.
Jag litar på att WHOs experter lyckats tolka rapporten och att infon som står här är aktuell: https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
Fast där nämner de ju inte om det skulle smitta under inkubationstiden eller inte överhuvudtaget vad jag kan se så hur är den sidan relevant?

De privata företagen (väl?) har ju generellt lite ”hårdare” riktlinjer. Jag jobbar inom vården och vi fick senast imorse mail om att stanna hemma om vi har luftvägssymptom eller feber. Jobbar också på universitetet som inte går ut med några egna riktlinjer utan följer folkhälsomyndighetens råd.

Men kan någon ens ha egna riktlinjer i detta läget?

Alltså jag är inte ens sjuk utan bara normalt förkyld som ungefär alla är vid denna årstid, jag förstår din poäng men skulle alla vara hemma i samma situation som jag skulle typ ingen i hela Sverige gå till jobbet i morgon. Men det kanske är lika bra 🙄
De symptom som rapporterats som vanligast är feber eller hosta och hos mer svårt sjuka patienter andningssvårigheter. Mer ospecifika symptom finns också rapporterade hos en mindre andel av fallen.
Folkhälsomyndigheten
Är det bara snuva du menar med normal förkylning så ska det inte vara någon fara.

Hostar man så kanske man får tänka över det lite extra.

Vi ligger på Nivå 2 där alla som kan uppmanas att jobba hemifrån.

Nivå 3 innebär att hälften av alla installatörer som inte kan jobba hemifrån ska vara hemma ändå.
Nivå 4 så stänger de arbetsplatsen

@fio har inte din arbetsgivare gått ut med några direktiv? Du jobbar väl inom vården, eller?

Kommunen inom psykiatrin. Nej det har väl varit väldigt dåligt med det. Fick ett förra veckan men då bara ett OM och det handlade bara om att placera om personal. Sen inte ett ord mer.

Fast där nämner de ju inte om det skulle smitta under inkubationstiden eller inte överhuvudtaget vad jag kan se så hur är den sidan relevant?
Nära nog tycker jag att det nämns. Och sidan är väl väldigt relevant eftersom det är WHOs ”frågor och svar om covid-19” vilket borde vara den mest tillförlitliga informationskällan just nu.

B454D79C-4250-4CC9-B8BD-7926DCC8B6EB.webp

Att vara beredd på att jobba hemifrån och då ev med andra arbetsuppgifter om det vanliga arbetet inte tillåter hemarbete är inget konstigt.

MEN att du skriver att allt kan hända i sådana här krissituationer och då syftar på att arbetsgivare skulle göra flagranta lagbrott tycker jag är absurt. Arbetsgivare önskar och kanske först tror sig ha möjlighet att skicka hem folk utan lön men de är skyldiga att veta att det är olagligt. Sen låter det på dig att detta lagbrott skulle accepteras, tror du verkligen inte median, facket, medarbetarna osv inte skulle reagera? Det räcker ju för arbetsgivaren att ringa sin arbetsgivareorganisation för att få veta klart och tydligt att de INTE har rätt att skicka hem folk utan lön. Jag gillar verkligen inte att sådana här felaktigheter sprids.

Jag menar endast att jag är förberedd för alla eventualiteter. Jag förlitar mig inte på att nån annan ska försörja mig. Det känns för mig bra i magen. Sen att det skulle krävas lagändringar och nåt typ av undantagstillstånd, det tror jag inte kommer att hända.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 069
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 093
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 015
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10